Gå til innhold

Mobilen til sønnen min sender sms av seg selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi reagerte på at det i Telia-appen står at sønnen min har brukt utrolig mange taleminutter. Han er liten og jeg har full kontroll på hva han bruker den til. 
Det er snakk om over 900 minutter på to uker.

Så vi ringte Telia og ba om spesifisert oversikt. Her står det ikke mange opprigninger, kun de vi visste om, og ikke i nærheten av så mange minutter.

Derimot står det hundrevis av sms-er til nr 8552! Telefonen er sperret for firesifret nummer, så dette er sms som antagelig ikke har gått gjennom? Vet ikke om det har sammenheng med de taleminuttene heller, men her er det et eller annet veldig rart!

De på Telia mente at det ikke ser ut som at andre bruker telefonen fra et annet sted, og det finnes bare ett sim-kort. Men hva skjer da? Jeg er helt blank, kan ingenting om sånt her!

For å toppe det hele sendte jeg en sms til dette nummeret for å sjekke hva det var. Den gikk igjennom, men det kom ikke noen automatisk melding el tilbake. Så nå har jeg vel åpnet telefonen min for samme problem 😑

Noen som har peiling på hva dette kan være? Han bruker telefonen til mye spill, men har lovet at han ikke har trykket på å kjøpe noe. Det skulle jeg evt også ha fått opp på min tlf.

Anonymkode: 785fa...37c

AnonymBruker
Skrevet

Sperr alle apper som ikke har en veldig god grunn til det fra å kunne sende SMS. Noen ganger er det vi paranoide som har rett.

Anonymkode: b015f...90d

• Liker 2
  • 2 måneder senere...
Skrevet

Det nummeret er knyttet til oppsett av visual voicemail på iPhone. 

Anonymkode: 8b9dd...256

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det nummeret er knyttet til oppsett av visual voicemail på iPhone. 

Anonymkode: 8b9dd...256

Ikke det jeg får opp. Jeg får opp svindel. 

Anonymkode: e9a3c...7a0

Skrevet

Dette kan skje hvis det sniker seg inn en app som er laget av svindlere. Det kan være en app som er kamuflert som et spill, men som i bakgrunnen av spillet også kan utføre andre ting. Svindlere kan da fjernstyre appen og bruke den til å ringe og sende SMS fra sønnen din sitt telefonnummer.

Jeg har noen ganger fått utenlandske svindel-SMS fra vanlige norske telefonnumre. F.eks. at jeg har en pakke på posten, og må trykke på en link i SMSen for å få hentekode. Når jeg søker opp nummeret, får jeg navn og adresse på helt vanlige folk. Det er antagelig folk som har en slik svindelapp på telefonen uten å vite om det, og som utenlandske svindlere bruker for å sende svindel SMS.

Anonymkode: eaf37...dfe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...