Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min tjener ca 4 ganger så mye som meg og jeg lurer på hvordan andre med slik inntektsforskjell gjør det. 

Betaler dere 50/50? På alt

Hva med ferier? Den ene har råd til Bahamas menst den andre har akkurat råd til en tur med kiel ferga

Anonymkode: 1878e...c78

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi deler i utgangspunktet 50/50, men samboeren "oppgraderer" når han ønsker det (mellomlegg for dyrere hotell, dyrere restaurant når han spanderer osv).

Anonymkode: 2ec18...0ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi betaler 50/50 på regninger. Setter over ca 20 000 hver til felleskonto som regninger trekkes fra. Omtrent alt av overskudd settes inn på felles sparekonto og derfra tar vi penger når vi skal på ferie, kjøpe ny grill o.l.

Anonymkode: 7486d...7aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kvinnen skaffer seg en bedrebetalt jobb og da deles alt 50/50. Overskuddet beholder man hver for seg.

Blir man gift så spiller det ingen rolle hvem betaler hva. Alle penger er våre felles penger.

Anonymkode: c1301...fd6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min betaler alt.

Når vi skal flytte sammen så skal vi kjøpe sammen, men med skjev brøk siden han har mer kapital enn meg. Så da betjener vi jo hver vår del av det lånet. Antar at vi deler andre faste kostnader 50/50, jeg tjener forholdsvis godt selv og trenger ikke bli forsørget, og selv om han er raus så har han jo økonomisk sans.

Men reiser og restauranter vil han alltid spandere, det er bare sånn han er. 

Anonymkode: d4aff...277

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Har hatt 3 seriøse forhold der alle har tjent mer enn meg. 

Vi delte regninger og mat likt. 

Men skulle vi noe som jeg ikke hadde råd til var det aldri et spørsmål om hvem som skulle legge ut ekstra. Vi var jo samboere og kjærester og de jeg var sammen med ønsket at vi skulle ha samme levestandard. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Blir man gift så spiller det ingen rolle hvem betaler hva. Alle penger er våre felles penger.

Slik har vi det. Selv om jeg var student han tjente 8 ganger meg enn meg, eller nå når han har 250.000 mer enn meg. Det går for det samme.

Anonymkode: bcd29...213

• Liker 1
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi betaler 50/50 på regninger. Setter over ca 20 000 hver til felleskonto som regninger trekkes fra. Omtrent alt av overskudd settes inn på felles sparekonto og derfra tar vi penger når vi skal på ferie, kjøpe ny grill o.l.

Anonymkode: 7486d...7aa

Høres veldig fornuftig ut 😀 

Vi var gift og tjente det samme, og blandet alt. Vi var ikke alltid helt enige. Det hendte jo at jeg ble beskyldt for å sløse.  Jeg må jo innrømme at det kunne skje, men da glemte han gjerne at han også hadde brukt litt ekstra. Vi kranglet ikke om det altså 😀 

Skrevet
WhisperingWind skrev (24 minutter siden):

Har hatt 3 seriøse forhold der alle har tjent mer enn meg. 

Vi delte regninger og mat likt. 

Men skulle vi noe som jeg ikke hadde råd til var det aldri et spørsmål om hvem som skulle legge ut ekstra. Vi var jo samboere og kjærester og de jeg var sammen med ønsket at vi skulle ha samme levestandard. 

Sånn er det her også. Vi deler stort sett regninger og mat likt. Jeg sparer til ferie, han kan betale det ut fra månedslønna si. Når vi er på reise er det gjerne han som betaler de løpende utgiftene fordi jeg måtte begrenset spising på restauranter osv og hatt med matpakke osv. Han betaler ellers forsikring på bil og hus og barnehage, mens jeg betaler de løpende utgiftene som har med barnet å gjøre, for han hadde sannsynligvis aldri hatt kontroll på hva som trengs av utstyr 😄 Sparer 300 kr til barnet fra barnetrygden som går til min konto. Vi sparer 2000 hver på felleskonto hver måned som brukes til større utgifter. Jeg sparer inn hver måned, han setter inn 10000 når han husker det, siden han bare kan ta det av en månedslønn.

Resterende penger/overskudd sparer vi til egen pensjon/sparekonto/fond. Jeg synes det er viktig at vi ikke har helt felles økonomi så jeg kan spare litt i tilfelle det skulle skje at vi en gang går fra hverandre og jeg f.eks må leie noe i en periode/ ha til depositum før vi får solgt/ ordnet med bolig. Prøver alltid å ha 100.000 på den kontoen så jeg ville klart meg økonomisk til jeg hadde fått ut egenkapital fra bolig. Har gjemt den i nettbanken og prøver å glemme den når jeg er blakk 😄 Har opplevd et veldig kjipt brudd tidligere, og vil ikke gå i den fella igjen, spesielt nå som jeg er mamma.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg planlegger ferien utifra at jeg betaler for han. Reiser heller på en ferie som er 20k billigere og bruker de 20k på han, som eksempel

Anonymkode: 51ef1...140

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mannen tjener bedre enn meg og begge lønningene går inn på felles konto. 

Vi får lommepenger til eget forbruk, men ellers går lønna til regninger, sparing og pensjonssparing. Siden jeg tjener mye mindre enn mannen, setter han mer penger i pensjonssparing til meg enn til han. 

Det er han som har styring på familieøkonomien hjemme, men vi har en slags økonomisamtale en gang i måneden for å oppdatere meg om hvordan vi ligger an økonomisk, hvor mye penger jeg har brukt osv.. Veldig grei ordning. 

Anonymkode: c0148...f8a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid tjent bedre enn mennene jeg har bodd med. Vi har delt 50/50 på faste utgifter, men så har jeg alltid kjøpt inn større ting som prosjektor, møbler, kjøpt inn litt ekstra mat, betalt for rørlegger/elektriker om vi trengte, maling til oppussing osv.

Jeg håper jeg finner noen som tjener likt som meg neste gang, det har liksom vært litt rart når det er forskjell 😄 Har av og til følt meg nødt til å "sponse" ting liksom.

Anonymkode: 31e85...76b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Slik har vi det. Selv om jeg var student han tjente 8 ganger meg enn meg, eller nå når han har 250.000 mer enn meg. Det går for det samme.

Anonymkode: bcd29...213

Sånn er ikke jeg komfortabel med å tenke. Da gjør man seg også avhengig, tenker jeg.

I nåværende forhold tjener jeg litt mer enn han, men han har bedre økonomi siden jeg har mer lån og flere barn. I utgangspunktet spleiser vi på alt, men han spanderer mer av unødvendige ting som restaurantbesøk o l.

Hadde han tjent veldig mye mer enn meg ville jeg foreslått at vi delte alt 50/50 ut fra det jeg har mulighet til og så måtte det vært opp til han å legge til det han er villig til for en bedre bolig, finere bil, ferier osv. Jeg kunne aldri tenkt meg å leve fullt ut på et annet menneske og nærmest brukt egen lønn kun som lommepenger. Jeg vil være medeier i bolig osv, det er ibgen garantier for at forhold varer livet ut.

Anonymkode: e8a8d...a0f

• Liker 2
Skrevet

Her har vi alltid lagt begge lønninger på samme konto. Helt siden vi flyttet sammen. Den ene tjener dobbelt av den andre. Etter vi fikk felles barn og har fått bedre råd, så har vi passet på at begge har hver sin sparekonto. Det er bare fordi 0begge skal ha tilgang til penger dersom en skulle falle fra. Vi disponerer begge over hverandre sine kontoer. 

AnonymBruker
Skrevet

Har man ikke felles økonomi så syns jeg man skal betale halvparten av felles kostnader. At den ene tjener bedre enn den andre bør ikke medføre forsørgeransvar for partneren. Er man gift er det felleskapets inntekter, men dette er ikke tilsvarende når man er samboer.

Enten har h*n en sykt godt betalt jobb, eller så har h*n en sykt dårlig betalt jobb?

Med tanke på ferie så er det litt annerledes kjenner jeg. Hvis den med mest penger vil ha en dyrere ferie enn partneren kan finansiere så bør mer penger settes av til dette.

Anonymkode: cc75d...db7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mannen tjener bedre enn meg og begge lønningene går inn på felles konto. 

Vi får lommepenger til eget forbruk, men ellers går lønna til regninger, sparing og pensjonssparing. Siden jeg tjener mye mindre enn mannen, setter han mer penger i pensjonssparing til meg enn til han. 

Det er han som har styring på familieøkonomien hjemme, men vi har en slags økonomisamtale en gang i måneden for å oppdatere meg om hvordan vi ligger an økonomisk, hvor mye penger jeg har brukt osv.. Veldig grei ordning. 

Anonymkode: c0148...f8a

Dere har en slags økonomisamtale hvor du får beskjed om hvordan dere ligger ann, og hvor mye penger DU har brukt. 

Trenger du verge?

Anonymkode: f9da2...e41

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vi eier bolig med ujevn brøk (pga egenkapital), men har felles lån (50/50). Setter inn månedlig sum på felles konto til lån, regninger, felles sparing, mat, forbruk, ferie, opplevelser - setter inn slik at vi begge sitter igjen med lik mengde penger på egen konto (en tjener +/-10 000 mer enn den andre (for ordens skyld den som har mest egenkapital).
Når det er sagt så er vi ikke så nøye på det i hverdagen, hvis den ene ønsker seg noe/trenger noe og den andre har mer penger tilgjengelig så betaler vi gjerne, kjøper en gave eller liknende. Dess lenger vi har vært sammen dess mer felles økonomi får vi, men synes det er fint med et visst skille i starten. 

Anonymkode: 77960...1e8

AnonymBruker
Skrevet

Har alltid hatt fellesøkonomi, 1 konto lønnen går inn på.  Ikke like inntekter. Fra den blir regninger og alle utgifter betalt fra. Ikke snakk mine og dine penger. Begge bruke det som trengs fra den. Ikke må en forklare, hvorfor det plutselig har gått ut noen 1000 kr, heller. Er gift, dette  fungerer topp hos, oss. 

Anonymkode: 947e1...04a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har alltid hatt fellesøkonomi, 1 konto lønnen går inn på.  Ikke like inntekter. Fra den blir regninger og alle utgifter betalt fra. Ikke snakk mine og dine penger. Begge bruke det som trengs fra den. Ikke må en forklare, hvorfor det plutselig har gått ut noen 1000 kr, heller. Er gift, dette  fungerer topp hos, oss. 

Anonymkode: 947e1...04a

Men hvis en vil ha en dyr veske, eller en annen vil ha noen dyre sko - hva gjør dere da? 

Anonymkode: 31e85...76b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da vi var kjærester og samboere betalte han for alle store dyre ting i tillegg til ferier o.l. Jeg betalte for de små tingene og mat. Med store ting er det leilighet/hus, bil, forsikringer, ferier, tv osv. Han tjente da 4x så mye som meg og det har aldri vært noen diskusjon på at vi skulle bidra likt med alt. Han har betalt mye for mitt særkullsbarn og jeg har betalt det som er felles etter beste evne i tillegg til å spare. Det som vi sparte la vi inn i felles hus. Vi er nå gift og fordelingen er fremdeles den samme. Jeg betaler for SFO/barnehage, matvarer, klær og litt diverse til ungene. Mannen betaler for alt større + huslån og forsikringer. Det er ingen krangling om penger, smålighet eller annet. Vi er begge flinke til å spare og har samme innstilling så blir ikke noe snakk om dine og mine penger selv om vi har hver vår konto og skjevfordeling i inntekt. Når det til sin tid kommer arv går det direkte til boliglån eller hytte. Vi trenger ingen felleskonto eller å sette inn like beløp.

Anonymkode: d5927...73e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...