Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har PCOS, og ønsket dere barn, fikk dere barn?

Har dere fått dem med eller uten hjelp, eventuelt hvilken hjelp?

Og dere som har flere enn ett barn, var det enklere eller vanskeligere å lage den/de neste enn den første?

Jeg har fått påvist PCOS, og er litt bekymret for dette med fertilitet. I tillegg begynner alderen å jobbe i mot, da jeg har bikket 35.

Takknemlig for alle svar :)

Anonymkode: 7192d...fca

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en litt uklar diagnose, men ingen eggløsning og mange follikler (ikke overvekt, ikke hårvekst) - men klar pco. Fikk barn på første forsøk med IVF; og klarte det etter det på egen hånd. Lykke til!

Anonymkode: 86bde...275

Skrevet (endret)

Fikk barn innenfor 9 måneder med prøving, trengte ikke noe hjelp. :) 

Etter jeg fikk barn så har jeg hatt mensen etter klokka, samme med eggløsning. Så hadde jeg hatt penger, tid og kanskje et mannfolk så kunne jeg nok fått en liten flokk. 😄 

Kjenner flere som har fått nummer 2 og 3 ganske raskt etter de prøvde lenge på nummer 1. Men de var litt yngre enn 35 da de startet men ingenting er umulig. :duskedame:

Endret av FrøkenMånestråle
Skrevet

Fikk diagnosen da vi forsøkte på nr.2. Den første var helt uproblematisk å få til, men jeg var veldig ung da. Men med nr.2 var plutselig syklusen min helt på styr. Etter 1 års prøving fikk jeg hjelp hos Medicus. De satt diagnosen PCOS og jeg fikk metformin. Ble gravid på første eggløsning med det.

Noen år senere var nr.3 ønsket og begynte på metformin 6 mnd før selve prøvingen skulle starte. Det var lurt for da var syklusen veldig grei (jevnlig EL i det minste selv om den var litt sen). Slet ikke med å bli gravid da, men måtte igjennom tre aborter før en spire holdt løpet ut.

På jakt etter 4. og sistemann startet jeg atter igjen på metformin (36 år). Denne medisinen har vært gull verdt for mine hormoner i alle fall! Tror aldri jeg ville blitt gravid med barna uten den ❤️ Men etter en MA og flere måneder som gikk så ble jeg utålmodig og ba om ekstra hjelp og boost. Fortsatt litt sen EL så... fikk da letrozol og ovitrelle som jeg forsøkte i noen måneder før spiren satt. Letrozol var virkelig magisk da jeg fikk rekordtidlig EL flere måneder. Kroppen min likte i alle fall dette godt. Ellers spiste jeg lavkarbo og gikk ned noen få kilo i forkant av denne nåværende graviditeten, og ser ikke bort fra at det også hjalp. Lavkarbo er et bra kosthold for PCOS'ere.

Det finnes altså god hjelp med denne diagnosen og de fleste som ønsker barn får det! Masse lykke til til deg :klemmer:

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar!

Stemmer det at det er forhøyet risiko for spontanabort og komplikasjoner når man har PCOS? 

Bør man i tilfelle beregne "ekstra tid" til prøvingen i tilfelle noe sånt skulle skje?

Partner vil gjerne ha mer "på stell" før vi kan begynne prøvingen (det gjelder bosted, permisjonsrettigheter osv.), mens jeg kjenner litt på at det begynner å haste. 

Er det sant at fertiliteten stuper etter fylte 35?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tusen takk for svar!

Stemmer det at det er forhøyet risiko for spontanabort og komplikasjoner når man har PCOS? 

Bør man i tilfelle beregne "ekstra tid" til prøvingen i tilfelle noe sånt skulle skje?

Partner vil gjerne ha mer "på stell" før vi kan begynne prøvingen (det gjelder bosted, permisjonsrettigheter osv.), mens jeg kjenner litt på at det begynner å haste. 

Er det sant at fertiliteten stuper etter fylte 35?

Ja, det stemmer at risikoen er noe økt. Usikker på hvor mye, men fortsatt ikke høy. Noen mister, noen mister aldri. Komplikasjoner menes vel svangerskapsdiabetes og høyt blodtrykk osv., det er nok noe økt risiko for det men det screenes du jo for. 

Jeg ville absolutt ikke utsatt prøvingen mer enn nødvendig, nei! Hvor "alvorlig" PCOS har du da? Har du menstruasjon?

Anonymkode: 7562d...0ef

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er overvektig, men har gått ned ca 10 kilo, fortsatt litt unna "normal BMI". Har økt hårvekst, og har fått påvist cyster ved ultralyd. Har menstruasjon, men den varierer mellom ca 32 og 45 dager i det siste. Har vært mer regelmessig før.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.6.2021 den 20.55):

Jeg hadde en litt uklar diagnose, men ingen eggløsning og mange follikler (ikke overvekt, ikke hårvekst) - men klar pco. Fikk barn på første forsøk med IVF; og klarte det etter det på egen hånd. Lykke til!

Anonymkode: 86bde...275

Akkurat samme her her,  pco-  men ingen overvekt eller hårvekst. Barn på første ivf forsøk og ble naturlig gravid med en gang jeg sluttet å amme. Jeg var 35 når første barn ble født, 36 med andre. Lykke til!

Skrevet

Har også hørt at PCOS kan ha en liten økt risiko for abort. Men slettes ikke alle som opplever dette.

At fertiliteten stuper ville jeg ikke betegnet det som, men etter fylte 30 år så tikker den i alle fall nedover. Vi får færre/dårlige kvalitet på eggene da. Men ville ikke bekymret meg nevneverdig. Tenk så mange som blir gravide mellom 30-40 år.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar igjen :)

Regnes syklus på 32 - 45 dager som "regelmessig"? Jeg vil jo tro at jeg har eggløsning, siden jeg har mensen 10 - 12 ganger i året.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 30 og jeg og samboer har prøvd et år uten hell. Jeg har ikke eggløsning i det hele tatt ser det ut til. Har ikke hatt mensen siden jeg sluttet på pillen i fjor vår. Er henvist til spesialist i fødselshjelp til høsten. Er spent på prosessen videre. jeg ble utredet for dette for mange år siden grunnet manglende mens. Er satt på metformin, men vet ikke hva som skjer videre før til høsten nå. Krysser fingrene for oss begge!

Anonymkode: 4ff15...25b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Regnes syklus på 32 - 45 dager som "regelmessig"? Jeg vil jo tro at jeg har eggløsning, siden jeg har mensen 10 - 12 ganger i året.

Kanskje i grenseland. Uregelmessig tror jeg ofte tolkes hvis man har syklus på alt fra 30 dager til 80. Men finnes jo grader av dette. Å ha en differanse på 13 dager som du har er ikke veldig regelmessig i alle fall. At du har mensen er bra, men høres ut som du visse sykluser har noe sen eggløsning. Heldigvis er dette mulig å regulere med medisin 👍

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg er 30 og jeg og samboer har prøvd et år uten hell. Jeg har ikke eggløsning i det hele tatt ser det ut til. Har ikke hatt mensen siden jeg sluttet på pillen i fjor vår. Er henvist til spesialist i fødselshjelp til høsten. Er spent på prosessen videre. jeg ble utredet for dette for mange år siden grunnet manglende mens. Er satt på metformin, men vet ikke hva som skjer videre før til høsten nå. Krysser fingrene for oss begge!

Takk for svar! Har du andre symptomer på PCOS enn manglende eggløsning? 

AnonymBruker
Skrevet
Amatariel skrev (21 minutter siden):

Kanskje i grenseland. Uregelmessig tror jeg ofte tolkes hvis man har syklus på alt fra 30 dager til 80. Men finnes jo grader av dette. Å ha en differanse på 13 dager som du har er ikke veldig regelmessig i alle fall. At du har mensen er bra, men høres ut som du visse sykluser har noe sen eggløsning. Heldigvis er dette mulig å regulere med medisin 👍

Takk for svaret ditt (igjen) :) 

Er det vanskeligere å bli gravid når eggløsningen kommer sent i syklusen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Takk for svar! Har du andre symptomer på PCOS enn manglende eggløsning? 

Jeg har økt behåring, uren hud og høyt hårfeste 🙈Er ellers normalvektig. Ble rådet av en gynekolog til å gå ned i vekt en gang. Da veide jeg 50 kilo (er 170høy) hun tenkte seg om og måtte tilsto at hun pratet på autopilot. 😂

Har tenkt at folk med pcos som er overvektig nesten er «heldige» ikke fordi det er lett å gå ned i vekt, men da kan man i det minste gjøre noe helt konkret selv for å minske symptomer og øke sjansen for graviditet. Jeg tar metformin og håper det beste. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Takk for svaret ditt (igjen) :) 

Er det vanskeligere å bli gravid når eggløsningen kommer sent i syklusen?

Nei, men man får færre forsøk over en viss tid. Jeg har to barn unnfanget på eggløsning rundt CD30, så kan helt klart bli fine og friske barn av det. Men det er jo fryyktelig kjedelig å vente og vente sånn på sen EL hver syklus.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har økt behåring, uren hud og høyt hårfeste 🙈Er ellers normalvektig. Ble rådet av en gynekolog til å gå ned i vekt en gang. Da veide jeg 50 kilo (er 170høy) hun tenkte seg om og måtte tilsto at hun pratet på autopilot. 😂

Har tenkt at folk med pcos som er overvektig nesten er «heldige» ikke fordi det er lett å gå ned i vekt, men da kan man i det minste gjøre noe helt konkret selv for å minske symptomer og øke sjansen for graviditet. Jeg tar metformin og håper det beste. 

Ja, jeg har forstått at det ofte er første bud, å gå ned i vekt. Uheldig kommentar til deg da 😂

På en side føles det bra at det er noe konkret man kan gjøre selv, men på en annen side er det vanskelig å gå ned også. Har lest at det kan være vanskeligere å gå ned når man har PCOS, og det har gitt noen aha-opplevelser sett i ettertid.

Jeg gjør i det minste det jeg kan på det området akkurat nå, det er en liten trøst.

Lykke til med medisinen og veien videre ❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg har forstått at det ofte er første bud, å gå ned i vekt. Uheldig kommentar til deg da 😂

På en side føles det bra at det er noe konkret man kan gjøre selv, men på en annen side er det vanskelig å gå ned også. Har lest at det kan være vanskeligere å gå ned når man har PCOS, og det har gitt noen aha-opplevelser sett i ettertid.

Jeg gjør i det minste det jeg kan på det området akkurat nå, det er en liten trøst.

Lykke til med medisinen og veien videre ❤️

Jeg heier på deg! Har forstått det er vanskelig å gå ned ja! Jeg håper du forstod meg rett. Jeg mener ikke at det er enkelt på noe vis å ha noen kilo for mye, men jeg går dag ut og dag inn og skulle ønske det var et eller annet jeg kunne gjøre for å øke sjansen. Dette med noe håndfast å jobbe med for å opprettholde motivasjonen… jeg vet ikke om det gir mening, men jeg skulle ønske det var noe jeg kunne gjøre annet enn å vente på spesialisten 🙈

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg heier på deg! Har forstått det er vanskelig å gå ned ja! Jeg håper du forstod meg rett. Jeg mener ikke at det er enkelt på noe vis å ha noen kilo for mye, men jeg går dag ut og dag inn og skulle ønske det var et eller annet jeg kunne gjøre for å øke sjansen. Dette med noe håndfast å jobbe med for å opprettholde motivasjonen… jeg vet ikke om det gir mening, men jeg skulle ønske det var noe jeg kunne gjøre annet enn å vente på spesialisten 🙈

Ja, jeg forstod deg rett, og det gir mening. Og jeg forstår at det er vanskelig den andre veien også, når alt man kan gjøre er å vente og være prisgitt medisiner og spesialister!

Jeg mangler ca 5 kilo +/- for å havne i kategorien "normalvektig", og de siste kiloene er seige. Men det kjennes bra at jeg i det minste gjør det jeg kan akkurat nå for å forbedre sjansene når den tid kommer. Selv om jeg helst skulle begynt prøvingen i dag. 

Skrevet

Jeg sluttet på p-piller i september etter å ha gått på de i over 10 år (er 29 år). Hadde 4 normale sykluser på mellom 27-33d før det plutselig gikk 4 mnd før jeg fikk el igjen. I denne tidsperioden hvor el lot vente på seg fikk jeg påvist pcos og ble satt på metformin. Nå er jeg foreløpig på cd22 i ny syklus og har enda ikke fått positiv el-test (men fikk en nesten-positiv til lunsj i dag, så håper el er rett rundt hjørnet!). 

Det nærmer seg med andre ord snart et år med prøving uten at jeg har blitt gravid (om du ser bort fra en kjemisk på første el etter jeg sluttet på pillene). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...