Silva Pluvialis Skrevet 29. juni 2021 #1 Skrevet 29. juni 2021 (endret) Jeg kan forstå mann, kvinne og trans. Ikke vanskelig å forstå at noen kan identifisere seg som det motsatte av sitt biologiske kjønn. Det gir mening. Jeg kan også til dels forstå "gender fluid", altså at noen kan ha en opplevelse av å være både mann og kvinne. Det jeg derimot sliter med å forstå er hvordan noen verken kan identifisere seg som mann eller kvinne. Jeg skjønner at noen kan identifisere seg som sitt biologiske kjønn, motsatt av biologisk kjønn og som begge kjønn, men å ikke føle at man har et kjønn i det hele tatt (non binary), hvordan fungerer det? Hvordan kan man ha en opplevelse av å IKKE tilhøre et eneste kjønn? Jeg dømmer ikke, men jeg lurer oppriktig på hva de da definerer seg som, hvis de ikke opplever at de har et kjønn i det hele tatt? Endret 3. oktober 2022 av Tvillingsjel 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #2 Skrevet 29. juni 2021 Ingen anelse, skjønner ærlig talt ikke de som føler seg som et kjønn. Hvordan føles det å være kvinne? Ingen anelse, selv om jeg er. Hvordan føles det å være mann? ingen anelse heller. Respekterer hva enn gjør andre lykkelig, men synes dette er tåpelig. Å føle seg dame for å ta på parfyme? Det er vi jo sosialisert til p skulle. Så skjønner ikke hva de referer til. Føler meg bare som meg jeg. Anonymkode: b5f1e...d10 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #3 Skrevet 30. juni 2021 https://en.wikipedia.org/wiki/Non-binary_gender Anonymkode: d2559...391
Hannah80 Skrevet 30. juni 2021 #4 Skrevet 30. juni 2021 Ask forklarer det ganske så greit:) https://www.tv2.no/a/9385793/
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #5 Skrevet 30. juni 2021 Hannah80 skrev (6 minutter siden): Ask forklarer det ganske så greit:) https://www.tv2.no/a/9385793/ Ganske så greit? Jeg skjønner det ikke.. Det handler ikke om det fysiske, altså... Men men man kan altså føle seg som en mann og ville leve i damekroppen sin? Jeg prøver å forstå. Har ikke noe i mot noe av det, men jeg skjønner ikke.. Anonymkode: 33cbb...421
Hannah80 Skrevet 30. juni 2021 #6 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ganske så greit? Jeg skjønner det ikke.. Det handler ikke om det fysiske, altså... Men men man kan altså føle seg som en mann og ville leve i damekroppen sin? Jeg prøver å forstå. Har ikke noe i mot noe av det, men jeg skjønner ikke.. Anonymkode: 33cbb...421 Nei, jeg skjønner det ikke jeg heller:) Jeg klarer ikke å forstå hvordan man vet at idag føler jeg meg mer kvinne enn en mann. Hvordan VET man det? Tror man må være ikke-binær for å skjønne det fullt ut. Og det er jeg ikke. 😁
Hannah80 Skrevet 30. juni 2021 #7 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ganske så greit? Jeg skjønner det ikke.. Det handler ikke om det fysiske, altså... Men men man kan altså føle seg som en mann og ville leve i damekroppen sin? Jeg prøver å forstå. Har ikke noe i mot noe av det, men jeg skjønner ikke.. Anonymkode: 33cbb...421 Det gjør det jo ikke med mange transpersoner heller. Syns det er mye lettere å forstå de som går hele veien. Altså de som går gjennom en kjønnsbekreftende operasjon. Noen transkvinner har jo fremdeles et mannlig uttrykk, altså de ser ut som menn, men identifiserer seg som kvinne. Jeg syns det er vanskelig å forstå.
CorvusCorax Skrevet 30. juni 2021 #8 Skrevet 30. juni 2021 Jeg vet ikke, men for min del tenker jeg dem ser seg selv som et helt menneske. Altså ikke feminin/maskulin - begrep som er satt av samfunnet. Kjønnsdiskriminering. Regler for hva som gjør kvinnen feminin og mannen maskulin. Disse rollene er ikke noe som kommer naturlig, men roller samfunnet har skapt, noe som man har fått inn med morsmelken og oppvekstmiljø. Gutter skal leke med biler, jenter skal leke med dukker. Gutter skal ikke gråte, jenter er sårbare...etc. Så klart det er en viss forskjell. Menn har mer testosteron og kvinner har mer østrogen. Kvinner bærer og føder barn. Menn er biologisk sett fysisk sterkere. Men emosjonelt er det ikke store forskjellene. Forskjellene man ser kommer av påvirkningen fra samfunnet. Kanskje jeg er litt "non binary", jeg vet ikke - men jeg likestiller menn og kvinner. Ja, jeg er en heterofil biologisk kvinne - og det er ikke et problem. Men selv om jeg f.eks drikker øl, liker fotball og gamer så ønsker jeg ikke å bli omtalt som maskulin. Og en mann som liker mote, drikker hvitvin og danser ballett ønsker nok ikke å bli kalt feminin. Vi er bare mennesker. Jeg er lei av at man skal bli satt i bås bare fordi man er forskjellige kjønn. Emosjonelt er alle i utgangspunktet like. Og jeg er lei av all generalisering. Herregud, vi er alle unike, individuelle. Menn gråter, blir forelsket, elsker... Kvinner forstår logikk, er pragmatiske og kan "holde maska". Sexistiske-holdninger er noe av det verste jeg vet. 3
Gjest Robin666 Skrevet 30. juni 2021 #9 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan føles det å være kvinne? Irrasjonell, manglende logikk, uforklarlige humørsvingninger osv.
Hannah80 Skrevet 30. juni 2021 #10 Skrevet 30. juni 2021 CorvusCorax skrev (6 minutter siden): Jeg vet ikke, men for min del tenker jeg dem ser seg selv som et helt menneske. Altså ikke feminin/maskulin - begrep som er satt av samfunnet. Kjønnsdiskriminering. Regler for hva som gjør kvinnen feminin og mannen maskulin. Disse rollene er ikke noe som kommer naturlig, men roller samfunnet har skapt, noe som man har fått inn med morsmelken og oppvekstmiljø. Gutter skal leke med biler, jenter skal leke med dukker. Gutter skal ikke gråte, jenter er sårbare...etc. Så klart det er en viss forskjell. Menn har mer testosteron og kvinner har mer østrogen. Kvinner bærer og føder barn. Menn er biologisk sett fysisk sterkere. Men emosjonelt er det ikke store forskjellene. Forskjellene man ser kommer av påvirkningen fra samfunnet. Kanskje jeg er litt "non binary", jeg vet ikke - men jeg likestiller menn og kvinner. Ja, jeg er en heterofil biologisk kvinne - og det er ikke et problem. Men selv om jeg f.eks drikker øl, liker fotball og gamer så ønsker jeg ikke å bli omtalt som maskulin. Og en mann som liker mote, drikker hvitvin og danser ballett ønsker nok ikke å bli kalt feminin. Vi er bare mennesker. Jeg er lei av at man skal bli satt i bås bare fordi man er forskjellige kjønn. Emosjonelt er alle i utgangspunktet like. Og jeg er lei av all generalisering. Herregud, vi er alle unike, individuelle. Menn gråter, blir forelsket, elsker... Kvinner forstår logikk, er pragmatiske og kan "holde maska". Sexistiske-holdninger er noe av det verste jeg vet. Mmmm. Men det er dette som forvirrer meg. At man setter ting i bås hele tiden. Jente og gutteinteresser. Sett mange dokumenterer om transpersoner. Og når foreldrene blir intervjuet, så går det ofte i det samme. Vi så ganske tidlig at Mona (nå Morten) skilte seg ut. H*n likte å klatre i trær, var interessert i fotball og kampsport. Men det er det jo en drøss med gutter OG jenter som gjør. Er jo ikke ensbetydende med at Mona skal bli Morten. Hadde kjønnsrollene vært mindre definerte, så hadde alt vært så mye bedre😀 1
CorvusCorax Skrevet 30. juni 2021 #11 Skrevet 30. juni 2021 Hannah80 skrev (8 minutter siden): Mmmm. Men det er dette som forvirrer meg. At man setter ting i bås hele tiden. Jente og gutteinteresser. Sett mange dokumenterer om transpersoner. Og når foreldrene blir intervjuet, så går det ofte i det samme. Vi så ganske tidlig at Mona (nå Morten) skilte seg ut. H*n likte å klatre i trær, var interessert i fotball og kampsport. Men det er det jo en drøss med gutter OG jenter som gjør. Er jo ikke ensbetydende med at Mona skal bli Morten. Hadde kjønnsrollene vært mindre definerte, så hadde alt vært så mye bedre😀 Foreldrene leter vel etter "avvik", og noen transpersoner er jo opptatt av samfunnets regler og normer for hva som er typisk for kvinne/mann. Men dette er ikke det viktigste for dem som virkelig ønsker å bytte kjønn. For dem er det snakk om at hele kroppen føles feil. De ser på kroppen sin og blir trigget av "feil" kjønnsorgan. Man er ikke opptatt av slike båser som non-binary. Man bare er et menneske. For som du skriver, gutter OG jenter klatrer i trær, er interessert i fotball og kampsport. Det handler om hvilken alternativer man får som barn. Jeg klatret i tærne dagen lang - men har aldri ansett meg selv som annet enn kvinne. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #12 Skrevet 30. juni 2021 Noen liker å ha på kjole en dag og joggebukse og jeans den andre, men føler også at de er verken dame eller mann samtidig Anonymkode: 792f7...ab0
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #13 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Noen liker å ha på kjole en dag og joggebukse og jeans den andre, men føler også at de er verken dame eller mann samtidig Anonymkode: 792f7...ab0 Men gjelder ikke dette kvinner også? Veldig sjeldent noen kun går i kjole eller kun går i joggebukse. En av grunnene til at jeg synes det er vanskelig å forstå ikke-binære. Kjønnet deres virker ikke å skille seg fra kvinner og menn. Anonymkode: f4423...5b8 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #14 Skrevet 30. juni 2021 Hannah80 skrev (21 timer siden): Mmmm. Men det er dette som forvirrer meg. At man setter ting i bås hele tiden. Jente og gutteinteresser. Sett mange dokumenterer om transpersoner. Og når foreldrene blir intervjuet, så går det ofte i det samme. Vi så ganske tidlig at Mona (nå Morten) skilte seg ut. H*n likte å klatre i trær, var interessert i fotball og kampsport. Men det er det jo en drøss med gutter OG jenter som gjør. Er jo ikke ensbetydende med at Mona skal bli Morten. Hadde kjønnsrollene vært mindre definerte, så hadde alt vært så mye bedre😀 Enig. Virker som om en del ikke-binære er hva som tidligere ble kalt guttejenter/jentegutter. Guttejenter er hva man kalte jenter med interesser forbundet med gutter. Ja, ting hadde kanskje vært bedre med mindre definerte kjønnsroller. Men synes ikke vi bør bli så politisk korrekte at vi nekter for at noen ting er mer forbundet med gutter enn jenter og omvendt. Det som teller er at vi respekterer de som velger å gå utenfor de definerte kjønnsrollene, ikke at vi nekter for at det finnes kjønnsroller. Anonymkode: 40f80...525 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #15 Skrevet 30. juni 2021 Det er jo bare piss hele greia. Enten er du mann eller kvinne (evt. født i feil kropp). Du er ikke noe midt i mellom eller ingen av delene. Anonymkode: 8dfc0...03a
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #16 Skrevet 30. juni 2021 Gjenferdet skrev (På 29.6.2021 den 22.04): Jeg kan forstå mann, kvinne og trans. Ikke vanskelig å forstå at noen kan identifisere seg som det motsatte av sitt biologiske kjønn. Det gir mening. Jeg kan også til dels forstå "gender fluid", altså at noen kan ha en opplevelse av å være både mann og kvinne. Det jeg derimot sliter med å forstå er hvordan noen verken kan identifisere seg som mann eller kvinne. Jeg skjønner at noen kan identifisere seg som sitt biologiske kjønn, motsatt av biologisk kjønn og som begge kjønn, men å ikke føle at man har et kjønn i det hele tatt (non binary), hvordan fungerer det? Hvordan kan man ha en opplevelse av å IKKE tilhøre et eneste kjønn? Jeg dømmer ikke, men jeg lurer oppriktig på hva de da definerer seg som, hvis de ikke opplever at de har et kjønn i det hele tatt? Dette er bare en variant av psykisk sykdom. Anonymkode: 574e9...10a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå