Gå til innhold

Alicante i sommer, kan man forvente karantene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal til Alicante i sommer med mine barn. Når vi kommer hjem er det under en uke til et familieselskap vi vil i, men kan vi regne med at vi må i karantene? Er jo ganske lite smitte i Alicante nå slik jeg har hørt fra andre som er der nede.
Jeg er fullvaksinert, barna er ikke vaksinert.
Vi skal bo privat og har basseng der vi bor så har ikke planer om å farte rundt mye.

Anonymkode: 55af6...2c1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De som ikke har fått vaksine (personer under 18 år) må i karantene.

Anonymkode: e8fb2...b1b

AnonymBruker
Skrevet

Spania regnes som land, Norge tar ikke hensyn til regioner. Smitten har forøvrig økt litt i det siste i Alicanteregionen.

Anonymkode: 76674...696

Skrevet

Dette kan jo snu fort, begge veier… noe en bør ta høyde for 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, ungene må jo i karantene, Spania er ikke grønt. Dvs hjemmekarantene som de testes ut av dag 3.

Anonymkode: 4a3e1...909

Skrevet

At ikke folk kan sette seg inn i ting før de svarer:

Alicante ligger i et grønt område på EUs risikokart, som Norge skal begynne å følge 5.juli.

Så ja, dere kan reise dit og slippe karantene, om de ikke kommer over 50 smittede pr 100.000 igjen innen dere reiser hjem 😉 

AnonymBruker
Skrevet
Sportydame skrev (1 time siden):

Alicante ligger i et grønt område på EUs risikokart, som Norge skal begynne å følge 5.juli.

Så ja, dere kan reise dit og slippe karantene, om de ikke kommer over 50 smittede pr 100.000 igjen innen dere reiser hjem 😉 

Skal de det? Så bra, har du en kilde?

Anonymkode: 76674...696

AnonymBruker
Skrevet
Sportydame skrev (4 timer siden):

Barna som ikke er vaksinert må vel i karantene de tre første dagene, forså å teste seg ev ut fra 10 dagers karantene? 

Anonymkode: 2cae2...932

AnonymBruker
Skrevet

Sånn som delta sprer seg i Europa for tiden, ville jeg nok ikke turt å ta sjansen på at det holder seg grønt. Mye kan skje på noen uker, og man bør derfor ta høyde for at reglene kan endres på kort varsel. 

Anonymkode: 4f0b9...b2c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligvis går det bra. Smitten er på vei ned, og vaksineringen har kommet langt. I tillegg er det sommer, også i fjor gikk smitten ned naturlig i denne perioden. 

Samtidig er ting fortsatt usikre. Vi reiste en del også i fjor, før de begynte tullet med karantenehotell. Men var da alltid klar for å endre planer i siste liten, planla ingenting de neste to ukene etter hjemkomst, og reiste bare med fleksibel billett. Det samme gjør vi i sommer. 

Anonymkode: bc3e3...ac2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Barna som ikke er vaksinert må vel i karantene de tre første dagene, forså å teste seg ev ut fra 10 dagers karantene? 

Nei. Reglene endres neste uke. 

Anonymkode: bc3e3...ac2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ingen må i karantene ved reise fra grønne regioner i Europa.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke for å kuppe tråden, men barn fra 12 år må vel vise til Covid 19 tester, både i forkant og etterkant? Dette koster svindyrt hos privat klinikk. Fra 990-1300; kr. pr test. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke for å kuppe tråden, men barn fra 12 år må vel vise til Covid 19 tester, både i forkant og etterkant? Dette koster svindyrt hos privat klinikk. Fra 990-1300; kr. pr test. 

Må da ikke på privat klinikk? Ikke i Trondheim i hvertfall. 

Anonymkode: 1b0db...6dd

AnonymBruker
Skrevet
Sportydame skrev (12 timer siden):

Nei, sånn jeg forstod det vil ikke Norge følge EU på regionsnivå bortsett fra Norden. Så selv om Alicante er grønt, er Spania rødt. 

Det er diskutert om noen greske øyer skal vurderes for seg. 

Anonymkode: 4a3e1...909

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Må da ikke på privat klinikk? Ikke i Trondheim i hvertfall. 

Jo, i vår kommune tar de iallefall  ikke i mot friske personer til testing pga en privat utenlandsreise. Regner med dette gjelder alle kommuner. Covid 19 test med oppfølging på helsenorge er kostbart for kommunen. Men jeg er faktisk usikker på om barna trenger to kostbare tester ved innreise til Spania og tilbake til Norge. Noen som vet?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jo, i vår kommune tar de iallefall  ikke i mot friske personer til testing pga en privat utenlandsreise. Regner med dette gjelder alle kommuner. Covid 19 test med oppfølging på helsenorge er kostbart for kommunen. Men jeg er faktisk usikker på om barna trenger to kostbare tester ved innreise til Spania og tilbake til Norge. Noen som vet?

I Adresseavisen i går sto det at kommunen var veldig glade for at folk som skulle ut å reise kom og testet seg og med det tok ansvar.  Er jo evt bare å si at man er litt snørrete så får man test og svar dagen etter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...