Othea Skrevet 29. juni 2021 #1 Skrevet 29. juni 2021 Jeg vingler frem og tilbake og frem og tilbake på å ta vaksine eller ikke. Jeg er så usikker. Jeg vingler flere ganger hver eneste time hver eneste dag i flere måneder. Helt siden de startet. Og dette plager meg fordi jeg går rundt å tenker på dette om og om igjen. Uten å komme meg til en endelig konklusjon. Jeg er så usikker. Så innmari usikker. Så usikker at jeg snart ikke vet hva jeg skal lengre. Det er så mange vanskelige valg å ta i livet at jeg blir gal av det selv. Jeg vet snart ikke mere jeg av livet. 7
Millimani Skrevet 29. juni 2021 #2 Skrevet 29. juni 2021 Dette innlegget ditt er ganske innholdsløst, men samtidig kommer du med en problemstilling. Hva er det som gjør deg usikker? Når du tenker på det hele tiden, så må du jo gjøre noe med det. Da er kanskje dette innlegget ditt ikke så verst. Men hvorfor klarer du ikke bestemme deg? Snakk med en som er nærmere deg. En som kan hjelpe deg lettere. Kom deg ut av tankespinnet. Jeg råder deg til å ta vaksinen, hvis jeg kan råde deg selv om jeg ikke kjenner deg. Nå er det 12 uker mellom hver dose pfizer, og den vaksina er ute av armen din fem sekunder etter at den er satt. Du kjenner det ikke i det hele tatt. Bare ta den, og få det unnagjort. 7
stan Skrevet 29. juni 2021 #3 Skrevet 29. juni 2021 Nesten 60 % av den voksne befolkningen i Norge er vaksinert med første dose. Nesten 40 % har fått andre dose. 23 % av verdens befolkning, drøyt 3 milliarder har fått en dose. Så ta vaksinen du også. 17
zemer Skrevet 29. juni 2021 #4 Skrevet 29. juni 2021 Jeg avventer inntil videre. Du må nesten selv finne dette ut, men skal du ut å reise? Høyt smittetrykk der du bor? Hvor gammel er du? 8
MorTil2 Skrevet 30. juni 2021 #5 Skrevet 30. juni 2021 Millimani skrev (10 timer siden): Dette innlegget ditt er ganske innholdsløst, men samtidig kommer du med en problemstilling. Hva er det som gjør deg usikker? Når du tenker på det hele tiden, så må du jo gjøre noe med det. Da er kanskje dette innlegget ditt ikke så verst. Men hvorfor klarer du ikke bestemme deg? Snakk med en som er nærmere deg. En som kan hjelpe deg lettere. Kom deg ut av tankespinnet. Jeg råder deg til å ta vaksinen, hvis jeg kan råde deg selv om jeg ikke kjenner deg. Nå er det 12 uker mellom hver dose pfizer, og den vaksina er ute av armen din fem sekunder etter at den er satt. Du kjenner det ikke i det hele tatt. Bare ta den, og få det unnagjort. Klart den ikke er det! Det er når den er satt, at den begynner å gjøre jobben sin. Nemlig å fortelle immunforsvaret at det må lage spike-proteinet på Covid-19 viruset. Hele ideen er jo at det er kroppen selv, ved bruk av oppskriften som ligger i vaksinen, som skal gjøre mye av jobben selv. Om den var ute av kroppen etter 5 sekunder, hadde ikke vaksinen fått tid til å legge grunnlaget for den jobben kroppen skal gjøre. 16
MorTil2 Skrevet 30. juni 2021 #6 Skrevet 30. juni 2021 stan skrev (10 timer siden): Nesten 60 % av den voksne befolkningen i Norge er vaksinert med første dose. Nesten 40 % har fått andre dose. 23 % av verdens befolkning, drøyt 3 milliarder har fått en dose. Så ta vaksinen du også. Det at andre tar den, er ikke i seg selv en grunn for å gjøre det samme. De som venter, og til syvende og sist velger å ikke ta den, har alle sine grunner. Noen kanskje mer "akseptert" av folk flest enn andre, men uansett er det deres avgjørelse å ta, og ingen annens. Ettersom Norge forventer en vaksinedekning på opp mot 90%, er Norge er trygt land for de som ikke er vaksinert og. Problemstillingen etterhvert i Norge, er i hvilken grad man føler for å reise utenfor landets grenser. Skal man reise, må man ta vaksinen. Som du påpeker, vaksinedekningen er mye lavere utenfor våre grenser. 11
stan Skrevet 30. juni 2021 #7 Skrevet 30. juni 2021 MorTil2 skrev (1 time siden): Ettersom Norge forventer en vaksinedekning på opp mot 90%, er Norge er trygt land for de som ikke er vaksinert og. Delta-varianten kompliserer dette litt. Så hvis det er trygt som er målet er valget enkelt. 5
MorTil2 Skrevet 30. juni 2021 #8 Skrevet 30. juni 2021 stan skrev (31 minutter siden): Delta-varianten kompliserer dette litt. Så hvis det er trygt som er målet er valget enkelt. Om vi skal tenke slik, vil det aldri ta slutt. Det vil alltid finnes mutasjoner. På ett eller annet tidspunkt må man si at "Slik det er nå, er godt nok". Vi kan ikke ha som mål at det skal være 100% trygt. Ingenting er 100% trygt. 14
Millimani Skrevet 30. juni 2021 #9 Skrevet 30. juni 2021 MorTil2 skrev (2 timer siden): Klart den ikke er det! Det er når den er satt, at den begynner å gjøre jobben sin. Nemlig å fortelle immunforsvaret at det må lage spike-proteinet på Covid-19 viruset. Hele ideen er jo at det er kroppen selv, ved bruk av oppskriften som ligger i vaksinen, som skal gjøre mye av jobben selv. Om den var ute av kroppen etter 5 sekunder, hadde ikke vaksinen fått tid til å legge grunnlaget for den jobben kroppen skal gjøre. NÅLA er ute da. Skjønner du? 4
stan Skrevet 30. juni 2021 #10 Skrevet 30. juni 2021 MorTil2 skrev (41 minutter siden): Om vi skal tenke slik, vil det aldri ta slutt. Det vil alltid finnes mutasjoner. På ett eller annet tidspunkt må man si at "Slik det er nå, er godt nok". Vi kan ikke ha som mål at det skal være 100% trygt. Ingenting er 100% trygt. Statistisk er det tryggere å ta vaksinen enn å la være. Men jeg tror du egentlig er ute etter argumenter for å ikke ta vaksinen. 8
MorTil2 Skrevet 30. juni 2021 #11 Skrevet 30. juni 2021 stan skrev (2 timer siden): Statistisk er det tryggere å ta vaksinen enn å la være. Men jeg tror du egentlig er ute etter argumenter for å ikke ta vaksinen. Egentlig ikke. Hver og en gjør som de selv vil. Og for min del,som fortsatt takker nei,er andres ja en fordel. Men, det jeg finner litt underlig,er hvor enkelt det er å ha tillit til tallmateriale for alt som tilsier at vaksinen er beste valget,mens man nærmest blir lynsjet om man påpeker at det også finnes tall som tilsier at man kan tillate seg å tenke noe mer nøye igjennom valget man tar. Et godt eksempel er den nylige undersøkelsen hvor man basert på 14 personer konkluderte med at Pfizer gir beskyttelse i mange år. Da er altså et mikroskopisk tall nok til å konkludere med at dette er en gladnyheter. Men om man hadde vist til 14 personer med likelydende bivirkning, ville man sagt tallet var altfor lavt til å basere noe som helst på det. 16
Tøvftta Skrevet 30. juni 2021 #12 Skrevet 30. juni 2021 Var akkurat som deg TS, veldig usikker. Men etter en del gjennomtenking og lesing om alle bivirkninger så velger jeg å avstå. Det blir helt sikkert en ny nedstengning til høsten, vi kan sikkert ikke reise noe sted uten restriksjoner før 1-2 år, vaksinen har angivelig kanskje virkning i 1 år. Så jeg fortsetter med å bruke munnbind, ikke være der det er mye folk og nøye med hygienen. Orker ikke å utsette meg for potensielle leie bivirkninger før jeg er nødt. 11
Betasuppe Skrevet 30. juni 2021 #13 Skrevet 30. juni 2021 6 hours ago, stan said: Statistisk er det tryggere å ta vaksinen enn å la være. Men jeg tror du egentlig er ute etter argumenter for å ikke ta vaksinen. Spørs hvor gammel du er. 3
Fakta? Skrevet 30. juni 2021 #14 Skrevet 30. juni 2021 3 hours ago, MorTil2 said: Et godt eksempel er den nylige undersøkelsen hvor man basert på 14 personer konkluderte med at Pfizer gir beskyttelse i mange år. Da er altså et mikroskopisk tall nok til å konkludere med at dette er en gladnyheter. Men om man hadde vist til 14 personer med likelydende bivirkning, ville man sagt tallet var altfor lavt til å basere noe som helst på det. Dette er nok et godt eksempel på at dere som er mot vaksine ikke forstår hvordan forskning gjøres. Hvis man hadde testet vaksinen på 14 personer og alle hadde fått sterke bivirkninger så ville den ikke kommet forbi fase en i testingen som begynte i fjor vår. Om derimot 14 personer av de mange hundre millionene som har fått vaksine til nå får bivirkninger så er det en dråpe i havet. På samme måte viser en sterk immunreaksjon hos 14 tilfeldig utvalgte personer at de fleste etter all sannsynlighet får en langvarig virkning av vaksinen. Man har ikke testet alle som har fått vaksinen og brukt de 14 som fikk sterkest reaksjon. For øvrig er det ikke bare en undersøkelse som har kommet til dette resultatet. 4
SupremeFighter Skrevet 30. juni 2021 #16 Skrevet 30. juni 2021 Othea skrev (21 timer siden): Jeg vingler frem og tilbake og frem og tilbake på å ta vaksine eller ikke. Jeg er så usikker. Jeg vingler flere ganger hver eneste time hver eneste dag i flere måneder. Helt siden de startet. Og dette plager meg fordi jeg går rundt å tenker på dette om og om igjen. Uten å komme meg til en endelig konklusjon. Jeg er så usikker. Så innmari usikker. Så usikker at jeg snart ikke vet hva jeg skal lengre. Det er så mange vanskelige valg å ta i livet at jeg blir gal av det selv. Jeg vet snart ikke mere jeg av livet. Tallene sier at det er millioner som har tatt vaksine uten bivirkninger. Fremtiden vet ingen. Men jeg tror korona er verre enn vaksine 7
Millimani Skrevet 30. juni 2021 #17 Skrevet 30. juni 2021 Tøvftta skrev (1 time siden): Var akkurat som deg TS, veldig usikker. Men etter en del gjennomtenking og lesing om alle bivirkninger så velger jeg å avstå. Det blir helt sikkert en ny nedstengning til høsten, vi kan sikkert ikke reise noe sted uten restriksjoner før 1-2 år, vaksinen har angivelig kanskje virkning i 1 år. Så jeg fortsetter med å bruke munnbind, ikke være der det er mye folk og nøye med hygienen. Orker ikke å utsette meg for potensielle leie bivirkninger før jeg er nødt. Som en annen nevner: Korona er garantert verre enn vaksine. Hva får deg til å tro at det blir helt sikkert en ny nedstenging til høsten? Sånt er upassende å si, vi skal heller prøve å være optimistiske. Jo flere som tar vaksine - jo bedre. Nå som store deler av befolkningen regnes for å være fullvaksinert i løpet av høsten, og første dose gir beskyttelse opp mot 80%, er det vel et håp om at man unngår en så voldsom nedstenging. Kanskje en og annen regional, men ingen nasjonal. Nøye med hygienen har vel de aller fleste klart å være i pandemien, men det skal man være opplært til å være hele tiden. Det er kun et fåtall som får alvorlige bivirkninger. Det betyr ikke at du er en av dem. 4
Millimani Skrevet 30. juni 2021 #18 Skrevet 30. juni 2021 Bivirkninger etter en vaksine går over vanligvis etter kort tid. Bivirkninger av korona kan sitte i lenge. Respirator? Åndenød? Vedvarende slapphet, hoste og hodepine? Utmattelse, konsentrasjonsvansker? For eksempel 3
MorTil2 Skrevet 30. juni 2021 #19 Skrevet 30. juni 2021 Fakta? skrev (2 timer siden): Dette er nok et godt eksempel på at dere som er mot vaksine ikke forstår hvordan forskning gjøres. Hvis man hadde testet vaksinen på 14 personer og alle hadde fått sterke bivirkninger så ville den ikke kommet forbi fase en i testingen som begynte i fjor vår. Om derimot 14 personer av de mange hundre millionene som har fått vaksine til nå får bivirkninger så er det en dråpe i havet. På samme måte viser en sterk immunreaksjon hos 14 tilfeldig utvalgte personer at de fleste etter all sannsynlighet får en langvarig virkning av vaksinen. Man har ikke testet alle som har fått vaksinen og brukt de 14 som fikk sterkest reaksjon. For øvrig er det ikke bare en undersøkelse som har kommet til dette resultatet. Så når 14 personer får bivirkninger, så er det en dråpe i havet og brukes som et motargument ifh til de som ikke ser på vaksinen slik du gjør? Men når 14 personer av det samme antall vaksinerte har en positiv effekt av vaksinen, og dermed passer inn i ditt syn, så teller de som mye mer enn en dråpe? Ser du ikke at det ene argumentet ditt slår det andre ihjel? 12
Meridian Skrevet 30. juni 2021 #20 Skrevet 30. juni 2021 MorTil2 skrev (7 timer siden): Egentlig ikke. Hver og en gjør som de selv vil. Og for min del,som fortsatt takker nei,er andres ja en fordel. Men, det jeg finner litt underlig,er hvor enkelt det er å ha tillit til tallmateriale for alt som tilsier at vaksinen er beste valget,mens man nærmest blir lynsjet om man påpeker at det også finnes tall som tilsier at man kan tillate seg å tenke noe mer nøye igjennom valget man tar. Et godt eksempel er den nylige undersøkelsen hvor man basert på 14 personer konkluderte med at Pfizer gir beskyttelse i mange år. Da er altså et mikroskopisk tall nok til å konkludere med at dette er en gladnyheter. Men om man hadde vist til 14 personer med likelydende bivirkning, ville man sagt tallet var altfor lavt til å basere noe som helst på det. De sier at vaksinen ikke blir godkjent før i 2023, for det tar noen år å vite at den faktisk er trygg. Så hvorfor blir folk så sinte om man er kritisk? Skulle tro vaksinen er en Gud som er opphøyet. 18
Anbefalte innlegg