Gå til innhold

Er det greitt å be barnløs ektefelle skrive testamente?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er gift. Jeg har tre barn fra før, han ingen. Hvis jeg dør arver han en halvpart og barna deler resten. Når han dør får jeg halvparten og hans søsken deler resten. Hans søsken har vi ikke hørt fra på snart tre år og jeg  føler det blir helt feil at hans søsken som er i 50-60 årene skal arve og jeg da ender opp med å måtte selge og flytte på leid bolig (jeg er minste ufør). Jeg ønsker at han skal testamentere slik at alt går til meg evt barna og ikke hans søsken eller nieser/nevøer. Er det kravstort å si at jeg ønsker? Han er veldig knyttet til mine barn pga han ikke kan få egne. 

Anonymkode: b511c...24f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis jeg dør arver han en halvpart og barna deler resten. 

Anonymkode: b511c...24f

Hvis han lever når du dør, så arver han en fjerdepart av arven siden du har barn. 

• Liker 8
Gjest Ringhalelemur
Skrevet

Det er ikke noe galt i å ha en samtale om det, tenker jeg. Klart du ikke kan tvinge ham til noe - men dette er vel sannsynligvis bare noe han ikke har tenkt så mye på og dermed ikke har gjort noe med?

Det er vel ikke så mange som ville velge at arven går til familiemedlemmer man ikke har kontakt med, framfor ektefellen man bor med og eventuelt barna hennes som man ser på som nærmest sine egne. 

Jeg ville spurt hva han tenker om arv/testamente, om han er klar over at det er søsknene som arver og om han er komfortabel med det. Du kan jo godt nevne det med at du har tenkt på at dersom han dør vil ikke du ha anledning til å sitte igjen med huset. Hvis han er en  normalt oppegående mann tror jeg han vil synes det er lurt å skrive testamente…

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det kravstort å si at jeg ønsker?

I og med at det er hans midler ville jeg ikke sagt hva jeg ønsker. Derimot ville jeg spurt hva han ønsker. Hvis hans ønske var noe annet enn at søsknene skulle få sin del så hadde jeg foreslått at han tok seg av det formelle.

• Liker 12
Skrevet

Hva med å prate om en gjensidig sikring av hverandre? Han kan vel heller ikke sitte med huset hvis du går bort? 

• Liker 16
Skrevet

Eventuelt kan du "sikre" deg ved at du tar opp en forsikring som har deg som begunstiget slik at du kan kjøpe ut hans arvinger... 

• Liker 7
Skrevet

Kan ikke du sitte i uskiftet bo? Men alltid greit å snakke om dette, og eventuelt ordne papirene.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo viktig å skrive testamente :)  Jeg og mannen min har testamente nettopp fordi vi er gift, men ingen av oss har barn. Da er det ingen livsarvinger, og man arver hverandre ikke. Mange som ikke er klar over det.

Jeg syns dette er naturlig å snakke om, selv om det er kjipt. Man skriver testamente en gang eller to i livet, greit å ha det ordnet til dagen noe skjer.

Anonymkode: f01ff...cc4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes flere måter å sikre at ektefellen kan beholde huset etter partnerens død. Aller viktigst er det å gjøre noe så snart som mulig, for dødsfall kan komme brått.

Anonymkode: 1becf...da1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener det er lurt å snakke sammen om slikt. Siden han ikke har livsarvinger, så mener jeg også du har rett på å sitte i uskiftet bo om noe skulle skje? 

Jeg og mannen hadde skrevet gjensidig testamente. Da han døde ganske ung så hadde også hans arbeidsgiver forsikring som gikk til ektefelle. Forsikring er også noe dere kan se på om er et alternativ?

Så jeg er enig med de andre, man forlanger ikke noe - men man snakker om hva som kan skje, og hvordan man kan sikre hverandre.

Anonymkode: cb99a...2ff

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er jo viktig å skrive testamente :)  Jeg og mannen min har testamente nettopp fordi vi er gift, men ingen av oss har barn. Da er det ingen livsarvinger, og man arver hverandre ikke. Mange som ikke er klar over det.

Jeg syns dette er naturlig å snakke om, selv om det er kjipt. Man skriver testamente en gang eller to i livet, greit å ha det ordnet til dagen noe skjer.

Arver ikke ektefeller hverandre...? 🤔 

Anonymkode: 8b05d...5b9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen er barnløse, og har skrevet testamente til fordel for hverandre, da vi ønsker å prioritere det slik foran søsken (tross godt og nært forhold). 

Så å ta opp temaet er viktig. Men ikke med den innstillingen du viser i HI - at du har fasiten på hva han burde gjøre. Andre løsninger kan være gjensidig livsforsikring, som gjør at begge har råd til å holde på boligen. 

Anonymkode: a8019...040

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Slike ting bør man absolutt snakke om:) Det viktigste er vel at du kan bli boende der osv om han dør, at slike ting er på stell. Det samme for ham dersom du dør vel? Trodde de fleste hadde forsikringer i dag, både for ufør og død. 

Anonymkode: 5a743...a6c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ting man skal diskutere når man er gift eller samboere. Ordne forsikringer også! 

Anonymkode: 1fb47...1d2

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg og mannen min har testamente nettopp fordi vi er gift, men ingen av oss har barn. Da er det ingen livsarvinger, og man arver hverandre ikke. 

Jo. Ektefeller arver alltid hverandre. Arven er større når den døde ikke har barn. Lov om arv og dødsboskifte § 9 sier:

"Ektefellen har rett til halvparten av arven når arvelaterens nærmeste slektsarvinger er foreldrene eller deres etterkommere, men ektefellen har uansett rett til en minstearv på seks ganger folketrygdens grunnbeløp ved arvefallet.

Ektefellen arver alt når det verken er livsarvinger eller slektsarvinger som nevnt i første ledd etter arvelateren."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_2-2#KAPITTEL_2-2

Endret av CAPS LOCK
AnonymBruker
Skrevet
CAPS LOCK skrev (Akkurat nå):

Jo. Ektefeller arver alltid hverandre. Arven er større når den døde ikke har barn. Lov om arv og dødsboskifte § 9 sier:

"Ektefellen har rett til halvparten av arven når arvelaterens nærmeste slektsarvinger er foreldrene eller deres etterkommere, men ektefellen har uansett rett til en minstearv på seks ganger folketrygdens grunnbeløp ved arvefallet.

Ektefellen arver alt når det verken er livsarvinger eller slektsarvinger som nevnt i første ledd etter arvelateren."

Vedder på at hun som jeg mener "arver hverandre fullt ut". 50% går til foreldre/søsken/søskens barn (i den rekkefølgen). Gitt at det overstiger minstearven på 4g. 

Det er uaktuelt når vi har bygget livet vårt sammen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du vil altså sikre deg og dine særkullsbarn. Ikke noe galt i det altså, men da skriver dere vel også en erklæring om at han får sitte i uskiftet bo om du skulle dø før han? 

Anonymkode: 287cf...4b0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vedder på at hun som jeg mener "arver hverandre fullt ut". 50% går til foreldre/søsken/søskens barn (i den rekkefølgen). Gitt at det overstiger minstearven på 4g. 

Det er uaktuelt når vi har bygget livet vårt sammen. 

Nettopp, var det jeg mente :)

Jeg syns det er viktig at den som blir igjen har råd til å forbli i huset, og frihet til å velge dette. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du vil altså sikre deg og dine særkullsbarn. Ikke noe galt i det altså, men da skriver dere vel også en erklæring om at han får sitte i uskiftet bo om du skulle dø før han? 

Anonymkode: 287cf...4b0

Det er barna som må gå med på det. TS og mannen har ikke noe de skulle ha sagt her.

Men ja - synes det er rettferdig om løsningen om at hun og barna skal sikres legges på bordet. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slike ting bør man absolutt snakke om:) Det viktigste er vel at du kan bli boende der osv om han dør, at slike ting er på stell. Det samme for ham dersom du dør vel? Trodde de fleste hadde forsikringer i dag, både for ufør og død. 

Anonymkode: 5a743...a6c

Alle får ikke tegnet forsikring mot ufør. 

Anonymkode: cb99a...2ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...