Gå til innhold

Hvem betaler prisen for å få taksert skade på bil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ble påkjørt av en annen bil, hvor den andre har all skyld. Vi skrev skademelding. Så tok jeg bilen min med til et merkeverksted for å taksere skaden, og dette firmaet sendte skadetaksten til både meg og forsikringsselskapet. Jeg valgte deretter kontantoppgjør, har fått pengene på konto, og har fått en bekjent til å ordne skaden på en billigere måte enn merkeverkstedet.

Skal merkeverkstedet ha betalt for å taksere skaden? De brukte to minutter på å se på det, og noen minutter på å sende taksten på mail til meg og forsikringsselskapet. Hvis de skal ha betalt, ordner forsikringsselskapet det? Eller skal jeg betale det ut av kontantoppgjøret jeg fikk? Skadetakstbeløpets oppsett inneholder jo ikke pris på taksering av skaden? 

Jeg stusser fordi jeg ser at merkeverkstedet har prøvd å ringe meg..

Anonymkode: e752c...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Inneholdt skadetaksten regningen for selve takseringen? I så tilfelle er det vel du som må betale den ut av kontantoppgjøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ekkoet skrev (9 minutter siden):

Inneholdt skadetaksten regningen for selve takseringen? I så tilfelle er det vel du som må betale den ut av kontantoppgjøret.

Nei, skadetaksten er ikke spesifisert eller nevnt i selve takseringen, det er derfor jeg mener dette ikke skal betales av meg. Men jeg lurer jo veldig på hvorfor de prøvde å ringe meg, de burde jo heller kontaktet forsikringsselskapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, skadetaksten er ikke spesifisert eller nevnt i selve takseringen, det er derfor jeg mener dette ikke skal betales av meg. Men jeg lurer jo veldig på hvorfor de prøvde å ringe meg, de burde jo heller kontaktet forsikringsselskapet?

Den som tar telefonen får vite. Så utrolig enkelt at det burde være unødvendig å si det.

Anonymkode: b5f37...286

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det riktige å gjøre er å melde skade til forsikringsselskapet, og avvente selskapets respons. De har gjerne egne verksteder de har avtale med. Har du fått beskjed av forsikringsselskapet at du kan bruke merkeverkstedet, er det ikke du som skal betale for takseringen, men ellers kan det være litt uklart.

Anonymkode: 7a68d...dd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det riktige å gjøre er å melde skade til forsikringsselskapet, og avvente selskapets respons. De har gjerne egne verksteder de har avtale med. Har du fått beskjed av forsikringsselskapet at du kan bruke merkeverkstedet, er det ikke du som skal betale for takseringen, men ellers kan det være litt uklart.

Anonymkode: 7a68d...dd2

Jeg tok først kontakt med forsikringsselskapet og spurte om jeg kunne taksere skaden hos det valgte verkstedet, og det var ok. Nei, jeg trodde heller ikke jeg skulle betale takseringen, så jeg stusset over telefonen som kom. Takk for svar😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Den som tar telefonen får vite. Så utrolig enkelt at det burde være unødvendig å si det.

Anonymkode: b5f37...286

Dette var et tapt anrop, og når jeg søkte opp nummeret og så det var merkeverkstedet, så ønsket jeg å få klarhet i rettigheter rundt dette spørsmålet før jeg ringer opp igjen, evt venter til de ringer meg igjen. Er det så rart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ble påkjørt av en annen bil, hvor den andre har all skyld. Vi skrev skademelding. Så tok jeg bilen min med til et merkeverksted for å taksere skaden, og dette firmaet sendte skadetaksten til både meg og forsikringsselskapet. Jeg valgte deretter kontantoppgjør, har fått pengene på konto, og har fått en bekjent til å ordne skaden på en billigere måte enn merkeverkstedet.

Skal merkeverkstedet ha betalt for å taksere skaden? De brukte to minutter på å se på det, og noen minutter på å sende taksten på mail til meg og forsikringsselskapet. Hvis de skal ha betalt, ordner forsikringsselskapet det? Eller skal jeg betale det ut av kontantoppgjøret jeg fikk? Skadetakstbeløpets oppsett inneholder jo ikke pris på taksering av skaden? 

Jeg stusser fordi jeg ser at merkeverkstedet har prøvd å ringe meg..

Dersom den andre bilføreren har skyld i skaden og du velger kontantoppgjør, så er det du som må betale for å taksere skaden.

Det som er normalt er at du først levere bilen inn for å taksere skaden, deretter så er det forsikringsselskapets motpart som forhandle frem en løsning med deg, da kan du velge om du vil ha kontanter eller om du heller velger å levere bilen inn til reparasjon. Da er det forsikringsselskapet til motpart som også betaler for takst.

Her virker det som om du har gått utenom forsikringselskapet og da må du også betale for å taksere skaden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
klondrik skrev (36 minutter siden):

Dersom den andre bilføreren har skyld i skaden og du velger kontantoppgjør, så er det du som må betale for å taksere skaden.

Det som er normalt er at du først levere bilen inn for å taksere skaden, deretter så er det forsikringsselskapets motpart som forhandle frem en løsning med deg, da kan du velge om du vil ha kontanter eller om du heller velger å levere bilen inn til reparasjon. Da er det forsikringsselskapet til motpart som også betaler for takst.

Her virker det som om du har gått utenom forsikringselskapet og da må du også betale for å taksere skaden.

Nei, jeg har ikke gått utenom forsikringsselskapet, skademelding er levert, og jeg spurte forsikringselskapet mitt om jeg kunne levere bilen til taksering på nevnte merkeverksted. Da er det vel den andre parts forsikringsselskap som skal betale for taksering? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nei, jeg har ikke gått utenom forsikringsselskapet, skademelding er levert, og jeg spurte forsikringselskapet mitt om jeg kunne levere bilen til taksering på nevnte merkeverksted. Da er det vel den andre parts forsikringsselskap som skal betale for taksering? 

Ja, så lenge du har levert skademelding så vil den andre parts forsikringsselskap kontakte deg… dette vil gå helt automatisk uten at du behøver å gjøre noe. 
Da vil du få spm fra den andre parts forsikringsselskap om hvordan du ønsker oppgjøret. De ønsker som regel kontantoppgjør fordi verksted blir alltid dyrere, så ikke hold igjen… du kommer vinnende ut av det

De dekker selvsagt taksering fra merkeverksted… dette skal også gå helt automatisk uten at du trenger å foreta deg noe 😊

Endret av klondrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
klondrik skrev (8 minutter siden):

Ja, så lenge du har levert skademelding så vil den andre parts forsikringsselskap kontakte deg… dette vil gå helt automatisk uten at du behøver å gjøre noe. 
Da vil du få spm fra den andre parts forsikringsselskap om hvordan du ønsker oppgjøret. De ønsker som regel kontantoppgjør fordi verksted blir alltid dyrere, så ikke hold igjen… du kommer vinnende ut av det 😊

Ja alt har allerede gått sin gang, og jdg har allerede fått hele beløpet som skaden var taksert til ved merkeverkstedet. Veldig fornøyd med det😊 Det jeg lurte på, var hvem som skumme betale merkeverkstedet for selve takseringen. Det står ingenting om dette i skadetaksten som merkeverkstedet sendte. De ringte meg etter alt var opp og avgjort, tapt anrop, og da begynte jeg å lure på hva de ville, om det muligens gjaldt betaling av taksering. Jeg ville undersøke og bl.a spørre her, i tilfelle de ringer en gang til. Jeg må vite hva jeg har krav på😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

De ringte meg etter alt var opp og avgjort, tapt anrop, og da begynte jeg å lure på hva de ville, om det muligens gjaldt betaling av taksering. Jeg ville undersøke og bl.a spørre her, i tilfelle de ringer en gang til. Jeg må vite hva jeg har krav på😊

Da kan jeg forsikre deg om at merkeverkstedene alltid har det som fast prosedyre å sende regningen til den andre parts forsikringsselskap, dette er noe de gjør daglig. Er det noe feil som har skjedd underveis så kan du bare be dem henvende seg til forsikringselskapet.

Endret av klondrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
klondrik skrev (6 minutter siden):

Da kan jeg forsikre deg om at merkeverkstedene alltid har det som fast prosedyre å sende regningen til den andre parts forsikringsselskap, dette er noe de gjør daglig. Er det noe feil som har skjedd underveis så kan du bare be dem henvende seg til forsikringselskapet.

Tusen takk for hjelpen😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...