Gjest Gjest Skrevet 12. september 2005 #1 Skrevet 12. september 2005 Hvis man ikke er leder eller har en "særlig selvstendig stilling" - kan da kommunen nekte å utbetale overtidstillegg for pålagt overtidsarbeid etter ordinær arbeidstid? Kommunen der min bror jobber har sagt til ham at de ikke vil utbetale ham overtidstillegg, for da skal flere andre ha også (!) Men hvis den ikke vil gi den rettigheten så bryter jo kommunen arbeidsmiljøloven og kan anmeldes..! Eller hva sier dere jurist-spirer, kan lokal sedvane overstige norsk lov?
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2005 #2 Skrevet 13. september 2005 Finnes det virkelig ingen jurister som leser på KG? Håper en av dem gidder å svare..
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2005 #3 Skrevet 13. september 2005 Jeg vet ikke hva jusen sier, men jeg kjenner flere som jobber i staten. De får ikke overtidsbetalt, men praktiserer avspasering. Tanken er ikke bare å spare penger, men at de ansatte ikke skal slite seg ut ved å ha overtid i løpet av året. At man i perioder kan ta i et tak, for deretter avspasere er jo en gunstig ordning for mange. Man kan da avspasere feks en fredag og få en langhelg. Sikkert flere som kan svare deg bedre her
Gjest Dum Perignon Skrevet 13. september 2005 #4 Skrevet 13. september 2005 Pålagt overtid skal kompenseres, enten ved lønn eller ekstra avspasering (kan for eksempel avtale å avspasere 1,5 timer pr. overtidstime), med mindre annet er særskilt fastsatt i arbeidsavtalen. Selvpålagt overtid, derimot, er fleksitid.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2005 #5 Skrevet 13. september 2005 Jeg vet ikke hva jusen sier, men jeg kjenner flere som jobber i staten. De får ikke overtidsbetalt, men praktiserer avspasering. Tanken er ikke bare å spare penger, men at de ansatte ikke skal slite seg ut ved å ha overtid i løpet av året. At man i perioder kan ta i et tak, for deretter avspasere er jo en gunstig ordning for mange. Man kan da avspasere feks en fredag og få en langhelg. Sikkert flere som kan svare deg bedre her ← Jo da, men det er ikke snakk om å få utbetalt overtid. Det er det vel få som praktiserer i det offentlige i dag. Det er derimot snakk om overtidstillegget. Det er noe annet..Det vil si at hvis arbeidet er pålagd og det er utenom ordinær arebidstid - f.eks. en fredag kl. 17 - 20, så er det ikke nok å avspasere time for time- det finnes noen tilleggssatser som gjelder for denne tiden og de skal man ha minst 40 % av - i tillegg til avspaseringen. Dette er arbeidsmiljøloven og noe som alle har krav på (såfremt de ikke jobber som leder eller har en "særlig selvstendig stilling"). Noen kommuner (typisk mindre steder) nekter for dette men da bryter de loven og man kan melde de inn til Arbeidstilsynet. Norsk lov gjelder over lokalt regelverk og sedvane. Arbeidsgiver har faktisk ikke noe valg, har man krav på overtidstillegget (noe de fleste har) så skal overtidstillegget utbetales. No matter what.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2005 #6 Skrevet 13. september 2005 Pålagt overtid skal kompenseres, enten ved lønn eller ekstra avspasering (kan for eksempel avtale å avspasere 1,5 timer pr. overtidstime), med mindre annet er særskilt fastsatt i arbeidsavtalen. Selvpålagt overtid, derimot, er fleksitid. ← Ja, men norsk arbeidsmiljølov sier at norsk lov går foran lokal ordning og regelverk med å avspasere alt...dersom ordningen i HTA/arbeidsmiljøloven giør bedre betingelser enn lokalt regelverk (noe den tydeligvis gjør). På tross av at man har en fleksiordning og avspasering: jobber man helger, helligdager eller kvelder/sene ettermiddager - og det er pålagt fra overordnede- så skal man ha utbetalt overtids tillegget på minst 40 %.
Gjest Dum Perignon Skrevet 14. september 2005 #7 Skrevet 14. september 2005 Selvsagt. MEd mindre man, som jeg har gjort tidligere, selv velger å også avspasere tillegget. Arbeidsgiver kan ikke pålegge dette, men jeg tillater meg å tro at jeg ikke er den eneste som ønsket mer fritid.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2005 #8 Skrevet 14. september 2005 Selvsagt. MEd mindre man, som jeg har gjort tidligere, selv velger å også avspasere tillegget. Arbeidsgiver kan ikke pålegge dette, men jeg tillater meg å tro at jeg ikke er den eneste som ønsket mer fritid. ← Nei klart det. Men dersom man jobber mye i utgangspunktet, med mange timer på avspaseringskontoen (avspasere time for time), så er det ikke mer fritid man vil ha, når en har problemer med å få avspasert alle timene man allerede har i snitt gjennom et helt år. Da lyder det ikke så fristende med mer fri...som en ikke rekker å avspasere en gang..og skulle man mot formodning gjøre det, ligger det så mye arbeid og venter på en at hele avspaseringen var bortkastet. Derfor synes jeg at det er en selvfølge i ht. norsk lov, at overtidstillegget alltid utbetales, for det har de aller fleste krav på (etter kriterier nevnt overfor her). Det er grenser for hvor mye ekstra fritid en trenger i tillegg til vanlige ferier og en fet avspaseringskonto.
Skravla Skrevet 14. september 2005 #9 Skrevet 14. september 2005 Vær oppmerksom på at AML opererer med andre arbeidstidsordninger enn det som er vanlig i norsk arbeidsliv, nemlig 9 timer pr døgn og 40 timer pr uke før evt overtidstillegg på minimun 40 % skal utbetales.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2005 #10 Skrevet 14. september 2005 Vær oppmerksom på at AML opererer med andre arbeidstidsordninger enn det som er vanlig i norsk arbeidsliv, nemlig 9 timer pr døgn og 40 timer pr uke før evt overtidstillegg på minimun 40 % skal utbetales. ← - Spørsmålet i hovedinnlegget gjelder jo kommuner (og øvrig offentlig sektor). Hva i all verden er "AML"?
Skravla Skrevet 14. september 2005 #11 Skrevet 14. september 2005 (endret) Nettopp, men ettersom så mange presisterer at norsk lov står over alt annet så er mitt innlegg fortsatt aktuelt i diskusjonen. AML er forøvrig arbeidsmiljøloven Endret 14. september 2005 av Skravla
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2005 #12 Skrevet 15. september 2005 http://www.infotjenester.no/?itemid=1237 Ikke nødvendigvis. Vanlig arbeidsuke ordinær arbeidstid er 37,5 t /uke. AML sier 40 eller under 40 men ikke under 36 t.
Catlin Skrevet 19. september 2005 #13 Skrevet 19. september 2005 så vidt jeg vet SKAL arbeidsgiver og arbeidstaker være enig hvis overtid skal avspaseres. Hvis en av partene nekter, skal det gis i betaling.
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2005 #15 Skrevet 20. september 2005 Likevel er det ufravikelig fra norsk lov at selv om overtiden avspaseres - og arbeidstaker og arbeidsgiver er enige om det - så har arbeidstaker fortsatt krav på å få utbetalt ettermiddagstillegget, kveldstillegget og helgetillegget. Noe annet er å bryte norsk lov.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå