Gå til innhold

Hvorfor er det ikke akseptert at kvinner viser brystvorter når det er akseptert at kvinner viser resten av puppen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette fascinerer meg veldig.  Jeg ser stadig vekk kvinner som har underboob, sideboob (heter det det?) og kløft, og regner dermed med at dette er aksepter (og jeg som kvinne bryr meg heller ikke). Hvorfor er det da ikke akseptert å vise brystvorter? Kvinners brystvorter er jo ikke så ulike menn sine, og de går rundt med bar overkropp på stranda. Noen som kan hjelpe meg med å forstå logikken?

Anonymkode: 62545...f9b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det store spørsmålet er hvorfor menn kan vise nipler og ikke kvinner

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Tror det har med tidligere tiders mediesensurering. Muligens fra USA? Man kunne vise litt pupp, men ikke alt. Det var i hvertfall USA jeg først så denne merkelige sensureringen.

Anonymkode: 13abe...633

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er noe som er fasinert for meg også. Er kunstner og har hatt flere performance hvor jeg har brystene bar og  i begynnelsen forsto jeg ikke hva som var hysteriet som oppsto av det, For når mannen min går i bar overkropp er det ok men når jeg som kvinne gjør det er det KUN snakk om det og ikke kunsten Har aldri forstått hva greien er også ved tanken på at vi lever i 2021, der man skulle tru at  alle hadde sett pupper før. 

Anonymkode: a6477...661

• Liker 5
Skrevet

Dette har kun med mote å gjøre. Det går i svingninger hva folk synes er moralsk og umoralsk når det gjelder påkledning. Det imponerende er i hvilken grad vi klarer å ta det til oss. Hvis man lærer som barn at man ikke må vise kroppsdel X så kan enkelte dø av skam/vurdere selvmord hvis "noen andre enn de som skal" får se kroppsdel X. NAdre steder er det helt greit å vise frem X.

Kvinnebryster har ikke blitt ansett som uanstendig i de fleste kulturer. Når man nå i vestlig kultur anser de som uanstendig så skyldes det mote og ikke kunnskap. Hvis man ble vant med at kvinner var toppløse så ville man slutte å reagere på det. På samme måte som kvinner begynte med bukser, med skjørtekant over kneet, bikinier, plagg med åpen rygg o.s.v.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Moralkoder vi får fra USA har ganske lite relevans her. Der borte er det så mange krefter, og dobbel og trippelmoral, at det går helt i spinn. 

Du kan ikke vise et glimt av småbarn, eller bikkjer, uten at brystvorter og kjønnsorganer må sladdes. Hvor sykt er det? 

Anonymkode: c1a53...c18

• Liker 1
Skrevet
AnonymBrukern skrev (12 timer siden):

Det store spørsmålet er hvorfor menn kan vise nipler og ikke kvinner

Enig. Jeg er mann, og blir uvel av å se hårete mannebryst med store, struttende nipler. Det blir krasj i hodet mitt.

Mine er bittesmå, så det blir noe helt annet. 

• Liker 1
Gjest Alterego666
Skrevet

Jeg har ikke svaret, men jeg har en hjemmesnekret teori:

Kvinners brystvorter brukes til amming, og kvinner som ammer har hatt sex. Derfor er det en kulturell assosiasjon mellom kvinners brystvorter og sex.

Denne teorien kan forklare at: 

1: Kun brystvorten er ansett som usømmelig, og

2: Menns brystvorter ikke er usømmelige.

I mange kulturer er det -som nevnt over- ikke slik. Jeg tror forklaringen på dette er viktorianske moralkoder fra tidsepoken hvor England var verdens største makt- og kulturimperium. Disse kodene lever fremdeles sterkt i dagens samfunn og blir nok mest forsvart og forsterket ut gjennom USAs kultursfære.

Dette er min teori, og jeg mottar gjerne kommentarer og kritikk.

AnonymBruker
Skrevet
Alterego666 skrev (2 minutter siden):

Kvinners brystvorter brukes til amming, og kvinner som ammer har hatt sex. Derfor er det en kulturell assosiasjon mellom kvinners brystvorter og sex.

I mange kulturer er det -som nevnt over- ikke slik. Jeg tror forklaringen på dette er viktorianske moralkoder fra tidsepoken hvor England var verdens største makt- og kulturimperium. Disse kodene lever fremdeles sterkt i dagens samfunn og blir nok mest forsvart og forsterket ut gjennom USAs kultursfære.

Vel, siden dama ammer betyr det at hun har barn. og har hun barn så har sannsynligvis hun hatt sex med en mann for å få det barnet...da skal jo de mannlige brystvortene falle i samme kategori som kvinnens...

Anonymkode: 17473...bed

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Alterego666 skrev (5 minutter siden):

Noen menn kan faktisk produsere melk. 

Anonymkode: 94208...593

Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vel, siden dama ammer betyr det at hun har barn. og har hun barn så har sannsynligvis hun hatt sex med en mann for å få det barnet...da skal jo de mannlige brystvortene falle i samme kategori som kvinnens...

Anonymkode: 17473...bed

Det er jo korrekt, men en mann ammer ikke barnet. Det er dette som -i følge min høyst hjemmesnekrede teori- utgjør forskjellen. 

Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noen menn kan faktisk produsere melk. 

Det er nytt for meg. Finnes det menn som ammer eget barn?

Jeg tror dette er så sjeldent at det er kulturelt insignifikant. Igjen: Jeg tror.

AnonymBruker
Skrevet
Alterego666 skrev (1 minutt siden):

Det er nytt for meg. Finnes det menn som ammer eget barn?

Jeg tror dette er så sjeldent at det er kulturelt insignifikant. Igjen: Jeg tror.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Mannlig_laktasjon

Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Zoologisk sett interessant. Likevel tror jeg fremdeles dette kulturelt sett er så uvanlig at det ikke påvirker teorien.

Fra lenket oppslag:

I patriarkalskesamfunn og kulturer vil imidlertid mannlig amming vanligvis bli ansett som umandig og føre til tap av status.

Skrevet

Jeg er faktisk glad det er sånn, den lille spenningen gjør kvinner mere spennende... En kvinne som viser puppene og musa si er ikke så spennende heller, så jeg synes det er mye mere sexy og spennende hvis hun holder truse og bh på😍

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Alterego666 skrev (30 minutter siden):

Zoologisk sett interessant. Likevel tror jeg fremdeles dette kulturelt sett er så uvanlig at det ikke påvirker teorien.

Fra lenket oppslag:

I patriarkalskesamfunn og kulturer vil imidlertid mannlig amming vanligvis bli ansett som umandig og føre til tap av status.

Sant nok, men det er mulig for menn også ☺️

AnonymBruker
Skrevet

Pga vi har laget oss tullete regler om dette, som vi på merkverdig vis velger å følge.

Go figure.

Anonymkode: e589c...602

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dette fascinerer meg veldig.  Jeg ser stadig vekk kvinner som har underboob, sideboob (heter det det?) og kløft, og regner dermed med at dette er aksepter (og jeg som kvinne bryr meg heller ikke). Hvorfor er det da ikke akseptert å vise brystvorter? Kvinners brystvorter er jo ikke så ulike menn sine, og de går rundt med bar overkropp på stranda. Noen som kan hjelpe meg med å forstå logikken?

Anonymkode: 62545...f9b

Det er ikke hos alle det aksepteres. Er man overvektig blir bilder som «viser hud» fjernet. Men er man slank så får de lov til å være der.

Vet ikke hva instagram ville gjort om man publiserte et bilde med kun brysrvorter, da med av begge kjønn, men der det ikke akkurat var mulig å se forskjellen for det kun er selve brystvorte partier som vises. Det hadde vært noe å testet ut 😄

«Problemet» er jo at kvinner sine brystvorter er blitt et «sex» symbol, er rett og slett blitt til et kjønnsorgan, og derfor må det sensureres. Det er jo nesten kommet til det punktet der jentebarn også sensureres, selv om jenter og gutter i en viss alder er helt like på overkroppen.

Anonymkode: 6a52b...888

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I stammesamfunn er ikke pupper like sexy lenger vil jeg tro..

Så bra at det er sånn egentlig.

Anonymkode: a2019...d15

Skrevet

En kulturell tullegreie..som i likhet med andre kulturelle og ulogiske kodekser vil forsvinne...det fantes gamle middelhavskulturer der kvinner hadde brystene framme ved festligheter...mens resten av kroppen var tildekket:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...