Gå til innhold

Fikk tilbud idag... Kan jeg eventuelt velge selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har fått mulighet til å ta vaksinen nå, men er fremdeles negativ til vaksinasjon. Dersom jeg skulle ombestemme meg: kan jeg velge å avstå fra Pfizer og heller vente på Moderna? Har av en eller annen grunn mer tillit til amerikanerne... Vet ikke hvorfor, men sånn har det seg nå engang 🤷‍♂️ 

Har et jobbintervju hvor jeg kan bli spurt ut om vaksinajson så det kan hende jeg må ta den. Pragmatisk som jeg er kan jeg derfor "snu på helen"...

Endret av Den Sagnsomsuste
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Den Sagnsomsuste skrev (4 minutter siden):

Har fått mulighet til å ta vaksinen nå, men er fremdeles negativ til vaksinasjon. Dersom jeg skulle ombestemme meg: kan jeg velge å avstå fra Pfizer og heller vente på Moderna? Har av en eller annen grunn mer tillit til amerikanerne... Vet ikke hvorfor, men sånn har det seg nå engang 🤷‍♂️ 

Har et jobbintervju hvor jeg kan bli spurt ut om vaksinajson så det kan hende jeg må ta den. Pragmatisk som jeg er kan jeg derfor "snu på helen"...

Du kan selvsagt vente, men jeg tror ikke du kan vente og velge Moderna. Bruker de Moderna i din kommune?

• Liker 3
Skrevet

Bare ta vaksinen, så er du ferdig med den. Alternativet er korona eller vaksinen en eller annen gang i fremtiden. Hvorfor ikke bare få det overstått?

• Liker 7
Skrevet
Sequoia skrev (Akkurat nå):

Bare ta vaksinen, så er du ferdig med den. Alternativet er korona eller vaksinen en eller annen gang i fremtiden. Hvorfor ikke bare få det overstått?

Nå svarer han jo på det. Han stoler mer på Moderna enn Pfizer. Det er jo viktig at man er trygg med vaksinen man tar.

• Liker 6
Skrevet

Du får ikke velge vaksine, nei. Jeg tror du vil få muligheten til å vaksineres senere dersom du avslår nå, men det blir nok ikke mulig å "snu på hælen", du må nok vente på tur igjen, da bakerst i køen.

• Liker 3
Skrevet

Kommunen har ikke oversikt over hvilke vaksiner de mottar, så om du velger å vente, kan du allikevel ende opp med Pfizer. 

Skrevet
Gjesten skrev (6 minutter siden):

Du får ikke velge vaksine, nei. Jeg tror du vil få muligheten til å vaksineres senere dersom du avslår nå, men det blir nok ikke mulig å "snu på hælen", du må nok vente på tur igjen, da bakerst i køen.

I Oslo får man velge mellom pfizer og moderna.

• Liker 2
Skrevet
bttb skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk ikke noe valg - det er avhengig av hvilke doser de får i den aktuelle bydelen

Skrevet
bttb skrev (5 minutter siden):

I Oslo får man den vaksinen som er den dagen man velger vaksinetime. (Det er mulig noen klarer å justere inn timen sin slik at de får den vaksinen de vil ha.) 

Moderna gis vel kun i Oslo og Viken, tror jeg. Så om du ikke bor der, så er det Pfizer som er tilbudet du får.

• Liker 1
Skrevet

Valget er ta Pfizer vaksinen nå og være bedre rustet når smitten når deg. 

Eller vente på å bli smittet og håpe på at nettopp du er en av de som rammes mildt. 

Over en million i Norge har fått Pfizer, tror vi hadde hørt om det om det var store problemer. 

• Liker 7
Skrevet

I innkallelsen jeg fikk, sto det for hvilken vaksine det gjaldt. Og da je gikke meldte meg til time, fikk jeg nytt tilbud, med ny type vaksine noen dager seinere. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Sequoia skrev (3 timer siden):

Han svarte på det. Og det er jo helt fair å ha mer tillit til en annen vaksine :)

Endret av Traktorlesba96
  • Liker 3
Skrevet
Sequoia skrev (34 minutter siden):

Det er din mening. Synes ikke noe om å overtale folk med frykt.

• Liker 7
Skrevet

Mange som skriver det samme. Ikke meningen å skremme, det er jo bare realiteten. Om en synes realiteten er skremmende, vel, så stemmer jo det. 

Mitt svar var praktisk ment, fordi man ikke man velge mellom Pfizer og Moderna på lang tid. Alternativet er da å satse på at en ikke får korona før det blir fri tilgang på Moderna. Noe som ikke ser ut til å skje på svært mange mnd. Og det er jo lov det, selvsagt, men med problemer med potensiell arbeidgiver, ingen nevneverdig forskjell mellom de to vaksinene, og faktisk risiko for korona i mnd som kommer gir det jo ingen mening å skulle utsette fordi ts «av en eller annen grunn stoler mer på amerikanerne». Men for all del, dere får puse i vei. Alle må selvsagt få dyrke sin egen magefølelse uten konstruktiv realitetsorientering.

• Liker 1
Skrevet

Pfizer er et amerikansk selskap.

• Liker 3
Skrevet
Trult skrev (7 timer siden):

Jeg fikk ikke noe valg - det er avhengig av hvilke doser de får i den aktuelle bydelen

Jeg kjenner flere som kunne velge, men jeg fikk kun tilbud om Pfizer.

Skrevet
7 hours ago, Den Sagnsomsuste said:

Du vet ikke hvorfor nei.

Vi ser jo hvordan det har gått i verden det siste året når vi ikke har en vaksine

• Liker 1
Skrevet
Den Sagnsomsuste skrev (8 timer siden):

Hvorfor skulle de spørre deg om vaksinen? Det er frivillig å ta den, og det skal veldige gode grunner til for å spørre. Om du blir spurt, så kan du svare at du ikke har fått tilbudet enda. Det er det mange som ikke har.

Hvorvidt du tar Pfizer eller Moderna tror jeg går ut på det samme. De er begge mRNA-vaksiner, så virkningen er den samme. 

Som andre sier, det er ikke bare å finne ut en dag at du vil ha vaksinen for så å bestille time den eller neste dag. Jeg har selv avbestilt, og om jeg hadde ønsket ny time, ville det være minst 2 uker frem i tid.

Men om du er så pragmatisk som du sier, og du heller mest mot å ta vaksinen, ville jeg bare gjort det. Man må ta en avgjørelse og stå ved den. Ellers blir det bare stress for en selv.

• Liker 3
Skrevet
Den Sagnsomsuste skrev (9 timer siden):

Hvorfor skal de spørre deg om vaksinen?

• Opprett ny...