AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #1 Skrevet 29. juni 2021 Til frokost drikker jeg som regel en smoothie på omtrent 500 ml. Pleier å lage den av mango, avokado, bringebær, blåbær, to rå egg, eplejuice og en stor håndfull urter (mynte, sitronmelisse, basilikum, varierer litt). Med denne holder jeg det som regel gående hele arbeidsdagen, eventuelt spiser jeg noe frukt eller nøtter underveis dersom jeg har en veldig aktiv dag. Kjæresten min mener at jeg med dette spiser for mye sukker. Til middag er vi i det minste enige, her går det i kjøtt og grønnsaker, jeg spiser en ganske stor middagsporsjon, like mye som kjæresten min selv om han er mann og jeg er dame. Til kvelds spiser jeg en pakke kyllingbacon med salat og agurk, i tillegg til at jeg skjærer opp gräddost i terninger. Det som plager han er at jeg spiser for mye sukker, for lite kornprodukter, og generelt for lite. Har jeg blitt helt blind for mitt eget kosthold? Jeg har ikke gått ned i vekt, den er stabil på "slank". Jeg trener sporadisk, og spiser gjerne litt mer de dagene jeg trener, men det går jo gjerne bare i mer av det jeg allerede spiser... Anonymkode: 79606...1b0
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #2 Skrevet 29. juni 2021 Er jo bare mango og eplejuice i smothien som er litt sukker i, hvis den funker for deg, holder deg mett lenge, så ser jeg ingen grunn til å endre, høres ut som en mild lakarbo diet du spiser, hvis kroppen funker bra på det, er det ingen grunn til å endre👍 Anonymkode: 9e219...813 3
Gjest Elder Millennial Skrevet 29. juni 2021 #3 Skrevet 29. juni 2021 Plager det han? Hvorfor? Skjønner ikke helt at dette er for mye sukker? Frukt og grønt er jo noe de fleste burde få i seg mere av. Får litt noia av folk som mener frukt er det samme som sukker 🤭 Så lenge vekten er stabil, du trives med vekten, kostholdet og ikke har mangelsykdommer så ser jeg ingen grunn til at det er noe i veien med dette kostholdet?
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #4 Skrevet 29. juni 2021 Just now, AnonymBruker said: Er jo bare mango og eplejuice i smothien som er litt sukker i, hvis den funker for deg, holder deg mett lenge, så ser jeg ingen grunn til å endre, høres ut som en mild lakarbo diet du spiser, hvis kroppen funker bra på det, er det ingen grunn til å endre👍 Anonymkode: 9e219...813 Ja. Jeg kan forsåvidt være enig i at det er en del sukker i smoothien, er sikkert en del sukker i bærene også liksom, jeg synes bare ikke den mengden er et problem 😛 Jeg synes selv jeg fungerer bra på dette kostholdet, ikke minst fordi jeg har matlyst! Fordøyelsen min tåler ikke halv- eller helfabrikata så godt heller, og jeg merker stor forskjell nå når jeg prøver å holde meg til mat som er minst mulig prosessert. Har vokst opp med kjøttpølser, lapskaus, brød og frokostblanding, og har alltid slitt med både fordøyelse og matlyst.. TS Anonymkode: 79606...1b0 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #5 Skrevet 29. juni 2021 Enkelte holder fast på at frukt inneholder sukker og at det derfor er nøyaktig det samme som å spise godteri. Men det er forskjell på fruktose og raffinert sukker, og frukt og bær inneholder mye annet bra. Last ned lifesum og før inn alt du spiser, så får du en oversikt over hva du får i deg og eventuelt hva du trenger mer av. Er det noe du mangler så kan du se om du får puttet det i smoothien din hvis du ikke ønsker å spise noe annet. Anonymkode: 391d2...36b 5
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #6 Skrevet 29. juni 2021 1 minutt siden, Elder Millennial said: Plager det han? Hvorfor? Skjønner ikke helt at dette er for mye sukker? Frukt og grønt er jo noe de fleste burde få i seg mere av. Får litt noia av folk som mener frukt er det samme som sukker 🤭 Så lenge vekten er stabil, du trives med vekten, kostholdet og ikke har mangelsykdommer så ser jeg ingen grunn til at det er noe i veien med dette kostholdet? Tror han bare synes det er sært, også påpeker han alltid at fryst frukt er dyrt (vi har ikke felles økonomi), skal jeg virkelig spise en hel pakke kyllingbacon (pass dine egne saker, jeg er sulten! ), om jeg ikke blir lei av å spise salat, og sånne ting. Jeg blir bare usikker på om jeg er skikkelig rar som spiser sånn, når han absolutt skal kommentere det så mye.. Det er ikke det at jeg aldri spiser usunt, vi spiste frossenpizza senest i helgen, så jeg er på ingen måte hysterisk på dette. Anonymkode: 79606...1b0 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #7 Skrevet 29. juni 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Enkelte holder fast på at frukt inneholder sukker og at det derfor er nøyaktig det samme som å spise godteri. Men det er forskjell på fruktose og raffinert sukker, og frukt og bær inneholder mye annet bra. Last ned lifesum og før inn alt du spiser, så får du en oversikt over hva du får i deg og eventuelt hva du trenger mer av. Er det noe du mangler så kan du se om du får puttet det i smoothien din hvis du ikke ønsker å spise noe annet. Anonymkode: 391d2...36b Det var lurt! Det tror jeg at jeg skal prøve. Går det mer på næringsstoffer og ikke på kalorier? Anonymkode: 79606...1b0 1
Gjest Elder Millennial Skrevet 29. juni 2021 #8 Skrevet 29. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tror han bare synes det er sært, også påpeker han alltid at fryst frukt er dyrt (vi har ikke felles økonomi), skal jeg virkelig spise en hel pakke kyllingbacon (pass dine egne saker, jeg er sulten! ), om jeg ikke blir lei av å spise salat, og sånne ting. Jeg blir bare usikker på om jeg er skikkelig rar som spiser sånn, når han absolutt skal kommentere det så mye.. Det er ikke det at jeg aldri spiser usunt, vi spiste frossenpizza senest i helgen, så jeg er på ingen måte hysterisk på dette. Anonymkode: 79606...1b0 Om noe så er det han som er litt rar som sitter å påpeker hva du spiser hele tiden 😅🤭 Endret 29. juni 2021 av Elder Millennial Skriveleif
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #9 Skrevet 29. juni 2021 Med mindre du legger til sukker i smoothien er det ikke noe å tenke over. Det er mye antioksidanter og vitaminer i bær og frukt, det er absolutt positivt å spise det. Det er sukkerfrykt som har gått over i sunn mat han klager på her. Blåbær = ekstremt sunt. Blåtbær med sukker på = litt mindre sunt. Sukker/ karbohydrater i mat hjelper også kroppen ta opp proteiner bedre, og det gjør det lettere bygge muskler. Du får altså mer ut av smoothien om du spiser noe protein senere til lunsj eller sammen med den. 1 minutt siden, AnonymBruker said: Tror han bare synes det er sært, også påpeker han alltid at fryst frukt er dyrt (vi har ikke felles økonomi), skal jeg virkelig spise en hel pakke kyllingbacon (pass dine egne saker, jeg er sulten! ), om jeg ikke blir lei av å spise salat, og sånne ting. Jeg blir bare usikker på om jeg er skikkelig rar som spiser sånn, når han absolutt skal kommentere det så mye.. Det er ikke det at jeg aldri spiser usunt, vi spiste frossenpizza senest i helgen, så jeg er på ingen måte hysterisk på dette. Anonymkode: 79606...1b0 Har man råd til mat, så kan man spise mye bær og frukt. Etter at inntekten min gikk opp har jeg doblet hvor mye jeg bruker på mat. Og jeg spiser mye sunnere. Har man råd så er det en av de beste investeringene man gjør i egen helse. Anonymkode: 5071a...6a2 5
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #10 Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Til frokost drikker jeg som regel en smoothie på omtrent 500 ml. Pleier å lage den av mango, avokado, bringebær, blåbær, to rå egg, eplejuice og en stor håndfull urter (mynte, sitronmelisse, basilikum, varierer litt). Med denne holder jeg det som regel gående hele arbeidsdagen, eventuelt spiser jeg noe frukt eller nøtter underveis dersom jeg har en veldig aktiv dag. Kjæresten min mener at jeg med dette spiser for mye sukker. Til middag er vi i det minste enige, her går det i kjøtt og grønnsaker, jeg spiser en ganske stor middagsporsjon, like mye som kjæresten min selv om han er mann og jeg er dame. Til kvelds spiser jeg en pakke kyllingbacon med salat og agurk, i tillegg til at jeg skjærer opp gräddost i terninger. Det som plager han er at jeg spiser for mye sukker, for lite kornprodukter, og generelt for lite. Har jeg blitt helt blind for mitt eget kosthold? Jeg har ikke gått ned i vekt, den er stabil på "slank". Jeg trener sporadisk, og spiser gjerne litt mer de dagene jeg trener, men det går jo gjerne bare i mer av det jeg allerede spiser... Anonymkode: 79606...1b0 Hvorfor har han en formening om ditt kosthold på det detaljnivået? Hadde jo forstått det om du levde på potetgull og nugatti, men med det du spiser? Anonymkode: 80ebb...986 6
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #11 Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja. Jeg kan forsåvidt være enig i at det er en del sukker i smoothien, er sikkert en del sukker i bærene også liksom, jeg synes bare ikke den mengden er et problem 😛 Jeg synes selv jeg fungerer bra på dette kostholdet, ikke minst fordi jeg har matlyst! Fordøyelsen min tåler ikke halv- eller helfabrikata så godt heller, og jeg merker stor forskjell nå når jeg prøver å holde meg til mat som er minst mulig prosessert. Har vokst opp med kjøttpølser, lapskaus, brød og frokostblanding, og har alltid slitt med både fordøyelse og matlyst.. TS Anonymkode: 79606...1b0 Det er faktisk ikke så mye sukker i bærene, jeg har selv gått mye på lavkarbo, og da går det i smoothie med blåbær, bringebær, egg, litt fløte og vann, evt sukkerfri saft, men prøver å begrense kunstig søtning👍 ofte hadde jeg Shia frø i, får litt mer konsistens av det👍 Anonymkode: 9e219...813 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #12 Skrevet 29. juni 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Tror han bare synes det er sært, også påpeker han alltid at fryst frukt er dyrt (vi har ikke felles økonomi), skal jeg virkelig spise en hel pakke kyllingbacon (pass dine egne saker, jeg er sulten! ), om jeg ikke blir lei av å spise salat, og sånne ting. Jeg blir bare usikker på om jeg er skikkelig rar som spiser sånn, når han absolutt skal kommentere det så mye.. Det er ikke det at jeg aldri spiser usunt, vi spiste frossenpizza senest i helgen, så jeg er på ingen måte hysterisk på dette. Anonymkode: 79606...1b0 Men du sier noe, kan det være økonomien er han bekymret for? Du spiser dyrt, for å si det på den måten.. Men absolutt ikke usunt. Anonymkode: 6143a...648
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #13 Skrevet 29. juni 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Med mindre du legger til sukker i smoothien er det ikke noe å tenke over. Det er mye antioksidanter og vitaminer i bær og frukt, det er absolutt positivt å spise det. Det er sukkerfrykt som har gått over i sunn mat han klager på her. Blåbær = ekstremt sunt. Blåtbær med sukker på = litt mindre sunt. Sukker/ karbohydrater i mat hjelper også kroppen ta opp proteiner bedre, og det gjør det lettere bygge muskler. Du får altså mer ut av smoothien om du spiser noe protein senere til lunsj eller sammen med den. Har man råd til mat, så kan man spise mye bær og frukt. Etter at inntekten min gikk opp har jeg doblet hvor mye jeg bruker på mat. Og jeg spiser mye sunnere. Har man råd så er det en av de beste investeringene man gjør i egen helse. Anonymkode: 5071a...6a2 Det tenker jeg også. Bruker generelt lite penger på andre ting, så at jeg legger litt penger i å kjøpe mat jeg liker mener jeg er helt innafor. Blåbær kan jeg også like gjerne kjøpe fryst fra firstprice, og det er ikke dyrt. Tror jeg skal begynne å svare det du skriver her. Bare gi han masse fakta om hvorfor det er greit å spise det jeg gjør, kanskje han blir lei. Anonymkode: 79606...1b0 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #14 Skrevet 29. juni 2021 Just now, AnonymBruker said: Men du sier noe, kan det være økonomien er han bekymret for? Du spiser dyrt, for å si det på den måten.. Men absolutt ikke usunt. Anonymkode: 6143a...648 Men er det egentlig så veldig dyrt? Jeg skjønner at jeg ikke spiser spesielt billig, men mener også at jeg ikke overdriver. I forhold til inntekt, andre utgifter og hvor mye jeg setter av til sparing hver måned så er det egentlig ikke et problem slik jeg ser det, og det er jo egentlig han også klar over. Hvorvidt det er et dyrt kosthold avhenger jo av flere faktorer enn sluttsummen på kassalappen, men det blir selvsagt litt meningsløst her i og med at dere ikke vet noe om min økonomi. Men jeg skal tygge litt på den, kanskje jeg kan samle kvitteringer i et par uker bare for å se hvor mye jeg faktisk bruker, det kunne jo vært en bra øvelse! Anonymkode: 79606...1b0 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #15 Skrevet 29. juni 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor har han en formening om ditt kosthold på det detaljnivået? Hadde jo forstått det om du levde på potetgull og nugatti, men med det du spiser? Anonymkode: 80ebb...986 Han er generelt full av kommentarer om det meste, det er bare sånn han er. Jeg er nok bare ekstra sensitiv på kosthold kanskje, siden jeg har vokst opp med å ha et litt anstrengt forhold til mat. Anonymkode: 79606...1b0 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #16 Skrevet 29. juni 2021 15 minutter siden, AnonymBruker said: Det var lurt! Det tror jeg at jeg skal prøve. Går det mer på næringsstoffer og ikke på kalorier? Anonymkode: 79606...1b0 Ja, mener du kan velge hva målet ditt er. Hvis målet er å spise mest mulig næringsrikt og ikke gå ned i vekt så er det det du vil få opp. Anonymkode: 391d2...36b 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #17 Skrevet 29. juni 2021 17 minutter siden, AnonymBruker said: Men er det egentlig så veldig dyrt? Jeg skjønner at jeg ikke spiser spesielt billig, men mener også at jeg ikke overdriver. I forhold til inntekt, andre utgifter og hvor mye jeg setter av til sparing hver måned så er det egentlig ikke et problem slik jeg ser det, og det er jo egentlig han også klar over. Hvorvidt det er et dyrt kosthold avhenger jo av flere faktorer enn sluttsummen på kassalappen, men det blir selvsagt litt meningsløst her i og med at dere ikke vet noe om min økonomi. Men jeg skal tygge litt på den, kanskje jeg kan samle kvitteringer i et par uker bare for å se hvor mye jeg faktisk bruker, det kunne jo vært en bra øvelse! Anonymkode: 79606...1b0 Jeg gikk fra ca 2500 til 5000 kr på mat i mnd. Og da kjøper jeg "det jeg vil", ofte dyre produkter som for eks et glass mat-gele til 40kr. Om du bare kjøper frukt og bær som koster, og alt annet er billig, så tviler jeg på at du bruker så mye. Du kan alltids gå i nettbanken og se hvor mye du har brukt på matbutikk de siste mnd. Anonymkode: 5071a...6a2 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #18 Skrevet 29. juni 2021 18 minutter siden, AnonymBruker said: Han er generelt full av kommentarer om det meste, det er bare sånn han er. Jeg er nok bare ekstra sensitiv på kosthold kanskje, siden jeg har vokst opp med å ha et litt anstrengt forhold til mat. Anonymkode: 79606...1b0 Åja. Ja, det kommer ikke til å fungere i lengden. Du merker det sikkert ikke nå, men på sikt er det utrolig slitsomt med en partner som skal være kritisk til alt. Du ville merket det SÅ mye om du hadde en partner som var engasjert og støttet deg, som var positiv til det du drev med. Det er greit med konstruktiv kritikk, men gu hvor slitsomt det er når alt skal analyseres og være kritisk. Når man bare ikke kan leve og gjøre det beste ut av ting. Når alt skal optimaliseres og gjøres riktig. Du tenker nok ikke over det, men det preger hvordan du har det i hverdagen og hvor lysbetont eller ikke noe er. Det er slitsomt å forhold seg til slike kommentarer, selv om han skulle ha rett. Man trenger ikke gjøre alt 100% bra og perfekt hele tiden. Noen ganger er det nok å leve og ha det bra. Han kan være en bra fyr med mange gode kvaliteter, men det sliter å aldri ha noen som kan bare være positive og se det fine i noe. En som klarer la være blande seg i alle detaljer. Som for eks kostholdet ditt. Det finnes menn der ute som har mange gode kvaliteter OG som klarer la være forsøke styre deg på detaljnivå Anonymkode: 5071a...6a2 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #19 Skrevet 29. juni 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Åja. Ja, det kommer ikke til å fungere i lengden. Du merker det sikkert ikke nå, men på sikt er det utrolig slitsomt med en partner som skal være kritisk til alt. Du ville merket det SÅ mye om du hadde en partner som var engasjert og støttet deg, som var positiv til det du drev med. Det er greit med konstruktiv kritikk, men gu hvor slitsomt det er når alt skal analyseres og være kritisk. Når man bare ikke kan leve og gjøre det beste ut av ting. Når alt skal optimaliseres og gjøres riktig. Du tenker nok ikke over det, men det preger hvordan du har det i hverdagen og hvor lysbetont eller ikke noe er. Det er slitsomt å forhold seg til slike kommentarer, selv om han skulle ha rett. Man trenger ikke gjøre alt 100% bra og perfekt hele tiden. Noen ganger er det nok å leve og ha det bra. Han kan være en bra fyr med mange gode kvaliteter, men det sliter å aldri ha noen som kan bare være positive og se det fine i noe. En som klarer la være blande seg i alle detaljer. Som for eks kostholdet ditt. Det finnes menn der ute som har mange gode kvaliteter OG som klarer la være forsøke styre deg på detaljnivå Anonymkode: 5071a...6a2 Nei, jo, ja, jeg merker det jo litt allerede. Ikke at han nødvendigvis er så negativ, men det er veldig mye "hva gjør du nå, hvorfor gjør du det sånn, hvorfor lager du det på den måten, hvorfor spiser du dette" osv, merker jeg er litt lei av å alltid måtte svare for hva jeg gjør. Jeg har alltid tenkt at det er fordi jeg har vært singel lenge, og siden jeg flyttet hjemmefra veldig tidlig er jeg ikke vant til at noen stiller spørsmålstegn ved det jeg gjør. Men kanskje det ligger mer bak enn det jeg har tenkt på. Anonymkode: 79606...1b0 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #20 Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, jo, ja, jeg merker det jo litt allerede. Ikke at han nødvendigvis er så negativ, men det er veldig mye "hva gjør du nå, hvorfor gjør du det sånn, hvorfor lager du det på den måten, hvorfor spiser du dette" osv, merker jeg er litt lei av å alltid måtte svare for hva jeg gjør. Jeg har alltid tenkt at det er fordi jeg har vært singel lenge, og siden jeg flyttet hjemmefra veldig tidlig er jeg ikke vant til at noen stiller spørsmålstegn ved det jeg gjør. Men kanskje det ligger mer bak enn det jeg har tenkt på. Anonymkode: 79606...1b0 Neste gang så kommer du ham i møte og spør "hvorfor spør du om det?" eller "hvorfor stiller du alle disse spørsmålene?". Hvis han blir svar skyldig, så er det antakelig bare en uvane som han ikke har tenkt over. Hvis han faktisk mener at han (alltid) vet bedre, så kan det være et rødt flagg. Anonymkode: 25fb8...dd0 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå