AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #1 Skrevet 29. juni 2021 Må bare få ut litt frustrasjon, jeg har kun jobbet fra august i fjor og hadde derfor kun opptjent 3 uker ferie, min leder spurte om jeg likevel ønsket 5 uker eller om jeg bare skulle ta ut de 3. Ønsket bare å ta ut de 3, men dette glemte min leder å sende inn, så jeg ble trukket for 5 uker, ringte inn og fikk dette korrigert, men junilønnen er skattefri noe som utgjør en god del kroner. Den første lønnen som var feil var jo trekkfri, men når jeg får korrigert nå så ble jo ikke den trekkfri, noe som gjør at jeg blir sittende med 4000,- i stede for 10 000 i feriepenger… Anonymkode: 9089c...8ea
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #2 Skrevet 29. juni 2021 Feriepenger er trekkfrie, lønnen er det ikke, så det har ingenting å si. Anonymkode: bdaad...942 9
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #3 Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Feriepenger er trekkfrie, lønnen er det ikke, så det har ingenting å si. Anonymkode: bdaad...942 Ble ikke trukket skatt i det hele tatt på lønnen i juni Anonymkode: 9089c...8ea
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #4 Skrevet 29. juni 2021 Når du får tilbakebetalt to uker så er det lønn og ikke feriepenger. Så det er helt korrekt med skattetrekk. Anonymkode: 07809...a6f 12
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #5 Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ble ikke trukket skatt i det hele tatt på lønnen i juni Anonymkode: 9089c...8ea At det ikke står noe skattetrekk nevnt på lønnslippen er fordi mer enn hele lønna di forsvant pga trekket for 5 uker ferie. Anonymkode: f12be...77c 4
Gjest Albbas Skrevet 29. juni 2021 #6 Skrevet 29. juni 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Ble ikke trukket skatt i det hele tatt på lønnen i juni Anonymkode: 9089c...8ea Det er jo fordi du ikke fikk ut noe lønn. Skattetrekk på 0 kroner i lønn er 0...
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #7 Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): At det ikke står noe skattetrekk nevnt på lønnslippen er fordi mer enn hele lønna di forsvant pga trekket for 5 uker ferie. Anonymkode: f12be...77c Ja, vel, mener bare kollegene mine har sagt at det er 0 skatt i juni, jeg viste at feriepengene var trekkfrie, men de har sagt hele lønnen er det 🤔 Anonymkode: 9089c...8ea
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #8 Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, vel, mener bare kollegene mine har sagt at det er 0 skatt i juni, jeg viste at feriepengene var trekkfrie, men de har sagt hele lønnen er det 🤔 Anonymkode: 9089c...8ea Man skatter av feriepengene også. Rart at dine kolleger ikke har fått med seg dette. Lønnen man fører opp i skattekortet skal være inkludert feriepenger. Det betyr at man ikke trekkes skatt i juni og betaler halv skatt i desember, og så skatter man en del prosent mer hele resten av året for å gjøre opp for dette. Siden du ble trukket litt nå i juni, kommer du til å få tilbake disse på skatten dersom du skatter for mye tilsammen i år. Anonymkode: bc3d9...c95 4
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #9 Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, vel, mener bare kollegene mine har sagt at det er 0 skatt i juni, jeg viste at feriepengene var trekkfrie, men de har sagt hele lønnen er det 🤔 Anonymkode: 9089c...8ea Hvis du ikke hadde opptjent feriepenger og ikke tar ut ferie, og dermed får vanlig lønn i juni er den trekkfri på samme måte som feriepenger. Anonymkode: ee33c...fa3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #10 Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja, vel, mener bare kollegene mine har sagt at det er 0 skatt i juni, jeg viste at feriepengene var trekkfrie, men de har sagt hele lønnen er det 🤔 Anonymkode: 9089c...8ea Ja, det er null skatt, men det er fordi ferietrekket for fem uker overstiger månedslønn, altså blir det negativ lønn, ergo ikke skattetrekk. Anonymkode: bdaad...942 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #11 Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, det er null skatt, men det er fordi ferietrekket for fem uker overstiger månedslønn, altså blir det negativ lønn, ergo ikke skattetrekk. Anonymkode: bdaad...942 Nei, det er null skattetrekk fordi det står i skattebetalingsloven at utbetaling i feriemåneden skal være trekkfri. Om vedkommende hadde fått lønn i juni er den også trekkfri. Anonymkode: ee33c...fa3 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #12 Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ble ikke trukket skatt i det hele tatt på lønnen i juni Anonymkode: 9089c...8ea Det er fordi det blir trukket neste år. Du taper ingenting på det, kun at du ikke får så mye akkurat nå. Anonymkode: 6515a...dd0
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #13 Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, det er null skattetrekk fordi det står i skattebetalingsloven at utbetaling i feriemåneden skal være trekkfri. Om vedkommende hadde fått lønn i juni er den også trekkfri. Anonymkode: ee33c...fa3 Men det spiller ingen rolle for totalsummen man får utbetalt på sikt. Dette jevner seg ut med mindre skatt, samt ikke skattetrekk på disse feriepengene til neste år. Anonymkode: 6515a...dd0 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #14 Skrevet 29. juni 2021 Hvis du har trukket for mye skatt kan du be om nytt skattekort, så får du det igjen over resten av 2021 istedenfor å måtte vente til neste år. Anonymkode: d2c9e...0d1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #15 Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er fordi det blir trukket neste år. Du taper ingenting på det, kun at du ikke får så mye akkurat nå. Anonymkode: 6515a...dd0 Årets utbetalinger skattes i år, det er ingenting som trekkes neste år. Men har hun trukket for mye skatt får hun det igjen i skatteoppgjøret for 2021. Anonymkode: d2c9e...0d1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #16 Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er fordi det blir trukket neste år. Du taper ingenting på det, kun at du ikke får så mye akkurat nå. Anonymkode: 6515a...dd0 Nei, du skatter ikke for feriepengene neste år, men i år. Du bare skatter mer alle andre måneder. Anonymkode: bc3d9...c95
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #17 Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Nei, det er null skattetrekk fordi det står i skattebetalingsloven at utbetaling i feriemåneden skal være trekkfri. Om vedkommende hadde fått lønn i juni er den også trekkfri. Anonymkode: ee33c...fa3 Nei, det stemmer ikke. Har man kun ordinær lønn i juni, ingen ferietrekk og ingen feriepenger opptjent i 2020 så skattes man som normalt. Det er feriepengene som er trekkfrie i juni, ikke noe annet. Vi trekkes ekstra i skatt i 10 1/2 mnd nettopp fordi feriepengene skal være trekkfri i juni. (Og halv skatt i desember). Anonymkode: 07809...a6f 5
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #18 Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei, det stemmer ikke. Har man kun ordinær lønn i juni, ingen ferietrekk og ingen feriepenger opptjent i 2020 så skattes man som normalt. Det er feriepengene som er trekkfrie i juni, ikke noe annet. Vi trekkes ekstra i skatt i 10 1/2 mnd nettopp fordi feriepengene skal være trekkfri i juni. (Og halv skatt i desember). Anonymkode: 07809...a6f Skattebetalingsloven "§ 5-7.Ytelser som det ikke skal foretas forskuddstrekk i (1) Det skal ikke foretas forskuddstrekk i: a) lovbestemt feriegodtgjørelse, lønn og ytelser som skattlegges som lønn, i ferietiden. Skattytere med månedsbetaling kan fritas for trekk for en måned i ferietiden om sommeren og for en halv måned før jul. Skattytere med uke-, dag- eller timebetaling kan fritas for trekk i 4 uker i ferietiden om sommeren og 2 uker før jul." Anonymkode: ee33c...fa3 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #19 Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Skattebetalingsloven "§ 5-7.Ytelser som det ikke skal foretas forskuddstrekk i (1) Det skal ikke foretas forskuddstrekk i: a) lovbestemt feriegodtgjørelse, lønn og ytelser som skattlegges som lønn, i ferietiden. Skattytere med månedsbetaling kan fritas for trekk for en måned i ferietiden om sommeren og for en halv måned før jul. Skattytere med uke-, dag- eller timebetaling kan fritas for trekk i 4 uker i ferietiden om sommeren og 2 uker før jul." Anonymkode: ee33c...fa3 Anonymkode: 07809...a6f
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #20 Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Anonymkode: 07809...a6f Jeg tror det som står i loven går foran en sitat som ikke viser hvor det kommer fra. Anonymkode: ee33c...fa3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå