Snillmann her.. Skrevet 30. juni 2021 #21 Del Skrevet 30. juni 2021 Hvemsomhelst skrev (1 minutt siden): Min x samlet på digre, amcars, og de var reg som veteranbiler. De var mest fra 60-tallet. Men altså, han hadde hverdagsbil i tillegg, veteranbilene er jo bare hobby. Han «bodde» omtrent i garasjen og skrudde og fikset ved alle anledninger, sammen med kamerater. Det var faktisk mye av grunnen til at han ble x 🤣 Det var en dårlig grunn til å bli X he he , men seriøst så kan du fint bruke en gammel bil mye, det er bare å ha riktig forsikring. Men kjøp helst en bil der det ikke står bevaringsverdig i vognkortet da de egentlig ikke skal brukes daglig. Derfor har de ikke de samme kravene til EU kontroll og godkjenninger. Men på den annen side blir det nok sjelden eller aldrig kontrollert hvor mye du kjører med de. Og du kan jo ha forsikring med lengre kjørelengde. Men dersom bilen ikke er underlagt EU kontroller bør du allikevel ta en sjekk på verksted, kanskje hvert år. Bremser ol. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olaug Olsen Skrevet 30. juni 2021 Forfatter #22 Del Skrevet 30. juni 2021 (endret) newman01 skrev (12 timer siden): Nå veit jeg ikke helt hva du ser for deg av garantier og reklamasjoner, men de er ikke betryggende fete når du ønsker å kjøpe 30 år gamle biler for å spare 3000kr i årsavgift. Eller tenker du å legge etpar hundretusen på bordet for et prakteksemplar av et "samleobjekt"? Noen hundretusener ja! Jeg ønsker meg et kinderegg. Veteranbil, statusobjekt og gjerne spare 3000 i årsavgift. Har vurdert mulighetene for å kjøpe elbil, men må innrømme at jeg er bensinbilfan nærmest av legning. Det at veiavgiften på elbiler har steget, inspirerer meg ikke så veldig til å gå over på el. Jeg liker lyden av gammel velholdt bensinmotor. Siden jeg ikke har mann, kan jeg gjerne mekke. God tid til å henge i garasjen og bli kjent med nye systemer. Jeg liker systemer, og begynner å innse at jeg kanskje ønsker å eldes med en nostalgisk bil. Holder alle muligheter åpne... Endret 30. juni 2021 av Olaug Olsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olaug Olsen Skrevet 30. juni 2021 Forfatter #23 Del Skrevet 30. juni 2021 Hvemsomhelst skrev (12 timer siden): Min x samlet på digre, amcars, og de var reg som veteranbiler. De var mest fra 60-tallet. Men altså, han hadde hverdagsbil i tillegg, veteranbilene er jo bare en stor og kjempedyr hobby. Store V8 motorer, som slukte 2-3 liter bensin pr mil. Han «bodde» omtrent i garasjen og skrudde og fikset ved alle anledninger, sammen med kamerater. Det var faktisk mye av grunnen til at han ble x 🤣 Aldri skjønt meg på dette med amcar. Det er for spesielt intresserte. Jeg kunne tenke meg å forsøke engelsk bil. Dresse meg opp i hatt og tweed. Cruise gjennom byen. En eldre kvinne i en enda eldre bil. Men kan hende jeg slår det fra meg i neste uke... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 30. juni 2021 #24 Del Skrevet 30. juni 2021 Veiavgiften (og bompengene) er der for at vi skal ha veier å kjøre på. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 30. juni 2021 #25 Del Skrevet 30. juni 2021 Olaug Olsen skrev (2 timer siden): Aldri skjønt meg på dette med amcar. Det er for spesielt intresserte. Jeg kunne tenke meg å forsøke engelsk bil. Dresse meg opp i hatt og tweed. Cruise gjennom byen. En eldre kvinne i en enda eldre bil. Men kan hende jeg slår det fra meg i neste uke... Ha ha 🤣 ja, det hadde vært mer fristende enn disse gamle amerikanske skraphaugene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #26 Del Skrevet 30. juni 2021 Skal du ha en god engelsk bil, må du tilbake til før 70-tallet, helst før '65. Disse bilene er nå altså snart i "pensjonsalder" selv. Smørepunkt, alt av gummi og tetninger, aldring i metall, skinn og stoff gjør at det skal kolossalt mye oppmerksomhet og penger til for å holde disse på veien - om du virkelig skal kjøre en slik bil til daglig. Atter en gang: Det er ikke et økonomisk fornuftig valg! Anonymkode: 79fff...afc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #27 Del Skrevet 30. juni 2021 Honey Dew skrev (2 timer siden): Veiavgiften (og bompengene) er der for at vi skal ha veier å kjøre på. Det er ingenting som heter veiavgift lengre, nå er det årsavgift. Den gangen det var veiavgift så var avgiften øremerket til vedlikehold og utbygging av veiene, men siden inntektene av avgiften havnet på helt andre budsjetter så ble den kalt årsavgift. Er jo helt tullete at disse avgiftene skal gå inn sentralt til staten, dette er avgifter som burde gått direkte til kommunene og fylkeskommunene for å nettopp utbedre å bygge vei lokalt der skattene blir betalt inn. Anonymkode: b61a7...253 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #28 Del Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ingenting som heter veiavgift lengre, nå er det årsavgift. Anonymkode: b61a7...253 Årsavgift ble borte i 2018: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/trafikkforsikringsavgift/ Anonymkode: 79fff...afc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #29 Del Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Årsavgift ble borte i 2018: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/trafikkforsikringsavgift/ Anonymkode: 79fff...afc Avgiften ble jo ikke helt borte, bare innbakt i forsikringspremien og det synes jeg er bra. Nå er det jo faktisk mulig å "avskilte" biler som f.eks ikke blir brukt i vinterhalvåret uten å måtte betale full avgift. Anonymkode: b61a7...253 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 3. juli 2021 #30 Del Skrevet 3. juli 2021 Whistler skrev (På 29.6.2021 den 9.39): Veteranbilregistrering og forsikring innebærer at kjøretøyet ikke skal være i daglig bruk, men kun "luftes" et par tre tusen kilometer i året. Du velger selv forsikring. Noen selskap selger svinbillige forsikringer for biler som bare brukes for syns skyld. Jeg har veterankjøretøy med ubegrenset kjørelengde. Olaug Olsen skrev (På 29.6.2021 den 9.44): Ok. så da sprakk den drømmen. Takker for realitetsorientering! Ikke bekymre deg, de tar feil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #31 Del Skrevet 3. juli 2021 ajarRun skrev (27 minutter siden): Jeg har veterankjøretøy med ubegrenset kjørelengde. Hvilken forsikring er det og hva er betingelsene? "Ubegrenset kjørelengde" er svært uvanlig, særlig for veteranbilforsikring. Mine veteraner har stort sett stått på 3000 km/år eller bare vanlig kasko. Anonymkode: 79fff...afc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå