Gå til innhold

Hvem er mest naturlig at blir kalt bestemor og bestefar?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi venter barn over sommeren. Både mine foreldre og svigers mener at de MÅ kalles bestemor og bestefar. De tåler ikke snakk om at alle fire kan være varianter av det, som for eksempel Bestemor, Bestefar, Besta og Besten. 

Jeg orker ikke denne diskusjonen. Jeg har sagt at de får kalle seg hva de vil, men at vi foreldre kommer til å bruke mormor, morfar, farmor, farfar. Så får vi eventuelt se hva barnet velger. Men både foreldre og svigers gnåler i vei om at de MÅ, og BARE de, kan være bestemor og bestefar 

Men hva er den greia med at det er «best» å hete bestemor og bestefar? Og hvilket par er det i så fall mest naturlig at får den betegnelsen? 

Anonymkode: 78ed7...179

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke,  men Vet om flest som kaller farmor og farfar  for bestemor og bestefar. 

Anonymkode: 99831...42a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kan de ikke få hete det de vil? Spiller vel ingen rolle om det er to bestemor og to bestefar. Bare å kalle de "bestemor Anne" og "bestemor Sigrid". Null problem.

Anonymkode: 8a3ca...a63

• Liker 46
AnonymBruker
Skrevet

Her har barna skilte besteforeldre på den ene siden, OG mine foreldre har kun døtre. Derfor er mine foreldre mormor og morfar, hans mor farmor og hans far med ny kone bestefar og bestemor *navn*.  Kallenavnene falt svært naturlig siden vi har de forutsetningene. 

Anonymkode: ab7ca...884

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan de ikke få hete det de vil? Spiller vel ingen rolle om det er to bestemor og to bestefar. Bare å kalle de "bestemor Anne" og "bestemor Sigrid". Null problem.

Det er jo det som er problemet for dem. De nekter at de kan være fire som heter det. Både mine foreldre og svigers vil va enerett på det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo det som er problemet for dem. De nekter at de kan være fire som heter det. Både mine foreldre og svigers vil va enerett på det. 

Bare å si at det kan de ikke. Det er opp til hver enkelt besteforelder å bestemme hva de vil kalles. Herregud for noe tull av voksne mennesker. 

• Liker 36
Skrevet

Herlighet, hvis dere har besteforeldre på hver side så kan vel kompromisset bli farfar og farmor og mormor og morfar.

Her hadde vi bare en min far og da kalte vi han bestefar. :) Når jeg var liten så hadde jeg alle mine og da ble det som over.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Om de skal være så vanskelige, får dere vel bare kalle de det de heter til fornavn.

Anonymkode: 68782...465

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

To besteforeldrepar som har kommet sent i trassalderen? 😄 Det får vel bli opp til barna hva de kaller dem. Er dette sånne besteforeldre som også sier "Stine?? Nei, jeg nekter å kalle barnet noe annet enn Mari!!"

Anonymkode: ff20e...19b

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Synes de bør få lov til å være med og bestemme selv hva de vil kalles. (Og ingen kan ha enerett på "bestemor og bestefar".)

Vi hadde det sånn at svigers hadde begynt å være "bestemor og bestefar" allerede, for barn av mannens søsken. Og de ville da gjerne slippe å bruke forskjellige navn overfor de forskjellige barnebarna.

Mine foreldre har barn av begge kjønn, og ville av denne grunn ikke være "mormor og morfar" for så å måtte ha andre kallenavn for neste kull barnebarn.

Begge deler er fullt forståelig, og viste seg å være helt uproblematisk for barna. De brukte enten bestemor og bestefar med fornavnene etter, eller de ble omtalt som "bestemor og bestefar på ....." Der .... er stedet de bor.
Det ble veldig fort naturlig og enkelt for alle.

Anonymkode: c2207...24a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste opp med "mor og far" og "mormor og bestefar" (sistnevnte skilt).

Våre barn vokser opp med "farmor og farfar" og "bestemor og bestefar).

Mine foreldre ble hetende bestemor og bestefar fordi det var det de andre barna i familien kalte dem. 

Vi har litt det samme dilemmaet ved oldeforeldres kallenavn. Det ene settet kalles "oldemor A** og oldefar**" når vi omtaler dem, men de bruker oldemor og oldefar når de er sammen. Så "oldemor og oldefar" til det andre settet. Er alle samlet, blir de alle kalt oldemor og oldefar. Det har ikke egentlig vært noe problem, men litt vanskelig for små barn å skille hvem vi mener.

Anonymkode: 43ed3...f28

AnonymBruker
Skrevet

Herregud for noe tåpelig å krangle om 🤦🏻‍♀️

Jeg er vokst opp med at min mors foreldre er bestemor og bestefar og at min fars foreldre er farmor og farfar. Det har heldigvis mannen min og så hos oss har det vært helt naturlig valgt. 

Hva skal de gjøre? De får være farmor/farfar og mormoe/morfar da. Ingen får hete bestemor/bestefar hvis de ikke kan godta at alle heter det med tilhørende navn 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: f0246...c21

• Liker 3
Skrevet

Heilt greitt at besteforeldra gjerne vil bestemme kva dei heiter. Men det er heilt urimelig at dei vil ha enerett på namnet. Fet blir bestemor Jorunn og bestemor Siri og bestefar Jens og bestefar Hans. Flotte greier... Hadde vore meir praktisk å bruke mormor/morfar/farmor/farfar. 

• Liker 7
Skrevet

Ofte pleier det vel å gå etter kjønn. Hvis du og dine søsken er av samme kjønn, f.eks., alle kvinner, mens din mann har søsken av forskjellige kjønn, så blir det vel mest naturlig at dine foreldre blir mormor og morfar, mens mannens foreldre blir bestemor og bestefar?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Litt vanskelige begge sett med besteforeldre altså ;)

Hva med å gi farmor og farfar, bestemor og bestefar, også kan mormor og morfar bli kalt mimmi og besse? Jeg synes mimmi og besse er mye koseligere og personlige enn bestemor og bestefar. 

Anonymkode: 0d7cf...dd0

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vet ikke,  men Vet om flest som kaller farmor og farfar  for bestemor og bestefar. 

Anonymkode: 99831...42a

Eg hadde farmor og farfar, bestefar og besta.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud så pinlig oppførsel, at de ikke blir flau 🤦🏼‍♀️ Svært forsinket trassalder eller?

Anonymkode: 459d2...602

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg synes du skal innkalle til duell ved daggry. De som står igjen får titlene.

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er det mine steforeldre som har fått bestemor- og bestefartittelen. Våre foreldre heter hhv. mormor, morfar, farmor og farfar. 

Anonymkode: 4d633...9cd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid kalt alle mine besteforeldre for bestemor og bestefar. For barn jeg kommer til å få blir mine foreldre og mannens foreldre og steforeldre bestemor og bestefar hele gjengen. Synes bestemor og bestefar er det koseligste å si, og spesielt når det er stebesteforeldre inne i bilde.

Anonymkode: 01df3...f05

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...