Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Vurderer å sette inn kobberspiral etter å ha fått barn nr. 2. 
Er det noen som vil dele erfaringer? Jordmor sier at eneste bivirkning er kraftigere mens. Hvordan har du opplevd dette? Hvor ille blir det?

Anonymkode: 881fa...325

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fra sex og samfunn: 

Siden det ikke er hormoner i kobberspiralen vil du ha vanlig menstruasjonssyklus, og ingen hormonbivirkninger. Det er ikke uvanlig med kraftigere og forlenget mensblødning og økte menssmerter.

https://www.sexogsamfunn.no/prevensjon/kobberspiral/

Anonymkode: 9579f...309

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fra sex og samfunn: 

Siden det ikke er hormoner i kobberspiralen vil du ha vanlig menstruasjonssyklus, og ingen hormonbivirkninger. Det er ikke uvanlig med kraftigere og forlenget mensblødning og økte menssmerter.

https://www.sexogsamfunn.no/prevensjon/kobberspiral/

Anonymkode: 9579f...309

Takk, jeg har lest dette før. Skrev her fordi jeg ønsker å høre andres erfaringer. 

Gjest Chicchi
Skrevet

Jeg fikk veldig kraftige blødninger og ikke minst overdreven PMS. På slaget en uke før første blødning, ble jeg til et hulkende vrak. Det tok en stund før jeg innså at det antagelig var spiralen. Det kan jo ha vært egen mental helse, men det føltes lettere da jeg tok den ut. 

Jeg likte veldig godt å ikke gå på hormoner, men PMSen og de kraftige 7 dagers blødningene var faktisk ikke verdt det. Dessverre.

Blødningene var så sterke at selv med nattbind, kunne jeg få lekkasje etter noen timer. En stor menskopp rant over ganske kjapt, men antagelig fordi blødningen gikk "rundt" den, om du skjønner, og ikke i den.

Jeg er også sånn som haaaater vaginal celleprøve. Blir så redd og nervøs og synes det er vondt. Så jeg synes det var et helvete å sette spiralen inn og ut. 

Men det kan være veldig individuelt. Om du har en sterk mental helse og ikke er redd for sterke blødninger, så er det kanskje for deg :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blandede erfaringer. Fikk lengre og litt kraftige mens. Det var irriterende å ha spotting noen dager før mens, selve mens (5-6 dager mot mine vanlige 4 dager, med mer blod), og spotting i noen dager etterpå. Måtte bruke bind/truseinnlegg i ca 10-12 dager på rad 😐 

Ellers hadde jeg ingen andre bivirkninger, og det var helt greit å sette inn spiralen. Litt ubehagelig, men ikke noe særlig vondt. 

Anonymkode: b0875...66a

AnonymBruker
Skrevet
Chicchi skrev (9 timer siden):

Jeg fikk veldig kraftige blødninger og ikke minst overdreven PMS. På slaget en uke før første blødning, ble jeg til et hulkende vrak. Det tok en stund før jeg innså at det antagelig var spiralen. Det kan jo ha vært egen mental helse, men det føltes lettere da jeg tok den ut. 

Jeg likte veldig godt å ikke gå på hormoner, men PMSen og de kraftige 7 dagers blødningene var faktisk ikke verdt det. Dessverre.

Blødningene var så sterke at selv med nattbind, kunne jeg få lekkasje etter noen timer. En stor menskopp rant over ganske kjapt, men antagelig fordi blødningen gikk "rundt" den, om du skjønner, og ikke i den.

Jeg er også sånn som haaaater vaginal celleprøve. Blir så redd og nervøs og synes det er vondt. Så jeg synes det var et helvete å sette spiralen inn og ut. 

Men det kan være veldig individuelt. Om du har en sterk mental helse og ikke er redd for sterke blødninger, så er det kanskje for deg :) 

PMS blir ikke påvirket av kobberspiral. Den er helt hormonfri.

Anonymkode: 1ac75...512

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk veldig sterke blødninger + smerter med vanlig kobberspiral. Den første flyttet på seg, og den andre ble jeg gravid på. Nå har jeg den nye typen kobberspiral som skal gi mindre smerter og blødninger, og ikke kan flytte på seg. Den heter ballerine, og er rund med kobberperler på. Den er jeg sinnsykt fornøyd med. Blør mye mindre og har knapt vondt i forhold til før!

Anbefales, men er relativt ny i Norge så er bare et begrenset antall gynekologer som har den. Jeg satt min inn på House of femme i Trondheim hvis du skulle bo i nærheten ☺️

Anonymkode: 33059...1e8

• Liker 1
Skrevet

Jeg har bare god erfaring med kobberspiral! Satt inn det etter jeg fikk nr.3. Husker de første menstruasjonene som litt mer kraftig enn jeg var vant til. Men bare det at lengden økte fra 3 til 5 dager, og litt mer blødning på dagene. Men etter 6 mnd gikk det over, og det gikk tilbake til slik mens jeg var vant med. Kan ikke huske noe smerte.

Da det nærmet seg 5 år med spiralen var vi klare for å prøve på sistemann. Tok den ut og kom rett i syklus igjen, akkurat slik jeg ønsket. Utrolig deilig med hormonfri prevensjon!

• Liker 1
Gjest Chicchi
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da er det nok sånn at jeg har kraftig PMS fra naturens side, og at P-piller demper den. For jeg ble helt syk da jeg gikk på kobberspiral

Skrevet (endret)
Chicchi skrev (15 timer siden):

Endret av morning_sun
.
AnonymBruker
Skrevet
Chicchi skrev (15 timer siden):

Takk for at du deler din erfaring. Det er nettopp pga psykisk helse at jeg vurderer kobberspiral, da jeg ikke ønsker å ta hormoner. Pga traumer fra oppveksten har jeg vært gjennom en del tøffe runder psykisk. Fikk barselpsykose etter første fødsel da gamle traumer kom til overflaten. Har også lavt stoffskifte. Jeg har jobbet beinhardt med meg selv i flere år for å bearbeide traumer og komme dit at jeg turte å få et barn til. Det siste jeg trenger er noe som fucker med humøret. 

Heftig PMS og så kraftig mens som du beskriver er jo ikke fristende! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har blandede erfaringer. Fikk lengre og litt kraftige mens. Det var irriterende å ha spotting noen dager før mens, selve mens (5-6 dager mot mine vanlige 4 dager, med mer blod), og spotting i noen dager etterpå. Måtte bruke bind/truseinnlegg i ca 10-12 dager på rad 😐 

Ellers hadde jeg ingen andre bivirkninger, og det var helt greit å sette inn spiralen. Litt ubehagelig, men ikke noe særlig vondt. 

Anonymkode: b0875...66a

Takk for at du deler.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg fikk veldig sterke blødninger + smerter med vanlig kobberspiral. Den første flyttet på seg, og den andre ble jeg gravid på. Nå har jeg den nye typen kobberspiral som skal gi mindre smerter og blødninger, og ikke kan flytte på seg. Den heter ballerine, og er rund med kobberperler på. Den er jeg sinnsykt fornøyd med. Blør mye mindre og har knapt vondt i forhold til før!

Anbefales, men er relativt ny i Norge så er bare et begrenset antall gynekologer som har den. Jeg satt min inn på House of femme i Trondheim hvis du skulle bo i nærheten ☺️

Takk for tips! Skal spørre etter den hvis det blir aktuelt. 

AnonymBruker
Skrevet
Amatariel skrev (6 timer siden):

Jeg har bare god erfaring med kobberspiral! Satt inn det etter jeg fikk nr.3. Husker de første menstruasjonene som litt mer kraftig enn jeg var vant til. Men bare det at lengden økte fra 3 til 5 dager, og litt mer blødning på dagene. Men etter 6 mnd gikk det over, og det gikk tilbake til slik mens jeg var vant med. Kan ikke huske noe smerte.

Da det nærmet seg 5 år med spiralen var vi klare for å prøve på sistemann. Tok den ut og kom rett i syklus igjen, akkurat slik jeg ønsket. Utrolig deilig med hormonfri prevensjon!

Takk for at du deler din erfaring.

Skrevet

Hadde kobberspiral I 10 år før mitt første barn, ganske problemfritt. Litt sterkere blødninger kanskje. Fikk ny kobberspiral etter fødsel. Fikk helt sinnsykt med utflod og mellomblødninger. Tok ut nå nylig for å bli gravid igjen. Da sa legen at den satt veldig langt ut så kan ha vært derfor, men tror jeg skal ha annen type prevensjon neste gang. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Googler du så finner du ut at kobberspiral kan påvirke pms.

Anonymkode: 5979e...362

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har lest om Ballerine nå, den høres jo veldig bra ut! 👍🏼😀

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Signerer denne. Jeg fikk beskjed om å være tålmodig av hun som satte inn ballerine. Nå er det åtte måneder siden jeg satte inn, og de økte blødningene begynner å gi seg. Første mensblødning var virkelig monstermens, blødde gjennom før det hadde gått en time. Men det har avtatt, og normalisert seg for hver måned. Er så glad for at jeg satset på ballerine, godt å slippe og tukle til hormonene mine. House of femme her også 😊

AnonymBruker
Skrevet

Hatt kobberspiral i 11 år nå (ikke samme, altså 😂), og er veldig fornøyd. Fra tidligere har jeg brukt p-sprøyte, p-piller og hormonspiral. På hormonspiral blødde/spottet jeg hver dag i 10 måneder før jeg ga opp og fikk den fjernet. Har månedlig mens på ca 1 uke alt i alt. De første to dagene blør jeg kraftig, så mindre og mindre. Har ikke mellomblødninger, må ikke huske på piller, og får heller ikke store doser hormoner i meg. Så fordelene trumfer ulempene.

Anonymkode: 1768c...526

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...