AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #1 Skrevet 29. juni 2021 Barnefar og jeg hadde vært sammen i to år og var på vårt lykkeligste når jeg ble gravid, de påfølgende månedene brøt helvete løs.. Saken nå er at jeg står igjen alene og har kastet meg rundt på visninger og funnet en leilighet som er meget fin og i ett godt område for barn med umiddelbar nærhet til det meste. Problemet er at jeg får meg ikke til å si på visningene at jeg er gravid og enslig, livredd for at de skal få ett dårlig inntrykk av meg eller en oppfatning av meg som ikke stemmer. Jeg kan jo ikke utbrodere om hvorfor jeg er enslig akkurat og ikke passer det seg heller.. Jeg må jo selvfølgelig si ifra før kontrakt osv blir underskrevet og bygge tillit før jeg flytter inn. Hvordan sier jeg det/hvordan ville du gått frem? Noen som har vært i nogenlunde samme situasjon som meg? Mulig jeg bare overtenker også. Anonymkode: 6b392...050
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #2 Skrevet 29. juni 2021 Hvorfor skal du si det? Anonymkode: abb95...cee 16
Drizzt Skrevet 29. juni 2021 #3 Skrevet 29. juni 2021 Jeg ville ikke sagt noe. Det er ikke utleiers business uansett. At du er enslig er helt OK å si ellers. Bare pass på å ikke inngå leiekontrakt for en bolig hvor utleier ikke ønsker småbarn. For det finnes også de. 9
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #4 Skrevet 29. juni 2021 Du trenger da ikke si det. Faktisk bør du unngå det, du risikerer at utleier bryter loven og diskriminererer gravide, og nekter å leie ut. Hold det for deg selv, du. De har ikke lov å kaste deg ut fordi du får barn. Anonymkode: eb661...2ed 17
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #5 Skrevet 29. juni 2021 Sto det noe i annonsen om at de ikke ønsket barnefamilier? Hvis ikke det, så trenger du ikke si noe. Mange vil ikke leie ut til barnefamilier fordi at de er umulig å kaste ut hvis kontrakten ikke blir overholdt. Noen er også redd for ekstra slitasje med barn. Anonymkode: cf5eb...483 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #6 Skrevet 29. juni 2021 Du bør si det. Selv er jeg huseier og har hatt uflaks med å leie til alenemødre. Noen alenemødre driter i å betale husleie, og loven sier at huseiere ikke har lov til å kaste ut mødre med barn. Det endte med at alenemoren bodde gratis hos meg i over 2 år fordi hun hadde loven på sin side. Etter denne erfaringen leier jeg ikke ut til alenemødre. Og hvis en kvinne som leier leiligheten hos meg plutselig får gravidmage, så kommer jeg til å skrive oppsigelse til henne før hun føder. Vekdig synd at noen alenemødre utnytter huseiere og ødelegger for andre. Anonymkode: 7a9f9...6a1 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #7 Skrevet 29. juni 2021 Jeg leier også ut leilighet. For min del hadde du ikke trengt å si noe med mindre du ønsket selv. Det står ingenting om at leietaker ikke kan bli gravid i kontrakten, så det er noe man må ta høyde for uansett. Når det er sagt hadde jeg satt pris på om du sa det (hvis du har kommet så langt på vei at det er naturlig) bare for å starte «riktig». Vi hadde ikke diskriminert pga. graviditet. Livet skjer. Anonymkode: a2723...6bd 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #8 Skrevet 29. juni 2021 Skriv noe som «jeg er xx år gammel, bor for meg selv og venter mitt første barn» i søknaden til leiligheten du ønsker å søke på. Da vet de det fra du søker. Anonymkode: 65e3d...87d 5
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #9 Skrevet 29. juni 2021 Det står ingenting om at de ikke ønsker leie ut til mennesker med barn, så det er ikke det jeg redd for. Jeg er bare mer redd for at de får ett dårlig inntrykk av meg som enslig og gravid. At de tenker jeg er en hurramegrundt jente, noe som ikke stemmer i det hele tatt. Vi fikk veldig god kjemi og jeg føler det er viktig for meg å si ifra at jeg er gravid før jeg flytter inn i og med at termin er ganske nærliggende. Jeg hadde følt det hadde vært helt feil å ikke informere de. Jeg har verken noe NAV garanti og skal betale alt selv, fast jobb osv.. TS Anonymkode: 6b392...050 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #10 Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det står ingenting om at de ikke ønsker leie ut til mennesker med barn, så det er ikke det jeg redd for. Jeg er bare mer redd for at de får ett dårlig inntrykk av meg som enslig og gravid. At de tenker jeg er en hurramegrundt jente, noe som ikke stemmer i det hele tatt. Vi fikk veldig god kjemi og jeg føler det er viktig for meg å si ifra at jeg er gravid før jeg flytter inn i og med at termin er ganske nærliggende. Jeg hadde følt det hadde vært helt feil å ikke informere de. Jeg har verken noe NAV garanti og skal betale alt selv, fast jobb osv.. TS Anonymkode: 6b392...050 De aller fleste tenker ikke noe på hvorfor du bor alene og er gravid. Det kommer til å gå kjempefint. Du har ingenting å skamme deg for. Anonymkode: a2723...6bd 4
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #11 Skrevet 30. juni 2021 Jeg vil tro motsatt - at du får goodwill og sympati i din situasjon. Folk flest, med mindre du leier hos noen skikkelig kyniske typer, bryr seg jo om andre og ønsker å hjelpe. Samlivsbrudd er jo veldig vanlig årsak til at man plutselig har behov for å leie. Hadde jeg skulle leid ut leilighet er det typisk din situasjon jeg ville leid til. Du vil jo mest sannsynlig bo der en god stund, ha det ryddig og rent, lite festing og jeg har ingen grunn til at alenemødre ikke har god betalingsevne. Anonymkode: ba0db...519 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #12 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Etter denne erfaringen leier jeg ikke ut til alenemødre. Og hvis en kvinne som leier leiligheten hos meg plutselig får gravidmage, så kommer jeg til å skrive oppsigelse til henne før hun føder. Vekdig synd at noen alenemødre utnytter huseiere og ødelegger for andre. Veldig synd at utleiere som deg bryter husleieloven, mener du. Anonymkode: eb661...2ed 9
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #13 Skrevet 30. juni 2021 11 hours ago, AnonymBruker said: Det står ingenting om at de ikke ønsker leie ut til mennesker med barn, så det er ikke det jeg redd for. Jeg er bare mer redd for at de får ett dårlig inntrykk av meg som enslig og gravid. At de tenker jeg er en hurramegrundt jente, noe som ikke stemmer i det hele tatt. Vi fikk veldig god kjemi og jeg føler det er viktig for meg å si ifra at jeg er gravid før jeg flytter inn i og med at termin er ganske nærliggende. Jeg hadde følt det hadde vært helt feil å ikke informere de. Jeg har verken noe NAV garanti og skal betale alt selv, fast jobb osv.. TS Anonymkode: 6b392...050 Du kan fint nevne samlivsbrudd i et kort ord, hvis du er redd for at de skal tro du ble gravid etter tilfeldig sex 😊 Anonymkode: f92a8...e12 1
Gjest DramaTheLama Skrevet 30. juni 2021 #14 Skrevet 30. juni 2021 Jeg er så takknemlig for denne leiligheten, den blir perfekt for meg og barnet jeg venter. Eller noe sånt?
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #15 Skrevet 30. juni 2021 Tusen takk for veldig gode tips og tilbakemeldinger. Føler meg nok bare veldig sårbar og skamfull i denne situasjonen, og hauser nok veldig opp i hodet mitt hva andre vil tenke om meg. Blir spennende å se om jeg får leiligheten 😄 TS Anonymkode: 6b392...050
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #16 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Veldig synd at utleiere som deg bryter husleieloven, mener du. Anonymkode: eb661...2ed Det er ikke å bryte husleieloven. Om jeg velger å si opp leietaker, er helt opp til meg. Jeg vet akkurat hva jeg har lov til og ikke lov til som huseier. Og det å skrive en oppsigelse har jeg fullt lov til uten noen som helst grunn Anonymkode: 7a9f9...6a1
Fru Uperfekt Skrevet 30. juni 2021 #17 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 29.6.2021 den 20.52): Du bør si det. Selv er jeg huseier og har hatt uflaks med å leie til alenemødre. Noen alenemødre driter i å betale husleie, og loven sier at huseiere ikke har lov til å kaste ut mødre med barn. Det endte med at alenemoren bodde gratis hos meg i over 2 år fordi hun hadde loven på sin side. Etter denne erfaringen leier jeg ikke ut til alenemødre. Og hvis en kvinne som leier leiligheten hos meg plutselig får gravidmage, så kommer jeg til å skrive oppsigelse til henne før hun føder. Vekdig synd at noen alenemødre utnytter huseiere og ødelegger for andre. Anonymkode: 7a9f9...6a1 Har leid ut til enslige forsørgere, har og vært det selv, men har ikke vært borti en slik som du. Det er nok mer personligheten enn at vedkommende var enslig forsørger
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #18 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 29.6.2021 den 20.52): Etter denne erfaringen leier jeg ikke ut til alenemødre. Og hvis en kvinne som leier leiligheten hos meg plutselig får gravidmage, så kommer jeg til å skrive oppsigelse til henne før hun føder. Anonymkode: 7a9f9...6a1 Du har ikke lov til å skrive oppsigelse uten rimelig grunn. Om en kvinne får gravidmage er ikke god nok grunn til å skrive oppsigelse. Leietiden dere har blitt enige om (antagelig på 3 år) må løpe ut før oppsigelsen. Ved mindre du skal bruke leiligheten selv, eller selge den. Anonymkode: 35f6a...1c7 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #19 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du har ikke lov til å skrive oppsigelse uten rimelig grunn. Om en kvinne får gravidmage er ikke god nok grunn til å skrive oppsigelse. Leietiden dere har blitt enige om (antagelig på 3 år) må løpe ut før oppsigelsen. Ved mindre du skal bruke leiligheten selv, eller selge den. Anonymkode: 35f6a...1c7 Ser ikke problemet? Er bare å si man skal bruke den selv?! Anonymkode: 438ee...9f3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #20 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er ikke å bryte husleieloven. Om jeg velger å si opp leietaker, er helt opp til meg. Jeg vet akkurat hva jeg har lov til og ikke lov til som huseier. Og det å skrive en oppsigelse har jeg fullt lov til uten noen som helst grunn Anonymkode: 7a9f9...6a1 Nei, du kan ikke si opp en leietaker uten noen som helst grunn. Anonymkode: e4993...1f7 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå