Gå til innhold

Er det kurant å mistrives på jobb?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Lykke til! Krysser fingrene jeg :-)  Kan jeg spørre om din alder?

34, derfor jeg må velge NÅ. Enten må jeg få unge nå eller så må jeg la det være - hvis jeg skal finne ny jobb, bli ferdig med prøvetid og så begynne å prøve å få unge, er jeg jo fort nærmere 36-37 før ungen blir født. Hadde jeg vært yngre hadde jeg levert oppsigelse på dagen og søkt ny jobb.

Men det er veldig kjedelig situasjon - var ikke slik jeg hadde sett for meg at det skulle bli når vi skulle lage barn. At det skulle bli en business-greier og en kamp med tiden sånn som det er nå... Håper inderlig vi kan få barn og at vi blir gravide denne måneden. Da må jeg jobbe her til om med mai og det skal jeg klare!

Men det kan jo ta tid å bli gravid også og det vil jeg helst ikke tenke på.... :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår situasjonen din og ønsker deg lykke til.

Synd at det skal være slik at man tar mer hensyn til jobben enn sine egne ønsker. Eller at man må holde ut i en jobb man begynte i da det var et vanskeligere arbeidsmarked og forskyver sine egne ønsker også har plutselig tiden flydd fra en...

Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er en del skremmende holdninger til arbeid her.

Greit nok at man kanskje ikke trives veldig godt på akkurat den jobben man.

Men det ikke bare antydes, men sies eksplisitt, at man kan langtidssykemelde seg og utnytte andre ordninger bare fordi kolleger/sjef/fremtidsmuligheter ikke var som man trodde :overrasket:

Om du blir mobbet eller utsatt for annen type helseskadelig press eller lignende er det noe annet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er tidene blitt: kvinner i dag har ingen ekte menn til å "passe litt på seg" så de er dømt til å jobbe dobbelt: med barn og med full jobb i tillegg til barne heldøgns-jobben (alle som har hatt små unger vet nøyaktig hvor enormt energi-krevende det er..)

Synd at ikke arbeidslivet er mer tilrettelagt for at det er en del av en mann og kvinnes livsfase dette med at de faktisk får barn - de aller fleste får jo barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil først si at jeg forstår hvordan det er å mistrives på jobb. Jeg har vært, og er delvis i den situasjonen selv. Synes jobben er grei nok,men gleder meg ikke til å dra dit mandag morgen, og merker at jeg har det mye bedre i perioder hvor jeg f.eks er borte på kurs etc. Liker kollegaene, men mistrives med arbeidsoppgavene...Jeg valgte å bli i denne jobben fordi jeg prøvde å bli gravid, og tok ikke sjansen på å bytte for så kanskje å måtte fortelle at jeg var gravid like etter at ejg hadde begynt i ny jobb...Når jeg nå ser tilbake, ser jeg at dette ikke var spesielt lurt. Jeg ble ikke gravid, er igang med prøverør og tida i jobben går. Når vi først kom så langt som til prøverør, var det uaktuelt for meg å bytte iom. at jeg da ikke ønsket både den belastningen det tross alt er å lære seg en ny jobb, samtidig som man går gjennom en tøff fysisk behandling. I tillegg har jeg en sjef som har vært veldig okay i den situasjonen jeg er i, og det teller mye for meg. Men allikevel er konklusjonen min at man ikke alltid kan planlegge ting mht. graviditet og hva hvis det nå tar lang tid før du blir gravid (håper selvfølgelig at du slipper det)? Det er bedre å skifte med en gang enn å drøye det lenger! For det andre: Du har vært 1,5 år i denne jobben. Det er jo ei stund, og det er ikke ulovlig å si opp. Det er jo ikke slik at du sier opp etter 1 mnd. Du har prøvd ei stund, funnet ut at det ikke passer for deg, og det er en ærlig sak!! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det ikke bare antydes, men sies eksplisitt, at man kan langtidssykemelde seg og utnytte andre ordninger bare fordi kolleger/sjef/fremtidsmuligheter ikke var som man trodde :overrasket:

Om du blir mobbet eller utsatt for annen type helseskadelig press eller lignende er det noe annet....

Hvorfor er det galt å finne ut hvilke fordeler jeg kan få under et svangerskap og så kreve disse fordelene? Har jeg rett til variable arbeidstider på grunn av morgenkvalme og bruker denne retten så er det feil? Kan jeg på grunn av graviditet la være å være med på middager på langt på natt uten betaling, så skal jeg ikke benytte det? Har jeg krav på å få slippe å ta fly til Køben med en haug tafsete gamle gubber, så skal jeg ikke benytte det?

Jeg har tenkt å benytte alle muligheter jeg har til å gjøre graviditeten til en mest mulig hyggelig og fredelig tid og kan ikke forstå hvorfor det er feil. Det jeg forstår veldig godt er hvorfor kvinner blir så diskriminert i arbeidslivet mhht lønn, stillinger og forhold som gravid: Vi krever aldri vår rett og bruker ikke de rettigheter vi har. Skal bare stå det med lua i hånden og si ja og ja og ja og takk vi. Menn utnytter alle rettigheter de har og krever gjerne enda mer - det er derfor de har den beste lønnen, de beste stillingene og all makten.

Kan lgge til at siden jeg startet i arbeidslivet for 10 år siden har jeg vært sykemeldt to - 2- ganger: Begge gangene i forbindelse med operasjoner. Jeg har da influensa og slikt som andre, men har vel brukt 2-3 sykedager på dette, ikke mer. Jeg utnytter overhode ikke noe system, jeg vil bare ha det har krav på. Og det syns jeg faktisk det står respekt av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å ikke trives er helseskadelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tendens også jeg har begynt å merke er at det er kjempegøy å reise bort på kurs for å møte andre...Det å komme tilbake er ikke like gøy nei. :tristbla:

Det er vel noe galt fatt når det beste som finnes er å komme bort?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...