Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Til dere sykepleiere.

Har det skjedd at en pasient avviste deg fordi han mente at du var en dum/ubrukelig sykepleier? At pasienten spurte om å få snakke med en kollega av deg og ikke vil ha noe med deg å gjøre? Hvordan har du reagert på dette? Hva som gjorde at pasienten ikke ville ha hjelp av deg? 

Jeg spør ikke om eldre beboere som bor på sykehjemmet. Jeg spør hovedsakelig om voksne pasienter som er innlagt på sykehus eller psykiatriske/rusmedisin institusjoner.

Anonymkode: 064ef...f25

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i hjemmetjenesten, og det har skjedd ja. Det var en pasient med personlighetsforstyrrelse som likte dårlig at jeg satte grenser for hvordan vedkommende behandlet meg.

Anonymkode: 29715...b71

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Innen psykiatri så har jeg vært borti noen få pasienter som ikke var så begeistret for meg fordi jeg satte grenser og dillet ikke. Men så fort de skjønte at det ikke var noen andre, så var jeg bra nok.

Men jeg har vært borti at godt voksne pasienter ikke vil ha utenlandske sykepleiere og bedt om meg i stede. Da har jeg sagt nei, "Fatima" er minst like flink som meg, du får hjelp av henne. Da blir det godtatt til slutt.

Anonymkode: 78ccc...607

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jada, jeg har vært kalt både dum megge, fittekjærring og feit hurpe av pasienter som ikke vil ha meg der, men når jeg sender inn en kollega så får de lignende karakteristikker, så det er bare noen folk som ikke kan oppføre seg. Har også noen pasienter som har hatt et seksualisert språk som er totalt upassende, og da har vi gått inn to stykker for trygghet og støtte i hverandre. Ikke så kult når familiefar Kurt på 54 får besøk av kone og barn som lærer at hos deres mann/far må man være to stykker for å spre belastningen med "tenker du liker ting som går saaakte inn og ut og inn og ut av kroppen din, aaaaahh" når du henger opp iv, "gud det var en trang og deilig nål" når man legger inn venekanyle eller "når det blir mørkt skal jeg vise deg eldre kjærlighet bak skapet der borte". Så er det de som nekter å få hjelp av en av mine mannlige kolleger eller kolleger med en annen hudfarge, men de får beskjed om at skal de ha hjelp så får de ta den hjelpen som tilbys. 

Anonymkode: c7ef5...9c0

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært ufin mot enkelte ansatte når jeg har vært under tvang på akuttpsykiatrisk avdeling, jeg var svært syk å ene gangen under psykose, men jeg var aggressiv mot de som var snill mot meg å ville gi meg omsorg å det taklet jeg ikke, jeg godtok kun de som var strenge å satte tydelige grenser å var mer forklarende å hjalp meg til å se virkeligheten.

Anonymkode: 274b6...36d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Innen psykiatri så har jeg vært borti noen få pasienter som ikke var så begeistret for meg fordi jeg satte grenser og dillet ikke. Men så fort de skjønte at det ikke var noen andre, så var jeg bra nok.

Men jeg har vært borti at godt voksne pasienter ikke vil ha utenlandske sykepleiere og bedt om meg i stede. Da har jeg sagt nei, "Fatima" er minst like flink som meg, du får hjelp av henne. Da blir det godtatt til slutt.

Anonymkode: 78ccc...607

Men hvis Fatima ikke snakker så godt norsk, så må det være innafor å be om en annen. Kommunikasjon er viktig, og at pasienten forstår hva sykepleier sier gir trygghet. 

Anonymkode: ff4cd...398

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd at en bruker ikke ønsket meg da jeg var student. Dette var en bruker som pga sin sykdom ikke kunne prate ordentlig, og derfor tok det nok litt lengre tid før jeg skjønte hva brukeren ønsket enn det tok med de som hadde jobbet der i mange år. Som en del andre brukere var denne personen instutisjonalisert og derfor veldig opptatt av rutiner. Vedkommende strøk meg på armen når hen sa det da, så det var ikke vondt ment. Likevel måtte brukeren holde ut med meg resten av dagen, da jeg ikke kunne bytte med noen. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men hvis Fatima ikke snakker så godt norsk, så må det være innafor å be om en annen. Kommunikasjon er viktig, og at pasienten forstår hva sykepleier sier gir trygghet. 

Tro meg, mange later som de ikke forstår sykepleiere som er utenlandsk bare de kan se eller høre at vedkommende er det, selv om alle andre forstår vedkommende. 

Anonymkode: ab7c0...0d1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jepp. De får bare beskjed om at "enten får du takke til meg, eller så får du ikke hjelp. Det er ditt valg"

Anonymkode: 01b8c...2b5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det er språkkrav B2(Norskprøve på høyt språklig nivå) for å få autoriasjon som sykepleier i Norge, så det virker som en lite relevant problemstilling. Men du skal ha for forsøket.

Anonymkode: 1633f...dd0

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Dette skjer hver dag. Som regel er det ingenting å ta til seg som helsepersonell. Det kommer gjerne en pasient rett etterpå som er strålende fornøyd med deg, og det gjelder de fleste pasientene man møter. 

Det kan vært tøft å bli kalt diverse, og at en pasient avviser deg så tydelig, men jeg tenker gjerne at pasienten har nok med sitt. I psykiatrien er det litt annerledes da man gjerne har en høyere terskel for hva man tåler å høre fra pasienter. 

For meg hadde det vært verre å bli møtt med dette av randoms i en jobb der man driver med kundeservice. Som helsepersonell er det kanskje lettere at vi tviler på egen kompetanse når dette skjer, men det finnes drittsekker overalt. Og det finnes mange som bare har en veldig dårlig dag. 

Snakk i alle fall med kollegaene dine. Det er viktig å få slikt ut. Samtidig er det også viktig å legge dette fra seg på arbeidsplassen, og ikke ta det med seg hjem. Da blir jobben plutselig en mye større belastning enn den trenger å være. 

Anonymkode: b5c92...298

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det har jeg aldri opplevd på de 11 årene jeg har jobbet som sykepleier. 

Anonymkode: 5d2dc...513

Skrevet

Mange ganger. Er en del menn som nekter å få hjelp av kvinner. Men vil ha en mann. Men ikke alltid det er mulig å få til. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er språkkrav B2(Norskprøve på høyt språklig nivå) for å få autoriasjon som sykepleier i Norge, så det virker som en lite relevant problemstilling. Men du skal ha for forsøket.

Jeg har møtt på flere sykepleiere som ikke snakker så godt norsk, eller skjønner språket. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Har opplevd at en bruker ikke ønsket meg da jeg var student. Dette var en bruker som pga sin sykdom ikke kunne prate ordentlig, og derfor tok det nok litt lengre tid før jeg skjønte hva brukeren ønsket enn det tok med de som hadde jobbet der i mange år. Som en del andre brukere var denne personen instutisjonalisert og derfor veldig opptatt av rutiner. Vedkommende strøk meg på armen når hen sa det da, så det var ikke vondt ment. Likevel måtte brukeren holde ut med meg resten av dagen, da jeg ikke kunne bytte med noen. 

Tro meg, mange later som de ikke forstår sykepleiere som er utenlandsk bare de kan se eller høre at vedkommende er det, selv om alle andre forstår vedkommende. 

Anonymkode: ab7c0...0d1

Jeg er mye enig i det siste du skriver. Som regel forstår man hverandre hvis man er imøtekommende også som pasient. Misforståelser kan skje uavhengig om man har utenlandsk opprinnelse eller er helnorsk. 

Anonymkode: b5c92...298

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har møtt på flere sykepleiere som ikke snakker så godt norsk, eller skjønner språket. 

Dette strengere språkkravet kom vel for kun noen år siden. 

AnonymBruker
Skrevet
ClusterOfGrapes skrev (Akkurat nå):

Dette strengere språkkravet kom vel for kun noen år siden. 

Er etpar år siden jeg sist opplevde en sånn sykepleier. 

Skrevet

Blitt avvist noen ganger i forhold til rusproblematikk. Fordi jeg ikke gir sterkere doser opiater enn det som er ordinert.  Og av pasienter med delir. 

Men da er det abstinensen og psykosen som «snakker». 
Blir vant til å takle det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg jobber selv med mange filippinske som snakker veldig dårlig norsk,  og de har nok bestått språkkravet. Problemet er jo utydelig uttale og de fleste eldre har dårlig hørsel

Anonymkode: 1f142...c8a

• Liker 4
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Da min mor var på sykehuset så var hun redd for de mannlige pleierne, og da kom det noen andre og stelte henne.  Hun hadde angst for dusj, var vant med badekar og vasking med klut.  De ordnet alt på hennes måte og de var helt fantastiske. Hun takket også for at de hadde vært så gode mot henne.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er dessverre en kjent problemstilling, så forsøket var helt innafor det.  

Anonymkode: 13a37...9d7

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...