Gå til innhold

C-hofte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Troyamin skrev (3 timer siden):

Rasen din er kanskje sunnere enn mange andre populære raser. Men det betyr ikke at den bør avles på av den grunn. At du til og med sier at din hund med D-hofter er en avlskandidat er rett og slett skremmende! 

Jeg vet hva som må til for å ta vare på en rase. Men det betyr ikke at jeg er enig i at alt skal tas vare på. Enkelte raser bør få dø ut. 

Tilslutt kan jeg jo opplyse om at jeg har mange seriøse oppdrettere i ryggen som også er enig i mine uttalselser. (Hvor tror du jeg får informasjon og kunnskap fra?!)  Og disse oppdretterne tar ut individer som er ikke er HD frie. For igjen, slike hunder skal ikke videre i avlsarbeidet. 

Jeg har aldri sagt at min hund er avlskandidat 😉 Men at en rating på hofter ikke avgjør om en hund er frisk eller ikke. Og en hund med HD trenger ikke være syk. Jeg ville lest meg litt opp og fått meg nye oppdrettervenner hvis dette et noe du har lært fra dem.

Anonymkode: af380...b7a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Finn heller en seriøs oppdretter som ikke avler på HD foreldre. Noen tenker bare på 💰

Hilsen oppdretter 

Anonymkode: 636ee...dcd

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har aldri sagt at min hund er avlskandidat 😉 Men at en rating på hofter ikke avgjør om en hund er frisk eller ikke. Og en hund med HD trenger ikke være syk. Jeg ville lest meg litt opp og fått meg nye oppdrettervenner hvis dette et noe du har lært fra dem.

Nåja. Du motsier deg selv. Du skryter av at din hund er avlskandidat i ett innlegg, for så å benekte i et annet. Vanskelig å ta deg seriøst da. At du ikke har kunnskaper nok om HD kommer tydelig fram når du bastant mener at en hund med HD ikke er en syk hund...

Og siden de oppdretterne jeg har fått kunnskapen fra er noen av de beste innenfor sitt felt, så stoler jeg mer på de, enn på oppdretter av en så liten rase at de ikke har genpool nok til å opprettholde en frisk rase. 

• Liker 2
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Rasen er sunnere enn maaaange populære raser, så det har du ingen grunnlag for å si. Det er tydelig at du ikke har peiling på oppdrett og hvilke faktorer som spiller inn i arbeidet som gjøres for å preservere en rase. Helse er mye mer enn hofter.  Hadde HD vært rent genetisk og kunne elimineres ved å kun bruke fri foreldre ville saken vært en helt annen, men så enkelt er det ikke og dermed er det heller ikke så enkelt som å bare kutte ut alle hunder med HD. 

OP: snakk heller med seriøse oppdrettere og folk med lang fartstid i rasen. Her på KG vil du ikke få gode svar på denne type spørsmål, da det ikke er så enkelt som ja/nei.  

Vis meg gjerne info som tilsier at HD ikke er rent genetisk. Det strider imot alt jeg kan og har lest. AD kan påvirkes når hunden er valp men ikke HD.

Selv om en hund ikke viser symptomer og oppfører seg "frisk og rask", betyr ikke at den ikke er syk. Det betyr bare at den ikke viser symptomer på sykdommen sin.

Er avls grunnlagert for en rase så dårlig at man må avle på c/d hofter, da vil jeg beklage og si at avls arbeidet i rasen har vært for dårlig over for lang tid og rasen bør heller dø ut.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så da burde jeg ikke vente på en valp da? Sjekka dogweb og det stod c-hofter der.

Anonymkode: b26ed...a03

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så da burde jeg ikke vente på en valp da? Sjekka dogweb og det stod c-hofter der.

Som du sikkert har skjønt til nå; jeg vil ikke anbefale det. Men hør med oppdretter hvorfor hen har valgt å parre foreldredyr med HD-C. Sjekk også videre på stamtavlen hva besteforeldre har. Og så videre til søsken osv. HD index for rasen etc.

Vit uansett at HD-C kan være et problem for hunden senere i livet. Kjipt å måtte avlive hund tidligere enn den burde pga smerter. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk. Da venter jeg på valp. Er bare det at jeg er så innmari valpesyk og har lyst på valp nå😅

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hva besteforeldrene har eller bakover på tispa da tispa er fra utlandet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke hva besteforeldrene har eller bakover på tispa da tispa er fra utlandet.

Men dersom den har stamtavle, så skal det være mulig å sjekke bakover i linjene. Ta feks SKK

Screenshot_20210630-114534_Chrome.jpg

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Troyamin skrev (13 minutter siden):

Men dersom den har stamtavle, så skal det være mulig å sjekke bakover i linjene. Ta feks SKK

Screenshot_20210630-114534_Chrome.jpg

Takk. Har søkt her også men det kommer ikke opp da hunden er fra ett land nedover i Europa.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk. Har søkt her også men det kommer ikke opp da hunden er fra ett land nedover i Europa.

Det skal uansett finnes en stamtavle bakover. Finnes ikke det, ville jeg hvertfall vært skeptisk! 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Stemmer det at forsikringa ikke gjelder om foreldre dyrene har Hd-C ?

AnonymBruker
Skrevet
Troyamin skrev (1 time siden):

Det skal uansett finnes en stamtavle bakover. Finnes ikke det, ville jeg hvertfall vært skeptisk! 

Det finnes en stamtavle men jeg finner ikke Hd index på de hundene fra nedover i Europa. Har prøvd å finne nå men finner det ikke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det finnes en stamtavle men jeg finner ikke Hd index på de hundene fra nedover i Europa. Har prøvd å finne nå men finner det ikke.

Ta kontakt med rasens klubb direkte og spør om de kan hjelpe deg. 

Men med HD-C på foreldredyrene ville jeg uansett sett om jeg fant noen som i stedet  avlet på maks HD-B. Evnt lett etter annen rase.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Spør oppdretter. Man vet ikke, men kanskje han har en ide om hvorfor hunden har HD, jeg tror faktisk det kan komme av skader også.

Anonymkode: 8195d...7e0

AnonymBruker
Skrevet
Min_hund_er_Grå skrev (På 30.6.2021 den 7.04):

Vis meg gjerne info som tilsier at HD ikke er rent genetisk. Det strider imot alt jeg kan og har lest. AD kan påvirkes når hunden er valp men ikke HD.

Selv om en hund ikke viser symptomer og oppfører seg "frisk og rask", betyr ikke at den ikke er syk. Det betyr bare at den ikke viser symptomer på sykdommen sin.

Er avls grunnlagert for en rase så dårlig at man må avle på c/d hofter, da vil jeg beklage og si at avls arbeidet i rasen har vært for dårlig over for lang tid og rasen bør heller dø ut.

Det er mye motstridende forskning om HD, og så langt har ingen helt kunne eniges i fordelingen mellom genetikk og miljø i hvorvidt en hund får hofteleddsdysplasi. Hadde det vært så enkelt som at det kun var rent genetisk, ville man eliminert HD for lenge siden – men det viser seg å være tilnærmet umulig. 

En hund som er asymptomatisk er det man ville kalt for klinisk frisk. En hund kan ha en diagnose eller sykdom uten å være syk. 

Her har du selvfølgelig ikke peiling på rasen, og dermed blir det for dumt å uttale seg om avlsarbeidet som er gjort. Dette er en svært frisk rase som er avlet for bruk, og er mer primitiv og mindre domestisert enn de fleste raser. Den er generelt sunnere og har mindre helseplager enn de fleste rasene du kan møte på her hjemme i Norge – til tross for at flere A-C kombinasjoner er gjort for å øke den genetiske variasjonen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Troyamin skrev (På 30.6.2021 den 5.14):

Nåja. Du motsier deg selv. Du skryter av at din hund er avlskandidat i ett innlegg, for så å benekte i et annet. Vanskelig å ta deg seriøst da. At du ikke har kunnskaper nok om HD kommer tydelig fram når du bastant mener at en hund med HD ikke er en syk hund...

Og siden de oppdretterne jeg har fått kunnskapen fra er noen av de beste innenfor sitt felt, så stoler jeg mer på de, enn på oppdretter av en så liten rase at de ikke har genpool nok til å opprettholde en frisk rase. 

Les gjerne innlegget mitt på nytt. Poenget jeg gjorde var ikke at min hund var avlsmateriale og skal brukes i avl, men at en HD-grad ikke nødvendigvis betyr at en hund bør elimineres fra et avlsprogram ene og alene på grunn av hofter dersom den har mange andre gode og viktige kvaliteter. Det betyr selvfølgelig ikke at jeg synes det er greit å avle på D-hofter og kommer heller ikke til å gjøre det, men poenget er likevel at en kombo som f.eks. C og A med to hunder som sammen vil tilføre mye bra til rasen ikke automatisk gjør noen til en useriøs oppdretter. 

Like viktig er det å være fullstendig klar over at selv om en hund har A-hofter er den ikke automatisk egnet for avl og bedre avlsmateriale enn en hund med C-hofter. Den kan ha mange andre problemer som ikke er ønskelig å videreføre. Som nevnt så mange ganger tidligere i denne tråden så handler det om balanse og å kunne vurdere en hel haug med faktorer – for å nevne noen: først og fremst en hel haug av ulike helseaspekter, bruksegenskaper, temperament, eksteriør og linjer. 

Å kun avle A-hofter kan være like, om ikke mer, skadelig for raser enn det å bruke HD i noen kombinasjoner. Da kan man fort havne i situasjoner hvor rasene får en hel haug av nye helseplager på grunn av at det er tatt for lite hensyn til andre faktorer, og her er spesielt autoimmune sykdommer vanlig – slik som allergi. Norsk Buhund er et godt eksempel på en rase som er sunn og meget funksjonell, men som nå kan risikere å nesten dø ut på grunn av krav til kun A- og B-hofter. 

Ta golden retriever. En rase med lite HD, men som til gjengjeld er disponert for en hel haug av genetiske lidelser. Langt fler enn min rase, for å si det slik. Og langt høyere prosentgrad av symptomatiske og faktisk syke individer. Allikevel er golden en kjempepopulær rase som av mange blir antatt for å være frisk. Det finnes jo enormt mange individer av rasen, så det bør jo la seg gjøre å avle på kun friske hunder, eller hva? Det er jo enda godt de har så lite HD, da... Eller har kanskje ikke golden retriever livets rett?  Ei heller labrador, bokser, engelsk springer spaniel, dobermann, dvergpuddel, grand danois – for å nevne noen? Nå regner jeg med du kanskje begynner å forstå poenget mitt? Å avle på én faktor alene er aldri sunt, og aldri til det beste for rasen som helhet.

Og noen kilder, selvfølgelig (kan jo ikke risikere at du tror jeg bare finner opp ting 😉😞https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1090023309003645https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1090023309004407

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en liten rase om det har noe å si. 

AnonymBruker
Skrevet

Gjelder forsikringa om den ene av foreldrene har c-hofter?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Les gjerne innlegget mitt på nytt. Poenget jeg gjorde var ikke at min hund var avlsmateriale og skal brukes i avl, men at en HD-grad ikke nødvendigvis betyr at en hund bør elimineres fra et avlsprogram ene og alene på grunn av hofter dersom den har mange andre gode og viktige kvaliteter. Det betyr selvfølgelig ikke at jeg synes det er greit å avle på D-hofter og kommer heller ikke til å gjøre det, men poenget er likevel at en kombo som f.eks. C og A med to hunder som sammen vil tilføre mye bra til rasen ikke automatisk gjør noen til en useriøs oppdretter. 

Like viktig er det å være fullstendig klar over at selv om en hund har A-hofter er den ikke automatisk egnet for avl og bedre avlsmateriale enn en hund med C-hofter. Den kan ha mange andre problemer som ikke er ønskelig å videreføre. Som nevnt så mange ganger tidligere i denne tråden så handler det om balanse og å kunne vurdere en hel haug med faktorer – for å nevne noen: først og fremst en hel haug av ulike helseaspekter, bruksegenskaper, temperament, eksteriør og linjer. 

Å kun avle A-hofter kan være like, om ikke mer, skadelig for raser enn det å bruke HD i noen kombinasjoner. Da kan man fort havne i situasjoner hvor rasene får en hel haug av nye helseplager på grunn av at det er tatt for lite hensyn til andre faktorer, og her er spesielt autoimmune sykdommer vanlig – slik som allergi. Norsk Buhund er et godt eksempel på en rase som er sunn og meget funksjonell, men som nå kan risikere å nesten dø ut på grunn av krav til kun A- og B-hofter. 

Ta golden retriever. En rase med lite HD, men som til gjengjeld er disponert for en hel haug av genetiske lidelser. Langt fler enn min rase, for å si det slik. Og langt høyere prosentgrad av symptomatiske og faktisk syke individer. Allikevel er golden en kjempepopulær rase som av mange blir antatt for å være frisk. Det finnes jo enormt mange individer av rasen, så det bør jo la seg gjøre å avle på kun friske hunder, eller hva? Det er jo enda godt de har så lite HD, da... Eller har kanskje ikke golden retriever livets rett?  Ei heller labrador, bokser, engelsk springer spaniel, dobermann, dvergpuddel, grand danois – for å nevne noen? Nå regner jeg med du kanskje begynner å forstå poenget mitt? Å avle på én faktor alene er aldri sunt, og aldri til det beste for rasen som helhet.

Og noen kilder, selvfølgelig (kan jo ikke risikere at du tror jeg bare finner opp ting 😉😞https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1090023309003645https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1090023309004407

Du kan komme med hva du vil. Jeg fastholder fremdeles det jeg har sagt.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...