AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #1 Skrevet 29. juni 2021 Flinke elever blir belønnet av skolen. Kan man si at en person som går ut av VGS med toppkarakterer er som alle andre elever, men bare jobber hardere? Kan det tenkes at personen er velsignet med smarte gener, og derfor får et urettferdig fortrinn? Jeg tror nok at flinke elever jobber mer enn andre, men det kan jo skyldes at de blir mer motivert av å gjøre det bra, og å forstå ting fort. Hva tenker dere? Anonymkode: a6081...660 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #2 Skrevet 29. juni 2021 Det er klart det ikke alltid handler om hardt arbeid, noen er smartere enn andre. Noen får ikke A eller B uansett hvor hardt de jobber. Selv fikk jeg A på en sekstimers eksamen som jeg brukte 30 minutter på. Ikke fordi jeg jobbet spesielt hardt, men fordi jeg knakk koden fort. Anonymkode: 2207b...107 19
Marimba Skrevet 29. juni 2021 #3 Skrevet 29. juni 2021 6A22A1A4-E6D8-4CF5-9B42-D2DFEE30A8BF.webp Jeg tenker det bildet er ganske beskrivende 6
stan Skrevet 29. juni 2021 #4 Skrevet 29. juni 2021 Hard jobbing alene gir ikke gode karakterer. Men det hjelper. Motivasjon kommer fra ulike hold. Noe av kunsten er å finne motivasjon for å holde det gående, selv om det er kjedelig og strevsomt. Mye av det som skal til er å reflektere over det man holder på å lære. Å lese boka uten å skjønne det som står er bortkastet tid om man ikke stopper opp og lærer seg de ord og begreper man ikke skjønner. 5
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #5 Skrevet 29. juni 2021 stan skrev (4 minutter siden): fra ulike hold. Noe av kunsten er å finne motivasjon for å holde det gående, selv om det er kjedelig og strevsomt. stan skrev (4 minutter siden): Hard jobbing alene gir ikke gode karakterer. Men det hjelper. Motivasjon kommer fra ulike hold. Noe av kunsten er å finne motivasjon for å holde det gående, selv om det er kjedelig og strevsomt. Mye av det som skal til er å reflektere over det man holder på å lære. Å lese boka uten å skjønne det som står er bortkastet tid om man ikke stopper opp og lærer seg de ord og begreper man ikke skjønner. Går man ut av VGS med bare seksere med bare hardt arbeid tror du? Er det forskjell i hjernestruktur hos elever? bare undrer... Anonymkode: a6081...660 4
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #6 Skrevet 29. juni 2021 Just now, AnonymBruker said: Går man ut av VGS med bare seksere med bare hardt arbeid tror du? Er det forskjell i hjernestruktur hos elever? bare undrer... Anonymkode: a6081...660 Du lurer helt seriøst på om det er slik at noen elever er født smartere enn andre? Anonymkode: 2207b...107 14
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #7 Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du lurer helt seriøst på om det er slik at noen elever er født smartere enn andre? Anonymkode: 2207b...107 ja. Trenger egentlig bare å få bekreftet det. Anonymkode: a6081...660 2
stan Skrevet 29. juni 2021 #8 Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Går man ut av VGS med bare seksere med bare hardt arbeid tror du? Er det forskjell i hjernestruktur hos elever? bare undrer... Anonymkode: a6081...660 Det var vel ikke det jeg påstod? Hardt arbeid og noe mer. Dette noe mer er gjerne litt vanskelig å beskrive. Men man kjenner det fort igjen når man ser det.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #9 Skrevet 29. juni 2021 Det er ofte nesten enstemmig hallelujastemning på lærerkontoret også da, også de siste 5'erne blir magisk nok til 6 da lærere synes det er gøy når de har supersmarte elever på skolen. Men noen elever er bare ekstra flinke, utvilsomt. Men historien har mer enn en side. Anonymkode: 72ddd...102 3
Kvittering Skrevet 29. juni 2021 #10 Skrevet 29. juni 2021 Uavhengig av hvor mye innsats jeg hadde lagt ned i skolen, ville jeg mest ssnnsynlig ha endt opp med de samme karakterene. Jeg lever etter en regel, om at uansett hvor mye man prøver, så vil man til slutt nå et punkt, der man ikke blir bedre. Jeg kommer aldri til å skrive bedre norskoppgaver enn jeg gjorde den gangen. For alltid en 4'er elev. 2
Stoltskeiv Skrevet 29. juni 2021 #11 Skrevet 29. juni 2021 Mennesker er forskjellige. Noen har klister hjerne, andre må jobbe mer og hardere. Jeg har lærevansker og jeg har jobbet det beste jeg kan hele veien og min beste karakter er 3 5 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #12 Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er ofte nesten enstemmig hallelujastemning på lærerkontoret også da, også de siste 5'erne blir magisk nok til 6 da lærere synes det er gøy når de har supersmarte elever på skolen. Men noen elever er bare ekstra flinke, utvilsomt. Men historien har mer enn en side. Anonymkode: 72ddd...102 Husker at jeg hadde en smarting i klassen på VGS. Faren var også en smarting med høy stilling i arbeidslivet, så jeg følte at det ikke bare handlet om god innsats. Jeg opplevde at lærerne ble så imponert over henne at femmeren hun hadde i naturfag ble rundt opp til 6. Jeg vet ikke hvorfor det ble sånn, da hun ikke hadde seks på noen av prøvene. Fikk en følelse av at læreren bare ville gi henne beste karakter. Hva er poenget med å premiere superelevene på skolen, hvis dette handler om medfødte gener? Er ikke dette ganske urettferdig? Anonymkode: a6081...660 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #13 Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er ofte nesten enstemmig hallelujastemning på lærerkontoret også da, også de siste 5'erne blir magisk nok til 6 da lærere synes det er gøy når de har supersmarte elever på skolen. Men noen elever er bare ekstra flinke, utvilsomt. Men historien har mer enn en side. Anonymkode: 72ddd...102 Selvfølgelig synes vi det er gøy med supersmarte elever! Men du skulle hørt jubelstemningen på lærerværelset når Kim består eksamen, eller Edna får skrapt sammen en toer istedet for iv. Det er da vi faktisk jubler. Du aner ikke hvor høyt vi jubler da. Anonymkode: cd3c7...e53 24
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #14 Skrevet 29. juni 2021 Selvsagt er det stor forskjell i evner blant elevene. Det er nok ganske tydelig på vgs, men det blir tydeligere og tydeligere des høyere en kommer. På vgs merket jeg at det var mange med samme 6’er som meg som skjønte svært lite av hvorfor ting egentlig var sånn. Det resulterte i at mange jobbet veldig mye med lekser, mens jeg hadde skyhøyt fravær, møtte ofte bare til prøver, men fikk fortsatt bare 6 i alle realfag. Så kom vi på universitetet, i førsteklasse merket man litt av lignende ting, men i min klasse (Nanoteknologi, NTNU) tok de fleste ting svært fort og holdt følge øving til øving, mens man tydelig så at se som hadde slitt seg til det begynte å få problemer med å holde følge (det var ikke så mange hos oss da), akkurat som de veldig flinke som ikke evnet å omstille seg til å faktisk jobbe «litt». Nå er jeg kommet til doktorgraden, og det er veldig klart hvem jeg ser rundt meg på toppen av utdanningspyramiden. Det er en blanding av folk som jobbet mye og lite, men ALLE er blant de som tok ting lett, selv om noen la mye innsats ned av interesse. Anonymkode: 31d4c...8db 4
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #15 Skrevet 29. juni 2021 Marimba skrev (47 minutter siden): 6A22A1A4-E6D8-4CF5-9B42-D2DFEE30A8BF.webp 55 kB · 26 Nedlastninger Jeg tenker det bildet er ganske beskrivende Enig. Det handler ikke bare om innsats, det har med forutsetninger som støtte fra bakgrunn støtte fra foreldre ol. AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Selvfølgelig synes vi det er gøy med supersmarte elever! Men du skulle hørt jubelstemningen på lærerværelset når Kim består eksamen, eller Edna får skrapt sammen en toer istedet for iv. Det er da vi faktisk jubler. Du aner ikke hvor høyt vi jubler da. Anonymkode: cd3c7...e53 Men det er synd at de som ikke har har forbedret seg stort for mer jubel i det offentlig. Er så mye gnål om de som får gode karakterer og det er greit det. Men synes det er like fantastisk med en som klarer å gå fra stryk til 3, kanskje enda mer for det har faktisk krevd innsats. Jeg var og som en over, dukket opp på prøver, gjorde ikke noe innsats med lekser og slikt men fikk gode karakterer. Men hun ved siden av meg jobbet, leste og prioriterte skole hele tiden hun fikk en 4, men den hadde hun jobbet for. Så det sto da mer respekt av henne en av meg som bare gikk gjennom skolen med toppkarakter men la ikke inne en kalori med innsats. Anonymkode: 9c465...275 6
AnyonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #16 Skrevet 29. juni 2021 Er dessverre mye trynefaktor også. Burde vært anonyme prøver fra 8. klasse 13
Kvittering Skrevet 29. juni 2021 #17 Skrevet 29. juni 2021 AnyonymBruker skrev (46 minutter siden): Er dessverre mye trynefaktor også. Burde vært anonyme prøver fra 8. klasse Dette. Er overbevist at mange som scoret høyt, også gjorde det fordi de hadde høy trynefaktor og kom på veldig god talefot med lærer. Det er jo tross alt vanskelig å gi de du liker dårlig karakterer. Og jeg tror ikke mange lærere er totalt objektive. 4
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #18 Skrevet 29. juni 2021 Jeg vil si 70% evner, 30% innsats. Jeg er ikke selv noen toppelev, men har fått toppkarakterer noen få ganger. I de tilfellene skyldes det først og fremdt at emnet/faget har ligget naturlig for meg, noe som påvirka motivasjonen positivt. Halvparten av gangene med toppkarakter jobba jeg forholdsvis hardt i tillegg, men den andre halvparten kom etter middelmådig innsats. Får man kun seksere er det uten tvil mest evnene fet kommer an på, de fleste rekker ikke å lære så mye så grundig på den tida man har til rådighet. En del fag kan man bare lese seg til toppkarakterer på, men eksempelvis matte, norsk og kroppsøving krever også medfødte egenskaper. Å få 6 i alle disse tre er meget spesielt, da de krever egenskaper som overhodet ikke deles mellom fagene. Plettfri norsk gjør ikke at man får mer enn maks 4 om man ikke er flink til å skrive stil i tillegg, og fantastisk innsats i gym gir heller ikke mer enn maks 4 om man ikke er meget fysisk dyktig i tillegg. Anonymkode: 71054...1ef 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #19 Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): ja. Trenger egentlig bare å få bekreftet det. Anonymkode: a6081...660 Anonymkode: 3fa34...6b5 6
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #20 Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Enig. Det handler ikke bare om innsats, det har med forutsetninger som støtte fra bakgrunn støtte fra foreldre ol. Men det er synd at de som ikke har har forbedret seg stort for mer jubel i det offentlig. Er så mye gnål om de som får gode karakterer og det er greit det. Men synes det er like fantastisk med en som klarer å gå fra stryk til 3, kanskje enda mer for det har faktisk krevd innsats. Jeg var og som en over, dukket opp på prøver, gjorde ikke noe innsats med lekser og slikt men fikk gode karakterer. Men hun ved siden av meg jobbet, leste og prioriterte skole hele tiden hun fikk en 4, men den hadde hun jobbet for. Så det sto da mer respekt av henne en av meg som bare gikk gjennom skolen med toppkarakter men la ikke inne en kalori med innsats. Anonymkode: 9c465...275 Syns ikke det er like gøy å lese i avisen om Stine som fikk 3 i snitt, som det er å lese om Nina som gikk ut med kun seksere på vitnemålet. Anonymkode: 5493a...728 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå