AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #1 Skrevet 28. juni 2021 Hei! Noen som vet om regler for penger en arvet når en var i ekteskap? Jeg har en eksmann som ikke vil kjøpe meg ut av huset vi eide sammen fordi han har investert i penger han har arvet. Jeg har forsøkt å finne ut av dette, men må ærlig innrømme at at jeg sliter litt. Har dere noen erfaring? Anonymkode: 17738...c15
Enterprises Skrevet 28. juni 2021 #2 Skrevet 28. juni 2021 Jeg sliter med å skjønne 10/% hva du mener. Men det enkleste er vell å selge din del av boligen. Evt kan du "lure" systemet. Du får kjøpt et nytt sted med lånte penger. Også stopper du å betale på gammel bolig. Det blir tvangs solgt og du får prikker. Men det har ikke noe å si siden du har alt kjøpt deg et nytt sted
Brunello Skrevet 28. juni 2021 #3 Skrevet 28. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hei! Noen som vet om regler for penger en arvet når en var i ekteskap? Jeg har en eksmann som ikke vil kjøpe meg ut av huset vi eide sammen fordi han har investert i penger han har arvet. Jeg har forsøkt å finne ut av dette, men må ærlig innrømme at at jeg sliter litt. Har dere noen erfaring? Anonymkode: 17738...c15 Dersom boligen utelukkende er kjøpt for penger mannen arvet, har han rett på skjevdeling av verdien av boligen. Dersom han fortsetter å bo i den, har ikke du krav på å bli kjøpt ut. Endret 28. juni 2021 av Brunello
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #4 Skrevet 28. juni 2021 Enterprises skrev (25 minutter siden): Jeg sliter med å skjønne 10/% hva du mener. Men det enkleste er vell å selge din del av boligen. Evt kan du "lure" systemet. Du får kjøpt et nytt sted med lånte penger. Også stopper du å betale på gammel bolig. Det blir tvangs solgt og du får prikker. Men det har ikke noe å si siden du har alt kjøpt deg et nytt sted Får prikker...? Anonymkode: 12086...3c4 1
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 28. juni 2021 #5 Skrevet 28. juni 2021 Enterprises skrev (40 minutter siden): Jeg sliter med å skjønne 10/% hva du mener. Men det enkleste er vell å selge din del av boligen. Evt kan du "lure" systemet. Du får kjøpt et nytt sted med lånte penger. Også stopper du å betale på gammel bolig. Det blir tvangs solgt og du får prikker. Men det har ikke noe å si siden du har alt kjøpt deg et nytt sted Anbefales absolutt ikke. Ts får da inkassovarsler, betalingsmerknader og masse unødvendig stress. Mulig tvangstrekk i lønn og dårlig rykte. Riktig svar: kontakt advokat og ta det derfra på en ordentlig måte. Hvis du er medlem i en fagforening, så kan det være at får en rimelig advokat.
Målvakt Skrevet 28. juni 2021 #6 Skrevet 28. juni 2021 (endret) Enterprises skrev (1 time siden): Jeg sliter med å skjønne 10/% hva du mener. Men det enkleste er vell å selge din del av boligen. Evt kan du "lure" systemet. Du får kjøpt et nytt sted med lånte penger. Også stopper du å betale på gammel bolig. Det blir tvangs solgt og du får prikker. Men det har ikke noe å si siden du har alt kjøpt deg et nytt sted TS her; Jeg var kanskje veldig utydelig siden du ikke skjønte noe særlig av hva jeg mente. Jeg flyttet fra huset for tre år siden, eier mitt eget sted. Jeg vil bare ha pengene jeg har krav på, men eksen snakker om arv han har brukt på huset vi elde sammen for 10 år siden. Så lurer bare på hva han og jeg har krav på Endret 28. juni 2021 av Målvakt
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #7 Skrevet 29. juni 2021 Målvakt skrev (29 minutter siden): TS her; Jeg var kanskje veldig utydelig siden du ikke skjønte noe særlig av hva jeg mente. Jeg flyttet fra huset for tre år siden, eier mitt eget sted. Jeg vil bare ha pengene jeg har krav på, men eksen snakker om arv han har brukt på huset vi elde sammen for 10 år siden. Så lurer bare på hva han og jeg har krav på Han må kunne bevise at arven ble brukt til å øke verdien av huset eller at han nedbetalt gjelda på sin del av huset. I tillegg skal Han ha opplyst deg den gangen hvor mye penger det er snakk om og hvordan de ble brukt. Min eks arvet ett beløp, han ville ikke si hvor mye. Han brukte en ukjent del av arven på å fikse noe på huset. Vi hadde ett gravearbeid som kom på 20 000 men jeg så aldri fakturaen. Senere ved skilsmisse ville han ha igjen hele arven sin, fortsatt kunne han ikke si hvor mye eller hvordan den var disponert. Advokat avslo dette kontant. Anonymkode: 52e58...dec
Enterprises Skrevet 29. juni 2021 #8 Skrevet 29. juni 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Får prikker...? Anonymkode: 12086...3c4 Betalings anmerkninger mente jeg
Enterprises Skrevet 29. juni 2021 #9 Skrevet 29. juni 2021 6 hours ago, Hvemsomhelst said: Anbefales absolutt ikke. Ts får da inkassovarsler, betalingsmerknader og masse unødvendig stress. Mulig tvangstrekk i lønn og dårlig rykte. Riktig svar: kontakt advokat og ta det derfra på en ordentlig måte. Hvis du er medlem i en fagforening, så kan det være at får en rimelig advokat. Dårlig rykte? Wtf?
Million Skrevet 29. juni 2021 #10 Skrevet 29. juni 2021 Enterprises skrev (1 minutt siden): Dårlig rykte? Wtf? Hun mener hos finansinstitusjoner og foretak som låner ut penger, gir ut kredittkort, avbetalinger etc. I det store og hele svartelistes du og får "dårlig rykte" overalt, hvis du er en dårlig betaler ett sted. Som det med forslaget lenger opp i tråden om å la være å betale på boliglånet til huset som eks-mannen sitter på. Å gjøre det, vil bare gi ris til egen bak, så og si.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #11 Skrevet 29. juni 2021 Advokat. Det er det eneste rådet du skal høre på. Anonymkode: 3b9ff...fa8 1
Enterprises Skrevet 29. juni 2021 #12 Skrevet 29. juni 2021 42 minutter siden, Million said: Hun mener hos finansinstitusjoner og foretak som låner ut penger, gir ut kredittkort, avbetalinger etc. I det store og hele svartelistes du og får "dårlig rykte" overalt, hvis du er en dårlig betaler ett sted. Som det med forslaget lenger opp i tråden om å la være å betale på boliglånet til huset som eks-mannen sitter på. Å gjøre det, vil bare gi ris til egen bak, så og si. Ja det er lov å tro det. Det følger deg noen år også er det borte. Og siden hun har kjøpt noe nytt så har ikke den anmerkningen noe å si på lang sikt og hun er kvitte han tette gubben hennes og straffet han 2
Gjest Blondie65 Skrevet 29. juni 2021 #13 Skrevet 29. juni 2021 Dersom Per og Kari kjøper en bolig som de eier sammen så skal de ved skilsmisse dele boet. Da vil de få 50 % hver under forutsetning av at skjevdeling ikke er avtalt. Dersom Per mener at hans arv har tilført boligen verdier må han godtgjøre dette ved å bevise det - dvs. konkret vise at da det nye kjøkkenet ble installert så ble det betalt med hans arvede penger. Kan han ikke bevise det, så er pengene tapt for hans del. Hvem som eier en bolig står i eiendomsregisteret seeiendom.no. Det er ut i fra dette TS vet om hun eier noe der eller ikke. Man får ikke eierandel av å vaske huset, handle maten og klærne til barna. Skal man ha en eierandel uten at man selv skyter inn et beløp eller betaler en andel av boligens lån må dette avtales. Det kan man ikke gjøre i ettertid. TS: hvorfor har det gått tre år og hvorfor ble ikke dette ordnet da separasjonstiden var slutt, eller har dere ikke skiftet fordi mannen trenerer dette? Du må i så fall skaffe deg advokat.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #14 Skrevet 29. juni 2021 Om de er gift og huset er felleseie verdi 6 mill, men mannen arver penger 2 mill som han bruker på huset. Da kan han vel kreve skjevdeling på at hans 2 mill utelates fra delingen om han kan bevise hvor pengene kom fra. Dvs verdi som skal fordeles er 4 mill, og han må da betale ut ts med 2 mill. Anonymkode: 601c1...951
Million Skrevet 29. juni 2021 #15 Skrevet 29. juni 2021 Enterprises skrev (15 minutter siden): Ja det er lov å tro det. Det følger deg noen år også er det borte. Og siden hun har kjøpt noe nytt så har ikke den anmerkningen noe å si på lang sikt og hun er kvitte han tette gubben hennes og straffet han Du virker som du synes det var en god idé å bare drite i og betale huslånet med eksen? Er du i det hele tatt klar over hvor DYRT det er å la være og betale for seg? Hvilke renter og straffegebyrer og inkassosalær og gebyrer som påløper? Det er ingen god idé å la være og betale for seg på noe som står i ens eget navn for å "straffe" eksen, nei. Da bør hun finne andre metoder. 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #16 Skrevet 29. juni 2021 begjære sameie oppløst. se sameierloven. det er faktisk en lov som gjør at den ene parten ikke kan trenere dersom den andre parten ønsker å selge sin del. følger du denne gjelder det som står i tinglysning. hans problem og feil at han ikke har skrevet ne avtale dersom han brukte arv. ikke ditt ansvar. ta en telefon til huseiernes landsforbund. Anonymkode: 3f9f5...521 6
Målvakt Skrevet 29. juni 2021 #17 Skrevet 29. juni 2021 Blondie65 skrev (7 timer siden): Dersom Per og Kari kjøper en bolig som de eier sammen så skal de ved skilsmisse dele boet. Da vil de få 50 % hver under forutsetning av at skjevdeling ikke er avtalt. Dersom Per mener at hans arv har tilført boligen verdier må han godtgjøre dette ved å bevise det - dvs. konkret vise at da det nye kjøkkenet ble installert så ble det betalt med hans arvede penger. Kan han ikke bevise det, så er pengene tapt for hans del. Hvem som eier en bolig står i eiendomsregisteret seeiendom.no. Det er ut i fra dette TS vet om hun eier noe der eller ikke. Man får ikke eierandel av å vaske huset, handle maten og klærne til barna. Skal man ha en eierandel uten at man selv skyter inn et beløp eller betaler en andel av boligens lån må dette avtales. Det kan man ikke gjøre i ettertid. TS: hvorfor har det gått tre år og hvorfor ble ikke dette ordnet da separasjonstiden var slutt, eller har dere ikke skiftet fordi mannen trenerer dette? Du må i så fall skaffe deg advokat. Takk for svar. Jeg har gitt fra meg skjøtet for lenge siden, i 2018. Jeg var veldig naiv og ble enig med eksen om at jeg kan vente med å bli kjøpt ut så han kan beholde huset og våre felles barn får bo et sted dem er kjent og trives. Jeg har en vag kontrakt med underskrift der det står at han skal kjøpe meg ut når han enten selger eller en annen kjøper seg inn i huset. Alt dette endret seg når jeg fikk ny kjæreste og eksen plutselig nekter å betale meg ut, uavhengig av «kontrakten» som er signert. Nå har han ny samboer og jeg valgte å ta opp temaet fordi det virker som han har penger i hue og ræva, mens jeg har huslån opp etter øra.. Jeg kan i utganspunktet skylde meg selv for å være naiv, men vi har eid hus sammen i 12 år og mener jeg har krav på noe. Selv om det er arv han har brukt for å investere i huset.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #18 Skrevet 29. juni 2021 Skaff deg advokat som kan se på avtalen, han må jo overholde den. Men skal han selge, eller noen kjøpe seg inn? Ellers må du vel uansett vente, så lenge vilkårene for avtalen ikke er oppfylt. Anonymkode: 6170a...c85 2
Enterprises Skrevet 29. juni 2021 #19 Skrevet 29. juni 2021 10 hours ago, Million said: Du virker som du synes det var en god idé å bare drite i og betale huslånet med eksen? Er du i det hele tatt klar over hvor DYRT det er å la være og betale for seg? Hvilke renter og straffegebyrer og inkassosalær og gebyrer som påløper? Det er ingen god idé å la være og betale for seg på noe som står i ens eget navn for å "straffe" eksen, nei. Da bør hun finne andre metoder. Blir betalt ned ved tvangssalg
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #20 Skrevet 29. juni 2021 Målvakt skrev (3 timer siden): Takk for svar. Jeg har gitt fra meg skjøtet for lenge siden, i 2018. Jeg var veldig naiv og ble enig med eksen om at jeg kan vente med å bli kjøpt ut så han kan beholde huset og våre felles barn får bo et sted dem er kjent og trives. Jeg har en vag kontrakt med underskrift der det står at han skal kjøpe meg ut når han enten selger eller en annen kjøper seg inn i huset. Alt dette endret seg når jeg fikk ny kjæreste og eksen plutselig nekter å betale meg ut, uavhengig av «kontrakten» som er signert. Nå har han ny samboer og jeg valgte å ta opp temaet fordi det virker som han har penger i hue og ræva, mens jeg har huslån opp etter øra.. Jeg kan i utganspunktet skylde meg selv for å være naiv, men vi har eid hus sammen i 12 år og mener jeg har krav på noe. Selv om det er arv han har brukt for å investere i huset. det kan være at advokat sier denne avtalen ikke er gyldig. særlig om den er underskrevet uten vitner. Anonymkode: 3f9f5...521 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå