AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #1 Skrevet 29. juni 2021 Jeg er en mann i slutten av 30-årene og etter et samlivsbrudd skal jeg kjøpe meg eget sted i Oslo. Det er her jeg har familie, jobb og venner. Budsjettet mitt tillater meg ikke mer enn en liten leilighet i sentrum, og det er i sentrum jeg vil bo. Jeg er egentlig fornøyd med min økonomiske situasjon. Jeg har god buffer, aldri trengt å ta forbrukslån og reist på ferier, hatt råd til nye sykler og det som jeg ønsker av teknologi, ogg gått en del ut på restaurant, kjøpt dyre råvarer og dyr vin (disse tingene gjør jeg jo ikke hver dag, men det er noe jeg ikke trenger å tenke over heller). Men jeg tjener under gjennomsnittet og føler kanskje andre vil tenke det er stusselig med en 35 kvadratmeters leilighet for en på min alder? Jeg tenker jeg etterhvert vil oppgradere og kjøpe større. Men siden man bare kan låne 5 ganger inntekt så er det slik det blir for meg. Ekskjæresten min og jeg eide leilighet på omtrent 90 kvm, men kvadratmeterne blir jo dyrere jo mindre leiligheten er. Anonymkode: 7c7c1...019 7
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #2 Skrevet 29. juni 2021 Nei høres ut som et koslig sted. Selv ute etter noe mindre. Har andre ting jeg vil i livet enn å bo stort og ikke ha penger til annet enn hus Anonymkode: bdd3c...c61 12
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #3 Skrevet 29. juni 2021 Helt greit det! Men kjøp en to-roms, ikke ett roms. Å sove på stua som 40-åring er litt trist! Anonymkode: c17ea...d64 31
Gjest TheCatLady Skrevet 29. juni 2021 #4 Skrevet 29. juni 2021 Nei, skal man bo i Oslo eller i en by generelt så må man gå ned på antall kvadratmeter om man vil bo sentralt. Så jeg hadde ikke reagert om noen bodde på liten plass i en by og noen liker jo eller synes det er greit å bo lite.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #5 Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Helt greit det! Men kjøp en to-roms, ikke ett roms. Å sove på stua som 40-åring er litt trist! Anonymkode: c17ea...d64 Enig! 35 kvadrat er helt kurant i Oslo sentrum, men jeg ville ha sett etter en leilighet med eget soverom / sovealkove og unngått sovesofa eller hems. Jeg er noen år yngre enn deg, og bor på 38 kvadrat i Oslo. Det føles ikke stusselig, men jeg er glad for at jeg har separat sovealkove på samme plan. Og så må man være litt selektiv når det gjelder eiendeler når man bor på så liten plass. Det er greit å kvitte seg med ting man ikke bruker, slik at det ikke føles overfylt. Var litt skeptisk til dette før jeg flyttet inn i leiligheten, men jeg føler at jeg lever et veldig praktisk liv og har alt jeg trenger. Anonymkode: 49ae0...ab0 8
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #6 Skrevet 29. juni 2021 Om du er fornøyd så er jo det det eneste som betyr noe. Anonymkode: ba1d0...44e 14
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #7 Skrevet 29. juni 2021 Poenget er jo at du er fornøyd Jeg kunne trivdes godt på 35 kvadrat alene, men måtte hatt separat soverom. Er for voksen til å sove i samme rom som kjøkkenet. Anonymkode: bf4e7...4d8 12
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #8 Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg er en mann i slutten av 30-årene og etter et samlivsbrudd skal jeg kjøpe meg eget sted i Oslo. Det er her jeg har familie, jobb og venner. Budsjettet mitt tillater meg ikke mer enn en liten leilighet i sentrum, og det er i sentrum jeg vil bo. Jeg er egentlig fornøyd med min økonomiske situasjon. Jeg har god buffer, aldri trengt å ta forbrukslån og reist på ferier, hatt råd til nye sykler og det som jeg ønsker av teknologi, ogg gått en del ut på restaurant, kjøpt dyre råvarer og dyr vin (disse tingene gjør jeg jo ikke hver dag, men det er noe jeg ikke trenger å tenke over heller). Men jeg tjener under gjennomsnittet og føler kanskje andre vil tenke det er stusselig med en 35 kvadratmeters leilighet for en på min alder? Jeg tenker jeg etterhvert vil oppgradere og kjøpe større. Men siden man bare kan låne 5 ganger inntekt så er det slik det blir for meg. Ekskjæresten min og jeg eide leilighet på omtrent 90 kvm, men kvadratmeterne blir jo dyrere jo mindre leiligheten er. Anonymkode: 7c7c1...019 Overhode ikke! Er ikke det bare trendy? Eier selv en 60 M2 i Ullensaker, får ca en 35m2 i Oslo hvis jeg selger den. Er 35 år , kvinne, er stolt av å ha råd til noe i Oslo i det hele tatt. Europas 3 dyreste by jo, etter Paris og Sveits. Vær stolt av at du har råd til å bo der. Alle fra Oslo vet at det er umenneskelig dyrt. Med god planløsning er 35 perfekt for en person. Lite å holde rent også. Hadde overhodet ikke reagert om en mann på 40 bodde slik. Ikke tenk på det overhode!! Anonymkode: 1aace...d95 13
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #9 Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Enig! 35 kvadrat er helt kurant i Oslo sentrum, men jeg ville ha sett etter en leilighet med eget soverom / sovealkove og unngått sovesofa eller hems. Jeg er noen år yngre enn deg, og bor på 38 kvadrat i Oslo. Det føles ikke stusselig, men jeg er glad for at jeg har separat sovealkove på samme plan. Og så må man være litt selektiv når det gjelder eiendeler når man bor på så liten plass. Det er greit å kvitte seg med ting man ikke bruker, slik at det ikke føles overfylt. Var litt skeptisk til dette før jeg flyttet inn i leiligheten, men jeg føler at jeg lever et veldig praktisk liv og har alt jeg trenger. Anonymkode: 49ae0...ab0 Kan leie lager for ca 1200-1300 i måned, en garasje feks. Anonymkode: 1aace...d95 4
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #10 Skrevet 29. juni 2021 Jeg deler 39 kvm med samboer og er over 40. Er opptatt av opplevelser og ikke størrelse på bolig. Anonymkode: ec7a5...1e2 11
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #11 Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvor mye har du råd til, da? 4,5 mill? Anonymkode: 7f954...00d 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #12 Skrevet 29. juni 2021 Jeg er 33 og bor på 31 kvm, med soverom. Heller det og med god økonomi, enn 20 kvm større og å måtte leve magert til den dagen jeg evt flytter sammen med noen. Så, kjør på, bo der du vil. Om noen sier noe negativt om det, sier det mer om dem enn deg. Anonymkode: ee3d9...432 9
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #13 Skrevet 29. juni 2021 Jeg er 40 år og hadde blitt glad om jeg kunne hatt råd til en 35 kvm leilighet i Oslo. Anonymkode: 7f954...00d 13
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #14 Skrevet 29. juni 2021 Takker for svar. Det blir jo også slik at jeg etterhvert vil prøve kjærligheten igjen, og kanskje derfor jeg var litt skeptisk for hvordan det ville oppfattes av kvinner. Budsjettet mitt er 4 millioner og eget soverom er viktig, ikke første etasje, pluss ingen problemer som krever oppussing med det første. Jeg ser jo at det er mye ulikt. Egentlig tenkte jeg å kjøpe i Oslo vest. Men vurderer steder som Kampen eller Tøyen. Det er det jo billigere. Og hyggelige områder med spisesteder og litt liv. Hilsen Trådstarter Anonymkode: 7c7c1...019 4
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #15 Skrevet 29. juni 2021 Det er absolutt ikke stusselig. Moren min er i 50-årene og skal skilles nå, hun ser på 30 kvm leiligheter nå for tiden. Jeg har vært med og kikket litt og synes de virker overraskende "store". Hadde jeg ikke hatt barn kunne jeg tenkt meg å bo slik selv 😅 Anonymkode: 7224e...9b7 7
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #16 Skrevet 29. juni 2021 Er også i 30-årene og jeg vil si det er økonomisk vanskelig for oss å skaffe stor bolig slik som våre foreldre kunne. Vi må ta til takke med disse små elilighetene om vi vil bo sentralt. Fra en 30-åring til en annen, så hadde det vært det jeg forventet. Hadde en på min alder hatt noe større, så hadde jeg tenkt det var foreldrepenger involvert, enten arv eller gave. Anonymkode: 3b76f...b44 4
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #17 Skrevet 29. juni 2021 Er ikke noe problem, men man må nok være litt mer selektiv med hvilke ting man eier og har og være litt "minimalistisk". Kan ikke ha mye hobby som tar plass innendørs. Jeg bor alene på 82kvm, og tror ikke at jeg personlig hadde fått det til. Har ganske mye data, lyd og bildeutstyr, verktøy i tillegg til ganske mye kjøkkenredskaper. Men hvis man ikke har så mye slike hobbyer, og du er en av de som klarer å gi slipp på ting så skal det gå fint. Bare husk at leiligheten som ser stor og praktisk ut på visning, ofte blir mer trang og rotete når man flytter inn. For ofte er store møbler som kommoder og oppbevaringsskap tatt bort før visning, og man ser bare et strøkent "hotellrom". Realiteten er at man skal ha klær til forskjellige anledninger og sesonger, kanskje i tillegg til arbeidstøy, og dette er ofte en del mer enn man ser for seg. Anonymkode: f9be0...10d 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #18 Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Europas 3 dyreste by jo, etter Paris og Sveits Den kjente byen Sveits... Anonymkode: 0fba4...d35 22
Gjest Dævendøtte Skrevet 29. juni 2021 #19 Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Den kjente byen Sveits... Anonymkode: 0fba4...d35 😅😂
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #20 Skrevet 29. juni 2021 Hadde jeg ikke hatt barn hadde jeg med glede bodd på 35 m2. Jeg liker å ikke ha så mye ting, og heller ha det koselig og lunt. Hvis ei dame reagerer på det er hun uansett ikke noe å samle på. Anonymkode: dbd5d...47a 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå