AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #1 Skrevet 29. juni 2021 Jeg vil si - Ullevål Hageby, Tåsen, Berg, Nordberg,( en klisje, men det stemmer - Vinderen mye rikdom og kulturell kapital - Kampen/Vålerenga - Grünerløkka Lite Nesøya Snarøya Lørenskog Anonymkode: 62be9...b36 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #2 Skrevet 29. juni 2021 Mennesker kan ha kulturell kapital, ikke områder. Anonymkode: 1b42a...a33 5
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #3 Skrevet 29. juni 2021 what? dette gjør null mening for meg. Anonymkode: ec9ae...08f 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #4 Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mennesker kan ha kulturell kapital, ikke områder. Anonymkode: 1b42a...a33 Dette! Jeg bor i et område av Oslo der mange har lav inntekt. Men det er også mange enkeltpersoner med høy kulturell kapital her. De omgås andre med de samme interessene, og så har de med mer «folkelige» interesser sine treffpunkter. Hvordan skal man måle den kulturelle kapitalen i et område? 🤷🏽♀️ Anonymkode: 8ca6d...ec9 3
newman01 Skrevet 29. juni 2021 #5 Skrevet 29. juni 2021 Litt usikker på hva kulturell kapital betyr, men den burde jo vært lokalisert i nærheten av museer, teatre og slike ting. Så Bjørvika, Aker Brygge, Bygdøy?
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #6 Skrevet 29. juni 2021 Tenker sentrumsområder som Grünerløkka for fersk kulturell kapital, og andre områderøst for elva som har blitt gentrifisert, feks Tøyen. Men den etablerte kultureliten bor på typ Tåsen, Ullevål Hageby eller utenfor bykjernen. Den over nevner typ Aker Brygge, men da snakker vi om økonomi, og ikke kultur. Anonymkode: cce1a...e69 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #7 Skrevet 29. juni 2021 newman01 skrev (10 timer siden): Litt usikker på hva kulturell kapital betyr, men den burde jo vært lokalisert i nærheten av museer, teatre og slike ting. Så Bjørvika, Aker Brygge, Bygdøy? Jeg tror det er en måte å si (øvre?) middelklasse og overklasse på, på en måte som ikke får dem til å høres altfor snobbete ut. Anonymkode: 569dd...fa6 1
newman01 Skrevet 30. juni 2021 #8 Skrevet 30. juni 2021 8 hours ago, AnonymBruker said: Den over nevner typ Aker Brygge, men da snakker vi om økonomi, og ikke kultur. Vel, Oslo bygger et rimelig stort museum der som vil huse en ganske stor andel av landets kulturelle skatter. (Nasjonalmuseet). Må da være en form for kulturell verdi i noe slikt...? Og Oslo Konserthus ligger like ved, borte ved Vika. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #9 Skrevet 30. juni 2021 newman01 skrev (2 timer siden): Vel, Oslo bygger et rimelig stort museum der som vil huse en ganske stor andel av landets kulturelle skatter. (Nasjonalmuseet). Må da være en form for kulturell verdi i noe slikt...? Og Oslo Konserthus ligger like ved, borte ved Vika. Ikke beboerne nødvendigvis. Det er de vi snakker om. Anonymkode: 62be9...b36 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #10 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg tror det er en måte å si (øvre?) middelklasse og overklasse på, på en måte som ikke får dem til å høres altfor snobbete ut. Anonymkode: 569dd...fa6 Det trenger ikke å handle om økonomi. Det er fullt mulig å ha høy kulturell kapital, men lav økonomisk kapital. Eksempler på dette kan være forfattere, kunstnere og musikere som ikke har stor kommersiell inntjening, eller akademikere med lang utdannelse uten at det nødvendigvis ligger noen godt betalt jobb i andre enden. Når disse gruppene flytter inn i et nabolag, er det gjerne en indikator på at området de bor i er i ferd med å gentrifiseres. For 10 år siden bosatte disse gruppene (som noen i tråden omtaler som «fersk kulturell kapital») seg gjerne på Grünerløkka, Sagene, Kampen, Vålerenga og Torshov. Nå ser jeg at mange med høy kulturell kapital men begrenset økonomi bosette seg i deler av Groruddalen og Søndre Nordstrand, fordi sentrumsområdene har vært for dyre. For eksempel kjenner jeg til én musiker, to museumsansatte, én kunstner og noen PHD-studenter som bor innenfor et relativt begrenset område på Haugenstua i Oslo (det er et område man tradisjonelt ikke har forbundet med personer med høy kulturell kapital!). Det virker som om noe av det samme skjer på f.eks. Ammerud, Romsås og Holmlia. Jeg er fortsatt ikke helt med på premisset for diskusjonen, men jeg tror at det er noen områder de med høy kulturell kapital styrer unna, uavhengig av økonomi. Ingen av mine venner ville f.eks. bosatt seg på Sørenga g Aker Brygge, der befolkningen er mer preget av finansfolk enn akademia. Frogner har mange innbyggere med høy kulturell kapital, men det er i endring. Mange av de som bosetter seg der i dag har høy økonomisk kapital, men lav kulturell kapital. Så det området ville jeg også ha styrt unna... For folk med høy kulturell og økonomisk kapital er Vinderen, Nordberg, Kjelsås og Ullern attraktive områder. Anonymkode: 8ca6d...ec9 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #11 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det trenger ikke å handle om økonomi. Det er fullt mulig å ha høy kulturell kapital, men lav økonomisk kapital. Eksempler på dette kan være forfattere, kunstnere og musikere som ikke har stor kommersiell inntjening, eller akademikere med lang utdannelse uten at det nødvendigvis ligger noen godt betalt jobb i andre enden. Når disse gruppene flytter inn i et nabolag, er det gjerne en indikator på at området de bor i er i ferd med å gentrifiseres. For 10 år siden bosatte disse gruppene (som noen i tråden omtaler som «fersk kulturell kapital») seg gjerne på Grünerløkka, Sagene, Kampen, Vålerenga og Torshov. Nå ser jeg at mange med høy kulturell kapital men begrenset økonomi bosette seg i deler av Groruddalen og Søndre Nordstrand, fordi sentrumsområdene har vært for dyre. For eksempel kjenner jeg til én musiker, to museumsansatte, én kunstner og noen PHD-studenter som bor innenfor et relativt begrenset område på Haugenstua i Oslo (det er et område man tradisjonelt ikke har forbundet med personer med høy kulturell kapital!). Det virker som om noe av det samme skjer på f.eks. Ammerud, Romsås og Holmlia. Jeg er fortsatt ikke helt med på premisset for diskusjonen, men jeg tror at det er noen områder de med høy kulturell kapital styrer unna, uavhengig av økonomi. Ingen av mine venner ville f.eks. bosatt seg på Sørenga g Aker Brygge, der befolkningen er mer preget av finansfolk enn akademia. Frogner har mange innbyggere med høy kulturell kapital, men det er i endring. Mange av de som bosetter seg der i dag har høy økonomisk kapital, men lav kulturell kapital. Så det området ville jeg også ha styrt unna... For folk med høy kulturell og økonomisk kapital er Vinderen, Nordberg, Kjelsås og Ullern attraktive områder. Anonymkode: 8ca6d...ec9 Jeg bor på Sørenga og finansfolk er det ikke P mange av her. Men for all del mange som tjener greit. Men også mange unge mennesker som bor her. Har selv en relativt lav inntekt. Anonymkode: 62be9...b36
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå