Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Drizzt skrev (1 minutt siden):

Det er egentlig jeg som hele tiden påstår at verden ikke er svart hvitt og at alle er forskjellige og dermed kommer klasseskiller alltid til å eksistere med mindre man har et kunstig samfunn hvor menneskets natur viskes helt og det er kun hjernevasket kropper igjen. Så for meg ser det ut som at du ikke helt forstår det du leser.

Jeg mener ikke at vi skal hviske ut klasseskille men vi trenger ikke forsterke det: 

Drizzt skrev (2 minutter siden):

Man kan godt se hele utdanningsforløpet som en konkurranse hvor du har vinnerne og taperne til slutt.

Her kan vi til en viss grad være enig men vi vurderer det ulikt; du mener at til tross for at det er en «urettferdig» konkurranse så skal man likevel premiere «vinneren», og jeg mener det motsatte. Jeg mener at man «kan godt» se på hele utdanningsforløpet som en konkurranse, og på mange måter er det slik, men man trenger ikke forsterke dette eller fremheve det.

Tvert imot så bør skolen løfte frem de svakeste i denne «konkurransen», det er de som trenger det mest og det er også det som vil gagne samfunnet best til slutt. 

Drizzt skrev (5 minutter siden):

Kanskje hekkeløp? Vinnerne med de gode karakterene som får bedre forutsetninger å lykkes i livet og taperne med de dårlige karakterene som må takke til noe mindre. De som vil ha gode karakterer vet at de må jobbe for dem og er villige å gjøre det som trengs. Det er som med idrettsfolka som vil ha medaljer og vet at de må jobbe for å fortjene dem og er villige til å gjøre det som trengs. Likhetene er mange selv om skolen ikke er direkte konkurransearena slik idrett er. Men indirekte er det mange likheter.

Problemet her er som sagt at dette er en «rigget konkurranse» da ikke alle har lik forutsetning, og mange er i en sårbar alder. De vil også gjerne kanskje like mye (om ikke mer) - enn sine medstudenter, men har ikke samme forutsetning til å lykkes fordi de har utfordringer/manglende ressurser.

For disse så er det ikke noe ønske å være med i en konkurranse, og jo mer man fremmer prestasjonsjag og jo mer konkurransepreget det blir jo større sannsynlighet for at disse dropper ut av skolen fullstendig. Noe som overhodet ikke er bra.

Det samme kan også sies om idrett: jo fortere fokus blir på å være best jo hurtigere vil man skvise ut de som ikke henger med. Det er greit på toppidrett nivå, men ikke om man snakker om gymtimen til 14 åringer. Da er fokus først og fremst på å få alle med.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (50 minutter siden):

er faglig sterk, så klart er jeg det. Samtidig så vil jeg gjerne at de skal være ydmyke, ha forståelse og innsikt i at ikke alle har samme forutsetning. Jeg sier som andre, det er ikke sånn at jeg hadde latt meg provosere av at mine barn (eller andre) hadde fått en pengepremie fordi de allerede er best og skal fremheves enda mer. Jeg ser bare ikke hva det er man oppnår med det, og mener det skaper mer ubehageligheter via å fremheve noe absolutt alle i en klasse allerede vet: hvem som er best. 

Har du spurt dine barn hva de synes om å få en premie fra skolen for å ha gjort det så bra på skolen? Hvordan det vil føles å få den anerkjennelsen? Kanskje er det viktigere for dem enn det er for deg fordi det gjør noe med deres selvtillit mens det er helt unødvendig for deg? Å være ydmyk, ha forståelse og innsikt i at ikke alle har samme forutsetning står overhodet ikke i veien for å glede seg og være stolt over å være anerkjent for sin innsats og oppnådde resultater. 

Men å ikke evne å glede seg over at andre får premie for det de har oppnådd er veldig bekymringsfullt. Hadde ett av mine barn klaget over at noen fikk premie for å ha fått så gode karakterer på skolen med denne argumentasjonen som i artikkelen, ville jeg først og fremst skammet meg som forelder, så fått panikk at jeg har oppdratt et barn som er såpass misunnelig og egoistisk og ikke klarer å glede seg over hva andre har velfortjent oppnådd og til slutt ville jeg vært veldig bekymret at det ligger noe annet bak disse følelsene, noe mye mer alvorlig enn ren misunnelse. Jeg tipper at de yngste barna ikke har lært det 100%, men da må foreldrene lære dem at det er helt normalt og rettferdig at noen får en premie for å ha jobbet hardt og oppnådd noe.

• Liker 5
Skrevet

Men å ikke evne å glede seg over at andre får premie for det de har oppnådd er veldig bekymringsfullt.

Jeg opplever egentlig ikke at det er hva som skjer her.

Jeg opplever at det rettes kritikk mot konseptet av å fremme konkurranse mellom elever og skape en «vinner/taper» kultur i skoleverket.

Hadde de samme studentene Som fikk premie meldt seg på en konkurranse og vunnet premie,  ville det neppe blitt skrevet en kritisk artikkel om det. De samme studentene som stiller seg kritisk til denne premieringen ville potensielt vært de som heiet frem medstudentene mest. Så hele fokuset på sjalusi opplever jeg som en fortolkning hos de som misliker kritikken av økonomisk premiering av karakterer.

Det handler først og fremst om at det stilles spørsmålstegn ved hele fenomenet om å premiere skoleflinke elever. 

• Liker 1
Skrevet

Raven, man forsterker ikke klasseskille ved å dele ut premier til elevene med toppkarakterer på skolen.

Skolen har allerede oppgave å løfte de svakeste, så det står ikke i veien for å belønne de sterkeste som er i den andre enden. Man forsterker ikke klasseskiller på denne måten. 

Nei, selvfølgelig er det slik at elevene har forskjellige forutsetninger å lykkes faglig. Noen oppnår aldri bare 6-ere i vitnemålet uansett hvor mange timer i døgnet de sitter og leser. Og det er helt greit! Det viktigste er å gjøre sitt beste og bruke potensialet sitt for å oppnå det. At det blir en blanding av 4, 5 og 6 er helt fint så lenge eleven er fornøyd med egen innsats. Det kan aldri være målet at alle skal ha toppkarakterer for det er ikke realistisk å oppnå. Det er umulig. Men bare fordi noen kan oppnå det, betyr ikke det at de andre skal presse dem ned, være misunnelige eller skuffet, såret og i sorg. 

Det blir frontkollisjon for disse elevene i møte med arbeidslivet.

• Liker 3
Skrevet
Drizzt skrev (5 minutter siden):

Har du spurt dine barn hva de synes om å få en premie fra skolen for å ha gjort det så bra på skolen? Hvordan det vil føles å få den anerkjennelsen? Kanskje er det viktigere for dem enn det er for deg fordi det gjør noe med deres selvtillit mens det er helt unødvendig for deg? Å være ydmyk, ha forståelse og innsikt i at ikke alle har samme forutsetning står overhodet ikke i veien for å glede seg og være stolt over å være anerkjent for sin innsats og oppnådde resultater. 

I dette tilfellet så gjør det det, for meg. Fordi her er det premiering som utelukkende er karakterbasert. Ikke innsatsbasert. Jeg kan ta som eksempel at mitt barn har en nære venn som har hatt psykiske utfordringer allerede fra førsteklassen på barneskolen. Om mitt barn uoppfordret fikk premie av lærerne fordi det er flinkere enn dette barnet til å lese, skrive, løse oppgaver osv, så vet jeg at mitt barn hadde opplevd det som ubehagelig. Uten tvil. 
Nå er det jo ikke snakk om at det er kun to barn som «konkurrerer» med hverandre, men en hel klasse. Dermed drukner sammenligningene litt i det store og hele bildet. Men, de er der lilevel. Og den viktigste delen for meg er at disse barna/ungdommen aldri har bedt om å bli sammenlignet, de har aldri meldt seg på en konkurranse, de forsøker å bygge fundamentet som skal skape fremtiden sin. Derfor bør fokus for min del handle mer om å jevne ut forskjeller, ikke forsterke dem.

• Liker 3
Skrevet
Drizzt skrev (2 minutter siden):

Raven, man forsterker ikke klasseskille ved å dele ut premier til elevene med toppkarakterer på skolen.

Skolen har allerede oppgave å løfte de svakeste, så det står ikke i veien for å belønne de sterkeste som er i den andre enden. Man forsterker ikke klasseskiller på denne måten. 

Nei, selvfølgelig er det slik at elevene har forskjellige forutsetninger å lykkes faglig. Noen oppnår aldri bare 6-ere i vitnemålet uansett hvor mange timer i døgnet de sitter og leser. Og det er helt greit! Det viktigste er å gjøre sitt beste og bruke potensialet sitt for å oppnå det. At det blir en blanding av 4, 5 og 6 er helt fint så lenge eleven er fornøyd med egen innsats. Det kan aldri være målet at alle skal ha toppkarakterer for det er ikke realistisk å oppnå. Det er umulig. Men bare fordi noen kan oppnå det, betyr ikke det at de andre skal presse dem ned, være misunnelige eller skuffet, såret og i sorg. 

Forestillingen om at man visker ut klasseskiller ved å IKKE premiere god innsats er noe av det beste jeg har hørt på lenge 😂

• Liker 4
Skrevet
Mrs Robinson skrev (Akkurat nå):

Forestillingen om at man visker ut klasseskiller ved å IKKE premiere god innsats er noe av det beste jeg har hørt på lenge 😂

Og hvor har du lest dette?  

Hvem har hevdet at man «hvisker ut» klasseskillet?

Vis gjerne hva du snakker om, for det er vel aldri hevdet i denne tråden.

• Liker 1
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (3 minutter siden):

Jeg opplever egentlig ikke at det er hva som skjer her.

Jeg opplever at det rettes kritikk mot konseptet av å fremme konkurranse mellom elever og skape en «vinner/taper» kultur i skoleverket.

Hadde de samme studentene Som fikk premie meldt seg på en konkurranse og vunnet premie,  ville det neppe blitt skrevet en kritisk artikkel om det. De samme studentene som stiller seg kritisk til denne premieringen ville potensielt vært de som heiet frem medstudentene mest. Så hele fokuset på sjalusi opplever jeg som en fortolkning hos de som misliker kritikken av økonomisk premiering av karakterer.

Det handler først og fremst om at det stilles spørsmålstegn ved hele fenomenet om å premiere skoleflinke elever. 

Man skaper ikke en vinner/taper kultur i skoleverket. Den er der fra før. Man fremmer ikke konkurranse mellom elever. Den er der fra før. Det er ting som alltid har vært der så lenge skoler har eksistert. Dvs helt normale ting. 

For meg er det mest problematiske følelsereisen denne eleven gikk gjennom - at istedet for å bli heiet frem og gratulert, ble han tvunget til å kjenne på tyngde og å miste stoltheten over hva han har oppnådd. Det er 100% i orden å få premie! Det er 100% ikke i orden å frata ham gleden over den og presse ham ned. Det er 1 av tingene i Norge jeg virkelig, virkelig misliker sterkt. At de på toppen skal til enhver pris dras ned i gjørmen. 

Evang legger til at han først ble veldig glad da han mottok pengepremien.

– Akkurat der og da synes jeg det var kjempekult og stas og ble veldig gira. Men etter hvert skjønte jeg hva det egentlig kan gjøre, og at det blir feil i forhold til de holdningene som skolen er med på å bygge.

– Jeg mistet litt stoltheten senere den dagen, og innså tyngden av det som skjedde, sier Johannes.

• Liker 4
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (5 minutter siden):

Og hvor har du lest dette?  

Hvem har hevdet at man «hvisker ut» klasseskillet?

Vis gjerne hva du snakker om, for det er vel aldri hevdet i denne tråden.

Denne utmattelsesteknikken din som brukes i diskusjoner orker jeg ikke forholde meg til 

• Liker 3
Skrevet (endret)
Drizzt skrev (14 minutter siden):

Her er vi uenig.

For meg er det åpenlyst en forsterking av klasseskillet. De beste fremheves enda mer.

Skolen har allerede oppgave å løfte de svakeste, så det står ikke i veien for å belønne de sterkeste som er i den andre enden.

Igjen så er vi uenig. Min oppfatning er at via å fokusere på å premiere de beste på VGS slik som det er gjort her, så bidrar til at man forsterker konkurransekulturen. En forsterker konkurransekultur vil (på sikt) automatisk medføre at de svakeste ekskluderes. 

Jeg hadde sett annerledes på det om det var voksne det var snakk om, da de har en annen forutsetning for å både påvirke sin egen situasjon og distansere seg fra en «uønsket» konkurranse. Men dette er ungdommer, unge voksne, som ærlig talt er prisgitt foreldrene sine frem til denne alderen. De er jo knapt myndig. Så jo mindre fokus på konkurranse og sammenligning, jo bedre (er min tanke) 

Men bare fordi noen kan oppnå det, betyr ikke det at de andre skal presse dem ned, være misunnelige eller skuffet, såret og i sorg. 

Igjen så har jeg ikke sett eller lest at noen forsøker å «presse ned» eller at noen er misunnelig osv. Det er en fiktiv problemstilling hvor man ilegger andre meninger de aldri har ytret.  

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 2
Skrevet
Mrs Robinson skrev (5 minutter siden):

Ja. Jeg ble litt sånn ... :klo: Men så passer det utmerket med hvordan mange i Norge tenker. Dessverre.

Raven.Writingdesk skrev (6 minutter siden):

I dette tilfellet så gjør det det, for meg. Fordi her er det premiering som utelukkende er karakterbasert. Ikke innsatsbasert. ........................Derfor bør fokus for min del handle mer om å jevne ut forskjeller, ikke forsterke dem.

Du forutsetter at elever får karakterer uten at det ligger nødvendig innsats bak. Det er en feilaktig forutsetning som fører hele resonnementet ditt til feil sted. Hvis det er tilfelle at man får bare 6-ere ved å legge innsats for eksempel til 4-re, så ja - da blir det bare karakterbasert premie. Men du må være rimelig sikker i din sak for å antyde at bak 6-erne ikke ligger innsats til nettopp 6-ere. 

Jeg er så lei av mantraen ''jevne ut forskjeller''. Man løfter ikke de på bunn ved å dra de på topp ned i grøfta. Jevn forskjellene ut ved å løfte de på bunn uten å røre de på topp. Her har Norge et veldig stort forbedringspotensiale, for å si det på godt norsk.

• Liker 4
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (2 minutter siden):

Her er vi uenig.

For meg er det åpenlyst en forsterking av klasseskillet. De beste fremheves enda mer.

Igjen så er vi uenig. Min oppfatning er at via å fokusere på å premiere de beste på VGS slik som det er gjort her, så bidrar til at man forsterker konkurransekulturen. En forsterker konkurransekultur vil (på sikt) automatisk medføre at de svakeste ekskluderes. 

Jeg hadde sett annerledes på det om det var voksne det var snakk om, da de har en annen forutsetning for å både påvirke sin egen situasjon og distansere seg fra en «uønsket» konkurranse. Men dette er ungdommer, unge voksne, som ærlig talt er prisgitt foreldrene sine frem til denne alderen. De er jo knapt myndig. Så jo mindre fokus på konkurranse og sammenligning, jo bedre (er min tanke) 

Igjen så har jeg ikke sett eller lest at noen forsøker å «presse ned» er misunnelig osv. Det er en fiktiv problemstilling hvor man ilegger andre meninger de aldri har ytret.  

Ja, vi er uenige, såpass mye kan vi nok bli enige om.

Det er helt greit å fremheve de beste. Det skjer ikke på bekostning av de dårligste.

Det er alltid ekskluderende at noen vinner noe mens de andre ikke gjør det.

Barn sammenligner seg med hverandre og konkurrerer med hverandre allerede fra barnehagen. Det er en del av det å være menneske.

Problemstillingen er reell. Misunnelsen og janteloven øser fra artikkelen. 

Nå som alt er avklart, tenker jeg å avslutte denne diskusjonen med deg. Jeg har nok skrevet det jeg har å skrive og det er helt fint at du er uenig med meg. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er så lei av mantraen ''jevne ut forskjeller''. Man løfter ikke de på bunn ved å dra de på topp ned i grøfta. Jevn forskjellene ut ved å løfte de på bunn uten å røre de på topp. Her har Norge et veldig stort forbedringspotensiale, for å si det på godt norsk.

Men man drar jo ikke de på topp «ned i grøfta» selv om de ikke får en pengepremie?

Pengepremie til toppstudenter har aldri eksistert så lenge jeg kan huske i skoleverket, lilevel så ble da ikke toppstudentene «lidende» eller «dratt i grøfta». 

Det er en mellomting her..?

Drizzt skrev (3 minutter siden):

Du forutsetter at elever får karakterer uten at det ligger nødvendig innsats bak. Det er en feilaktig forutsetning som fører hele resonnementet ditt til feil sted. Hvis det er tilfelle at man får bare 6-ere ved å legge innsats for eksempel til 4-re, så ja - da blir det bare karakterbasert premie. Men du må være rimelig sikker i din sak for å antyde at bak 6-erne ikke ligger innsats til nettopp 6-ere. 

Igjen, nei. Jeg er overbevist om at det ligger innsats bak, uten tvil! Men, jeg opplever at «alle andre» som støtter denne formen for premiering «tar for gitt» at det ligger mer arbeid bak de 6’erne enn de andre karakterene. Og det er hva jeg er uenig i.  En god karakter forteller bare at du er god i noe, ikke innsatsen bak. Det betyr faktisk at noen kan ha kjempet hardere for en 3’er enn hva andre har gjort for en 6’er. 
De fleste av oss har vel selv opplevd at vi får toppkarakter enklere i enkelte fag enn andre. Dermed har man kanskje selv erfaring med at en 3’er kan man ha kjempet hardere for enn en 6’er. 

Så er spørsmålet: hva er det vi belønner? Mener du det er innsatsen? Eller at man er best i faget? I dette tilfellet er det premiert ut ifra karakter, utelukkende. Noe som var årsaken til kritikk også. 

• Liker 3
Skrevet
Drizzt skrev (4 minutter siden):

Nå som alt er avklart, tenker jeg å avslutte denne diskusjonen med deg. Jeg har nok skrevet det jeg har å skrive og det er helt fint at du er uenig med meg. 

Det er greit det :) 

Skrevet
Drizzt skrev (8 timer siden):

Fortell meg hvordan premiering av skoleflinke elever som legger inn mye innsats og hardt arbeid fører til økt klasseskille. Tenker du at det er fordi den sterke misunnelsen fra de svake ødelegger? 

Det har alltid vært klasseskiller i et samfunn fordi det har alltid vært folk som er ulike i et samfunn. Noen er sterke i ett felt, andre i flere og noen er ikke spesielt gode i noe som helst, men midt på treet. Så har vi de som havner nederst. Det er normalen, det er menneskelig, det er slik folk er. Kommunismens utopi viste seg å bomme helt fordi den baserte seg på at folk er like. Nei, folk er ikke like - folk er forskjellige - kan og ønsker forskjellige ting. Noen kommer alltid til å ha mer enn andre og noen kommer alltid til å ha mindre enn andre. Man kan ikke være for noe som bare er, men man kan kan fint være mot menneskenes natur og ønske seg at de på topp ble tråkket ned og at de på bunn ble kunstig løftet opp slik at alle befinner seg midt på treet. Dette eksperimentet ble prøvd med kommunismen og feilet, så kan vi si oss ferdig med det og gå videre?

Det du sier er jo regelrett at de som ikke får toppkarakterer ikke jobber hardt. Det er vås! Jeg er en av de som jobbet HARDT på skolen, men som ikke klarte knekke koden får å oppnå toppkarakterer, noe jeg absolutt ønsket meg! Folk ER forskjellige og lærer FORSKJELLIG. Det er lenge blitt påpekt at skolen trenger et løft når det kommer til læring og HVORDAN lære bort på nye måter, som da treffer flere elever. Denne diskusjonen har ingenting med kommunisme å gjøre. Dette handler om tenåringer hvor de fleste har jobbet hardt for sine karakterer. De som har toppkarakterer er allerede mega stolte! Og regner med de får høre det fra alle sine nærmeste. I tillegg til at de kan velge hva de enn ønsker å bli når de skal gå videre med studier. Attpåtil det så får de pengepremier etc. Noe kan faktisk handle om felleskapet også. Det å applaudere alle sammen for en gjennomført skolegang for eksempel. I stedet står det andre hardtarbeidende elever på sidelinjen, å ser opp på podiet at de som de vet fra før av har vært klassens stjerne, nok en gang får en stor stjerne i boken. De som ikke har nådd opp vet allerede fra før at de ikke er som disse stjerneelevene. Veldig kjekt å gni det i trynet på dem når dette er ment å være en dag for ALLE elever som har jobbet hardt og skal starte på veien til en forhåpentligvis fin fremtid i skole og arbeidsliv👏👏

• Liker 1
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (7 minutter siden):

Igjen, nei. Jeg er overbevist om at det ligger innsats bak, uten tvil! Men, jeg opplever at «alle andre» som støtter denne formen for premiering «tar for gitt» at det ligger mer arbeid bak de 6’erne enn de andre karakterene. Og det er hva jeg er uenig i.  En god karakter forteller bare at du er god i noe, ikke innsatsen bak. Det betyr faktisk at noen kan ha kjempet hardere for en 3’er enn hva andre har gjort for en 6’er. 

OK, jeg vil kommentere kun dette fordi det er egentlig et større bilde her.

Hvordan måler du innsatsen? Har du en sikker og verifiserbar måte å måle innsatsen på slik at du kan sammenligne den? Er det antall timer man sitter og leser? Antall bøker man har lånt fra biblioteket og lest? Antall løste oppgaver? Er det en fasit på hvor mange timer, leste bøker og løste oppgaver man må ha for å oppnå en 3, 4, 5, 6?

En god karakter forteller at du er god i noe og har lagt innsats. Du kan ikke måle innsatsen på en måte hvor du kan automatisk overføre det mellom elever og sammenligne. Jeg satt og leste, løste oppgaver og brukte tid på biblioteket nesten hver dag etter skolen i 4-5t mens mine medelever på barneskolen drev med noe annet og brukte mye mindre tid på leksene. Jeg hadde naturlig nok mye bedre karakterer enn dem. Men er fasiten 4-5t hver dag? Neppe. Jeg jobbet målrettet og gjorde mer enn en medelev som avbrytes mye kunne gjort på 4-5t. Da hadde kanskje medeleven en kjernetid med målrettet arbeid på 2t? Fult mulig å oppnå like gode karakterer bare med 2t også, så hvordan måler man egentlig nøyaktig? Jo, det er resultatene som teller. Det er de som gir grunn til hvilken karakter man får.

Elevene har forskjellige metoder. En i klassen min lærte best ved å høre, så hun leste høyt og tok opp egen stemme på en kassette hver dag og så hørte hun på det om og om igjen. Jeg er mer den visuelle og skriftlige typen og for meg funket det best å lage sammendrag av en tekst, helst skrive for hånd. Mens jeg leste og skrev sammendrag, lagde jeg ''fotografi'' i minnet og kunne ''lese'' fra dette ''fotografiet'' i etterkant. Jeg brukte samme strategi også på universitetet. Hvor mye innsats mener du at jeg har lagt å lese gjennom og skrive sammendrag med det viktigste og så få en 6-er? Ta med i beregningen også tiden jeg brukte å finne ut og utvikle denne teknikken som funket best for meg allerede på barneskolen. Ta med beregningen også at jeg har byttet skole og har gått på skole i forskjellige land med forskjellig språk fordi foreldrene mine flyttet flere ganger relatert til jobb. Så kan du måle hvor mye innsats jeg har lagt på skolen for å få mine karakterer? Og hvordan tenker du jeg føler for å få premie på avslutningsseremonien som 1 av 5 elever med bare 6-ere i vitnemålet? Var det karakterbasert? Var det innsatsbasert? Var det en blanding av de to? Hvis blanding, så hva er proporsjonene? 

Det jeg prøver og si, og med dette avslutte denne diskusjonen, er at det er 100% OK å få en premie i denne saken og at ingen skal føle skam eller tyngde for å ha fått den. Men det er bare min mening. Jeg vet at du er uenig. Og som skrevet i stad - det er helt greit. God natt.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Pumpkin88 skrev (9 minutter siden):

Det du sier er jo regelrett at de som ikke får toppkarakterer ikke jobber hardt. D

Det er ikke det jeg sier.

Sitat fra tidligere innlegg:

Endret av Drizzt
  • Liker 1
Skrevet
Drizzt skrev (9 minutter siden):

OK, jeg vil kommentere kun dette fordi det er egentlig et større bilde her.

Hvordan måler du innsatsen? Har du en sikker og verifiserbar måte å måle innsatsen på slik at du kan sammenligne den?

Nei, det er akkurat det. Det er derfor det blir problematisk for min del at man på systemnivå deler ut økonomiske premier til barn og ungdom for å prestere i skolen.

Drizzt skrev (10 minutter siden):

Det jeg prøver og si, og med dette avslutte denne diskusjonen, er at det er 100% OK å få en premie i denne saken og at ingen skal føle skam eller tyngde for å ha fått den.

Siste del her er vi enig i. Når premien først er gitt så er det særdeles uheldig at de som har fått den sitter igjen å føler på skam eller tyngde. Det mener jeg heller ikke at de skal.

Forskjellen er nok at du kanskje mener det er de som har kritisert den økonomiske premien, som er «skylden» til at de føler skam. Jeg mener det må være lov å kritisere systemet, og skille mellom sak og person. Det er ikke vinnerne av premien som kritiseres, men selve saken at skolen velger å gjøre dette. Den kritikken er jeg enig i, basert på at jeg ikke ønsker en felles allmenn skole som fremmer forskjeller mellom «tapere» og «vinnere» via å økonomisk premiere og «hylle» de som er «vinnere» foran medstudenter og foreldre. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg lurer på hvordan det skal gå i arbeidslivet for de som blir lei seg for at noen legger inn en hard innsats og blir premiert. Sånn er jo arbeidslivet også, når det gjelder både faglig kompetanse og hardt arbeid så er det de som får bedre lønn og avansement. Sånn er det bare.

• Liker 2
Skrevet

Tja, er det ikke nok statusjag i samfunnet fra før av om ikke skolen skal begynne å gi pengepremier i tillegg til karakterer? Det er ikke det at noen blir misunnelige som er problemet her, men snarere mentaliteten. Det er iallfall min mening. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...