AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #1 Skrevet 29. juni 2021 Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! Er helt i gråten! Jeg er leieboer, og et uhell har skjedd hvor tapeten på et rom er blitt revet i stykker (ønsker ikke å legge ut her hvordan). Såpass at det ikke bare er å bruke lim for å fikse løse deler! Vi har alltid tatt godt vare på boenhetene vi har leid, og flyttet inn her for knapt et halvår siden, så dette er jo forferdelig. 😭 Er jo kjemperedd for hvordan huseier kommer til å reagere, og ønsker såklart å ordne opp. Men vil dette for eksempel være utkastelsesgrunnlag? Vi har aldri hatt noe problemer ellers. Og regner jo med at vi skal legge ut for å legge ny tapet/male, men hvor mye vil det eventuelt koste å tapetesere rundt 9kvm? Er bare en «flekk» på kanskje 60x30 cm det er snakk om, men tror neppe det er mulig å få tak i lik tapet (vedlig gammelt hus).. Anonymkode: 19b19...882
Tarzani Skrevet 29. juni 2021 #2 Skrevet 29. juni 2021 Tviler sterkt på at du blir kasta ut for dette! Ring og forklar det som har skjedd og vis at du er fortvila og vil ordne opp😊 4
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #3 Skrevet 29. juni 2021 Pust med magen, og la de verste følelsene gi seg før du kontakter utleier. Om du har vilje og mulighet til å ordne opp, så vil dette gå bra. Når du har innsett at dette går helt fint, så ringer du utleier, beklager deg og forklarer at du selvfølgelig vil ordne opp i dette. Du kan tilby deg å enten betale for å få noen til å gjøre det, eller tilby deg å gjøre jobben selv alt ettersom hva du har kunnskaper til (eller kjenner noen med kunnskap). Det spørs hvor fint det blir med en vegg tapetsert i en annen tapet? Kan hende det nå tapetseres hele rommet muligens? Evt fjerne tapeten og male? Det må nesten utleier få si sin mening om. Sånt som skjer!, Ts! Kjedelig, men alle opplever lignende en gang i blant 🙂 Anonymkode: 42da3...b06 8
Enterprises Skrevet 29. juni 2021 #4 Skrevet 29. juni 2021 Kjøp ny tapet for noen hundrelapper. Kjøp en kasse øl og litt pizza. Skal love deg det er et par av Facebook vennene dine som dukker opp. Brått har dere en helaften også. Lykke til 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #5 Skrevet 29. juni 2021 Absolutt ikke grunnlag for utkastelse, uhell skjer, og med din holdning til å ordne opp så kommer det til å gå veldig fint. Du bør rådføre deg med huseier, og legger du det frem på samme måten som her så kan jeg ikke forstå annet enn at vedkommende bare kommer til å være hjelpsom. Dette ordner seg, uansett hvordan løsningen blir. Hvis ikke er huseier helt på tur, og i så fall fortjener du noe bedre. Anonymkode: 3aef4...ede 4
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #6 Skrevet 29. juni 2021 Det er sånt depositum er til. Når man leier ut så gjør man det vel vitende om at uhell skjer. Ikke utkastelsesgrunn. Anonymkode: fd056...bf6 1
enkefru Skrevet 29. juni 2021 #7 Skrevet 29. juni 2021 Ofte når en tapetserer, sitter en igjen med en lengde eller så… si fra til huseier, kan godt hende h*n har en rest og dette lar seg greit fikse, men viktig å si fra så raskt som mulig. Uhell kan skje 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #8 Skrevet 29. juni 2021 Uhell kan skje alle! Det viktigste er at du ikke venter lenge med å si ifra til utleier Anonymkode: 3e807...bc1 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #9 Skrevet 30. juni 2021 Iallefall ikke start med oppussing selv uten å ha spurt huseier om det er i orden først! Skulle du pusse opp og være enda mer uheldig og forårsake skader på andre ting i leiligheta pga uflaks eller uvitenhet, så er det fort gjort at det begynner å utarte seg som en episode av Pat & Mat (2 gode naboer). Plutselig må også taket eller gulvet repareres/skiftes, eller en elektrikker må bytte ut en ødelagt stikkontakt, lysbryter eller kabel. Da har du et enda større forklaringsproblem… Anonymkode: 56025...412 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #10 Skrevet 1. juli 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Iallefall ikke start med oppussing selv uten å ha spurt huseier om det er i orden først! Skulle du pusse opp og være enda mer uheldig og forårsake skader på andre ting i leiligheta pga uflaks eller uvitenhet, så er det fort gjort at det begynner å utarte seg som en episode av Pat & Mat (2 gode naboer). Plutselig må også taket eller gulvet repareres/skiftes, eller en elektrikker må bytte ut en ødelagt stikkontakt, lysbryter eller kabel. Da har du et enda større forklaringsproblem… Anonymkode: 56025...412 Men det har jeg jo heller ikke skrevet eller tenkt? 🤔 Og altså, hallo, en kan umulig ødelegge noe mer når det er snakk om en liten flekk tapet, herregud Anonymkode: 19b19...882
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #11 Skrevet 1. juli 2021 Pust med magen, dette går fint! Uhell skjer her greide vi nylig å ødelegge gulvet i dusjkabinettet 😳 stod stille og rolig med sjampo i håret, og så sa det KNEKK. Tok kontakt med huseier dagen etter og forklarte saken, han er nå på jakt etter nytt. Så lenge du ikke røsker ned masse tapet med vilje og nekter å gjøre opp for deg (som er helt klart ikke det du gjør!), er dette ikke utkastelsesgrunn. Ta kontakt med huseier og forklar uhellet, og spør hvordan hen vil fikse det, om hen vil gjøre det selv, eller la deg gjøre det (jeg tipper enkleste måten er å male den ene veggen i en farge som passer med tapeten på de andre veggene). Dette ordner seg! Anonymkode: bb495...981 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #12 Skrevet 2. juli 2021 Jeg har vært utleier i en kort periode før og fra mitt ståsted er det slik: Uhell skjer. Viktig at du sier ifra så raskt som mulig. Jeg setter pris på at du er villig å ordne i dette, så finner vi en løsning som trekkes fra depositumet. Anonymkode: 9577d...cfe 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #14 Skrevet 4. juli 2021 I alle dager!! Hvordan klarer du/dere å rive i stykker tapet fra veggen "ved et uhell"? Ut fra hvordan du svarer de som forsøker hjelpe deg her inne så synes jeg dette høres rart ut. Anonymkode: 83129...bfc
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #15 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): I alle dager!! Hvordan klarer du/dere å rive i stykker tapet fra veggen "ved et uhell"? Ut fra hvordan du svarer de som forsøker hjelpe deg her inne så synes jeg dette høres rart ut. Anonymkode: 83129...bfc Lurer også på hvordan dette har gått til. Som leietaker skal man ihht husleieloven håndtere leieobjektet «med tilbørlig aktsomhet» (husll 5-1 annet ledd). Høres ikke ut som om TS har gjort det ut fra beskrivelse av skadeomfanget, som minner mer om god gammeldags herping. Sannsynligvis må hele rommet tapetseres på nytt, og må fagfolk inn å gjøre jobben blir det fort en kostbar affære som vil gjøre et kraftig kutt i depositumet. Viktig lærdom til neste gang: Behandle boligen pent. Utkastelsesgrunn er det ikke på nåværende tidspunkt, men flere skader av samme omfang kan gi saklig grunn til oppsigelse. Anonymkode: 17a1c...cbf
Fru Uperfekt Skrevet 4. juli 2021 #16 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 29.6.2021 den 21.28): Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! Er helt i gråten! Jeg er leieboer, og et uhell har skjedd hvor tapeten på et rom er blitt revet i stykker (ønsker ikke å legge ut her hvordan). Såpass at det ikke bare er å bruke lim for å fikse løse deler! Vi har alltid tatt godt vare på boenhetene vi har leid, og flyttet inn her for knapt et halvår siden, så dette er jo forferdelig. 😭 Er jo kjemperedd for hvordan huseier kommer til å reagere, og ønsker såklart å ordne opp. Men vil dette for eksempel være utkastelsesgrunnlag? Vi har aldri hatt noe problemer ellers. Og regner jo med at vi skal legge ut for å legge ny tapet/male, men hvor mye vil det eventuelt koste å tapetesere rundt 9kvm? Er bare en «flekk» på kanskje 60x30 cm det er snakk om, men tror neppe det er mulig å få tak i lik tapet (vedlig gammelt hus).. Anonymkode: 19b19...882 Pust rolig Tell til 10 Ring husverten, om de er normale mennesker så er det ingen krise. Shit happends 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #17 Skrevet 6. juli 2021 Jeg har leid ut mange leiligheter, og er man villig til å leie ut en leilighet tar man høyde for at slike uhell kan skje. Gi beskjed til utleier, så finner dere helt sikkert en måte å løse det på. Jeg hadde aldri kastet ut noen på grunnlag av det du skriver. Det finnes veldig mye rare/uforsiktige folk som leier, så hvis dette er det eneste utleier har å utsette på deg bør hen være fornøyd. Dette går bra!!😀 Anonymkode: 4f5b1...43e 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #18 Skrevet 6. juli 2021 Jeg leide en leilighet en gang, og når vi skulle flytte inn sofaen gikk den ikke inn døra så vi måtte ta den gjennom vinduet. Det var sånn som kunne hektes av enkelt, men når vi skulle hekte det på igjen så viste det seg at en av hengslene var knekt 🙃 Det var jo ikke et vindu fra dags dato, så det var jo slitasje over tid som var grunnen og ikke uaktsomhet fra oss. Men jeg var 20 år og pissredd for å bli kasta ut av utleier 😅 Det gikk heldigvis over alle forventninger, og han tok alt på egen regning. Kanskje gikk det på forsikringen, ikke vet jeg. Anonymkode: 90ea2...e24
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå