Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn på 11 måneder, som fremdeles sover urolig og dårlig på nettene. Han legges fra ca 19 og sover stort sett 11 timer på natta, men dette er langt i fra regelmessig. Enkelte netter våkner han så hyppig som flere ganger i timen, mens han på en «god» natt kanskje våkner 1-2 ganger på kvelden, og 2-3 ganger etter jeg har lagt meg. Når han våkner er det av og til nok med en hånd på ryggen og smokk, mens av og til må han ammes i søvn. 

Jeg har tidligere beroliget meg med at alle barn er forskjellige, og det er ikke alle som sover natta gjennom fra de er 6 måneder, men dess eldre han blir desto verre føles det som det blir. Og jeg blir så usikker på hva som er normalen. Er det normalt at så store babyer våkner så ofte? Når pleier det i såfall å gi seg? Bør vi sjekke for fysiske plager? 

Ellers er han en blid og fornøyd gutt på dagtid. Han spiser godt med fast føde, og sover to dupper på ca 1 time. Våkner etter siste dupp mellom kl 2 og 3, og er god og trøtt til kvelden. Søvnproblemene på natta har vedvart omtrent siden han var 4 måneder gammel, og har egentlig blitt verre med tiden, med enda flere oppvåkninger og urolig søvn, pluss tidvis veldig tidlige morgener.

Tips og støttende ord mottas med takk❤️

Anonymkode: bce36...66d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å kutte ammingen på natt? Min var helt puppegal og måtte ammes i søvn, så jeg trodde det skulle bli et sånt mareritt å kutte nattammingen, men det har gått veldig fint! Det ble en del gråt når han plutselig måtte finne søvnen selv i starten, men jeg var alltid ved siden av han og holdt en hånd på han i gråten. Vanligvis er nattamming en motivasjon for å våkne på natta, så det hjelper ofte å kutte den. Min gikk fra et snitt på 10 oppvåkninger til 2 oppvåkninger på et par dager, og senere ble det 0-1 oppvåkninger. Å kutte nattammingen gjør man selvsagt bare etter at ungen har begynt med fast føde, men din er eldre enn min var da jeg kuttet.

Anonymkode: 40bd1...a8e

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være helt normalt, og det kan selvsagt være fysiske plager også. Å kutte nattammingen kan hjelpe, men det kan også gjøre alt mye verre 😅 men ja, det er like normalt at barn våkner om natten frem til kanskje skolealder som det er at de sover rundt :) dessverre 🙈 vi prøvde alt med eldste, å kutte nattammingen var det dummeste jeg noen gang gjorde for han våknet minst like mye men det var vesentlig vanskeligere å få roet han..

Om du er bekymret skader det selvsagt aldri å utelukke fysiske plager som feks væske i mellomøret, (stille) reflux, stiv nakke, kort tungebånd osv, om du har en magefølelse på at noe plager han. 

Anbefaler gruppen på Facebook som heter Sove uten gråt, der er mange tips du kan prøve og mange i samme situasjon :)

Anonymkode: 8155f...c67

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det kan være helt normalt, og det kan selvsagt være fysiske plager også. Å kutte nattammingen kan hjelpe, men det kan også gjøre alt mye verre 😅 men ja, det er like normalt at barn våkner om natten frem til kanskje skolealder som det er at de sover rundt :) dessverre 🙈 vi prøvde alt med eldste, å kutte nattammingen var det dummeste jeg noen gang gjorde for han våknet minst like mye men det var vesentlig vanskeligere å få roet han..

Om du er bekymret skader det selvsagt aldri å utelukke fysiske plager som feks væske i mellomøret, (stille) reflux, stiv nakke, kort tungebånd osv, om du har en magefølelse på at noe plager han. 

Anbefaler gruppen på Facebook som heter Sove uten gråt, der er mange tips du kan prøve og mange i samme situasjon :)

Ja, min frykt er nettopp som du sier at hvis jeg kutter nattammingen så må jeg i tillegg være våken lenge under alle disse oppvåkningene. 

Ettersom han er såpass fornøyd på dagtid har jeg egentlig vansker med å tro at det er fysiske plager. Og hvis dette er like normalt som å sove gjennom så vil jeg jo tro at vi dessverre har fått et barn som strever med søvnen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, min frykt er nettopp som du sier at hvis jeg kutter nattammingen så må jeg i tillegg være våken lenge under alle disse oppvåkningene. 

Ettersom han er såpass fornøyd på dagtid har jeg egentlig vansker med å tro at det er fysiske plager. Og hvis dette er like normalt som å sove gjennom så vil jeg jo tro at vi dessverre har fått et barn som strever med søvnen.

Ja det kan dessverre være. Minste mi var slik, tilfreds og blid på dagen, men sov fryktelig dårlig. Viste seg at hun hadde melkeproteinallergi, men det fant vi ikke ut før hun var 9 mnd. Så dessverre ikke alltid like lett å se slikt heller. Eldste var syk på fleire måter, så hun var jo så rolig å bedagelig i forhold til han 😅 så jeg ville gitt det litt mer tid ja, men om det vedvarer skader det selvsagt ikke å sjekke litt mer opp i det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...