Smørblomsten Skrevet 12. september 2005 #1 Skrevet 12. september 2005 Hva er den ideelle høyden å henge en taklampe over et spisebord i stua? Med tanke på at noen er høyere enn andre, så må den jo ikke henge for lavt så man ikke ser hodet/øynene til den som sitter overfor deg osv... Og det vil se dumt ut om den henger for høyt også Nesten et litt dumt spm må jeg innrømme, men jeg lurer nå, og det er de mest utrolig ting man kan få svar på her inne på Kvinneguiden!!
Gjest Gjesta Skrevet 13. september 2005 #2 Skrevet 13. september 2005 (endret) Spørsmålet er faktisk ikke så dumt, for det finnes regler å følge for å utnytte lyset på best mulig måte. En annen ting er at feil belysning kan føre til plager som hodepine og tretthet i øynene. Hovereglene er at lyset fra lampen skal dekke hele bordflaten, er spisebordet langt så bruk heller flere lamper. Belysningen skal bestå av minimum 60 w pære. Lyset skal ikke falle i øynene på dem som sitter der og lampeskjermen bør være såpass tett at lyskilden skjules. Er bordoverflaten blank må man sørge for at lyset ikke blir speilet men reflekteres bort fra øyet. I forhold til høyde over bordet burde man gå ut i fra 0,5 til 0,7 m over bordflaten, fra underkanten av lampen. Også er det selvfølgelig viktig at man ikke skaller i lampen når man reiser seg. Så egentlig er det en kunst og henge opp riktig belysning Endret 13. september 2005 av ~Alwa~
Smørblomsten Skrevet 13. september 2005 Forfatter #3 Skrevet 13. september 2005 Spørsmålet er faktisk ikke så dumt, for det finnes regler å følge for å utnytte lyset på best mulig måte. En annen ting er at feil belysning kan føre til plager som hodepine og tretthet i øynene. Hovereglene er at lyset fra lampen skal dekke hele bordflaten, er spisebordet langt så bruk heller flere lamper. Belysningen skal bestå av minimum 60 w pære. Lyset skal ikke falle i øynene på dem som sitter der og lampeskjermen bør være såpass tett at lyskilden skjules. Er bordoverflaten blank må man sørge for at lyset ikke blir speilet men reflekteres bort fra øyet. I forhold til høyde over bordet burde man gå ut i fra 0,5 til 0,7 m over bordflaten, fra underkanten av lampen. Også er det selvfølgelig viktig at man ikke skaller i lampen når man reiser seg. Så egentlig er det en kunst og henge opp riktig belysning ← WOOOW! Tusen takk for meget bra svar! Enig i at belysning må henges opp riktig, og ikke gøy å 'teste' og lage stygge merker i det nymalte taket heller Dette er en såkalt PH-lampe, som visstnok skal være bra mtp lysforholdene!
Gjest Gjesta Skrevet 15. september 2005 #5 Skrevet 15. september 2005 Dette er en såkalt PH-lampe, som visstnok skal være bra mtp lysforholdene! ← Da tror jeg du må lære meg noe, for hva er en PH-lampe?
Smørblomsten Skrevet 15. september 2005 Forfatter #6 Skrevet 15. september 2005 Da tror jeg du må lære meg noe, for hva er en PH-lampe? ← Ja hva skal jeg si. Det er en lampe som er designet av dansken Poul Henningsen... Tidløst design og kjent for å ikke blende øynene... http://www.r20thcentury.com/bios/designer.cfm?article_id=53
Gjest Gjesta Skrevet 15. september 2005 #7 Skrevet 15. september 2005 Det var det du mente ja Han var en utrolig flink designer, og hatten av til Danmark for det de står for innen interiør,arkitektur og design :bukke: Det er nesten litt rart å se at mange av disse designerene som ble født både på midten og slutten av 1800-tallet har en design som ser ut som tatt ut av 2005. Jeg kunne gitt skjorta mi for å se hvordan hjernene deres fungerte Håper du blir fornøyd med lampa di
Gjest Gjesta Skrevet 15. september 2005 #8 Skrevet 15. september 2005 Og tusen tusen takk for link til ei fabelaktig side
Smørblomsten Skrevet 16. september 2005 Forfatter #9 Skrevet 16. september 2005 Og tusen tusen takk for link til ei fabelaktig side ← Hehe, no problem Ha en finfin helg med riktig belysning i ditt hjem Jeg synes ihvertfall vi har fått riktig belysning over spisebordet, takket være deg!
Gjest Gjesta Skrevet 16. september 2005 #10 Skrevet 16. september 2005 Så koselig sagt :icon_smile: Bare glad jeg kunne hjelpe. Og god helg tilbake
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå