Gå til innhold

Hva gjør dere når baby ikke sovner, men er tydelig trøtt og det er langt forbi leggetid?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd:

- Holde baby fysisk fast 

- swaddle

- synge

- bytte stilling til det uendelige 

- ta pause, la baby ligge og drive på i senga med sitt mens jeg prøver å ikke miste håpet på å noen gang få igjen en normal kveld (😖

- ta baby ut i stua

- bysse 

- høre på beroligende babymusikk/bamse

- bytte bleie 

Hun er 7 mnd, og jeg spyr snart av legging, jeg har tatt ALLE nettene siden hun ble født pga amming. Hun nekter flaske, prøver jevnlig, senest idag. Grining til punktet brekker seg i egen seng. 

Vær så snill, hjelp 😩

Anonymkode: 50560...cd1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stort sett tar med opp i stua hvis det hjelper på humøret. Prøver legging igjen hvis tempoet går nedover. Noen ganger er hun oppe til kl 23. Andre ganger sovner hun kl 19.

Din baby er bare 7 mnd. Gi det noen mnd til 😊

• Liker 4
Skrevet

Fant frem bæretøy og gikk ut. Ble noen sene kveldsturer på oss den sommeren 😊

Miljøforandring kan gjøre susen. Vogn/bæretøy/hva nå enn du har tilgjengelig og rolig stemning. Dette går over, det vil ikke være sånn bestandig, bare pust rolig og slapp av 😊

• Liker 5
Gjest Elder Millennial
Skrevet

Jeg pleide å sitte i gyngestol og nynne sanger til mine. Hvis du har noen som kan avlaste deg litt så er det godt å bytte litt på hvis man begynner å bli frustrert. 

Ellers ville jeg tatt barnet helt ut av situasjonen og begynt på leggerutinene på nytt. Viktig med rutiner rundt leggingen, da går det mye lettere.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lot henne dulle i senga så lenge hun ikke laget lyd som viste at hun begynte å mistrives. Jeg synes det er flott hvis de lærer seg å sovne selv, men jeg synes det skal kun være positivitet på rommet så hvis hun ble litt lei så kom jeg og bysset henne og ammet henne. 

Anonymkode: e7260...09b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han ikke er trøtt, tar jeg ham ut i stua. Bør han være trøtt, ligger vi i rommet og koser. 

Anonymkode: 2caaf...be6

AnonymBruker
Skrevet

Med første baby hendte det at jeg tok henne i bæresele og gikk tur med hunden hvis jeg kjente at jeg ble veldig lei. På denne tiden av året i hvert fall, men det var heldigvis sommer den perioden jeg husker vi strevde som verst med leggingen. 

Nå med nr. to, pleier jeg å høre på podcast på det ene øret. Hun sovner ikke noe raskere, men jeg blir ikke så frustrert over at det tar tid og tenker ikke så mye på alt jeg må gjøre når hun endelig sovner og alt jeg ikke får gjort. I tillegg hjelper vissheten om at det er en periode. Treåringen sovner nesten alltid uten problemer, og leggingen med henne er bare koselig nå. 

Anonymkode: 363df...2c9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Gjør det beste som finnes. Legg deg i sengen med babyen ved siden av. Da kommer hun til å falle til ro til slutt. Kose, høre på pusten, lukte og bare drite i det at du vill ha en normal kveld igjen. De kveldene kommer! Det haster ikke nå, nyt babyen din

Anonymkode: c83e0...3bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres veldig likt ut som hos oss, jeg hadde også prøvd alt du har på lista. Ser at du allerede har prøvd å holde ungen fast, men hvor lenge og konsekvent har du prøvd? Jeg hadde også prøvd det, men har en unge som gråter ganske hysterisk, så jeg stoppet alltid etter at gråten eskalerte. På et tidspunkt var jeg så utbrent at jeg tenkte at nå må jeg enten la ungen ligge og gråte alene på eget rom (noe man selvsagt ikke skal gjøre, men jeg var helt ødelagt av mange måneder uten søvn) eller så kjører jeg på med å holde fast ungen og la henne gråte, for det må jo stoppe på et tidspunkt. Det ble løsningen her, i hvert fall. Jeg holdt hendene hennes fast, så hun ikke fikk snudd seg og ikke fikk brukt hendene. Hun gråt en del de første dagene, men viste bare flere og flere trøtthetstegn. Babyer som ikke klarer å regulere søvnen selv, må noen ganger tvinges. Man skal selvsagt gjøre dette på en trygg måte; snakke/synge beroligende, om mulig ligge kinn mot kinn, så babyen skjønner at det er trygt, selv om den ikke liker å bli holdt. Etter få dager hadde jeg plutselig en baby som fant søvnen selv, helt sykt!

Ellers vet jeg at en del har fått en "ny" baby etter å ha vært hos kiropraktor, så det er kanskje verdt et forsøk. 

Anonymkode: 2275f...786

AnonymBruker
Skrevet

Får hun fast føde ? 

Jeg pleier å ta med jenta mi i stua gir hun vann, mat, litt baby ostepops, mens vi ser på favoritt musikk video'er på youtube.
koser og leker! sliter hun mest mulig ut blir selv veldig sliten, kan ta alt ifra en halv time til 3 timer.

noen ganger hjelper det å la hun ligge i sengen våres inn til meg stryker hun på håret til hun sovner.

Hvordan er rommet der hun ligger.? Her har vi en aircondition på rommet som er på hele natten den kjøler ned rommet 17 grader. Hun sovner ført og tungt av lyden til aircondition og vifte. 

Er barnet veldig urolig og grinete! selv om hun ikke har feber så kan du godt gi hun en Paracet. kan hende det er noen tenner som forstyrer søvnen. 

Anonymkode: 99248...022

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selv om du ammer så kan far legge. Vi har byttet på når det tar lang tid. 

Anonymkode: 8ae4d...80e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her var det mange gode og oppløftende svar, tusen takk🥰 

Rommet er mørkt og kjølig. Jeg har fullt fokus på baby når vi er her inne, og tro meg, nyter tida (hen. til et av svarene). 

Hun får fast føde og de ostepopsa er gull verdt 🙈🙈 

Det med bæreselen pleier jeg å gjøre på dagtid, har ikke brukt på kvelden, men takk for godt tips. Skal prøve neste gang det blir krise. 

Jeg spør pappaen om avlastning når det blir krise, og sa tar han henne med seg på stua, eller jeg gjør det.

Det er tenner på vei, fått sin første. Blitt. Mye mer urolig etter det. 

Takk for tips om å holde henne fast, tror jeg skal prøve det for merker at hun ikke klarer å falle til ro selv. 

Når hun ligger i senga med meg, er det ikke snakk om noe ligge ved siden av og skulle med, ALT skal skje hele tiden! Klatre opp etter veggen/puter/sprinkelsenga osv osv, utforske over alt, så tror ikke det er så nyttig i vårt tilfelle 😅 hadde vært så koselig å kunne stryke henne på kjaken/håret 🥰🥰

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Legge tidligere 

Anonymkode: 1f655...039

Skrevet (endret)

Airpods er gull verdt både for meg og pappaen. Da kan vi høre på podcast i det ene øret mens vi bærer eller stryker eller ammer eller leker😂 Og be alle du kan om avlastning. vi har begynt å få halvannen times trilletur fra svigers nå fast en gang i uken og det er så nydelig. Ellers går det mye i bæresele, men tenker å begynne mer med vogn og turer egentlig. Tror det er lettere å lære de å sovne selv til slutt da. 

Endret av Oxytenis
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Oxytenis skrev (2 timer siden):

Airpods er gull verdt både for meg og pappaen. Da kan vi høre på podcast i det ene øret mens vi bærer eller stryker eller ammer eller leker😂 Og be alle du kan om avlastning. vi har begynt å få halvannen times trilletur fra svigers nå fast en gang i uken og det er så nydelig. Ellers går det mye i bæresele, men tenker å begynne mer med vogn og turer egentlig. Tror det er lettere å lære de å sovne selv til slutt da. 

Hun sover veldig godt i vogn, dagtid er egentlig ikke problemet - det er den siste legginga.

Begynner i 19-tida, kan sovne som sent som 24:00+

Airpoda var ikke dumt, det skal vi prøve 😊

AnonymBruker
Skrevet

Bæretøy og satt og humpet på sånn treningsball til hun sovnet. Det var det eneste som funket og var mindre slitsomt enn å gå rundt og bære.

Anonymkode: c7f67...1f8

• Liker 2
Skrevet

Et triks som alltid funket hos oss var å gå i trapper. Typisk så bar jeg henne da og bare gikk opp og ned ett trappetrinn til hun sovnet. Kanskje litt slitsomt om man må holde på lenge, men kunne se TV fra der jeg var. Jobb for pappaen dersom du er sliten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at hun faktisk er trøtt, selv om det er over "leggetid"? 

Sønnen vår (nå straks 2 år) har vært B-menneske helt siden han ble født. Her er det ikke snakk om soving før i 22-23 tiden på kvelden. Vi legger han kl. 20 og frem til ham sovner får han ligge i senga og holde på. Han koser med bamsen, "forteller" om dagen sin, dupper av litt, prater litt igjen osv. før han sovner ordentlig. Til gjengjeld sover han da hele natta (til ca kl. 09) og en god 1,5-2 timer på dagtid. Har du sjekket ut søvnmønsteret til babyen din? Vi brukte LANG tid på å skjønne at ungen ikke var trøtt, selv om vi trodde det. Så mange kvelder med basseng, bæring, byttet på, holdt fast osv. 

Vi hadde en refluxbaby i tillegg, så da han begynte å snu seg måtte vi binde han fast eller så spør han ned hele senga og vi måtte ta han opp, skifte på senga og begynne hele prosessen på nytt. Han sov med nattpose og vi tredde et belte igjennom armhullene og rundt madrassen. Det gjorde han han hadde full bevegelsesfrihet inni posen, men fikk ikke reist seg opp eller snudd seg rundt. Det gjorde at han sovnet fortere her (han sover fortsatt med nattpose, men vi binder han ikke fast lenger)😉 

Som foreldre kan vi legge til rette for god søvn, men vi kan ikke tvinge barn til å sove (uansett hvor mye vi ønsker det noen ganger). Husk å trekke pusten, det kommer til å bli bedre 💛

Anonymkode: ce849...d96

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er du sikker på at hun faktisk er trøtt, selv om det er over "leggetid"? 

Sønnen vår (nå straks 2 år) har vært B-menneske helt siden han ble født. Her er det ikke snakk om soving før i 22-23 tiden på kvelden. Vi legger han kl. 20 og frem til ham sovner får han ligge i senga og holde på. Han koser med bamsen, "forteller" om dagen sin, dupper av litt, prater litt igjen osv. før han sovner ordentlig. Til gjengjeld sover han da hele natta (til ca kl. 09) og en god 1,5-2 timer på dagtid. Har du sjekket ut søvnmønsteret til babyen din? Vi brukte LANG tid på å skjønne at ungen ikke var trøtt, selv om vi trodde det. Så mange kvelder med basseng, bæring, byttet på, holdt fast osv. 

Vi hadde en refluxbaby i tillegg, så da han begynte å snu seg måtte vi binde han fast eller så spør han ned hele senga og vi måtte ta han opp, skifte på senga og begynne hele prosessen på nytt. Han sov med nattpose og vi tredde et belte igjennom armhullene og rundt madrassen. Det gjorde han han hadde full bevegelsesfrihet inni posen, men fikk ikke reist seg opp eller snudd seg rundt. Det gjorde at han sovnet fortere her (han sover fortsatt med nattpose, men vi binder han ikke fast lenger)😉 

Som foreldre kan vi legge til rette for god søvn, men vi kan ikke tvinge barn til å sove (uansett hvor mye vi ønsker det noen ganger). Husk å trekke pusten, det kommer til å bli bedre 💛

Anonymkode: ce849...d96

Hun gnir seg i øynene, gjesper, tar seg til øret, har "sutre-sove" - tonen sin og er uvanlig blank i øynene, så vi tolker henne som trøtt, men går skeis så mange ganger at det må jo være noe vi gjør feil 😅

Trapper og bæresele - takk for tipsene 👏👏👏

• Liker 1
Skrevet

Du sier det er tenner på vei. Det kan jo være hele forklaringen egentlig. Typisk at "ostepoppen" er populær da. Har dere prøvd den babydent geleen? Evt noen kalde biteringer. 

Ellers kan jeg trøste deg med at det meste kommer og går i korte perioder. Plutselig så løsner det litt igjen. Du må bare prøve å få litt avlastning så du ikke blir sprø. Og kanskje må dere akseptere at det ikke blir noen voksentid på kvelden nå en periode. Snakk ihvertfall med pappan så dere er "to om det". 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...