Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Fikk idag vite at jeg kommer til å få fulltidskontrakt påstillingen jeg har nå. Har opptil nå jobbet i 50% stilling med timelønn. Fant ut idag at de vil ansette meg 100% med en årslønn, men årslønnen er hele 120,000kr mindre enn den hadde vært om jeg hadde jobbet fulltid med timelønnen jeg har for øyeblikket.

Jeg vet at de spurte en næringsforening om hva de synes jeg burde ligge på lønnsmessig sett da jeg begynte i den 50% stillingen, utifra erfaringen min, så jeg vet at timelønnen var mer 'riktig' enn årslønnen. 

Tenkte jeg skulle spørre sjefen hva tankegangen er bak lønnsnedgangen, men jeg vet ikke om jeg lager for mye leven. Hva ville dere gjort?

Endret av Marie19
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal ta det opp med sjefen er du i alle fall nødt til å være sikker på at det er riktig.

Hva slags stilling er det? Hva er timelønna du har i dag? Og hva er årslønna du er tilbudt? Finnes det tariffer innen fagområdet? Er du organisert? (Hvis du er: ta det opp med fagforeningen din.) 

Anonymkode: d97b2...4e8

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvis du skal ta det opp med sjefen er du i alle fall nødt til å være sikker på at det er riktig.

Hva slags stilling er det? Hva er timelønna du har i dag? Og hva er årslønna du er tilbudt? Finnes det tariffer innen fagområdet? Er du organisert? (Hvis du er: ta det opp med fagforeningen din.) 

Anonymkode: d97b2...4e8

Du skal ta opp et jobb tilbud med fagforeningen?

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med fagforeningen din, de kan gi deg hjelp! :)

Anonymkode: c8e09...e5b

• Liker 1
Skrevet

Heisann, takk for svar. Jeg regnet om timelønnen jeg har for øyeblikket ved å gange det med 1950 (måtte google hvordan man kalkulerer timelønn til årslønn) og det de har tilbudt meg er 120,000kr mindre enn den årslønnen jeg fikk da jeg regnet fra timelønn. Synes bare det var ganske stor forskjell.... 

AnonymBruker
Skrevet

Du må jo fortelle dem at du ikke ønsker å gå ned i lønn, kanskje de tror du ikke forstår bedre.

Anonymkode: dfe7b...3ca

Skrevet

Hehe, nei det har jeg jo ikke, men jeg tror kanskje de tenker at jeg har jo aldri fått full lønn fra dem, kun 50% og at jeg burde bare være glad til at jeg får fulltidsstilling. Som sjefen sa idag, "det er ikke bare sånn at man kan ta timelønnen og gjøre den om til årslønn ved å gange den... "

Ok....det trodde jeg det var men...

AnonymBruker
Skrevet

"I Norge, hvor mange arbeidstakere har tariffestet 37,5 timers arbeidsuke og 5 ukers ferie, vil et årsverk utgjøre ca. 1 695 timer. I SSBs lønnsstatistikker regnes et årsverk som 1 950 timer (inkludert ferie). 1 750 timer (eksklusive ferie) brukes som årsverk i bygg- og tjenestestatistikk."

Anonymkode: f6a70...ca7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1950 timer er inkludert ferie. Du får ikke timelønn når du har ferie. Tror du må multiplisere med et lavere antall timer. 

Anonymkode: ba5a6...281

Skrevet

Aha, da har jeg regnet litt feil ja. Men allikavel mindre enn det hadde vært, men nå var det jo ikke snakk om 120,000kr da 😀 Da løste dere den for meg ja, bra, takk skal dere ha.

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, Marie19 said:

Hehe, nei det har jeg jo ikke, men jeg tror kanskje de tenker at jeg har jo aldri fått full lønn fra dem, kun 50% og at jeg burde bare være glad til at jeg får fulltidsstilling. Som sjefen sa idag, "det er ikke bare sånn at man kan ta timelønnen og gjøre den om til årslønn ved å gange den... "

Ok....det trodde jeg det var men...

Jo, det er akkurat slik at man tar timelønn x 1950 timer for å finne årslønn. Noe annet er bare tull og tøys.

Faktisk årslønn når man har timelønn blir ant timer jobbet f.eks( 1725 timer x timelønn ) x 1,10,2 eller 1,12 for å inkludere feriepenger.

Når du har fastlønn regner man månedslønn x 12 som årslønn.

Faktisk årslønn er (månedslønn x 11 mnd) + (fastlønn + feriepenger - trekk for feriedager i feriemåneden)

Både med timelønn og fastlønn er det en liten differanse mellom det man kaller årslønn og hva man faktisk tjener pr år pga feriepengene. Men for enkelhets skyld er det faste regler for hvordan beregne årslønn.

Månedslønn beregnes f.eks ved å ta timelønn x 162,5t.

Anonymkode: 2fc65...1be

AnonymBruker
Skrevet

hadde bare stilt et spørsmål, når jeg regner ut min nåværende timelønn kan det se ut som at det er høyere ved 100% enn ved fastlønn. 

jeg ber om at min fastlønn minst matcher timelønn i ved 100% stilling. 

det er en forespørsel og nå når du har mulighet til å forhandle. 

ikke skriv under kontrakt før dere har blitt ferdige med avtalen. 

du kan også sende det på mail så blir det skriftlig og sett tillitsvalgt som var med på intervjuet på kopi. 

Anonymkode: 8b985...588

AnonymBruker
Skrevet

Eller bare spørre hvordan de har beregnet fastlønn, da timelønn er x og ut fra din beregning er det mer enn den gitte summen. 

Anonymkode: 8b985...588

AnonymBruker
Skrevet

Der jeg jobber, er timelønn høyere enn fastlønn. Rett og slett fordi det regnes som et gode å ha fast stilling, så "overbetalingen" skal dekke usikkerheten det å ikke ha fast 100% gir. 

Anonymkode: 15099...4b5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Der jeg jobber, er timelønn høyere enn fastlønn. Rett og slett fordi det regnes som et gode å ha fast stilling, så "overbetalingen" skal dekke usikkerheten det å ikke ha fast 100% gir. 

Anonymkode: 15099...4b5

Det finnes vel folk som har timelønn i 100 % fast stilling?

Anonymkode: f6a70...ca7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...