Gå til innhold

C-hofte

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fordi hvis forsikringa ikke gjelder om en av foreldrene har C - hofter så er det også en stor grunn til å ikke velge en valp da.

Noen som vet hva reglene er? Om forsikringa gjelder om en av foreldrene har C-hofte?

Anonymkode: b26ed...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 hours ago, AnonymBruker said:

Det er mye motstridende forskning om HD, og så langt har ingen helt kunne eniges i fordelingen mellom genetikk og miljø i hvorvidt en hund får hofteleddsdysplasi. Hadde det vært så enkelt som at det kun var rent genetisk, ville man eliminert HD for lenge siden – men det viser seg å være tilnærmet umulig. 

En hund som er asymptomatisk er det man ville kalt for klinisk frisk. En hund kan ha en diagnose eller sykdom uten å være syk. 

Her har du selvfølgelig ikke peiling på rasen, og dermed blir det for dumt å uttale seg om avlsarbeidet som er gjort. Dette er en svært frisk rase som er avlet for bruk, og er mer primitiv og mindre domestisert enn de fleste raser. Den er generelt sunnere og har mindre helseplager enn de fleste rasene du kan møte på her hjemme i Norge – til tross for at flere A-C kombinasjoner er gjort for å øke den genetiske variasjonen. 

Anonymkode: af380...b7a

Fremdeles, om avls grunnlaget er så tynt at man må avle på hunder som har c hofter så er det bedre å la det dø ut. HD er uansett bare 1 faktor som skal være på plass i rekke med en hel del andre. Om hunden ikke utvikler symptomer på dårlig hofter så er den fortsatt bærer av genene for dårlige hofter.

Skal du faktisk komme til bukt med ting så kan man heller ikke avle på enkelt individ. Summen av kullet tilsier kvaliteten av mor/far kombinasjonen. Du kan alltids få et utskudd som er bra, men om resten av kullet er møkk så bør ikke den kombinasjonen brukes igjen, det gjelder da også valpene fra kullet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi hvis forsikringa ikke gjelder om en av foreldrene har C - hofter så er det også en stor grunn til å ikke velge en valp da.

Noen som vet hva reglene er? Om forsikringa gjelder om en av foreldrene har C-hofte?

Det vet jeg ikke. Vil råde deg til å kontakte det forsikrings selskapet du evt har tenkt å bruke. Men jeg tror det er individ basert.

Endret av Min_hund_er_Grå
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå har jeg takket nei til valpen. Det var ett vanskelig valg fordi jeg er så valpesyk. Men jeg turte ikke etter å ha lest her i denne tråden her.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå har jeg takket nei til valpen. Det var ett vanskelig valg fordi jeg er så valpesyk. Men jeg turte ikke etter å ha lest her i denne tråden her.

Fornuftig valg! Vet hvordan det er å være valpesyk. Har nå ventet i ca 1,5 år på valp. Fikk nettopp beskjed om at det ikke blir noe før neste løpetid på den tispen jeg ønsker valper etter. Så nå må jeg vente ca 6-7 mnd til på valp. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 6/30/2021 at 1:50 PM, AnonymBruker said:

Stemmer det at forsikringa ikke gjelder om foreldre dyrene har Hd-C ?

Her er det forskjell blant forsikringsselskapene, men hos de fleste må man bevise at begge foreldre er HD fri for å kunne få dekket HD problemer hos avkom. Fri er altså grad A og B.

Anonymkode: edad9...115

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...