Gå til innhold

Hvis han kalte en person på gata for svart

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi var på shopping i helga og han skulle kommentere en farge på en jakke og sa "Samme farge som hun svarte har." 

Er jeg rar som reagerer? Har også en mor fra Sri Lanka (og norsk far), men hun er mørk og jeg er ikke lys selv. 

Anonymkode: a48bf...cb8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke helt hva du reagerer på for å være helt ærlig, han jo ikke noe nedsettende? Er da ikke uvanlig å beskrive noen med hudfarge, form, lengde osv.

Anonymkode: 0ac34...338

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Typisk mørk-jente som gir etter for hvite menn selv om de er rasister. Hvor desperat er du? Han virker ikke som en høyverdi-mann. 

Anonymkode: 82ef8...7fd

AnonymBruker
Skrevet

Å si "hun svarte" er ikke annerledes enn å si "hun blonde" i min verden - en nøytral beskrivelse av utseendet til en person man ikke vet navnet på.

Anonymkode: f7608...b4a

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Typisk mørk-jente som gir etter for hvite menn selv om de er rasister. Hvor desperat er du? Han virker ikke som en høyverdi-mann. 

Hva er forskjellen mellom å si at noen er hvit kontra svart? Du virker ikke spesielt glup. 

Anonymkode: 8d3c4...189

• Liker 21
Skrevet

Påtide å avvikle språk og beskrivelser.

Påtide og ikke kalle spader for spader, men heller noe som kan defineres som et skaft, laget av noe som virker som  treverk, men det kan hende treverket ikke identifiserer seg som treverk. Og den har noe som er kalt når man tar på det, mulig det er jern uten at man skal definere nøyaktig hva det er. For det kan hende det som er jern, heller vil være kobber.

Nei kutt ut, det er bare  støtende fordi du lar det være støtende. Nå må man kutte ut dette med at det er støtende å beskrive noe som er helt realistisk.

• Liker 9
Skrevet

Hvis hun var svart hva er problemet? Ingen blir sure om man kller en hvit person for hvit 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Vi var på shopping i helga og han skulle kommentere en farge på en jakke og sa "Samme farge som hun svarte har." 

Er jeg rar som reagerer? Har også en mor fra Sri Lanka (og norsk far), men hun er mørk og jeg er ikke lys selv. 

Ja, du er rar. 

Anonymkode: 2ee0a...637

• Liker 1
Skrevet

Omg arrester han!!!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reagerer på referansen, ja. 

"Denne jakka er som hudfargen til den personen!"

Hørte en del sånt da jeg jobba i barnehagen, men ikke så mye fra voksne mennesker. Ikke nødvendigvis fordi det betyr at vedkommende er rasistisk, mer lite taktfullt og mindre sosialt intelligent. 

Anonymkode: 9d477...9e9

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at det kanskje finnes bedre formuleringer som "mørk ",med tanke på assosiasjonene "svart " (svarting) kan gi i noens øyne.

De fleste jeg kjenner og omgås bruker nok litt mer "politisk korrekt" språk, men jeg hadde nok neppe dømt fyren.

Gjest SomeDude32
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Åh nei, faen... har vi FemaleDatingStrategy femcels her på KG også? Vi har virkelig nådd bunnen her med incels og femcels 😂

AnonymBruker
Skrevet

Høres mer barnlig enn rasistisk ut.

Anonymkode: 977b6...a20

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg reagerer på referansen, ja. 

"Denne jakka er som hudfargen til den personen!"

Hørte en del sånt da jeg jobba i barnehagen, men ikke så mye fra voksne mennesker. Ikke nødvendigvis fordi det betyr at vedkommende er rasistisk, mer lite taktfullt og mindre sosialt intelligent. 

Anonymkode: 9d477...9e9

Fargen var vel lik fargen til jakka til hun svarte. Ikke som huden hennes

Anonymkode: 6d392...a97

• Liker 9
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

"høyverdi-mann", hvor kom det uttrykket fra? Det får deg ikke til å virke direkte "høyverdi" selv... 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Nei helt normal beskrivelse av noe som

ikke er hvitt ..  men vet jo at det ikke er lov å kalle for en spade nå tildags da. 

Anonymkode: 45db3...fe3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei helt normal beskrivelse av noe som

ikke er hvitt ..  men vet jo at det ikke er lov å kalle for en spade nå tildags da. 

En spade for en spade mente jeg

Skrevet

Jeg ser ikke problemet

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her er det jo du som er rasistisk som mener det er negativt å kalle noen svart. Er det noe galt å være svart da? 

Anonymkode: 87c5b...893

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde faktisk at svart var politisk korrekt omtale?

Anonymkode: e710a...916

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...