Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå står det at fra 1 juli kan man bruke BSU til oppussing. Er det så enkelt? Bare tømme BSU kontoen og pusse opp kjøkkenet foreks? 

Vi er et ungt par som kjøpte bolig for 2 år siden. Vi satte da BSU-kontoene våre som den egenandelen vi trengte for å kunne kjøpe, men vi kunne fortsette å spare i BSU. Vi har jo betalt inn litt lån på disse 2 årene - kan vi da få summen på BSUkontoene til oppussing eller kun det vi har spart der de to siste årene? 

Det ble vanskelig forklart, beklager det. Kan ikke dette🙈

Anonymkode: a8795...881

Skrevet

Etter siste regelendring kan BSU-midler brukes til oppussing, ikke bare nedbetaling av huslån. Litt usikker på hvordan det løses rent formelt, det har jeg ikke lest ennå. Tror ikke det bare er å sende mail til banken og si at man skal "pusse opp" badet så får man alle BSU-pengene utbetalt... Myndighetene vil nok kreve en form for dokumentasjon på kostnadene. 

Når det gjelder dere må du ta det med banken. Det er ikke sikkert banken synes det er god bruk av pengene å pusse opp kjøkkenet. Sjelden man øker boligverdien tilsvarende pengebruken på et kjøkken, så det vil jo si at bankens sikkerhet reduseres. 300'000 BSU-penger er i mange tilfeller mye mer verdt enn et nytt kjøkken. 

Så sjekk med banken, finn ut hvilken belåningsgrad dere har, og om de synes det er greit at dere tar ut sikkerheten for å kjøpe nytt kjøkken

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (2 timer siden):

Litt usikker på hvordan det løses rent formelt

Det kan godt hende du må sende fakturaen til banken så betaler de denne for deg? Det var slik det ble gjort når vi hadde byggelån. Vi sendte alle fakturaene til vår kontaktperson så betalte han disse. Vi fikk ikke utbetalt noe direkte fra byggelånet.

Anonymkode: 141b6...dcb

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (8 timer siden):

Etter siste regelendring kan BSU-midler brukes til oppussing, ikke bare nedbetaling av huslån. Litt usikker på hvordan det løses rent formelt, det har jeg ikke lest ennå. Tror ikke det bare er å sende mail til banken og si at man skal "pusse opp" badet så får man alle BSU-pengene utbetalt... Myndighetene vil nok kreve en form for dokumentasjon på kostnadene. 

Når det gjelder dere må du ta det med banken. Det er ikke sikkert banken synes det er god bruk av pengene å pusse opp kjøkkenet. Sjelden man øker boligverdien tilsvarende pengebruken på et kjøkken, så det vil jo si at bankens sikkerhet reduseres. 300'000 BSU-penger er i mange tilfeller mye mer verdt enn et nytt kjøkken. 

Så sjekk med banken, finn ut hvilken belåningsgrad dere har, og om de synes det er greit at dere tar ut sikkerheten for å kjøpe nytt kjøkken

Så ved å fornye vårt kjøkken fra 1960 så øker ikke boligverdien? Hmm..😬

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Spørsmålet er vel ikke om verdien øker, men om den øker tilsvarende pengene som er brukt… 

Anonymkode: 55aa9...ab6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hvis du har et typisk funkis-kjøkken fra 1960 så er det verdt mye mer enn dagens Ikea-kjøkken. Boliger med opprinnelige funkis-kjøkken går for mye nå, folk har begynt å verdsette kvalitet. 

Anonymkode: c02a3...734

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Spørsmålet er vel ikke om verdien øker, men om den øker tilsvarende pengene som er brukt… 

Jeg tviler på at banken bryr seg om det. 

Anonymkode: 79046...50d

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tviler på at banken bryr seg om det. 

Anonymkode: 79046...50d

Hvis man har en urørt BSU-konto stående tinglyst på banken som eneste sikkerhet er det ikke sikkert at banken godtar at beløpet brukes på kjøkken og nye spisestoler. Det kan rett og slett hende at banken sier "betal ned på lånet eller la de stå". 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvis du har et typisk funkis-kjøkken fra 1960 så er det verdt mye mer enn dagens Ikea-kjøkken. Boliger med opprinnelige funkis-kjøkken går for mye nå, folk har begynt å verdsette kvalitet. 

Anonymkode: c02a3...734

Prøver du å snakke opp verdien på egen bolig? 😅

Nei. Gi meg soft-close, integrerte løsninger, skuffer som går på skinner, vedlikeholdsfrie overflater...

Blir som snekkeren som anbefalte at jeg skulle beholde ytterdøren fra 80-tallet, for DET var kvalitet. Neitakk, jeg orker ikke pusse og olje og styre, annethvert år. For ikke å snakke om trekk om vinteren.. Gi meg heller noe moderne (men vedlikeholdsfritt) drit. 

Anonymkode: fa5c8...a37

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Prøver du å snakke opp verdien på egen bolig? 😅

Nei. Gi meg soft-close, integrerte løsninger, skuffer som går på skinner, vedlikeholdsfrie overflater...

Blir som snekkeren som anbefalte at jeg skulle beholde ytterdøren fra 80-tallet, for DET var kvalitet. Neitakk, jeg orker ikke pusse og olje og styre, annethvert år. For ikke å snakke om trekk om vinteren.. Gi meg heller noe moderne (men vedlikeholdsfritt) drit. 

Anonymkode: fa5c8...a37

Det spørs helt på kjøperen. Derfor er det risiko å pusse opp kjøkken og bad kun for å øke verdien i leilighet/hus. Å pusse opp for sin egen del er noe helt annet. 
TS, dette er opp til banken. Mulig de ønsker ny verdivurdering med hva et nytt kjøkken ville tilført av verdi. Men banken kan også si nei.

Anonymkode: b54dc...ace

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg fikk beskjed av megler at verdien på boligen ville øke med 150,000-200,000 ved å bytte ut kjøkkenet. Brukte 80,000 på nytt kjøkken inkl hvitevarer. Vil si det var grei investering. "Det holder med et IKEA kjøkken i denne boligen, det passer seg ikke med et fancy et fra Sigdal. Da får du ikke igjen pengene" var beskjeden jeg fikk.

Anonymkode: 1588c...152

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...