Olaug Olsen Skrevet 29. juni 2021 #1 Del Skrevet 29. juni 2021 (endret) Ser at endel av veteranbilene som er til salgs er helt greie biler, som ikke bærer preg av slitasje, og heller ikke ser utdatert ut. Eksempler: Bentley eller Geländevagen. Men siden jeg liker Bentley konseptet. Dette ville selvsagt vært et løft for mitt private ego. Jeg har følgende spm: Må man ha en dedikert mekaniker i nærheten. Vil man få store utgifter på deler og verksted? Er Geländevagen et tryggere valg enn Bentley, på grunn av behovet for verkstedtjenester og nye deler? Dette lurer jeg på. Folk som har hatt Bentley er jo gjerne litt rike mennesker, og bilen har gjerne stått i garasje. Mindre rust og slitasje. Dette er en avveining. Hvis noen føler seg kompetente til å svare, så er jeg lutter øre... Endret 29. juni 2021 av Olaug Olsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 29. juni 2021 #2 Del Skrevet 29. juni 2021 Det er avanserte biler, ofte med luftfjæring. Så om du ikke er mekaniker selv kan det fort koste 100k pluss å reparere slike ting om de går istykker. Så med mindre du er en ganske erfaren hobbymekaniker kan det bli veldig dyrt å prøve å slippe å betale de 3000kr det koster i trafikkforsikringsavgift... 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whistler Skrevet 29. juni 2021 #3 Del Skrevet 29. juni 2021 Veteranbilregistrering og forsikring innebærer at kjøretøyet ikke skal være i daglig bruk, men kun "luftes" et par tre tusen kilometer i året. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #4 Del Skrevet 29. juni 2021 Du får kjøpe elbil? Men det kommer verl høyere avgift der etterhvert. Du sparer på "drivstoff", da, så det blir billigere i lengden Anonymkode: c8cc6...57b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olaug Olsen Skrevet 29. juni 2021 Forfatter #5 Del Skrevet 29. juni 2021 Whistler skrev (3 minutter siden): Veteranbilregistrering og forsikring innebærer at kjøretøyet ikke skal være i daglig bruk, men kun "luftes" et par tre tusen kilometer i året. Oj. Dette var ny informasjon for meg... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olaug Olsen Skrevet 29. juni 2021 Forfatter #6 Del Skrevet 29. juni 2021 Ok. så da sprakk den drømmen. Takker for realitetsorientering! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #7 Del Skrevet 29. juni 2021 Veteranbil-forsiktig kan sette begrensinger for kjørelengde, men ikke nødvendigvis... veitrafikkavgiften setter ikke slike begrensninger. Jeg betaler ca 8500 i året på en av mine, full kasko, 8000km i året i kjørelengde.. Er den veteranen jeg bruker mest, og er en Premium-type bil derfor dyr forsikring..., Anonymkode: edb3e...c73 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olaug Olsen Skrevet 29. juni 2021 Forfatter #8 Del Skrevet 29. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Veteranbil-forsiktig kan sette begrensinger for kjørelengde, men ikke nødvendigvis... veitrafikkavgiften setter ikke slike begrensninger. Jeg betaler ca 8500 i året på en av mine, full kasko, 8000km i året i kjørelengde.. Er den veteranen jeg bruker mest, og er en Premium-type bil derfor dyr forsikring..., Anonymkode: edb3e...c73 E ja det måtte vel vært en premium type bil, og jeg skulle liksom gjøre dette for å spare veiavgift. Skjønner godt at du velger fullkasko. Det er jo helt greit å betale litt for en så bra forsikring. Jeg heller kanskje mer mot Mercedestypene, når det kommer til dette med vedlikeholdskostnader, siden jeg regner med at det vil være lettere å skaffe deler. På den annen side er Bentley kanskje penere brukt... Mulig hver enkelt bil må vurderes for seg selv, med kjørelengde, oppbevaringssted og øvrig historikk... Endret 29. juni 2021 av Olaug Olsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nysådd Skrevet 29. juni 2021 #9 Del Skrevet 29. juni 2021 Er det ikke slik at de fleste forsikringsselskaper krever at man har en annen bil som "hverdagsbil"? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #10 Del Skrevet 29. juni 2021 newman01 skrev (4 timer siden): Det er avanserte biler, ofte med luftfjæring. Så om du ikke er mekaniker selv kan det fort koste 100k pluss å reparere slike ting om de går istykker. Så med mindre du er en ganske erfaren hobbymekaniker kan det bli veldig dyrt å prøve å slippe å betale de 3000kr det koster i trafikkforsikringsavgift... De modellene fra Bentley som har luftfjæring er vel ikke veteraner enda, de som har blitt veteran har hydraulisk fjæring av den typen man finner på gammel Rolls Royce og Citroen. Veldig dyrt å reparere og fjæringen er ofte et problem på disse bilene. Gelandewagen kan være en kurant veteranbil, enkle biler som er bygget på ramme og Mercedes produserer enda deler til selv de eldste modellene. Men de har lett for å ruste og hvis men finner en som er til salgs som er i tipp topp stand så koster de deretter. Whistler skrev (4 timer siden): Veteranbilregistrering og forsikring innebærer at kjøretøyet ikke skal være i daglig bruk, men kun "luftes" et par tre tusen kilometer i året. For å få veteranforsikring så krever ofte forsikringsselskapene at man har en annen bruksbil i tillegg, det er fult mulig å få vanlig bruksforsikring på veteranbil og det er billigere enn forsikring på vanlig bil. Hvis man er medlem i Amcar så har de veldig gode avtaler med forsikringsselskap, bilen trenger heller ikke å være amerikansk eller veteranbil. Anbefaler medlemskap i Amcar selv om man ikke har interesse for amerikanere, det er en fantastisk bilklubb med gode medlemsfordeler. https://amcar.no/ikke-medlem Olaug Olsen skrev (5 timer siden): Ser at endel av veteranbilene som er til salgs er helt greie biler, som ikke bærer preg av slitasje, og heller ikke ser utdatert ut. Eksempler: Bentley eller Geländevagen. Men siden jeg liker Bentley konseptet. Dette ville selvsagt vært et løft for mitt private ego. Jeg har følgende spm: Må man ha en dedikert mekaniker i nærheten. Vil man få store utgifter på deler og verksted? Er Geländevagen et tryggere valg enn Bentley, på grunn av behovet for verkstedtjenester og nye deler? Dette lurer jeg på. Folk som har hatt Bentley er jo gjerne litt rike mennesker, og bilen har gjerne stått i garasje. Mindre rust og slitasje. Dette er en avveining. Hvis noen føler seg kompetente til å svare, så er jeg lutter øre... Nå er jo alle modeller som er produsert i 1991 eller før veteranbiler så det er veldig mye å velge i, trenger jo ikke gå etter de dyreste og mest eksklusive modellene. Ligger mange bra biler på Finn, her er et par eksempler. Opel Kadett som er praktisk og billig i drift, lav kilometerstand og godkjent til 2023. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=222568188 VW Polo, går på luft og kjærlighet og har lav kilometerstand. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=221370838 Daihatsu Charade automat, bare 17500 KM siden ny så den er knapt innkjørt. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=214418841 Anonymkode: b61a7...253 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olaug Olsen Skrevet 29. juni 2021 Forfatter #11 Del Skrevet 29. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (38 minutter siden): De modellene fra Bentley som har luftfjæring er vel ikke veteraner enda, de som har blitt veteran har hydraulisk fjæring av den typen man finner på gammel Rolls Royce og Citroen. Veldig dyrt å reparere og fjæringen er ofte et problem på disse bilene. Gelandewagen kan være en kurant veteranbil, enkle biler som er bygget på ramme og Mercedes produserer enda deler til selv de eldste modellene. Men de har lett for å ruste og hvis men finner en som er til salgs som er i tipp topp stand så koster de deretter. For å få veteranforsikring så krever ofte forsikringsselskapene at man har en annen bruksbil i tillegg, det er fult mulig å få vanlig bruksforsikring på veteranbil og det er billigere enn forsikring på vanlig bil. Hvis man er medlem i Amcar så har de veldig gode avtaler med forsikringsselskap, bilen trenger heller ikke å være amerikansk eller veteranbil. Anbefaler medlemskap i Amcar selv om man ikke har interesse for amerikanere, det er en fantastisk bilklubb med gode medlemsfordeler. https://amcar.no/ikke-medlem Nå er jo alle modeller som er produsert i 1991 eller før veteranbiler så det er veldig mye å velge i, trenger jo ikke gå etter de dyreste og mest eksklusive modellene. Ligger mange bra biler på Finn, her er et par eksempler. Opel Kadett som er praktisk og billig i drift, lav kilometerstand og godkjent til 2023. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=222568188 VW Polo, går på luft og kjærlighet og har lav kilometerstand. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=221370838 Daihatsu Charade automat, bare 17500 KM siden ny så den er knapt innkjørt. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=214418841 Anonymkode: b61a7...253 Takk for fyldig svar. Veldig fine biler som alle vekker nostalgi hos meg. Liker kanskje spesielt Daihatsu Charade fordi den selges av en bilforhandler. Man står sterkere ved kjøp hos bilforhandler. Jeg har kjøpt bil av privatperson en gang før, og dette var en ganske rar opplevelse. Jeg kommer ikke til å gjenta øvelsen, for å si det slik. Ellers vil jeg si at om jeg finner på noe crazy som dette, så blir det vel for å satse litt, og da kommer jeg nok ikke til å gå for de mest unnselige merkene.Type ungdomsbil fra 1990 tallet. Jeg skal ikke tilbake dit enda. De tidløse er jo den klassiske VW Boble, Mini morris, Land rover m.fl. Denne f.eks er dødsfin, og prisen tyder på at forhandleren vet hva de selger: https://finansiering.landrover.no/landrover-andre-223302463 Med galvanisert torpedovegg Endret 29. juni 2021 av Olaug Olsen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #12 Del Skrevet 29. juni 2021 Du sparer ikke ett øre ved å kjøre veteran fremfor vanlig bruksbil, og særlig ikke om du kjøper Bentley (elendig kvalitet) eller Mercedes G (et kolossalt sluk av drivstoff). Kjøper du fra forhandler, betaler du jo flere årsavgifter på rappen i høyere pris bare for å føle deg trygg en tre måneders tid. Mye tull her! Anonymkode: 79fff...afc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #13 Del Skrevet 29. juni 2021 Nysådd skrev (9 timer siden): Er det ikke slik at de fleste forsikringsselskaper krever at man har en annen bil som "hverdagsbil"? Nei... Anonymkode: edb3e...c73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olaug Olsen Skrevet 30. juni 2021 Forfatter #14 Del Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Du sparer ikke ett øre ved å kjøre veteran fremfor vanlig bruksbil, og særlig ikke om du kjøper Bentley (elendig kvalitet) eller Mercedes G (et kolossalt sluk av drivstoff). Kjøper du fra forhandler, betaler du jo flere årsavgifter på rappen i høyere pris bare for å føle deg trygg en tre måneders tid. Mye tull her! Anonymkode: 79fff...afc Min erfaring da jeg skulle kjøpe bil fra privatperson. Bilen pep fordi jeg ikke hadde sikkerhetsbelte. Jeg spurte: Er det ryggesensoren jeg hører? Bileier: Jada. Vanskelig for meg å forholde meg til dette, og jeg kommer til å satse på forhandler neste gang. Grunnen er at for en bilforhandler ville slike useriøse svar være helt utelukket. Jeg sakser denne fra advokatmatch: 1. Kjøpt bil fra privatperson: Dersom du har kjøpt en bil fra en privatperson er det kjøpsloven som kommer til anvendelse. Dette er den alminnelige loven for kjøp av varer mellom vanlige borgere. Har du kjøpt en bil fra en privatperson er kravet om å heve at mangelen er vesentlig – se nærmere om dette under. 2. Kjøpt bil fra forhandler: Dersom du har kjøpt bil fra en forhandler er det forbrukerkjøpsloven som kommer til anvendelse, uansett om det dreier seg om en bruktbil eller en ny bil. Denne loven er noe mer gunstig for kjøper. Poenget med loven er nemlig å beskytte den antatt svakere part (forbrukeren) mot den antatt sterkere part (den profesjonelle selgeren). Kravet for å heve et bilkjøp ved kjøp fra forhandler er at mangelen ikke er uvesentlig. Vilkåret er altså mildere enn ved kjøp fra privatperson. I tillegg er reklamasjonsreglene også mer lempeligere – du har lengre tid på å reklamere enn du har ved et kjøp fra privatperson – les mer om dette straks under. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snillmann her.. Skrevet 30. juni 2021 #15 Del Skrevet 30. juni 2021 Whistler skrev (22 timer siden): Veteranbilregistrering og forsikring innebærer at kjøretøyet ikke skal være i daglig bruk, men kun "luftes" et par tre tusen kilometer i året. Det blir ikke håndhevet da, og du kan selvsagt ha vanlig forsikring med valgfri kjørelengde. Du kan fint ha en gammel bil og kjøre mye. Det eneste tilfellet der du har litt rett er hvis det står bevaringsverdig i vognkortet. Men selv da blir det ikke håndhevet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snillmann her.. Skrevet 30. juni 2021 #16 Del Skrevet 30. juni 2021 Olaug Olsen skrev (22 timer siden): Ok. så da sprakk den drømmen. Takker for realitetsorientering! Det er bare tull. Du kan ha vanlig forsikring og velge den kjørelengden du vil ha. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snillmann her.. Skrevet 30. juni 2021 #17 Del Skrevet 30. juni 2021 Nysådd skrev (17 timer siden): Er det ikke slik at de fleste forsikringsselskaper krever at man har en annen bil som "hverdagsbil"? Det spørs hva slags forsikring du velger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 30. juni 2021 #18 Del Skrevet 30. juni 2021 35 minutter siden, Olaug Olsen said: Kravet for å heve et bilkjøp ved kjøp fra forhandler er at mangelen ikke er uvesentlig. Vilkåret er altså mildere enn ved kjøp fra privatperson. I tillegg er reklamasjonsreglene også mer lempeligere – du har lengre tid på å reklamere enn du har ved et kjøp fra privatperson – les mer om dette straks under. Nå veit jeg ikke helt hva du ser for deg av garantier og reklamasjoner, men de er ikke betryggende fete når du ønsker å kjøpe 30 år gamle biler for å spare 3000kr i årsavgift. Eller tenker du å legge etpar hundretusen på bordet for et prakteksemplar av et "samleobjekt"? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snillmann her.. Skrevet 30. juni 2021 #19 Del Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Du sparer ikke ett øre ved å kjøre veteran fremfor vanlig bruksbil, og særlig ikke om du kjøper Bentley (elendig kvalitet) eller Mercedes G (et kolossalt sluk av drivstoff). Kjøper du fra forhandler, betaler du jo flere årsavgifter på rappen i høyere pris bare for å føle deg trygg en tre måneders tid. Mye tull her! Anonymkode: 79fff...afc Reparasjoner kan jo fort koste litt ja. Bentley er nok dyre i drift men Mercedes har jo ofte dieselmotor så de går billig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 30. juni 2021 #20 Del Skrevet 30. juni 2021 (endret) Min x samlet på digre, amcars, og de var reg som veteranbiler. De var mest fra 60-tallet. Men altså, han hadde hverdagsbil i tillegg, veteranbilene er jo bare en stor og kjempedyr hobby. Store V8 motorer, som slukte 2-3 liter bensin pr mil. Han «bodde» omtrent i garasjen og skrudde og fikset ved alle anledninger, sammen med kamerater. Det var faktisk mye av grunnen til at han ble x 🤣 Endret 30. juni 2021 av Hvemsomhelst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå