Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har noen spørsmål ang. tannfrembrudd hos baby.

Jenta mi er 9 mnd og har de siste månedene vært sutrete, siklet og våknet mye om natten. Så har bare gått og ventet på at tennene skal komme. :)

i dag så jeg for første gang at en tann er på vei ut, ser ut som et lite riskorn i nedre tannrad.

Er det dette som er det vondeste for baby? Når den har begynt å komme opp?

Hvor lang tid pleier det å ta før hele tannen er oppe?

Hvor lang tid tok det for deres barn mellom hver tann? Er jo ganske mange tenner som skal opp, og jeg sliter med tanken på laaang tid med sutring og søvnløse netter. :( Hun er jo såpass gammel at jeg håper de kommer fort slik at det går over.

Har allerde begynt med tannpuss, og hun har fått brukt tannkosten en stund for å venne seg til det. Men er det ok å gi melk (mme) etter tannpuss? Pleier å mate i søvn til natten🤭

Anonymkode: 749c5...674

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke svare på alt, da vi er midt oppi det selv, men min var i hvert fall mer plaget før tennene brøt gjennom. De vokser jo inni tannkjøttet også, og min var tydelig mest plaget da. Lite/ingen plager da tennene brøt gjennom. Min har helt nylig fått et par tenner, så de har ikke vokst helt ut. Etter et par uker har tannen halv størrelse hos min, så kanskje det tar ca.1 mnd før hele tannen er ute?

Anonymkode: 0dc50...0d7

AnonymBruker
Skrevet

Har 3 barn og med alle 3 har jeg opplevd at de har vært mest plagd før frembrudd av tann! Og så har det gjerne kommet flere tenner etter hverandre (som regel 2 og 2).

Det anbefales vel at man ikke gir melk om natten til barn som har fått tenner, kan sikkert Google deg frem til noen tannleger som uttaler seg om dette 😊 Har forøvrig vært «heldig» med at vi har vært ferdig med nattmåltid før første tann kom, så ble ikke noe issue for oss. Kan se for meg det ikke er særlig gøy å skulle kutte ut nattmåltider samtidig som babyen er plaget med tannframbrudd 😞

Ønsker dere uansett mange netter med deilig søvn 🍀

Anonymkode: 45b24...048

AnonymBruker
Skrevet

Ifølge ammehjelpen er det ikke noe problem å amme om natta, så lenge tannhygienen er god.

https://ammehjelpen.no/tannhelse/

Min fikk også tennene 2 og 2, og fikk 8 stk mellom 6 og 8 mnd, egentlig uten noe problemer i det hele tatt. Etter det har de gradvis kommet mer og mer frem. Først nå, rett over året, virker hun å plages litt, og nå tror jeg det er to nye på vei. Så dette er veldig individuelt!

Anonymkode: 62884...826

AnonymBruker
Skrevet

Min er tre måneder gammel, og de to første tennene har brutt frem. 🤯 han spiser bare mme, og skal begynne å pusse tenner nå. Er ikke helt aktuelt å kutte nattmatingen 🥺

Til TS, jeg har ikke så mye erfaring å tilføre, for jeg lurer ellers på mye av det samme som deg 😅

Anonymkode: 8feec...362

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...