Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Baby får mme, og utifra det fikk vi beskjed om å begynne med fast føde ved 4 mnd. Leser litt på nettet om det, og fikk opp en liste

• Klarer barnet ditt å sitte uten å sitte som en potetsekk, dersom hun får litt støtte?
  • Er barnet tydelig interessert i maten deres, og rekker hendene frem og smatter når dere spiser?
  • Virker hun ikke lenger tilfredsstilt av morsmelken til tross for hyppig amming?
  • Klarer hun å holde maten i munnen, og ikke presser alt ut med tungen?
  • Har hun doblet fødselsvekten sin?

Dette er visst tegn på at barnet er klar for fast føde. Men min baby er langt ifra å ha doblet fødselsvekten, er god og mett på mme, spiser omkring 700ml i døgnet og er fornøyd. Og er ikke særlig opptatt av hva vi voksne spiser, smatter og ser ikke på oss når vi spiser. Er det slik at jeg likevel skal begynne med smaksprøver ved 4mnd??

Anonymkode: 52f6e...6ba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ved mme er det anbefalt. Ved amming kan man gjerne vente. 

Anonymkode: 246d9...eda

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det du refererer til tror jeg egentlig handler om babyer mellom 4 og 6 mnd som ammes. Man kan vente med fast føde til 6 mnd for babyer som ammes, men kan begynne før hvis barnet viser tegn til å være klar tidligere. Alle babyer som får MME bør/skal begynne med grøt fra 4 mnd.

Anonymkode: 39dc8...b21

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Helsesøster kommer med råd og ikke bombastisk at sånn er det. Husker i begynnelsen så fikk mine barn litt mat på en skje. Var ikke mye i begynnelsen, men ble mer etterhvert.  

Anonymkode: 2210e...c47

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Å begynne med fast føde betyr ikke brødskive til frokost, bananpannekaker til lunsj, kjøttkaker og potet til middag og grøt til kvelds. Det betyr en skje med grøt til frokost, kanskje en til kvelds. Det betyr smaksprøver. Og barn som ernæres på mme trenger gjerne dette før barn på morsmelk. 

Anonymkode: 875cd...401

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke på noen måte meningen å kuppe tråden her, men er det noen som vet hvorfor det er nødvendig å starte med innføring av fast føde når baby er 4 mnd når de får mme selv om de ikke viser tegn til at de er klar? Hvorfor er det annerledes enn med babyer som får morsmelk?

Anonymkode: f48f9...709

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ikke på noen måte meningen å kuppe tråden her, men er det noen som vet hvorfor det er nødvendig å starte med innføring av fast føde når baby er 4 mnd når de får mme selv om de ikke viser tegn til at de er klar? Hvorfor er det annerledes enn med babyer som får morsmelk?

https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/fast-fode-til-babyen/#nar-skal-babyen-ha-annen-mat

Anonymkode: 875cd...401

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, det du refererer til tror jeg egentlig handler om babyer mellom 4 og 6 mnd som ammes. Man kan vente med fast føde til 6 mnd for babyer som ammes, men kan begynne før hvis barnet viser tegn til å være klar tidligere. Alle babyer som får MME bør/skal begynne med grøt fra 4 mnd.

Anonymkode: 39dc8...b21

Dette er ikke sant. Ingen grunn til at de som får mme MÅ ha grøt ved 4 mnd. Det er snakk om at de som får mme kan starte med smaksprøver ved 4 mnd HVIS barnet viser tegn til og være klar for det (ref punktene som TS lister opp). Grunnen til det er at mme alltid smaker likt, men det sies at morsmelken skal ta til seg smak fra maten mor spiser og vil derfor ha forskjellig smak. Det handler om å introdusere baby for forskjellige smaker tidlig. Det anbefales å fullamme til 6 mnd. Men jeg tror heller ikke det er noe farlig å gi baby smaksprøver før 6 mnd hvis de får morsmelk(så lenge de er klar), man må bare passe på at de fortsatt får i seg like mye morsmelk. Dette gjelder jo egentlig også for baby som får mme, det er melken som skal være hovednæringen uansett. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mener at det har litt med tilvenning av ulike smaker. Morsmelk varierer i smak etter hva mor spiser, men MME smaker jo likt hele tiden.

Anonymkode: b3f9d...bcb

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...