Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nettopp blitt ferdig med en utdannelse, og har steget i lønn. Satte opp et fast trekk fra lønnskonto til sparekonto fom neste lønn, ca tilsvarende det jeg tjener mer i mnd fra da av. Venninna mi syns jeg er utrolig kjip, og kaller meg gjerrig. Mener jeg bør nyte pengene heller, og "leve livet"

Jeg har i flere år nå ikke kunnet unne meg så mye.. maks hårklipp 1 gang i året, nesten ikke nye klær (har kjøpt til barna, klipt dem osv.) Når jeg fikk beskjed om min nye lønn, feiret jeg med å kjøpe meg selv noen nye klær, og nye klær til barna - fra nyheter-delen av butikken og ikke tilbudshyllen + kjøpte dem noen leker og god mat til oss voksne. Jeg syns det holder.. Har lært meg å leve godt med det jeg har, og vet hvordan det er å leve med lite.. Kan gjerne legge til at jeg måtte videreutdanne meg fordi jeg mistet jobben for noen år siden, så det føles trygt å kunne ha en god sparekonto.

Er jeg kjip? Burde jeg bruke mer? Hva hadde du gjort?

Anonymkode: c344c...d82

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor bryr hun seg? Folk bruker penger på forskjellige ting og har forskjellige prioritering.. du kan be henne passe sine egne saker og penger

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBrukern skrev (3 minutter siden):

Hvorfor bryr hun seg? Folk bruker penger på forskjellige ting og har forskjellige prioritering.. du kan be henne passe sine egne saker og penger

Hun er nok en type som liker godt å bruke penger, fordi hun har aldri manglet noen. Bare følte meg så kjip og gjerrig.. 

Ts

Anonymkode: c344c...d82

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Hun har ingenting med hvordan du velger å bruke dine penger, be henne passe sine egne saker.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg ville gjort akkurat som deg, TS. 

Skrevet

Det er du som skal leve med konsekvensene av dine økonomiske valg, ikke venninna di. Ikke bry deg om hva hun mener her. Du ønsker en økonomisk buffer for å spare deg selv for bekymringer og 'sikre nattesøvnen'. Dette er ekstra viktig når man som deg har forsørgeransvar. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns du er fornuftig! 👏🏻👏🏻👏🏻 

Anonymkode: 30cff...b95

• Liker 5
Skrevet

Hva faen har venninna di med hva du bruker penger på?

Jeg føler med deg, fordi jeg har blitt kalt gjerrig i hele mitt liv, men fy faen som jeg nyter godt av det nå for å si det sånn. Å leve fra hånd til munn er en svakhet folk burde bli mer oppmerksom på.

• Liker 3
Skrevet

Tenker det du gjør er smart. Det er mye lettere å spare penger når man er vant til å ikke bruke penger på unødvendige ting. Så kan du heller ta av sparekontoen når det er noe du virkelig har lysst på/til og synes det er verdt å bruke ekstra på. 

• Liker 4
Skrevet

Det er en beundringsverdig egenskap, som hun muligens skulle ønske hun hadde selv. Spar, med god samvittighet

Skrevet

Siden du skriver "oss voksne" antar jeg at du er gift/samboer, og at dere deler på utgiftene? Har din andel av dette økt parallelt med økt inntekt? Tenker at hvor mye man sparer når man er i et parforhold, ikke er en privatsak, men noe man må være enige om, slik at byrdene med de daglige utgiftene fordeles rettferdig.

Når det gjelder selve spørsmålet ditt, og forutsatt at du og din ektefelle/partner er ok med din sparing, så gjør du selvsagt som du vil. Men jeg tenker at venninnen din har litt rett og. Om det er slik at du f eks ikke unner deg kaffe og noe godt på kafe, en god middag ute med partneren av og til, nye sko før de du har er helt utslitt osv, så tenker jeg at går glipp av en del gleder i livet uten å kanskje vite det selv. Det går fint an å spare, men samtidig unne seg litt ekstra.

Men til syvende og sist må du finne ut hva som gjør livet ditt godt.

• Liker 1
Gjest Elder Millennial
Skrevet

Jeg synes det høres smart ut jeg. Det er alltid mye lettere å øke forbruket enn å minske det. Vær sparsommelige til dere har en skikkelig god buffer og nedbetalt alt av dyr gjeld hvert fall. 

AnonymBruker
Skrevet

Forsåvidt enig med deg i å spare, men husk at du lever kun én gang, barna dine er små kun én gang, du er ung kun én gang. Unn dere noe innimellom hvertfall 😊

Anonymkode: 8caec...602

Gjest Skogsalv
Skrevet

Du er ikke gjerrig. Hvorfor sier hun slikt? Høres mer ut som om hun egentlig ikke er glad på dine vegne ,men sjalu.  Derav det giftige stikket. 🙄

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er som deg, Ts. Har forholdsvis lite å rutte med etter alle faste utgifter er betalt, og når jeg får litt ekstra inn, om det skulle være skattepenger eller av andre grunner, så sparer jeg alt jeg kan. Liker følelsen av å ha litt ekstra på konto, det gir meg en trygghet og en bedre følelse enn å gå ut og bruke masse penger. Du er ikke kjip og gjerrig i det hele tatt, du er smart og fornuftig😊

Anonymkode: 25cbc...2d9

AnonymBruker
Skrevet

Lytt til deg selv, ikke venninna di.

Her gjør jeg og mannen det samme. Øker vi i lønn, så øker vi sparing. Vi vil bli kvitt huslånet til vi er 40 (er over 30 nå), og heller bli gjeldsfri tidlig og pensjonere oss tidlig. Da krever det et lavt forbruk nå, noe vi syns er greit.

Ikke bruk penger bare fordi andre vil du skal, det får du ingenting igjen for.

Anonymkode: c617f...c8e

AnonymBruker
Skrevet

Er du gjerrig fordi du ønsker å spare? Det heter ikke gjerrig, det heter fornuftig. Hun er vel bare misunnelig fordi du klarer å være mer fornuftig enn henne.

Anonymkode: b8b7d...72a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...