Gå til innhold

Tips til ålreite biler

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nærmer seg tida for å bytte ut bilen, har dere noen tips til gode biler som møter behovene våre? Har foreløpig bestemt oss for å undersøke Passat, men skulle gjerne hatt noen flere alternativer å kikke på.

Må ha plass til en hund størrelse labrador og en baby. Bensin/diesel, automat, firehjulstrekk. Ekstra pluss om den kan trekke henger, men trenger ikke trekke tungt, og det er ikke et krav.

Anonymkode: 51e1c...831

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nærmer seg tida for å bytte ut bilen, har dere noen tips til gode biler som møter behovene våre? Har foreløpig bestemt oss for å undersøke Passat, men skulle gjerne hatt noen flere alternativer å kikke på.

Må ha plass til en hund størrelse labrador og en baby. Bensin/diesel, automat, firehjulstrekk. Ekstra pluss om den kan trekke henger, men trenger ikke trekke tungt, og det er ikke et krav.

Hva er prissjiktet deres?

Anonymkode: 30fe4...025

AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligvis noe liten, men jeg har gjennom fem år vært storfornøyd med poloen min (2016-mod). Så da heier jeg vel egentlig på passat som dere vurderer.

Jeg har en veldig liten motor, og med nybilgarantien som akkurat gikk ut har det til nå vært veldig billig bildrift! For ikke å snakke om dønn stabil, har bare vært en liten greie som garantien dekket, ellers absolutt ingenting å utsette på den.

Anonymkode: 5c001...49c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hva er prissjiktet deres?

Anonymkode: 30fe4...025

Har ikke noe fastsatt budsjett foreløpig, men tipper vi ender på rundt 400k. Bruktbil, for øvrig.

Skrevet

Vi er veldig fornøyd med vår Peugeot 308 SW 2016 modell, den har overraskende mye plass. Vi gikk fra Ford Focus og ble positivt overrasket over hvor mye plass den har.
Vi kjøpte den helt ny, så vi fikk muligheten til å plukke det vi ønsket å ha med, plukklista på ekstrautstyr på den er ganske lang, så jeg kan se for meg at det finnes veldig mange variasjoner av den.

God å kjøre, den trekker godt hvis du bruker den til henger (hengerfeste var ekstrautstyr), og den sluker heller ikke diesel. Litt usikker på nøyaktig hvor mye den bruker på mila.

Det eneste vi har å si på den er at rattstammen på vår er fast. Jeg er ikke sikker på om det var mulig å bestille som ekstrautstyr, det husker jeg ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Må det være stasjonsvogn? Stasjonsvogn har vært "ut" i nybilmarkedet i ganske mange år nå, så hvis du utvider horisonten litt og ser på SUV i tillegg, så vil du nok få ganske mange flere alternativer. 

Anonymkode: 00e7a...d26

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lyst til å si AB over midt imot. Forskjellen mellom SUV og stasjonsvogn er som regel at SUV er utvendig større, tyngre, verre å kjøre, mens den i tillegg har mindre plass innvendig (lift + større hjul), bruker mer drivstoff og er mindre pålitelig (mer slitasje pga økt vekt; 2 ekstra drivhjul osv).

Ser du på Passat, fins det en konkurrent som slår tyskeren på alt: Kia Optima stasjonsvogn. Fins også som hybrid. Veldig pålitelig bil (på nivå med Toyota og en verden unna halvgode Volkswagen), god pris, masse plass, god størrelse ift. det du beskriver av behov. 

Anonymkode: e1a44...de7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

vi har audi a4 allroader (vi har 3l) som tilfredsstiller alle disse kriteriene. det er stor stasjonsvogn. svigers har Mitsubishi outlander den har god plass og møter også disse kriterier. det er SUV. 

Vi er veldig fornøyde. når vi kjøpte bil i januar var det veldig få biler som faktisk stilte våre krav til plass, størrelse, motor og utstyr. 

mulig audien er litt i toppen av deres prisklasse,men outlanderen er billigere og bra bil 🚙 

Anonymkode: 8a922...57f

AnonymBruker
Skrevet

Styr unna passat. Bare styr.. Har Ford Focus og er strålende fornøyd! Mondeo har litt bedre plass enn Focus.

Anonymkode: 138eb...e45

AnonymBruker
Skrevet

Enig, må kanskje si det helt tydelig: Statistisk sett er Volkswagen skikkelig craptacular.

Stasjonsvognmarkedet er fortsatt stor: Super komfort og førsteklasses interiør finner du i Mercedes E og Volvo V90, litt sportslig-stive vogner med masse feil er BMW 5 og Audi A6, eller skal du satse alt på pålitelig bil, kommer du ikke utenom Toyota Prius+. Men Kia Optima er den beste balansebilen til en super pris. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville vurdert Skoda Superb også. Jeg har den riktignok ikke selv, men har flere Skoda-entusiaster (!) i omgangskretsen med et helt uproblematisk bilhold. Superb har rikelig med plass. Du må ned på en 2017-modell, eller muligens kanskje 2018, for å komme under 400 000, men da har du både 4wd, hengerfeste og automat. 

Jeg tror du vil mistrives med størrelsen på Audi A4, som en person her anbefaler. Den er snau på størrelse, og du vil trolig slite med å få pass til både bikkje og barnevogn.

For øvrig er slett ikke Passat så ille som enkelte her inne vil ha det til. 

Anonymkode: 54908...7ec

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.6.2021 den 22.40):

Har ikke noe fastsatt budsjett foreløpig, men tipper vi ender på rundt 400k. Bruktbil, for øvrig.

I det prissegmentet kan du få en flott VW Tiguan highline 2.0 TDI 190 HK 4motion eller TSI 180HK 4 motion. 
Nydelig bil å kjøre, også på vinteren med høy bakkeklaring og siste generasjon Haldex.

Anbefaler absolutt å sjekke den ut, med de kriteriene/behovene dere har. 

Skrevet

Stasjonsvogn med god plass og firehjulstrekk/bakkeklaring som overgår alle nevnte: Subaru Outback. Veldig trofaste kunder gjør at bruktbilprisen holder seg godt, men Subaru er litt i bakevja for tiden så det er mulig å gjøre gode kjøp. Enig med innsender over at familie-suv'ene har for dårlig plass til hund og barn. 

Skrevet
spinner skrev (28 minutter siden):

Stasjonsvogn med god plass og firehjulstrekk/bakkeklaring som overgår alle nevnte: Subaru Outback. Veldig trofaste kunder gjør at bruktbilprisen holder seg godt, men Subaru er litt i bakevja for tiden så det er mulig å gjøre gode kjøp. Enig med innsender over at familie-suv'ene har for dårlig plass til hund og barn. 

Kjører Subaru fortsatt med CVT kassene? Utrolig slitsom girkasse.

AnonymBruker
Skrevet
sicario skrev (Akkurat nå):

Kjører Subaru fortsatt med CVT kassene? Utrolig slitsom girkasse.

Fortsatt?! De fungere faktisk helt utmerket! Det er brukeren som er problemet med de.

Anonymkode: 6c76c...e7e

AnonymBruker
Skrevet

CVT girkassene er noe ubrukelig dritt. Det er grunnen til at vi ikke har Toyota/Lexus i husstanden lenger også. Her går det nå i Hyundai (4 stk) og en Leaf.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.6.2021 den 21.59):

Hvorfor ikke el? 

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (3 minutter siden):

Hvorfor ikke el? 

Det er fritt fram å velge hva man vil! Og det vil det være etter 2025 også. Bare kutt ut propagandaen din.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er fritt fram å velge hva man vil! Og det vil det være etter 2025 også. Bare kutt ut propagandaen din.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Spørsmålet var hvorfor hun utelukker el. I og med at de er rimeligere i drift, er det dumt å kategorisk utelukke de. Siden nesten ingen kjøper bensin og diesel lenger, blir de bilene også vanskeligere å selge senere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (1 time siden):

Spørsmålet var hvorfor hun utelukker el. I og med at de er rimeligere i drift, er det dumt å kategorisk utelukke de. Siden nesten ingen kjøper bensin og diesel lenger, blir de bilene også vanskeligere å selge senere.

Er vel heller for dumt å ikke svare på spørsmålet i HI. Når man utelukker en kategori, så er det hver enkelt sitt valg, og det respekterer man!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...