Gå til innhold

Klarer ikke slappe av og jeg har ferie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Et par dager inn i ferien og jeg er mer stresset en noen gang. Klarer ikke roe meg og slappe av, søvnen er dårlig og har innimellom angstanfall. Kjennes ut som pulsen hopper avgårde. Har forsøkt å fylle dagene med ting for å undergrave denne følelsen, har prøvd å sette meg ned å tenke at nå skal jeg slappe av, det er jo ferie, men blir bare stresset og føler at jeg på en måte kaster bort ferien når jeg sitter stille også. Nå har jeg forsøkt å ta et glass vin for å slappe av å nyte, men dette funker heller ikke. Var noen skikkelig slitsomme dager på jobb før jeg gikk av. Føler stresset sitter i ennå, jobber i helse og de krever og krever, ingen som klapper meg på skuldra liksom og "nå fortjener du ferie" kun syting om hvor jævelig det blir når jeg er borte. Flere som har det sånn? Tips for å slappe av?

Anonymkode: c39ac...4ce

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du sier du har angstanfall. Hva slags angst har du? Tror du dette stresset har noen sammenheng med angsten?

Hva med å ta med deg telt og fiskestang og en bok og ta deg en par dager uti marka? 

Anonymkode: 9255a...233

Skrevet

Jeg også bruker noen dager på å lande når jeg har ferie. Helt normalt. Gjør noe som du liker og ikke tenk så mye. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker 1-1,5 uker av ferien på å finne roen. Så klarer jeg å slappe av resten av de 3 ukene 😄

Anonymkode: 59b62...ece

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg bruker 1-1,5 uker av ferien på å finne roen. Så klarer jeg å slappe av resten av de 3 ukene 😄

Anonymkode: 59b62...ece

Ts her, takk, nesten så jeg roer meg litt på å høre at dette er normalt. Tror jeg tenker for mye nå, blir bare rot i hodet kombinert med lite søvn og stress.. Får vel bare stå i det og håpe feriefølelsen kommer etterhvert

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det sånn at man ikke klarer å slappe av? er det stresshormoner liksom som ikke er brukt opp?

AnonymBruker
Skrevet

Får du noe behandling for angsten til vanlig? Hvis ikke så høres det ut som det kan være på tide å ta tak i det.

Alkohol kan gjøre angst verre, det samme med kaffe, hvis du drikker det. Men noen er mer sensitive for dette enn andre.

Har du noe du liker veldig godt som du kan distrahere deg litt med? Se en favorittserie eller drive med en hobby? Vær snill med deg selv så godt du kan. Jeg synes det kan gi litt lindring med guidet meditasjon eller naturlyder (regn, bølger, vind). Leste om noen her inne som pleide å se reels på instagram for å stresse ned. Har aldri vært interessert i sånt, men må innrømme at det fungerte.

Anonymkode: bf1cb...4f8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også ofte stresset de fleste dagene jeg har tatt ferie. Har en travel jobb og mye å gjøre. Tar en uke før jeg klarer å lande.

For min del slik at ikke angsten tar meg helt, så presser jeg meg ut. Har du ingen å gå ut med så ta deg en tur på biblioteket osv som det er mer naturlig å gå alene. 
Biblioteket i vår by har også fått en fin cafe, så hyggelig å ta en kopp kaffe og scones. Hilse litt på noen jeg kjenner litt i forbi farten, for så å sette meg ned med en bok. Dette gjør meg mer rolig enn å bare sitte hjemme.

Når jeg er hjemme så har jeg behov for å rydde og vaske, det holder angsten litt mer i sjakk og får mer indre ro.

Sliter selv med både angst og søvnproblemer. Men hører ofte på en lydbok før jeg sovner. Hjelper meg (har slitt med panikkangst og søvnproblemer siden jeg var atten år).

Anonymkode: 9e115...9f5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en veldig god medisin mot stress og det er trening. For meg er det noe som gjør at jeg slapper mer av når jeg har brukt kroppen, og får masse energi! Jeg sliter mye med søvnen i perioder, men selv om jeg bare har sovet i 3 timer prøver jeg meg på en treningsøkt. Det gjør at søvnen blir bedre de neste dagene. 

Anonymkode: 0d008...fe6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Får du noe behandling for angsten til vanlig? Hvis ikke så høres det ut som det kan være på tide å ta tak i det.

Alkohol kan gjøre angst verre, det samme med kaffe, hvis du drikker det. Men noen er mer sensitive for dette enn andre.

Har du noe du liker veldig godt som du kan distrahere deg litt med? Se en favorittserie eller drive med en hobby? Vær snill med deg selv så godt du kan. Jeg synes det kan gi litt lindring med guidet meditasjon eller naturlyder (regn, bølger, vind). Leste om noen her inne som pleide å se reels på instagram for å stresse ned. Har aldri vært interessert i sånt, men må innrømme at det fungerte.

Anonymkode: bf1cb...4f8

Takk for tips. Drikker til vanlig veldig mye kaffe når jeg er på jobb, men ikke mye nå de siste dagene, kanskje det er en blanding med kaffiabstinens også? Joda, tar tak i angsten med timer, den har vært der før. Men har klart å holde den i sjakk i det siste, men nå de første feriedagene har det vært j??velig faktisk. Ikke fått sove, må bare gjøre ting hele tiden, vanskelig å sitte ned. Forventer at alt kommer i en etterpåsleng med alt stress jeg har følt på det siste halvåret. Tror ikke jeg er bygd for en stressende jobb egentlig.. uff. Men litt roligere nå, litt bedre av å høre at det er andre i min situasjon. Tror jeg skal prøve å sove lenge imorgen..Kanskje det hjelper

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å ta en god varm dusj og strekke ut?

AnonymBruker
Skrevet

Få et par-tre barn, så skal du se at du får en avslappende ferie 😛

Neida, forstår deg egentlig godt. Slet med det samme som deg før jeg fikk barn, hadde mye stresshodepine, angst og depresjon. Så kom barna inn i livet, og jeg måtte rett og slett bare løpe/trene daglig. På den måten fikk jeg ut mye gjennom høy puls og svetting. Eneste som hjalp. 

Anonymkode: 7bf80...d4e

Skrevet

Jeg bruker en uke på å lande. Bruker ofte å begynne ferien med noe tanketomt og praktisk arbeid, som f.eks maling. Da føler jeg at jeg har gjort noe nyttig, samtidig som jeg kan la tankene flyte.

Tror det bare en sånn. Har også en jobb med høyt tempo inn i feriene, så er kanskje ikke så rart at man faller litt sammen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk for tips. Drikker til vanlig veldig mye kaffe når jeg er på jobb, men ikke mye nå de siste dagene, kanskje det er en blanding med kaffiabstinens også? Joda, tar tak i angsten med timer, den har vært der før. Men har klart å holde den i sjakk i det siste, men nå de første feriedagene har det vært j??velig faktisk. Ikke fått sove, må bare gjøre ting hele tiden, vanskelig å sitte ned. Forventer at alt kommer i en etterpåsleng med alt stress jeg har følt på det siste halvåret. Tror ikke jeg er bygd for en stressende jobb egentlig.. uff. Men litt roligere nå, litt bedre av å høre at det er andre i min situasjon. Tror jeg skal prøve å sove lenge imorgen..Kanskje det hjelper

Abstinenser etter kaffe bidrar høyst sannsynlig til at du føler på uro/indre stress ja, om du er vant til å drikke mye.

Prøv å få i deg litt ekstra koffein noen dager, og trapp ned etterhvert? :) 

Har samboer som jobber skift og pimper kaffe på natt især. Tok ei stund før vi skjønte hvorfor han følte seg uvel hver gang han fikk fri.

Har du hage? Eller mulighet til å plante i balkongkasser, krukker? Å stelle med jord og planter, luke - det gjør veldig godt for å ‘koble seg på jorda’ igjen :) 

Anonymkode: e6473...9dd

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres kanskje rart ut, men har du prøvd å svømme/bade? Det kan ha en utrolig bra effekt.

Anonymkode: b0f54...fd6

Skrevet

Sjekk ut mindfullness og meditasjon. Ikke stress over at du er stresset, observer de følelsene på en udømmende og nysgjerrig måte. Aksepter de som en del av deg så forsvinner de nok når du ikke kjemper mot dem. Dette er det som har funket best på min angst! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...