Gå til innhold

Når samboerskap blir økonomisk urettferdig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan løse det? 

Vi har to barn sammen, vi ønsker å flytte sammen igjen, problemet er at han «vinner» mange tusen på det, mens jeg taper mange tusen. 
Jeg mister selvsagt barnebidrag fra han på 6.000  kroner, mister en barnetrygd, mister et tillegg på uføretrygden min, får mer å betale i husleie, mister depositum, barnehageprisen øker. Barnehagen vil vi dele utgiftene på, men selv om vi deler det i 2 så får jeg altså mer å betale enn jeg gjør nå siden de regner det utifra inntekt.

Han får mindre å betale i husleie, slipper selvsagt barnebidrag, men har jo samme lønn som nå. 
Han vil sitte igjen med mye mer, mens jeg taper mye på å bli samboer med han igjen og kommer faktisk til å slite økonomisk. Når vi ikke bor sammen klarer jeg meg helt ok. 

Det er selvfølgelig ikke bare det økonomiske jeg bryr meg om, men jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. 

Anonymkode: 99159...7d1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan løse det? 

Vi har to barn sammen, vi ønsker å flytte sammen igjen, problemet er at han «vinner» mange tusen på det, mens jeg taper mange tusen. 
Jeg mister selvsagt barnebidrag fra han på 6.000  kroner, mister en barnetrygd, mister et tillegg på uføretrygden min, får mer å betale i husleie, mister depositum, barnehageprisen øker. Barnehagen vil vi dele utgiftene på, men selv om vi deler det i 2 så får jeg altså mer å betale enn jeg gjør nå siden de regner det utifra inntekt.

Han får mindre å betale i husleie, slipper selvsagt barnebidrag, men har jo samme lønn som nå. 
Han vil sitte igjen med mye mer, mens jeg taper mye på å bli samboer med han igjen og kommer faktisk til å slite økonomisk. Når vi ikke bor sammen klarer jeg meg helt ok. 

Det er selvfølgelig ikke bare det økonomiske jeg bryr meg om, men jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. 

Hvordan får du høyere boligutgifter? Og hav mener du med å miste depositum?

Han skal jo dekke halvparten, minst, av alle utgiftene du har til barnet. Så det skal gå opp i opp sånn ca. Kan du ikke foreslå felles økonomi da, sa du ikke kommer dårligere ut om du faktisk gjør det. Det er jo litt rart, man skal jo ikke tjene på å skille seg fra barnefaren.

Anonymkode: 46b6e...22b

• Liker 11
Skrevet (endret)

Jeg skjønner ikke helt regnestykket ditt på så mange områder, men særlig dette: Du regner det at han ikke lenger betaler barnebidrag som din vinning ditt tap og hans tap vinning, men det er jo penger til forsørging av felles barn - utgifter som dere jo skal dele også som samboere. Det er jo ikke snakk om at du fortsatt skal dekke alle utgifter til barna, men nå uten hans bidrag. I så fall har dere ganske mye dere bør snakke om og avklare før dere flytter sammen igjen..

Endret av Daria
Hadde byttet om et par ord
  • Liker 31
Skrevet

Men han må jo bidra til utgifter for barna selv om dere bor sammen? Si barna koster 10.000 i mnd (aner ikke om det er en realistisk sum, har ikke barn) og du har fått bidrag før, så vil jo fortsatt far måtte bidra når dere er samboere?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Får du ikke depositum når du sier opp en leid leilighet? Så det mister du ikke. Sett de inn på konto eller fond. 

Ellers skal man jo dele på utgifter ut i fra inntekt. 

Anonymkode: d2e64...0f5

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke det mer viktig at dere blir sammen igjen og barna har et far i huset? Eller er du som de fleste kvinner,  bare opptatt om penge? 

Anonymkode: 16489...308

• Liker 7
Gjest Mysticgirl
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvordan løse det? 

Dere er samboere med felles barn og har adskilt økonomi. Herrejesus, hva skjer med verden 😅

Dere har selvsagt felles økonomi og sparer det samme etter at alt er betalt . Og har likt med penger å bruke.

Enklere blir det ikke :) 

AnonymBruker
Skrevet

Han må jo betale minst 6000,- av utgiftene for barna nå etterpå også? Og husleie, som samboere med barn har dere jo fellesutgifter og til en viss grad felles inntekter, dere blir jo en husholdning? Dere må jo se på hva dere to skal betale i husleie, barnehage og alt annet, og hva dere to har av inntekter. Det er ikke ditt og hans, selvom dere ikke har en felles konto. Dere har felles barn, felles bolig, felles utgifter. 

Anonymkode: 316a7...4f9

AnonymBruker
Skrevet
Mysticgirl skrev (10 minutter siden):

Dere er samboere med felles barn og har adskilt økonomi. Herrejesus, hva skjer med verden 😅

Dere har selvsagt felles økonomi og sparer det samme etter at alt er betalt . Og har likt med penger å bruke.

Hvis man har stått på med lang og tung utdannelse og slik tjener litt bedre så er det bare rett og rimelig at denne personen også har mulighet til å sikre seg litt i tilfelle brudd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvordan får du høyere boligutgifter? Og hav mener du med å miste depositum?

Han skal jo dekke halvparten, minst, av alle utgiftene du har til barnet. Så det skal gå opp i opp sånn ca. Kan du ikke foreslå felles økonomi da, sa du ikke kommer dårligere ut om du faktisk gjør det. Det er jo litt rart, man skal jo ikke tjene på å skille seg fra barnefaren.

Beklager, jeg mente bostøtte, ikke depositum.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Han må jo betale minst 6000,- av utgiftene for barna nå etterpå også? Og husleie, som samboere med barn har dere jo fellesutgifter og til en viss grad felles inntekter, dere blir jo en husholdning? Dere må jo se på hva dere to skal betale i husleie, barnehage og alt annet, og hva dere to har av inntekter. Det er ikke ditt og hans, selvom dere ikke har en felles konto. Dere har felles barn, felles bolig, felles utgifter. 

Anonymkode: 316a7...4f9

Det er sant, jeg tenkte ikke slik. 

Er ikke det mer viktig at dere blir sammen igjen og barna har et far i huset? Eller er du som de fleste kvinner,  bare opptatt om penge? 

Jeg er ikke bare opptatt av penger, men det er selvsagt kjipt å være den som går i minus/null mens den andre går mye i pluss. 

• Liker 1
Skrevet

Men for ham, som har betalt 6000 i bidrag og ikke har fått noen støtteordninger, så har dette vært rettferdig?

Jeg er glad og litt stolt over å bo i et land som har gode støtteordninger for de fleste som havner i en vanskelig situasjon. Men har nesten begynt å lure på om støtteordningene til aleneforeldre er for gode. Kjenner en som i en sjesstilling har mindre utbetalt enn hun hadde under studiene. 

Nå vet jeg enda til om tilfeller der far har hovedomsorg for en, mor for den andre. Ikke påstå at dette er til det beste for barna, her vet jeg at foreldrene tydelig spekulerer på hva som lønner seg best. Men er det så ille at det lønner seg å bo fra hverandre, da synes jeg dette har blitt ødeleggende.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Han betaler jo fortsatt de 6000 for barna, det er bare ikke du som bruker de "for han", han bruker dem selv direkte på barna. 

Dere må sette opp en felleskonto der dere setter inn penger på det som skal gå til barna. Så blir jo husutfgiftene dine halvert. Om det blir for dyrt å bo der må dere kanskje flytte sammen til et nytt sted som er billigere?

Anonymkode: 99e23...65b

• Liker 2
Skrevet

Men har dere pratet om økonomi enda?

Om ja, hva sier han når du påpeker at du mister en del støtteordninger og mener du går i tap ved å bo sammen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er rart av deg å kalle det urettferdig. Han har åpenbart en jobb som gir bedre inntjening enn din uføretrygd, men hvorfor er det urettferdig?

Anonymkode: f7e3b...8f4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Fordelen med å flytte sammen er at begge to får færre utgifter ift å bo også da. Om dere leier så blir det halve husleien. Det blir halve strømmen og internett etc. 

Han vil fortsatt være med å betale halvparten -ish av barnas utgifter. Og hvis han tjener mer enn deg så vil det jo bare være rettferdig at han betaler en litt større andel?

Den største fordelen blir uansett at dere blir familie igjen og barnet/a slipper å flytte mellom mor og far. 

Tror det er viktig at dere snakker om økonomi først så dere begge føler at det ikke blir urettferdig for noen av dere. 

Anonymkode: 8688e...d6b

Skrevet

Kommunikasjon.  Spør han hva han tenker om økonomi dersom dere flytter sammen igjen. Forklar din situasjon. Dersom dere flytter sammen igjen, og du sitter i null, mens han har mye penger, kan det føre til dårlig stemning. Ser hva du mener med tap, fordi nå har du frihet, du bestemmer selv, avgjør selv pengebruk, og har gjerne noe til overs. Tenker også at dersom det var meg og det økonomiske var den store bekymringen, så hadde det kanskje vært noe annet som okkuperte tankene mine, om enn ubevisst. Snakk med kjæresten din, og gå inn i deg selv og finn ut hva du kan leve med, som føles som likestilling og ikke vinn/tap. Lykke til.

• Liker 1
Gjest laPistola
Skrevet

Er det ikke viktigere for han at de blir sammen igjen og barna får mor og far under samme tak? Eller er han som menn flest, bare opptatt av penger? 
Hvorfor skal han tjene og hun tape på at de flyttet sammen igjen ? Her må de sette opp et rettferdig budsjett. De har gått fra hverandre før, det kan skje igjen, så hun er faktisk nødt til og sikre sin egen økonomi og fremtid. 

Gjest laPistola
Skrevet

Dette regnskapet hørtes rart ut. Dere skal begge tjene på det. Snakk om økonomi og utgifter og sett opp et budsjett. Skriv en samboerkontrakt. 

Skrevet
Mysticgirl skrev (15 timer siden):

Dette er et par som har hatt et samlivsbrudd tidligere, og vil prøve på nytt. Det er ikke sikkert at de vil gå «all in» med felles økonomi og de bindingene det medfører.

TS - hva med en felles konto der dere setter inn barnetrygden og en sum fra dere begge hver måned?

Pengene på denne kontoen skal gå til utgifter knyttet til barna, men også mat og husholdningsutgifter.

Ellers kan dere ha hver deres brukskonto (til private utgifter), hver deres sparekonto etc.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...