AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #1 Skrevet 28. juni 2021 https://www.nrk.no/osloogviken/nydalen-videregaende-delte-ut-penger-til-elever-1.15555810 Bra eller ikke å belønne de flinke elevene? Bør skolene også slutte med ting som klassekamper, siden den ene klassen da blir lei seg når de taper? Anonymkode: f0b98...d35 5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #3 Skrevet 28. juni 2021 Det er helt innafor! Elever som er flinke i idrett premieres. Hvorfor ikke de som er skoleflinke? Vi må tåle at alle ikke er like, og at andre er flinkere enn oss. Sånn er livet. Det er tydeligvis mange sarte sjeler der ute og jeg fatter ikke hvordan de skal takle livet. Anonymkode: ede08...1c6 48
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #4 Skrevet 28. juni 2021 Jeg var den som «alltid» fikk de beste karakterene i klassen, og jeg gikk ut med best snitt på min videregående skole. Jeg fikk ikke noe gavekort, på ingen måte, og er ikke skuffet over det, hvis noen skulle lure. 🤣 Jeg tenker at dette er et typisk eksempel på janteloven. Det er ikke er lov å være god i skolefag, for da er man nerd og skal holde kjeft for å unngå å bli mobbet - mens det er heeeeelt fantastisk å være god i for eksempel fotball, da er man kul og verdt å beundre. Og jeg ser ikke hvordan korona skal gjøre dette annerledes. Det er ikke nødvendigvis sånn at de elevene som fikk de gavekortene ikke hadde «ligget våkne om natta og grått» de, også. I Norge feirer vi i svært liten grad det de faglig sterkeste elevene presterer, og vi legger heller ikke til rette for at de skal utnytte potensialet sitt fullt ut i norsk skole. Hvis man har dysleksi kan man kanskje ikke få den sjekken, akkurat som man ikke kan bli god i fotball, få 6 i gym og bli beundret hvis man var uheldig med genetikken, f.eks. sammensetningen av muskelfibre. Livet er urettferdig. Sånn er det. Så ja, dette synes jeg er litt unødvendig å fyre seg opp over. Anonymkode: 421ed...05a 27
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #5 Skrevet 28. juni 2021 Synes det er helt greit. Det har jo også vært vanlig at elever med bare 6-ere har fått oppmerksomhet i pressen. Klart at det kanskje ikke er tidsriktig med snøfnugg-generasjonen som vokser opp i dag. Anonymkode: 1bc61...6ac 20
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #6 Skrevet 28. juni 2021 Vi burde bli flinkere til å feire de flinkeste elevene. Det er de som kommer til å bygge landet. Anonymkode: 2cc4f...ec2 17
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #7 Skrevet 28. juni 2021 Synes det er helt greit å premiere de flinkeste, men måten det ble gjort på her ble litt merkelig. Først en rørende tale om at innsats er viktig og at alle er gode nok, også premiering av de flinkeste. Kanskje det burde vært gjort motsatt? Premier først, og kanskje da også flere typer som deles ut. Ikke bare til de flinkeste, men også minst fravær etc. Også en tale til slutt om at det viktigste faktisk er deg, og hvilken person du velger å være etc. Anonymkode: 73bde...475 9
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #8 Skrevet 28. juni 2021 Skal ikke skolen forbrede ungdom på livet? Anonymkode: 75d17...7fe 5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #9 Skrevet 28. juni 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Vi burde bli flinkere til å feire de flinkeste elevene. Det er de som kommer til å bygge landet. Anonymkode: 2cc4f...ec2 Det er liten sammenheng mellom karakterer og de som skaper arbeidsplasser i fremtiden. Anonymkode: 75d17...7fe 6
Kågebruker Skrevet 28. juni 2021 #10 Skrevet 28. juni 2021 Det er helt greit. Synes folk bør kunne takle at andre får en premie. 16
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #11 Skrevet 28. juni 2021 Jeg er lærer, og det er sjelden de med best karakterer som imponerer meg mest. Ja, mange av dem jobber hardt, men det er nok av dem som jobber for 3-eren sin, også. Hvorfor ikke gi premie til han som klarer å komme på skolen selv om han har angst? Hun som alltid inviterer andre med til lunsj? Han som hadde muntlig framføring foran klassen selv om han har en talefeil? Han som har generelle lærevansker og kommer til å slite uansett hvilken utdannelse han prøver på, men har det fineste smilet du kan tenke deg og alltid hjelper til med å rydde i klasserommet eller gir bort nisten sin til de andre i klassen? Det handler ikke om jantelov, det handler om hva slags samfunn vi vil ha og hva vi vektlegger som viktig. Jeg ønsker meg et samfunn med mennesker med empati som tar vare på hverandre, som gjør sitt beste, som stiller opp for andre. Jeg sier ikke at ikke elevene med toppkarakterer kan være blant dem, men jeg vil at de uten også skal bli sett og få anerkjennelse, fordi de også har kvaliteter som burde premieres og verdsettes. Anonymkode: a19ba...29d 26
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #12 Skrevet 28. juni 2021 En slik ordning husker jeg vi hadde da jeg gikk på vgs. Helt fair. Jeg var ikke den som fikk premie heller😅 Hva skjer med foreldrenegenerasjonen som lærer dagens ungdom å ikke tåle motgang? Anonymkode: 575df...dba 13
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #13 Skrevet 28. juni 2021 Jeg mener det er helt feil å premiere ut i fra karakter. Kanskje har Kine jobbet hardere for den 3ern i snitt enn Lars har for sin 5er i snitt... Om det skulle premieres så burde det være for dem som har gjort en innsats for skolemiljøet, de som utgjør en forskjell for sine medelever! Anonymkode: 42970...af1 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #14 Skrevet 28. juni 2021 Helt greit. Hilsen en middelmådig elev Anonymkode: 1574c...1d4 13
Tradegy Skrevet 28. juni 2021 #15 Skrevet 28. juni 2021 De setter elevene opp mot hverandre, ved å kjøre sak i media. Tror dessverre hets og trolling tar over gleden. Kanskje det ville vært bedre å sendt gavekortene i posten, på vegne av skolen og dermed minimert den negative biten av det.
Kågebruker Skrevet 28. juni 2021 #16 Skrevet 28. juni 2021 Hvorfor må folk ta alt så personlig selvom det ikke angår de? 6
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #17 Skrevet 28. juni 2021 Heller mot at det er litt smakløst. De med best karakterer har jo allerede fått de beste kortene å spille videre med, så det blir fort dobbel belønning for medfødte evner. Helt greit at noen er flinke og noen er mindre flinke, men det vil de jo merke i praksis uansett. Anonymkode: 7f4c3...417 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #18 Skrevet 28. juni 2021 Skolene i området jeg er fra pleier å ha avisoppslag med den som har det beste vitnemålet. Alle bortsett fra den jeg gikk på. Så selv om jeg hadde jobbet knallhardt i 3 år, så fikk ikke jeg noen premie for det 🤔 Anonymkode: 0ba97...fae
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #19 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Skolene i området jeg er fra pleier å ha avisoppslag med den som har det beste vitnemålet. Alle bortsett fra den jeg gikk på. Så selv om jeg hadde jobbet knallhardt i 3 år, så fikk ikke jeg noen premie for det 🤔 Anonymkode: 0ba97...fae Velkommen til den virkelige verden. Der de som gjør best jobb blir premiert i anerkjennelse/høyere lønn/bonus etc etc. I hverdagen så har ikke innsats så mye å si om ikke du får resultater. Helt greit at ungdom lærer seg det. Premie for å delta er bare tull. Å være helt midt mellom er helt ok også, men man får ikke alle fordelene som de mest begavede. Selvsagt! Anonymkode: a53a0...2cc 5
ltfutt Skrevet 28. juni 2021 #20 Skrevet 28. juni 2021 Skulle heller finne en måte å belønne de flinkeste lærerne på.. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå