Million Skrevet 29. juni 2021 #1 Del Skrevet 29. juni 2021 (endret) Jeg synes slik er utrolig fascinerende! De døde ut for ikke så voldsomt mange år før vår moderne tidsregning. Det er også slått fast vitenskaplig tidligere at vi alle bærer en prosent eller to av neandertaler-dna i oss, da det moderne mennesket blandet seg med neandertalere innimellom. I dette funnet som omtales her, sier arkeologene at skjelettene er dratt inn i en hule til forskjellige tider over et svært langt tidsrom, av dyr som de mener er hyener (hyener finnes i dag bare i Afrika, men fantes åpenbart i Italia for 60 000 - 100 000 år siden). https://www.theguardian.com/science/2021/may/08/remains-of-nine-neanderthals-found-in-cave-south-of-rome Sikkert bare jeg som er interessert i dette, men kanskje det finnes en annen eller to der ute som også liker sånt Endret 29. juni 2021 av Million 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #2 Del Skrevet 29. juni 2021 Sånt synes jeg er utrolig interessant! Blir jo også tenkende over hvordan livet må ha vært i verden den gang. Drept og spist av hyener og andre dyr...😟 Anonymkode: 7c7f2...bd1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #3 Del Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sånt synes jeg er utrolig interessant! Blir jo også tenkende over hvordan livet må ha vært i verden den gang. Drept og spist av hyener og andre dyr...😟 Anonymkode: 7c7f2...bd1 Ja, hyener. Eeek. Levde til de bare var 30-40 år. Hardt liv. Anonymkode: c7eb7...8a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #4 Del Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, hyener. Eeek. Levde til de bare var 30-40 år. Hardt liv. Anonymkode: c7eb7...8a9 Jeg er 37 - hadde sannsynligvis vært død allerede 😬 Anonymkode: 7c7f2...bd1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tyv1 Skrevet 29. juni 2021 #5 Del Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg er 37 - hadde sannsynligvis vært død allerede 😬 Anonymkode: 7c7f2...bd1 Nåtidens mennesker hadde nok ikke klart seg lenge på den tiden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #6 Del Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ja, hyener. Eeek. Levde til de bare var 30-40 år. Hardt liv. Anonymkode: c7eb7...8a9 Du snakker om forventet levealder. Det er ikke det samme som at de bare levde til de var 30-40 år. Barnedødeligheten var høy. Hvis de nådde voksen alder, så ble de ofte 60-70 år hvis ikke de ble utsatt for ulykker. Altså døde man enten som barn eller som gammel. En brukket fot betydde ofte døden. En lungebetennelse betydde ofte døden. Osv. Anonymkode: 24494...e52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #7 Del Skrevet 2. juli 2021 On 6/29/2021 at 11:55 PM, AnonymBruker said: Du snakker om forventet levealder. Det er ikke det samme som at de bare levde til de var 30-40 år. Barnedødeligheten var høy. Hvis de nådde voksen alder, så ble de ofte 60-70 år hvis ikke de ble utsatt for ulykker. Altså døde man enten som barn eller som gammel. En brukket fot betydde ofte døden. En lungebetennelse betydde ofte døden. Osv. Anonymkode: 24494...e52 Det er ikke rart at levealderen blir høy om man ser bort ifra ulykker, man har jo luket ut alle som dør av annet enn alderdom. Anonymkode: ac03f...961 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå