AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #1 Skrevet 28. juni 2021 Jeg bor billig i et flott nyere hus noen i familien min eier, jeg er så heldig å få bo her såpass billig fordi jeg har en alvorlig sykdom og dermed lav innkekt (12 000kr utbetalt) Jeg har en samboer og vi planlegger at han skal flytte inn hos meg. Tingen er den at han har en ganske mye høyere inntekt enn meg. (Han har ca 45 000kr utbetalt) Hva er rettferdig at han betaler da? Han bruker forøvrig bilen min daglig også, og betalere da forsikring, drivstoff og bom Anonymkode: 4742e...fa3
Kenelz Skrevet 28. juni 2021 #3 Skrevet 28. juni 2021 Helt opp til hver enkelt. Noen deler 50/50, noen betaler kun mat og strøm, osv. Hva mener du er riktig? Skal han betale leien og du maten? Hadde heller tenkt på hvilken planer dere har for framtiden. Han har jo høyt inntekt, vil han kjøpe seg inn? Investere i en annen bolig sammen med deg? Har han bolig fra før av? Eier du noe? Har du/dere en plan B dersom leiligheten ikke er tilgjengelig lengre? Osv.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #4 Skrevet 28. juni 2021 Sånn jeg forstår deg så leier du boligen? Hvis det stemmer, burde dere dele alle boutgifter i to. Anonymkode: 1ac61...a41 5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #5 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva betaler du? Anonymkode: d11cf...57f Ca 7000kr for alt som har med bolig og bil å gjøre. Anonymkode: 4742e...fa3
MapleSirup Skrevet 28. juni 2021 #6 Skrevet 28. juni 2021 Det har vært to tråder om det nå nettopp. Der vil du finne masse inspirasjon og demotivasjon😂 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #7 Skrevet 28. juni 2021 Kenelz skrev (2 minutter siden): Helt opp til hver enkelt. Noen deler 50/50, noen betaler kun mat og strøm, osv. Hva mener du er riktig? Skal han betale leien og du maten? Hadde heller tenkt på hvilken planer dere har for framtiden. Han har jo høyt inntekt, vil han kjøpe seg inn? Investere i en annen bolig sammen med deg? Har han bolig fra før av? Eier du noe? Har du/dere en plan B dersom leiligheten ikke er tilgjengelig lengre? Osv. Jeg vet ikke helt hva jeg synst er riktig. Men synst det er vanskelig å planlegge ativiteter og ferier og også bare det å handle mat, når jeg sitter igjen med 8500kr i måneden etter bolig og bil og han sitter igjen med 41 500kr etter bolig og bil Anonymkode: 4742e...fa3 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #8 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vet ikke helt hva jeg synst er riktig. Men synst det er vanskelig å planlegge ativiteter og ferier og også bare det å handle mat, når jeg sitter igjen med 8500kr i måneden etter bolig og bil og han sitter igjen med 41 500kr etter bolig og bil Anonymkode: 4742e...fa3 Så du vil tjene på ham? Anonymkode: c8385...b4a 5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #9 Skrevet 28. juni 2021 Leiebolig? Da betaler dere halvparten hver, vel. Anonymkode: 43ecb...bde 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #10 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så du vil tjene på ham? Anonymkode: c8385...b4a Vil ikke bli utnyttet. Er tross alt han som tjener på meg. Anonymkode: 4742e...fa3 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #11 Skrevet 28. juni 2021 kanskje mest riktig at huset leies til markedspris, og at dere deler dette etter en brøk dere blir enige om (50/50 eller noe annet). Så kan det du får i «avslag» på huset i dag gis deg som månedlig tilskudd fra familiemedlemmet ditt? jeg hadde ihvertfall blitt litt skuffet/irritert om jeg lot noen leie billig av meg fordi jeg ønsket å hjelpe, men så viste det seg at jeg også hjalp samboeren (som ikke trenger det) til å få billig bolig. Dette er jo tapt inntekt for den som er utleier. eks: markedsleie 15000 - dere betaler da 7500 hver. Du får mellomlegget (15000 - 7000) i tilskudd, dvs du betaler i praksis ikke noe. Sånn ca. Hvis han ikke ønsker å leie med den inntekten han har kan dere kjøpe med eiebrøk etter evne. Anonymkode: 23724...425 5
Trolltunge Skrevet 28. juni 2021 #12 Skrevet 28. juni 2021 Hva sier huseier som har vært grei med å la deg leie ekstra billig om at du blir samboer i boligen, med mann som tjener bra? Jeg tenker at dere nå bør betale en normal husleie til huseier, og din samboer halvparten av det. Det var vel aldri huseiers intensjon å hjelpe andre enn deg. 8
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #13 Skrevet 28. juni 2021 Må legge til at selv med eksemplet over så er det en grei/raus deal fra din side - han har ca dobbelt så mye inntekt som deg (hvis du regner med tilskuddet/støtte til husleie du får fra familiemedlemmet), men dere deler allikevel 50/50. Så ingen grunn til å klage, selv om du i praksis da ikke betaler. Det er ikke slik at hans penger/inntekt er mer hans enn pengene du får som hjelp fr ditt familiemedlem, selv om denne hjelpen per i dag kommer i form av redusert husleie. Anonymkode: 23724...425 1
MapleSirup Skrevet 28. juni 2021 #14 Skrevet 28. juni 2021 Trolltunge skrev (6 minutter siden): Hva sier huseier som har vært grei med å la deg leie ekstra billig om at du blir samboer i boligen, med mann som tjener bra? Jeg tenker at dere nå bør betale en normal husleie til huseier, og din samboer halvparten av det. Det var vel aldri huseiers intensjon å hjelpe andre enn deg. Man står fritt til å ta inn samboer i leiebolig.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #15 Skrevet 28. juni 2021 Trolltunge skrev (5 minutter siden): Hva sier huseier som har vært grei med å la deg leie ekstra billig om at du blir samboer i boligen, med mann som tjener bra? Jeg tenker at dere nå bør betale en normal husleie til huseier, og din samboer halvparten av det. Det var vel aldri huseiers intensjon å hjelpe andre enn deg. Huseier vil ikke ha mer betalt, men mener min nye samboer skal betale meg det det ville kostet han med egen leilighet i samme by. Anonymkode: 4742e...fa3 2
Trolltunge Skrevet 28. juni 2021 #16 Skrevet 28. juni 2021 MapleSirup skrev (Akkurat nå): Man står fritt til å ta inn samboer i leiebolig. Ja, men dette er et familiemedlem som har latt ts leie veldig billig for å hjelpe henne. Da er det ufint å ta inn samboer og likevel fortsette med å la huseier sponse boligen, selv om det ikke egentlig er nødvendig lenger. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #17 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): kanskje mest riktig at huset leies til markedspris, og at dere deler dette etter en brøk dere blir enige om (50/50 eller noe annet). Så kan det du får i «avslag» på huset i dag gis deg som månedlig tilskudd fra familiemedlemmet ditt? jeg hadde ihvertfall blitt litt skuffet/irritert om jeg lot noen leie billig av meg fordi jeg ønsket å hjelpe, men så viste det seg at jeg også hjalp samboeren (som ikke trenger det) til å få billig bolig. Dette er jo tapt inntekt for den som er utleier. eks: markedsleie 15000 - dere betaler da 7500 hver. Du får mellomlegget (15000 - 7000) i tilskudd, dvs du betaler i praksis ikke noe. Sånn ca. Hvis han ikke ønsker å leie med den inntekten han har kan dere kjøpe med eiebrøk etter evne. Anonymkode: 23724...425 Markedspris er nok 20 - 22 000kr. Det er en del mer enn hva både jeg og han hadde vært villig til å betale på det vanlige leiemarkedet, ikke har vi egentlig behov for noe så stort og flott heller. Anonymkode: 4742e...fa3
MapleSirup Skrevet 28. juni 2021 #18 Skrevet 28. juni 2021 (endret) Trolltunge skrev (2 minutter siden): Ja, men dette er et familiemedlem som har latt ts leie veldig billig for å hjelpe henne. Da er det ufint å ta inn samboer og likevel fortsette med å la huseier sponse boligen, selv om det ikke egentlig er nødvendig lenger. Jo, jeg skjønner hva du tenker. Men jeg vil tro familien er glad for at TS får økonomisk lette. Hvorfor skulle fokuset ligge på hans økonomi for familien hennes?? De tjener jo det samme.. Endret 28. juni 2021 av MapleSirup Skrivefeil
Brunello Skrevet 28. juni 2021 #19 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Vil ikke bli utnyttet. Er tross alt han som tjener på meg. Anonymkode: 4742e...fa3 Selvfølgelig tjener han ikke på deg. Han taper masse på å ikke være sammen men en som har råd til å kjøpe bolig sammen med seg. 1
Trolltunge Skrevet 28. juni 2021 #20 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Huseier vil ikke ha mer betalt, men mener min nye samboer skal betale meg det det ville kostet han med egen leilighet i samme by. Anonymkode: 4742e...fa3 Da synes jeg også det. Det vil si, jeg antar at huseier mener halvparten av hva det normalt ville koste å leie, siden dere trossalt er to i den boligen. Da har egentlig huseier sagt at hun/han fremdeles ønsker å hjelpe deg, men ikke noen andre. Det bør du nesten respektere. Urimelig er det heller ikke. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå