AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #1 Skrevet 29. juni 2021 Noen som har vært gjennom det? Er gravid og venter baby i midten av desember. Er hjemme i permisjon med min nåværende lille på 8 mnd. Vil være 13 mnd når baby i magen kommer. Fått barnehageplass fra 01 mars 2022 for eldste. Skjønner at det blir tøft, men er det noen som har vært gjennom dette og klart det noenlunde ok? Skjønner at det ikke er optimalt, men slik blir det. Skjønner selvsagt at det avhenger voldsomt av den nyfødte. Ville bare gjerne høre erfaringer Anonymkode: 4c967...0e8
morning_sun Skrevet 1. juli 2021 #2 Skrevet 1. juli 2021 Hei, har dessverre ikke noen erfaring å dele, men hva med å kontakte Home Start og se om de kan hjelpe til i de månedene? Hvis det fins der du er… Eller se om det finnes andre muligheter for avlastning med familie/ venner. Om ikke du finner noen som kan hjelpe, og det blir for tøft, så er det mulig at mor blir sykemeldt i sin permisjon slik at far kan overta permisjonen i det tidsrommet og være hjemme sammen med deg. Snakk med fastlege/ jordmor hvis det blir nødvendig. Masse lykke til❤️
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #3 Skrevet 1. juli 2021 On 6/29/2021 at 9:08 AM, AnonymBruker said: Noen som har vært gjennom det? Er gravid og venter baby i midten av desember. Er hjemme i permisjon med min nåværende lille på 8 mnd. Vil være 13 mnd når baby i magen kommer. Fått barnehageplass fra 01 mars 2022 for eldste. Skjønner at det blir tøft, men er det noen som har vært gjennom dette og klart det noenlunde ok? Skjønner at det ikke er optimalt, men slik blir det. Skjønner selvsagt at det avhenger voldsomt av den nyfødte. Ville bare gjerne høre erfaringer Anonymkode: 4c967...0e8 Ta kontakt med barnehagen og forsøk å fremskynde bhgplassen? Anonymkode: bd2eb...a86 3
Anonym6789 Skrevet 5. juli 2021 #4 Skrevet 5. juli 2021 En venninne av meg er i lignende situasjon nå. Slitsomt såklart, men går overraskende bra! man finner sine rutiner. Har barnehagen plass så får du sikkert fremskynde oppstart
yabbadoo Skrevet 5. juli 2021 #5 Skrevet 5. juli 2021 Var hjemme med to i tre måneder jeg også, men en av dem var sommerferien. Det var tøft, men jeg husker at jeg på en merkelig måte ble forvandlet til MASKIN. Har aldri sovet så lite, men aldri hatt det så ryddig og rent. Jeg ble helt rå på planlegging og rutiner. minsemann var prematur og brukte laaaaang tid på spising og var ellers mye misfornøyd. Jeg gikk på adrenalin, men følte en enorm mestring. Passet på å gi meg selv MYE ros og tenke gode tanker. Jeg følte meg SÅ flink og var så stolt over hvor bra jeg fikk det til. Ungene skrek mye begge to, eldstemann satt mye i lekegrinden, så mye på tv mens han drakk saft, minstemann skrek i vuggen sin mens jeg stelte og la eldstemann og det var på ingen måte perfekt, men jeg løste det og fikk det til. pleier alltid å si at jeg ikke ville anbefalt det, jeg tror det er bedre for alle om eldstemann går i barnehagen, men det alternativet hadde ikke vi og det har ikke du, sånn jeg forstår det. Og da får du det til beste tipset er å alltid ligge et skritt foran. Gjør alt klart for turen ut mens du lager frokost, gjør klart for lunsj før du går ut med ungene, gjør klart for legging før du begynner på middag osv. jeg ser faktisk tilbake på akkurat det at jeg klarte meg så godt alene, som et fint minne, og på ingen måte det mest stressende med to tette. 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #6 Skrevet 6. juli 2021 Heier på deg! Dette kan du klare. sov når begge barna gjør det, takk ja til all hjelp, ha gode rutiner som gjør det lettere for deg og babyene (kjøleskapsgrøt som du lager dagen før til eldste, vaskehjelp osv). Jeg er alene med nyfødt og treåring nå. Pappaen jobber offshore og blir borte mange uker av gangen. Treåringen har sommerferie. Det er slitsomt når barna har sååå forskjellige behov. Du får igjen for alt strevet når de blir litt eldre:) Anonymkode: 23d02...7c6
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #7 Skrevet 6. juli 2021 Det hadde jeg aldri orka. Hadde lett bedt pappaen ta 3 mnd ulønna permisjon eller gått ned i stilling den perioden. Anonymkode: 90408...922 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #8 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det hadde jeg aldri orka. Hadde lett bedt pappaen ta 3 mnd ulønna permisjon eller gått ned i stilling den perioden. Anonymkode: 90408...922 Må si meg enig her. Høres umenneskelig slitsomt ut! Min erfaring er at en nyfødt og en på 13 måneder har så forskjellige behov som det er mulig å ha. De tre første månedene - før baby får døgnrytme - er tunge. Å ha ansvaret for en meget aktiv liten en da vil brenne deg helt ut. Man klarer sikkert det man må... men jeg hadde satt himmel og jord i bevegelse for enten tidligere barnehageplass, ulønnet permisjon på mannen eller annen hjelp. Anonymkode: 29cce...77a 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #9 Skrevet 6. juli 2021 Jeg har 15 mnd mellom mine. Valgte å ha eldste hjemme fra barnehagen et ekstra år siden jeg var hjemme allikevel. Syns det har gått over all forventning. Mange advarte meg, og sa at jeg kom til å angre. Men jeg syntes dette året har vært helt fantastisk!♥️ Nå skal storebror begynne i barnehagen, og lillebror skal være hjemme noen mnd til til han fyller ett år til jul. syntes det var litt tøft første 2-3 ukene, men kom fort inn i rutiner som passet oss. Begge barna har måttet lære at de må vente på tur, og det har gått greit. Har prøvd å sove når begge barna sover om det så bare er 5 minutt så hjelper det. Har ikke hatt noe avlastning da vi bor langt borte fra begges familier, men føler ikke har har hatt veldig behov for det. Men hvis det er familie i nærheten kan det jo godt hende de vil trille eldste på tur midt på dagen, ta med på lekeplass osv. eller inviter dere selv til foreldrene deres på middag😂 Anonymkode: 9a48b...8ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå