Gå til innhold

Hadde din verden blitt forandret om du omtalte Gud som Hun og ikke Han?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg satt og tenkte på noe. Vi omtaler ofte Gud som Han. Mange mener at Hans kjønn ikke kan defineres siden Han ikke er lik oss på noen måte, men sier Han, andre mener Han er en mann. 

Dere som tror på Gud og sier Han, hvordan hadde din verden blitt forandret om Gud plutselig skulle blitt omtalt som Hun? Hadde det forandret noe? Er du mann eller kvinne? 

(dette er ingen diskusjon om Gud finnes eller ikke, jeg vil bare høre dine tanker om Gud som omtales som Hun). 

Anonymkode: ee6f4...f4e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker det er naturlig at gud verken er hun eller han, men innehar begge sider.

Og så synes jeg det er noen ting som er ulogisk med at Gud et han. I bibelen i allefall har jeg inntrykk av at Gud noen ganger blir fremtstilt som en som er veldig ooptatt av at alle skal tilbe han, og litt hevngjerig nesten om ikke osv. Dersom Gud er en han så synes jeg det er rart at han har gitt kvinnen gaven å bringe nytt liv til verden gjennom sin kropp, og ikke mannen.

Og så har vi moder jord. Om Gud var en mann er det rart det ikke er fader jord.

Skrevet (endret)

Nei, jeg ville jo syntes at det var litt uvant å forandre mitt bilde av den kristne guden fra en skjeggete eldre mann til ei kvinne, men det ville vel ikke ha noen påvirkning på livet mitt.

Akkurat som når andre figurer bytter kjønn, var det ikke Captain America som ble spilt av en kvinnelig skuespiller for noen få år siden for første gang?  Litt uvant, men irrelevant i det store og det hele.

Endring: Oops, ser at du er ute etter svar fra folk som tror en av disse figurene faktisk eksisterer. Beklager, se bort i fra mitt svar.

Endret av Nicathv
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det ville hatt stor betydning på verdensbasis. I dag blir jo kvinnen fremstilt som annenrangs til mannen i mange religioner. Hade neppe vært slik om gud var omtalt som hun.

Anonymkode: bdf72...db4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 6/29/2021 at 8:43 AM, AnonymBruker said:

Jeg satt og tenkte på noe. Vi omtaler ofte Gud som Han. Mange mener at Hans kjønn ikke kan defineres siden Han ikke er lik oss på noen måte, men sier Han, andre mener Han er en mann. 

Dere som tror på Gud og sier Han, hvordan hadde din verden blitt forandret om Gud plutselig skulle blitt omtalt som Hun? Hadde det forandret noe? Er du mann eller kvinne? 

Som du skriver så omtaler man Gud som "han" selv om man mener at Guds kjønn ikke kan defineres. Da gjør det ingen praktisk forskjell å bytte om til å omtale Gud som "hun". Det blir som når vi maler bilder av Gud. Da maler vi som regel en gammel mann med skjegg.  Ville noe endret seg om vi startet å male Gud uten skjegg? Nei, for det er jo fortsatt samme Gud. Maleriene av Gud har aldri ment å være realistiske. 

Kanskje lettere å forstå om man snakker om Den hellige ånd. Da ser man lettere at Gud er kjønnsløs.  

Anonymkode: 92c61...731

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som du skriver så omtaler man Gud som "han" selv om man mener at Guds kjønn ikke kan defineres. Da gjør det ingen praktisk forskjell å bytte om til å omtale Gud som "hun". Det blir som når vi maler bilder av Gud. Da maler vi som regel en gammel mann med skjegg.  Ville noe endret seg om vi startet å male Gud uten skjegg? Nei, for det er jo fortsatt samme Gud. Maleriene av Gud har aldri ment å være realistiske. 

Kanskje lettere å forstå om man snakker om Den hellige ånd. Da ser man lettere at Gud er kjønnsløs.  

I noen religioner fremstilles Gud som geometri. Tror det hadde vært annerledes om vi forholdt oss til det.

Skrevet

Nei, jeg omtaler aldri den eventyrfiguren. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

I noen religioner fremstilles Gud som geometri. Tror det hadde vært annerledes om vi forholdt oss til det.

12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tror det ville hatt stor betydning på verdensbasis. I dag blir jo kvinnen fremstilt som annenrangs til mannen i mange religioner. Hade neppe vært slik om gud var omtalt som hun.

I islam avbilder de ikke allah, men kvinner er fortsatt annenrangs til mannen.  Religioner ble skapt for å kontrollere folket og siden menn skapte de store verdensreligionene så ble de skapt for å kontrollere kvinner.  

Anonymkode: 1cca6...fe2

Skrevet

Hvis man først skal innføre et kjønnsnøytralt pronomen, bør gud være det første man slutter omtale som «han» eller «hun».

AnonymBruker
Skrevet

Språk er makt.

Anonymkode: 1b35b...14b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke en praktiserende kristen, men døpt og konfirmert. Jeg omtalte en gang Hud som Hun til noen som var mer kristen enn meg, og det var jo bare helt feil. Klin umulig at Gud kan være noe annet enn han.

Jeg er enig i at Gud ikke kan ha et kjønn som vi kjenner det. 

Anonymkode: 7bc61...f6f

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Hva med å omtale fenomenet som «den høyere makt»  «den allmektige» eller noe annet uten menneskeskikkelse?

Endret av Hvemsomhelst
Gjest Passpartou
Skrevet

Gud bør omtales som «hen». Vi vet ikke hva Gud ville selv identifisert seg som. Jesus burde også omtales som «hen». Det er flere indikasjoner på at Jesus var trans/ikke-binær. Det var ikke vanlig at menn hadde langt hår på denne tiden f.eks., dette kan tyde på en alternativ legning.

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener dere mer at guds kjønn ikke defineres? Det gjør jo det gjennom hele greia?

Himmelske far. Fader vår. "Han" skapte mennesket i sitt bilde etc.

Anonymkode: 8387c...a97

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Karakteren Gud i Bibelen er jo en åpenbar misogynist, og helt klart en mann. 

Anonymkode: 3089a...ccf

• Liker 1
Skrevet (endret)
Passpartou skrev (2 timer siden):

Gud bør omtales som «hen». Vi vet ikke hva Gud ville selv identifisert seg som. Jesus burde også omtales som «hen». Det er flere indikasjoner på at Jesus var trans/ikke-binær. Det var ikke vanlig at menn hadde langt hår på denne tiden f.eks., dette kan tyde på en alternativ legning.

Indikasjonene er vel europeiske malere som levde hundrevis av år etter Jesus.

Korinterne 11
Lærer ikke selve naturen dere at det er en skam for mannen å ha langt hår, mens det for kvinnen er en ære? For håret er gitt henne som slør. Hvis noen vil lage strid om dette, så husk at en slik skikk har ikke vi, og heller ikke Guds menigheter.

Når Paulus uttalte seg slik er det lite trolig at Jesus hadde langt hår.

Endret av Klossmajor
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.6.2021 den 8.43):

(dette er ingen diskusjon om Gud finnes eller ikke, jeg vil bare høre dine tanker om Gud som omtales som Hun). 

Det hadde ikke forandret noe for meg hvertfall. Jeg er selv kvinne. 

AnonymBruker
Skrevet

.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...