Gå til innhold

C-hofte

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hadde dere kjøpt valper etter foreldre med C- hofte?

Anonymkode: b26ed...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kom an på rasen og hvor stor andel som hadde det. Er det en veldig liten rase med veldig liten genetisk variasjon, eller for få dyr uten anmerkning så er ikke en C-hofte tungtveiende nok til å ekskludere individet fra avl. I en stor rase hvor antal individer uten ledddefekt er  stort nok så nei, ser ingen grunn til å kjøpe etter hund med C - hofte da.
Ville og sett på foreldres søsken og dems avkom hva de har og om mange nok er røntget til at det er statistisk brukbare tall.

Så for meg er det ikke et ja eller nei svar på det.

Anonymkode: f3a2f...d29

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde ikke gjort det. Brukte veldig lang tid på å undersøke masse ulike oppdrettere med ulike planlagte kull. Så både på foreldrene og stamtavlene. Nå skal det sies at familien min har måttet avlive en hund grunnet HD (hunden var bare 1,5 år), så jeg har følt på hvordan en hund med hofteproblemer har det.

Samtidig skal det sies at jeg har hørt fra flere oppdrettere av "min" rase, at de har møtt gamle hunder av denne rasen med D-hofter, som ikke har slitt i det hele tatt, så "min" rase får sjeldent problem på den fronten. Likevel var jeg ekstremt nøye da jeg valgte oppdretter/kull.

Anonymkode: 34fe6...66d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det ville jeg aldri gjort. Det er direkte useriøst å benytte avlsdyr med C-hofter. Uansett rase. Er rasen så syk, bør all avl opphøre. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er så mange som har c-hofter i rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Troyamin skrev (4 minutter siden):

Nei, det ville jeg aldri gjort. Det er direkte useriøst å benytte avlsdyr med C-hofter. Uansett rase. Er rasen så syk, bør all avl opphøre. 

Dette er faktisk ikke korrekt. I noen raser er avlsmaterialet så lite at man rett og slett ikke har mulighet til å velge kun fri hofter uten at det går på bekostning av f.eks. genetisk variasjon eller innavlsgrad. Først og fremst er ikke HD kun genetisk – det er en kombinasjon av arv og miljø. Hadde det vært så enkelt som å slutte å avle på hunder som har HD, ville det i mange raser vært eliminert for lengst. Det er ikke tilfelle, og to foreldre med A-hofter kan gi avkom med D-hofter – og vice versa. Jeg vil heller si at det er langt mer useriøst å avle på HD-grad alene.

For det andre: at en hund har HD-grad betyr ikke at hunden nødvendigvis er syk. I mange raser vil C-hofter vise en klinisk frisk hund i hele hundens levetid. 

Selv har jeg ekstremt sjelden og primitiv rase med utrolig få helseplager, hvor man ikke kan velge avlsdyr ene og alene på HD-grad. Det er enormt mange faktorer som spiller inn, og HD er kun en liten del av puslespillet. Når det er sagt mener jeg selvfølgelig at man bør unngå å pare hunder som begge har HD, men i mindre raser er det uproblematisk å pare C med fri hofter. Når det er sagt: min hund har fri foreldre og søsken, men har allikevel fått HD-grad D. Hun er helt usymptomatisk, mye fordi rasen er atletisk og lett, og vil leve et godt liv til tross for at et røngtenbilde nesten har dødsdømt henne. Siden hun er klinisk frisk ville hun i hjemlandet utvilsomt blitt brukt i oppdrett fordi hun er et fantastisk eksemplar av rasen, med gode bevegelser og riktig temperament for jobben hun er laget for å gjøre. Hun gjør en bedre jobb enn mange av hundene med A-hofter som mangler andre viktige rasekvaliteter. 

Det er ikke så svart/hvitt som at HD-grad alene bør avgjøre om en hund skal brukes i oppdrett eller ikke – den beste oppdretteren er den som ser helheten, tenker flere generasjoner frem og tar beslutninger for å avle frem funksjonelle og sunne hunder. Er det snakk om en rase med mange individer å velge blant, vil det selvfølgelig være svært rart om oppdretter velger å bruke C-hofter og jeg ville spurt om hvordan de begrunner den avgjørelsen. 

Anonymkode: af380...b7a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dette er faktisk ikke korrekt. I noen raser er avlsmaterialet så lite at man rett og slett ikke har mulighet til å velge kun fri hofter uten at det går på bekostning av f.eks. genetisk variasjon eller innavlsgrad. 

Da bør rasen dø ut. Å holde seg til fri hofter (A og B) bør være et av minimumskravene. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer an på. Søstra til min hund har en b-hofte og en c-hofte og har et helt fint hundeliv ennå (10 år gammel). Men viktig å holde hunden slank og i form da.

Anonymkode: 8195d...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri i livet. Å måtte avlive en hund pga HD er ikke noe man ønsker seg. Så da styrer man heller unna en slik oppdretter. 

Finnes det ikke valper som er etter bedre foreldre, vil jeg anbefale å se på en friskere rase. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde ikke gjort det. A og B er regnet som fri mens C faktisk er diagnostisert som hofteledsdysplasi. Sånt kjøper man ikke.

Anonymkode: edad9...115

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, jeg ville ikke gjort det. Man kan risikere å dømme hunden til et liv i konstante smerter, eller et kort liv fordi den må avlives pga plagene. Hofteleddsdysplasi er et smertemareritt. Det sier menneskene som har den samme sykdommen. Men man opererer ofte mennesker og setter inn kunstig hofte. Det gjør man ikke på hunder som regel. Det er en stor og dyr operasjon.

Anonymkode: 4cdb3...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det hoftene til foreldrene som avgjør om dere skal ha valper eller ikke? Bare lurte på hvor mye dere vektlegger dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Troyamin skrev (3 timer siden):

Da bør rasen dø ut. Å holde seg til fri hofter (A og B) bør være et av minimumskravene. 

Rasen er sunnere enn maaaange populære raser, så det har du ingen grunnlag for å si. Det er tydelig at du ikke har peiling på oppdrett og hvilke faktorer som spiller inn i arbeidet som gjøres for å preservere en rase. Helse er mye mer enn hofter.  Hadde HD vært rent genetisk og kunne elimineres ved å kun bruke fri foreldre ville saken vært en helt annen, men så enkelt er det ikke og dermed er det heller ikke så enkelt som å bare kutte ut alle hunder med HD. 

OP: snakk heller med seriøse oppdrettere og folk med lang fartstid i rasen. Her på KG vil du ikke få gode svar på denne type spørsmål, da det ikke er så enkelt som ja/nei.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Rasen er sunnere enn maaaange populære raser, så det har du ingen grunnlag for å si. Det er tydelig at du ikke har peiling på oppdrett og hvilke faktorer som spiller inn i arbeidet som gjøres for å preservere en rase. Helse er mye mer enn hofter.  Hadde HD vært rent genetisk og kunne elimineres ved å kun bruke fri foreldre ville saken vært en helt annen, men så enkelt er det ikke og dermed er det heller ikke så enkelt som å bare kutte ut alle hunder med HD. 

OP: snakk heller med seriøse oppdrettere og folk med lang fartstid i rasen. Her på KG vil du ikke få gode svar på denne type spørsmål, da det ikke er så enkelt som ja/nei.  

Rasen din er kanskje sunnere enn mange andre populære raser. Men det betyr ikke at den bør avles på av den grunn. At du til og med sier at din hund med D-hofter er en avlskandidat er rett og slett skremmende! 

Jeg vet hva som må til for å ta vare på en rase. Men det betyr ikke at jeg er enig i at alt skal tas vare på. Enkelte raser bør få dø ut. 

Tilslutt kan jeg jo opplyse om at jeg har mange seriøse oppdrettere i ryggen som også er enig i mine uttalselser. (Hvor tror du jeg får informasjon og kunnskap fra?!)  Og disse oppdretterne tar ut individer som er ikke er HD frie. For igjen, slike hunder skal ikke videre i avlsarbeidet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Troyamin skrev (3 timer siden):

Du har 0 peiling på dette. 

Vår hund er en utrydningstruet rase. Vetrinærhøgskolen og avlsrådet på aas følger avlen tett samt HD graden. Vår hund skulle være med i ett prosjekt i fht å avle inn nedfyst sæd. Den har HD c på ene siden og a på andre siden men pga vi bor trangt og måtte flytte til ny bolig måtte vi takke nei til avl. Forfedrene til vår hund har ikke HD c eller mere, ingen. Det er kun vår hund som har en c og hun plages ikke av det. Det er også vist at enkelte veterinærer er flinkere til å fotografere HD enn andre, vi ble anbefalt å gjøre det men da måtte vi ja reist 4 timer en vei for å komme til den veterinæren. 

Anonymkode: 360d1...a28

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Useriøst å avle på to foreldredyr med C- hofter.

Regner med at de er reg. i NKK og at du kan sjekke dogweb på foreldredyrene.

Det vil stå stamtavle og HD- index eventuelt, og ville studertcdette nøye! 

Litt nysgjerrig på hvilken rase det er.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har 0 peiling på dette. 

Vår hund er en utrydningstruet rase. Vetrinærhøgskolen og avlsrådet på aas følger avlen tett samt HD graden. Vår hund skulle være med i ett prosjekt i fht å avle inn nedfyst sæd. Den har HD c på ene siden og a på andre siden men pga vi bor trangt og måtte flytte til ny bolig måtte vi takke nei til avl. Forfedrene til vår hund har ikke HD c eller mere, ingen. Det er kun vår hund som har en c og hun plages ikke av det. Det er også vist at enkelte veterinærer er flinkere til å fotografere HD enn andre, vi ble anbefalt å gjøre det men da måtte vi ja reist 4 timer en vei for å komme til den veterinæren. 

Du kan mene hva du vil om mine kunnskaper. Det tar jeg meg ikke nær av. 

Hva du har av hund er revnende likegyldig. Jeg står fast på at så syk rase bør dø ut. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den har HD c på ene siden og a på andre siden (..........)

HD C på ene siden; kan det stamme fra en skade eller noe, slått seg eller lignende.

Rart at en er A og den andre C.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

HD er veldig komplekst og det finnes ingen fasit dessverre. I utgangspunktet så ville jeg kun kjøpt fra foreldredyr med A- og B-hofter, men i raser med svært liten genetisk variasjon ville en kombinasjon mellom en A-hund og en C-hund med frie foreldre bakover vært mer trygg enn en kombinasjon med A-hund og A-hund, men med høy HD-indeks i slekta. 

Til tross for HD-krav på mange raser så har ikke antall HD-hunder gått ned. Dette fordi arven på HD er såpass vanskelig at A + A betyr ikke = A. 

Jeg ville sett på helheten av stamtavlen på begge sider, og spesielt på hunden som har C-hofter. Dersom HD-indeksen er god på linjene bakover, hunden har lav innavlsgrad og er et godt individ utenom sine hofter så er det synd å utelukke dem fra avl utelukkende på grunn av det. C-hofter betyr ikke syk hund nødvendigvis.

Anonymkode: a129c...60d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...