Gå til innhold

Sjekker ikke kontrollene på bussen personene som går av? Gratispassasjerer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg satt på bussen og gjorde meg oppmerksom på at de gangene det kom kontroll på bussen, så gikk noen av. 

Sjekker de ikke de som skal av? Da kan jo mange bare gå innpå gratis, ta busstoppet til de ser kontrollene, og gå av? 

🤔 Vet at ene gangen så ble en stoppet, men har de ingen regel på dette? 

Anonymkode: 0aa1a...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg satt på bussen og gjorde meg oppmerksom på at de gangene det kom kontroll på bussen, så gikk noen av. 

Sjekker de ikke de som skal av? Da kan jo mange bare gå innpå gratis, ta busstoppet til de ser kontrollene, og gå av? 

🤔 Vet at ene gangen så ble en stoppet, men har de ingen regel på dette? 

De har ikke lov. De har heller ikke lov å holde igjen passasjerer uten billett,men det er det mange som ikke er klar over

Anonymkode: 40ae0...ddd

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det varierer nok. Men kontrollørene i Oslo er kledd anonymt, og de viser ikke at det er kontroll før busse/banen/trikken er i bevegelse. Oftest står noen ved utgangsdøra og sjekker de som skal av på neste stopp.

Anonymkode: 27db3...6e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det varierer nok. Men kontrollørene i Oslo er kledd anonymt, og de viser ikke at det er kontroll før busse/banen/trikken er i bevegelse. Oftest står noen ved utgangsdøra og sjekker de som skal av på neste stopp.

De har et id-kort hengende og dingle om halsen, selv om de går i sivile klær. De må jo vise at de jobber for sporveiene.

De hadde i alle fall id-kort synlig på brystet sist jeg så kontroll på bussen her i Oslo.

Anonymkode: d469f...bbe

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

De har ikke lov. De har heller ikke lov å holde igjen passasjerer uten billett,men det er det mange som ikke er klar over

Anonymkode: 40ae0...ddd

Selvsagt har de lov til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Helt anonyme er de ikke. De har skilt og en sånn scannegreie så man skjønner fort hvem de er.

Anonymkode: 55f27...cc5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har jeg alltid sett at det stoppet de kommer på på der starter de alltid med å sjekke billettene til de som går av

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Helt anonyme er de ikke. De har skilt og en sånn scannegreie så man skjønner fort hvem de er.

Jo da, om man står rett ved utgangen og følger med, kommer man seg sikkert unna. Eller man kan ha en billett som scanneren ikke funker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jo da, om man står rett ved utgangen og følger med, kommer man seg sikkert unna. Eller man kan ha en billett som scanneren ikke funker på.

Det er det nok mange som gjør. Jeg ser alltid at de er kontrollører før de går på, men sitter/står alltid i nærheten av utgangen pga barnevogn så er jo derfor. Poenget mitt var at de ikke er anonyme selv om de går i vanlige klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her i Bergen pleier de å være tre stykker, og de går kledd i uniform, så det er umulig å ikke forstå hvem de er. Jeg har opplevd litt variert. Før korona, sto de alltid ved utgangene til bussen hadde begynt å kjøre. Slik kontrollerte de også de som gikk av. Det hente også at to av dem forlot bussen med den som gikk av, hvis denne ikke hadde gyldig billett for å skrive ut bot. 

Nå har det vært lite kontroller, og de jeg har sett, har enten vært når folk kommer av eller går på.

Tipper det blir mye mer kontroll nå som pandemien forhåpentligvis går mot en slutt. Er nok mange som har fått for vane å være gratispassasjer.

Anonymkode: b0b40...143

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vel, i Trondheim så er det tydelig når det er kontroller i alle fall, men det er jo ingen sak å kjøpe en enkeltbillett før man blir kontrollert heller da billetten aktiveres med en gang. De ser jo ikke på når du kjøpte den, eller spør hvor du gikk på. Uansett om man skulle ha blitt tatt, så er det så sjeldent at det egentlig står for mindre utgifter enn å kjøpe periodebilletter hele tiden. 

Nå har jeg alltid billett da jeg ikke hadde orket den nervøsiteten av at man kan bli tatt hver dag da. 

Anonymkode: ad192...7b1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei det er bare politiet som har lov til å fysisk holde igjen noen, ikke tollere og ikke vektere

Anonymkode: e05a4...70d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

De har de aldeles ikke. De har ikke politimydighet, å kan ikke holde igjen folk fysisk med makt. Har vært rettsaker om dette.

Anonymkode: 775b9...4e7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

De har de aldeles ikke. De har ikke politimydighet, å kan ikke holde igjen folk fysisk med makt. Har vært rettsaker om dette.

Har opplevd 2 kvinnelige vektere som holdt meg igjen fysisk, en på hver arm! Vesken min ble ødelagt. Jeg sa at de skulle slippe meg, men det gjorde de ikke. Til slutt tilkalte de politiet, for jeg ville ikke oppgi ID, og politiet kjørte meg til legevakten selv om jeg ikke ville dit. Kvinnelige vektere er verst. 

Anonymkode: b759e...f57

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har opplevd 2 kvinnelige vektere som holdt meg igjen fysisk, en på hver arm! Vesken min ble ødelagt. Jeg sa at de skulle slippe meg, men det gjorde de ikke. Til slutt tilkalte de politiet, for jeg ville ikke oppgi ID, og politiet kjørte meg til legevakten selv om jeg ikke ville dit. Kvinnelige vektere er verst. 

I forbindelse med at jeg snek på bussen da, tok bare bussen 1 stopp, ikke at det er en unnskyldning, men ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

. Kvinnelige vektere er verst. 

Det er de alltid i uniformerte "maktyrker". Politi, vekter... toll og fengsel osv.  Maktposisjonen går dem til hodet. Vet ikke om det er et ønske om å "ta igjen" eller noe.  Finnes sikkert en psykisk forklaring.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er de alltid i uniformerte "maktyrker". Politi, vekter... toll og fengsel osv.  Maktposisjonen går dem til hodet. Vet ikke om det er et ønske om å "ta igjen" eller noe.  Finnes sikkert en psykisk forklaring.

Har også møtt en kvinne helt tilfeldig etter meg som skulle sjekke posene mine etter jeg gikk ut av butikken, hun fikk sparken etterpå. Har opplevd en annen kvinnelig, liten og pysete kvinnelig vekter som skulle sjekke posen min, hun fant jo ingenting fordi jeg ikke hadde stjålet noe som helst, men hun skulle likevel ha ID-en min og jeg hadde ikke ID på meg, så hun stod der og plaget meg lenge. Til slutt bare gikk jeg. 

Så jeg synes egentlig kvinner er litt mer skumle enn menn, egentlig. Jeg får også et inntrykk av at de desperat ønsker å føle mestringsfølelse, så de tar det de får. Litt som menn på byen kl. 3 om natten.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er dessverre flere vektere og kontrollører som utnytter posisjonen sin ved å gi inntrykk av de har mer makt enn de har. Personer flest er ganske godtroende og ettergivende for autoriteter, selv når man har gjort en tabbe, så det er ganske enkelt for dem å innta denne rollen. 

Ikke at jeg mener at man skal stikke av, men de har ikke lov til å holde deg igjen fysisk, og hvis de gjør det så er det et stort overtramp. Det er kun politiet som har denne myndighet. Det riktige er at en vekter eller kontrollør gir beskjed om hva som foregår, og hvis du ikke er villig til å samarbeide så må de kontakte politiet for videre håndtering. De kan ikke ta på seg denne oppgaven selv. 

Anonymkode: ad192...7b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så har de noen policy på det? Skal de stoppe de som går av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her jeg bor åpner bussjåføren kun framdøra når de kommer til stoppet kontrollørene skal på (de er uniformerte), slipper dem på og lukker døra. Kontrollørene kommer 3-4 stykk av gangen og står foran døra sånn at ingen får sneket seg ut før de kommer seg inn. Inne på bussen kontrollerer de, og når de går ut igjen står kun framdøra åpen for av/påstigning. Folk som skal av får komme ut samtidig som kontrollørene. Til slutt blir de som eventuelt skal på kontrollert ute på holdeplassen før de får gå på. 🤔

Anonymkode: d5697...711

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...