Gunnel81 Skrevet 28. juni 2021 #1 Skrevet 28. juni 2021 Vi bor sammen med mine og dine og venter nå barn sammen. Merker at etter jeg ble gravid og sykemeldt står mye av husarbeidet på meg. Jeg har selv datter på 10.5 år som må være med å delta i husarbeid foe å tjene ukelønn. En dag I uka må hun ta ut av oppvaskmaskin og hjelpe å rydde etter middag,ta ut søppel.og rydde vaske rommet hver fredag. Mens barna hans som er 16 og 17 år slipper unna. Den yngste er nå bare sur på meg og vi har hatt ett godt forhold tidligere...men merker vel at jeg begynner å legge merke til hvem som gjør hva og ikke.....far merker ikke hva som ikke blir gjort da jeg ofte står med mye alene i huset Vi har drøftet tidligere og barna lagde sammen en gjøremål liste hva som måtte til for å tjene penger. Men nå etter at jeg har begynt å gå hjemme har alt sklidd ut. Jeg gjør alt og det er mye. Kvalmen er begynt å gi seg men vender nå tilbake. Jeg sovner 03.00 tiden og står opp i 9/10 tiden. Begynner å merke at dette tærer på. Veldig sliten nå. Har tatt dette opp i flere uker med samboer som lover bedring for hver gang jeg tar dette opp men ingenting skjer. Jenta mi klager over at hun må gjøre alt og mere til... lettere å spørre henne om hjelp enn jentene hans. Noen gode tips her inne å få ? PS! Mannen min er med i husarbeid når han er hjemme. Men fortsatt mye å gjøre. 2
Kattugla Skrevet 28. juni 2021 #2 Skrevet 28. juni 2021 Jeg vet sannelig ikke hva som vil hjelpe når mannen din ikke tar tak i problemet, til tross for gjentatte løfter om det motsatte. Så lenge han godtar at hans barn ikke løfter en finger for å hjelpe til, vil ikke de selvfølgelig ikke stille opp. Det er jo win-win for de, de kan kose seg og rote så mye de vil for de er "øverst i hierarkiet" mens du og din datter er redusert til hushjelp. Jeg ville begynt med å kalle inn til familiemøte for å diskutere hvordan man kan løse dette, siden det er ikke rettferdig at det er kun du og 10-åringen som skal rydde opp etter resten. Kan jo ordlegge deg litt mer diplomatisk! Dere kan f.eks lage en liste over ukentlige oppgaver og at de kan få velge hvilke oppgaver de vil ha ansvar for fast, eller at de kan velge fritt fra uke til uke og må krysse av ved x antall oppgaver i uken. Hvis hverken far eller de snart myndige ungdommene er villig til å ta seg sammen --> full streik og null ekstra service. 22
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #3 Skrevet 28. juni 2021 Det er ikke ungene sitt problem at du er gravid. Får leie inn hushjelp om du ikke klarer det selv. Anonymkode: 5ac0c...219 3
Populært innlegg Kattugla Skrevet 28. juni 2021 Populært innlegg #4 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ikke ungene sitt problem at du er gravid. Får leie inn hushjelp om du ikke klarer det selv. Anonymkode: 5ac0c...219 Det er ikke heller ts sin jobb å være hushjelp for resten av husholdningen. 53
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #5 Skrevet 28. juni 2021 10 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke ungene sitt problem at du er gravid. Får leie inn hushjelp om du ikke klarer det selv. Anonymkode: 5ac0c...219 Så, ts skal enten være hushjelp, eller leie inn en, til 16 og 17åring som ikke gidder løfte en finger? 😂 Anonymkode: 7ba4b...bdf 21
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #6 Skrevet 28. juni 2021 Det er nok ingen andre enn du og mannen din som kan løse dette. Anonymkode: 7195b...1b3 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #7 Skrevet 28. juni 2021 Hvis du lar være å ta deres del, så vil det jo synes når far kommer hjem. Så kan han velge mellom å stramme dem opp, eller gjøre det selv. Når de er 16-17 så kan de også få hver sin ukedag å ha ansvar for å lage middag til alle. Inkl opprydding. De kan vaske sine egne klær. Støvsuge en gang i uka hver. Så får de ikke goder hvis de ikke gjør pliktene, altså de må opptjene goder. Anonymkode: fd6d6...248 13
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #8 Skrevet 28. juni 2021 Men for å gi et seriøst svar. Så store barn bør delta i husarbeidet. Hvordan skal de klare seg selv om ett til tre år om de ikke lærer å lage mat, vaske klær, rydde osv? Og ikke minst lærer seg å ta ansvar for et hjem? Foreldrene gjør dem en enorm bjørnetjeneste ved å oppdra små divaer som ikke klarer noe. Anonymkode: 7ba4b...bdf 11
litle_my Skrevet 28. juni 2021 #9 Skrevet 28. juni 2021 Nå har alle våre barn flytta hjemmefra, men da de bodde hjemme var dette et reellt problem her også. Og det ble aldri bedre, for dersom bonusbarna fikk (for mange) plikter, dro de til mor i stedet. Hos oss ble løsningen faktisk at ingen ble "mast på" de ukene bonusbarna var her, og mine barn fikk plikter de ukene de var her alene. 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #10 Skrevet 28. juni 2021 litle_my skrev (2 minutter siden): Nå har alle våre barn flytta hjemmefra, men da de bodde hjemme var dette et reellt problem her også. Og det ble aldri bedre, for dersom bonusbarna fikk (for mange) plikter, dro de til mor i stedet. Hos oss ble løsningen faktisk at ingen ble "mast på" de ukene bonusbarna var her, og mine barn fikk plikter de ukene de var her alene. Har selv to bonusbarn på 15 og 18 år hjemme, og her mases det aldri på husarbeid. Enten gjør de det, ellers tar jeg bare nettet fra den yngste og den eldste må ta buss i stedet for at jeg kjører henne noe sted. Funker veldig enkelt. Anonymkode: 15805...a03 13
GammelKaktus Skrevet 28. juni 2021 #11 Skrevet 28. juni 2021 Bor disse jentene hos far fast? Eller er de 50/50, annenhver helg? Det er jo litt relevant. Far kan jo være redd for å sette krav i fare for at barna foretrekker mor da. Uansett så må dere jo ta et husmøte om hva slags oppgaver dere voksne forventer at barna skal gjøre. Og hvilke goder som forsvinner om de ikke stiller opp. Du må passe på å ikke legge for mye på din 10 åring, forståelig at hun reagerer på at hun må stille opp mens de store går fri. 2
Gunnel81 Skrevet 28. juni 2021 Forfatter #12 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takker for alle svar! Jeg skal prøve å ta dette opp med samboeren enda en gang. Vi får ha ett familiemøte. Og ja gode tips med at nettet tas bort ,foe penger gjør vist ingenting om de ikke har. De bor her 50/50. Kjenner jeg gruer meg litt til babyen kommer om.man kommer til å strekke over alt ,når det plutselig er så mye å gjøre med de store barna. Men prøver å streike litt framover .... hihi. Far får ta seg av middager framover ,så kansje blir det bedring i hus . For dette er noe han aldri hr gjort her. Blir slutt på all oppvartning, middag,klesvask ,øvelseskjøring , og gode middager ...skal prøve dette ett par dager.... I dag har jeg ligget med migrene for jeg er så sliten av irritasjon. Og etter min mening bør alle være med å bidra i felleskapet og for å lære å hjelpe ! Uavhengig om man er gravid /syk eller sliten. Godt mulig far er redd for å pålegge dem for mye men er virkelig "for mye -å ta ut av oppvaskmaskinen en dag I uka og rydde /vaske rommene sine.?!. Takk igjen for alle gode innlegg og takk for at dere tok dere tid !!! 14
Sansx Skrevet 28. juni 2021 #13 Skrevet 28. juni 2021 Mine gutter på 16 og 17 år vasker rommene sine selv, tømmer/fyller oppvaskmaskina, henger opp klær, bretter, bærer på plass, rydder, støvsuger, går ut med søpla, triller turer med minsten og passer småsøsknene. Men vi må mase mye på 16 åringen. De gjør ikke mye hver dag. Men de har blitt lært at i en familie må alle bidra. Du må jo bare la far gjøre mer da. Jeg hadde ikke giddet ta krangelen med bonusbarn. 6
Kattugla Skrevet 28. juni 2021 #14 Skrevet 28. juni 2021 Lykke til med å finne din indre lille røde høne, ts! 😊🍀 Håper du vil lykkes med endring i hjemmet! Og ikke ha dårlig samvittighet for å kutte ned på service til snart voksne mennesker. De er tross alt ikke funksjonshemmede og klarer fint å ta ut av oppvaskmaskin og støvsuge etc. De er rett og slett late og uhjelpsomme fordi deres far tillater det. Og egen klesvask bør de ta fullt ansvar for fra nå av, uansett! 4
Sansx Skrevet 28. juni 2021 #15 Skrevet 28. juni 2021 Ja la far ta ansvar for å vaske egne og døtrenes klær. Del på middagslaging og husarbeid. Det er ikke urimelig. 5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #16 Skrevet 28. juni 2021 28 minutter siden, Gunnel81 said: Takker for alle svar! Jeg skal prøve å ta dette opp med samboeren enda en gang. Vi får ha ett familiemøte. Og ja gode tips med at nettet tas bort ,foe penger gjør vist ingenting om de ikke har. De bor her 50/50. Kjenner jeg gruer meg litt til babyen kommer om.man kommer til å strekke over alt ,når det plutselig er så mye å gjøre med de store barna. Men prøver å streike litt framover .... hihi. Far får ta seg av middager framover ,så kansje blir det bedring i hus . For dette er noe han aldri hr gjort her. Blir slutt på all oppvartning, middag,klesvask ,øvelseskjøring , og gode middager ...skal prøve dette ett par dager.... I dag har jeg ligget med migrene for jeg er så sliten av irritasjon. Og etter min mening bør alle være med å bidra i felleskapet og for å lære å hjelpe ! Uavhengig om man er gravid /syk eller sliten. Godt mulig far er redd for å pålegge dem for mye men er virkelig "for mye -å ta ut av oppvaskmaskinen en dag I uka og rydde /vaske rommene sine.?!. Takk igjen for alle gode innlegg og takk for at dere tok dere tid !!! 🙌🙌🙌 Bra! Du er bonusmamma eller fars kjæreste. Du er et medlem i husstanden. Du er ikke en slags annenrangs tjener som skal være der for varte opp andre! Anonymkode: 7ba4b...bdf 8
Gunnel81 Skrevet 28. juni 2021 Forfatter #18 Skrevet 28. juni 2021 Ja fra nå av skal det bli endring....
Gunnel81 Skrevet 28. juni 2021 Forfatter #20 Skrevet 28. juni 2021 Så flinke gutter du har !!!! Blir en dag en fornøyd kone ved deres side 😉
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå