Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal det offentlige belønne gode karakterer? Belønningen er jo gode karakterer, hvorfor lage et enda større skille? Jantelovuttrykke er sånn nord-korea-mentalitet. Det bare spys ut på autopilot, som når bikjer bjeffer på postmannen

• Liker 16
Skrevet

Damer med dårlige karakterer på skolen ender opp som samfunnets tapere

• Liker 3
Skrevet

Noen får 6 lett, andre jobber masse for å få 3, hvorfor skal den med 6 belønnes?

• Liker 9
Gjest parkeringsvakten
Skrevet

Det bygger bare oppunder et samfunn der resultat er alt som betyr noe. Hadde dette vært en enkel hendelse så hadde det ikke gjort noe, men dette presset om at man skal oppnå hele tiden er overalt i samfunnet. Du skal få statusjobb, bli rik, være trent osv osv. Og det er underforstått at man er et undermenneske om man er en lubben kar som jobber i butikk, eller om man er en stygg kvinne som jobber i klesbutikk. 

Skolen viser også at det er kun resultat som betyr noe for å få belønning. De som ikke scorer på topp, er ikke verdt å bry seg om. Akkurat slik ingen bryr seg om den tjukke personen i kassa på rema. 

I mellomtiden stiger psykisk sykdom i befolkning. 

Det er ikke lenger nok å være en ærlig arbeidskar, eller gjøre en god innsats på skolen.

Skrevet

Jeg ser ikke noe galt i å feire de som er ekstra flinke i noe. For noen er det faktisk litt motiverende.

• Liker 11
Skrevet

Jeg ble kvalm av å lese dette. Selvfølgelig skal stjerneelevene få ekstra oppmerksomhet. Det er de som kommer til å drive landet videre og det er de som har stått ekstra på. Da jeg fullførte videregående (heldigvis i utlandet), fikk vi ekstra ''diplom'', stor bouquet blomster og ekstra oppmerksomhet under avslutningsseremonien. Vi var 5 stk som hadde bare 6-ere og det ble gjort ekstra stas på oss. Hvis noen tror det er lett å ha bare toppkarakterer, så tror de feil. Det ligger mye arbeid bak. Da er det velfortjent å få anerkjennelse for det.

Misunnelsen derimot kan man ikke kurere dessverre. 

• Liker 12
Skrevet

Helt fint at de flinkeste får litt ekstra ros og anerkjennelse, f.eks at de blir nevnt i rektors tale etc., men pengepremier i regi av skolen hører ingen steds hjemme. Er faktisk sjokkert over at dette visstnok er vanlig.

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes det er synd om en reagerer så negativt på at noen som har gjort en innsats og lykkes premieres for dette, på flere måter. At faglig prestasjon skal stå i særstilling som noe vi ikke belønner eller feirer tror jeg er lite gunstig og jeg tror også det er viktig å ha noe å strekke seg etter og vise at vi faktisk synes det å gjøre det godt på skolen er en prestasjon som fortjener ros. I motsatt tilfelle tror jeg det vil være negativt om en skiller ut faglig prestasjon spesielt som noe som ikke belønnes, mens de som markerer seg på sosiale arenaer, idrett osv. feires.

Jeg tror også en normalisering av negativ reaksjon på andres suksess og anerkjennelse vil kunne skape en kultur som ikke fremmer prestasjon. Ikke minst tror jeg en slik kultur gjør unge dårligere rustet til arbeidslivet, da en fort vil finne at prestasjon ofte er nettopp det som belønnes, og en medarbeider som reagerer negativt på andres anerkjennelse eller suksess vil kunne bidra negativt til arbeidsmiljøet. 

Alt i alt er det fint hun løfter dette temaet, og tør å stå frem med følelser som i mange tilfeller vil kunne være ganske uglesett, men jeg håper det ender med at en klarer å glede seg på andres vegne uten å føle at det reduserer den innsatsen en selv har lagt inn eller mestringsfølelsen det burde medføre. 

• Liker 6
Skrevet

Som et barnebarn av en lærer og en hardtarbeidende elev som hadde toppkarakterer hele veien, kunne jeg ikke vært mer enig med alt hun har skrevet her:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/zgWX7r/den-enes-suksess-er-ikke-den-andres-tap

Som lektor og klasselærer synes jeg at det er trist at de hardest arbeidende elevene ikke kan premieres i hver skoleklasse hvert år. Når det ikke skjer, applauderes og dyrkes både latskapen og middelmådigheten – og denne helt falske ideen om at alle jobber like hardt. Jeg klarer ikke å forstå hvordan noens suksess går på bekostning av noen andre – kan det heller ikke sees på som inspirasjon? Den enes suksess er jo ikke den andres tap.

• Liker 9
Skrevet

På tide å slutte å gi premier i idretten. 

Jeg er elendig i de fleste idretter og føler meg sjikanert av alle medaljene og pengegaver. 

• Liker 12
Skrevet
stan skrev (3 minutter siden):

Jeg er elendig i de fleste idretter og føler meg sjikanert av alle medaljene og pengegaver. 

Det er veldig skuffende og en stor sorg at ikke alle som driver med idrett og konkurrerer får premie for deltakelsen og innsatsen. Generasjon prestasjon, som hun skriver, og hun har helt rett. Absolutt alle, voksne som barn, som driver med idrett må hele tiden få premie og føle seg som vinnere. Hver eneste gang. Når alle er vinnere, har vi ikke tapere og noen som blir lei seg. Så slipper man å se gråtende voksne menn på fotballaget som taper i EM eller VM. Tenk hvor glade de ville blitt ved å få gullmedalje de også selv om de tapte alle sine kamper. Bare for innsatsen og for å være inkluderende.

Skolen gjorde noe riktig og må beklage. Bare i Norge som ellers ikke kan vise til gode, faglig sterke skoler. 

• Liker 4
Skrevet
Outlander skrev (23 timer siden):

Til og med de flinkeste elever skal føler skam at de er flinke da det er alltid en sutrekopp som vil helst ha ‘participation trophy’ og må klage.  Janteloven gitt. 

https://www.vg.no/nyheter/i/lE7emM/skolen-premierte-stjerneelevene-vondt-langt-inne-i-hjerterota

Callisto83 skrev (19 timer siden):

Jeg ser ikke noe galt i å feire de som er ekstra flinke i noe. For noen er det faktisk litt motiverende.

Drizzt skrev (19 timer siden):

Jeg ble kvalm av å lese dette. Selvfølgelig skal stjerneelevene få ekstra oppmerksomhet. Det er de som kommer til å drive landet videre og det er de som har stått ekstra på. Da jeg fullførte videregående (heldigvis i utlandet), fikk vi ekstra ''diplom'', stor bouquet blomster og ekstra oppmerksomhet under avslutningsseremonien. Vi var 5 stk som hadde bare 6-ere og det ble gjort ekstra stas på oss. Hvis noen tror det er lett å ha bare toppkarakterer, så tror de feil. Det ligger mye arbeid bak. Da er det velfortjent å få anerkjennelse for det.

Misunnelsen derimot kan man ikke kurere dessverre. 

Callisto83 skrev (19 timer siden):

Drizzt skrev (15 minutter siden):

Som et barnebarn av en lærer og en hardtarbeidende elev som hadde toppkarakterer hele veien, kunne jeg ikke vært mer enig med alt hun har skrevet her:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/zgWX7r/den-enes-suksess-er-ikke-den-andres-tap

Som lektor og klasselærer synes jeg at det er trist at de hardest arbeidende elevene ikke kan premieres i hver skoleklasse hvert år. Når det ikke skjer, applauderes og dyrkes både latskapen og middelmådigheten – og denne helt falske ideen om at alle jobber like hardt. Jeg klarer ikke å forstå hvordan noens suksess går på bekostning av noen andre – kan det heller ikke sees på som inspirasjon? Den enes suksess er jo ikke den andres tap.

stan skrev (10 minutter siden):

herzeleid skrev (8 timer siden):

Jeg synes det er synd om en reagerer så negativt på at noen som har gjort en innsats og lykkes premieres for dette, på flere måter. At faglig prestasjon skal stå i særstilling som noe vi ikke belønner eller feirer tror jeg er lite gunstig og jeg tror også det er viktig å ha noe å strekke seg etter og vise at vi faktisk synes det å gjøre det godt på skolen er en prestasjon som fortjener ros. I motsatt tilfelle tror jeg det vil være negativt om en skiller ut faglig prestasjon spesielt som noe som ikke belønnes, mens de som markerer seg på sosiale arenaer, idrett osv. feires.

Jeg tror også en normalisering av negativ reaksjon på andres suksess og anerkjennelse vil kunne skape en kultur som ikke fremmer prestasjon. Ikke minst tror jeg en slik kultur gjør unge dårligere rustet til arbeidslivet, da en fort vil finne at prestasjon ofte er nettopp det som belønnes, og en medarbeider som reagerer negativt på andres anerkjennelse eller suksess vil kunne bidra negativt til arbeidsmiljøet. 

Alt i alt er det fint hun løfter dette temaet, og tør å stå frem med følelser som i mange tilfeller vil kunne være ganske uglesett, men jeg håper det ender med at en klarer å glede seg på andres vegne uten å føle at det reduserer den innsatsen en selv har lagt inn eller mestringsfølelsen det burde medføre. 

-stina skrev (19 timer siden):

Helt fint at de flinkeste får litt ekstra ros og anerkjennelse, f.eks at de blir nevnt i rektors tale etc., men pengepremier i regi av skolen hører ingen steds hjemme. Er faktisk sjokkert over at dette visstnok er vanlig.

Jeg skjønner at dere synes økt klasseskille i Norge er tipp topp da, eller? 

https://fagbladet.no/nyheter/foreldrenes-utdanning-pavirker-barnas-skoleprestasjoner-og-muligheter-i-arbeidslivet-6.91.740275.c5804a0891 

• Liker 3
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (Akkurat nå):

https://fagbladet.no/nyheter/foreldrenes-utdanning-pavirker-barnas-skoleprestasjoner-og-muligheter-i-arbeidslivet-6.91.740275.c5804a0891 

Fortell meg hvordan premiering av skoleflinke elever som legger inn mye innsats og hardt arbeid fører til økt klasseskille. Tenker du at det er fordi den sterke misunnelsen fra de svake ødelegger? 

Det har alltid vært klasseskiller i et samfunn fordi det har alltid vært folk som er ulike i et samfunn. Noen er sterke i ett felt, andre i flere og noen er ikke spesielt gode i noe som helst, men midt på treet. Så har vi de som havner nederst. Det er normalen, det er menneskelig, det er slik folk er. Kommunismens utopi viste seg å bomme helt fordi den baserte seg på at folk er like. Nei, folk er ikke like - folk er forskjellige - kan og ønsker forskjellige ting. Noen kommer alltid til å ha mer enn andre og noen kommer alltid til å ha mindre enn andre. Man kan ikke være for noe som bare er, men man kan kan fint være mot menneskenes natur og ønske seg at de på topp ble tråkket ned og at de på bunn ble kunstig løftet opp slik at alle befinner seg midt på treet. Dette eksperimentet ble prøvd med kommunismen og feilet, så kan vi si oss ferdig med det og gå videre?

• Liker 6
Skrevet (endret)
Drizzt skrev (11 minutter siden):

Fortell meg hvordan premiering av skoleflinke elever som legger inn mye innsats og hardt arbeid fører til økt klasseskille. Tenker du at det er fordi den sterke misunnelsen fra de svake ødelegger? 

Nei, jeg tenker at holdninger hvor man begynner å fokusere på et skille mellom: «de svake» og «de sterke» - ødelegger!

Å løfte de som allerede er best i en slik sammenheng er egentlig unødvendig, og man fremmer altså et fokus som øker klasseskille. Du beviser jo det absolutt perfekt med å vinkle det til at det er «de svake» (??) som har så «sterk misunnelse».

For min del personlig så er dette helt fint, det er mine barn som vil ta imot denne premien om noen år, da de har foreldre med høy utdannelse og høy inntekt. Men jeg forsøker jo å ikke skape ufyselige mennesker i samme slengen som at jeg har kapasitet til å sitte sammen med dem x-antall timer per uke og følge opp skolegangen deres til fingerspissene. Derfor synes jeg ikke de fortjener noen «ekstra» premie.

Det er nok heller nabogutten som bor på 30 kvadrat med alenemora si som kommer fra Øst Europa. Hun som har sin tredje vikarjobb, denne gangen tror jeg det er som renholder. Det er hennes sønn som sitter aleine om kveldene når hun jobber skift, og som da ikke har noen til å lese lekser med ham.

Eller nabojenta som har skifta skole grunnet mobbing, som har store konsentrasjonsvansker i klasserommet fordi hun har utviklet sosial angst i en alder av 12 år. 

Så nei, det er ikke «de svake» som blir misunnelig som vi skal ta hensyn til. Det handler bare om å lære «de sterke» at den prestasjonen de har gjort får de allerede en belønning for. Den belønninga er fremtiden deres. Dermed trenger de ikke en jævla pengepremie for å bli påminnet foran sine «svake» medstudenter at de trakk det lengste strået i livet. De vet det da allerede, det samme gjør medstudentene også. 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 5
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (25 minutter siden):

skjønner at dere synes økt klasseskille i Norge

Så å hedre de som er flinke til noe øker klasseskillet? 

Det håper jeg du kan utdype. 

• Liker 5
Skrevet
stan skrev (4 minutter siden):

Så å hedre de som er flinke til noe øker klasseskillet? 

Det håper jeg du kan utdype. 

Se innlegget mitt ovenfor.

Jeg håper du skjønner at det er snakk om barn/ungdom som skal gjennom skolegang, den siste delen som den norske stat tilbyr dem «gratis». Det er ikke  snakk om voksne som driver med fritidsaktiviteter.

Jeg skjønner at du forsøker å være morsom via å dra frem egne prestasjoner i idrett, men faktisk er det et godt poeng du gjør om du hadde satt deg inn i hva som skjer når man løfter frem de som allerede er «best»

https://forskning.no/kroppsoving-partner-pedagogikk/flinke-elever-blir-favorisert-av-gymlaereren/1695499 

« – Det er en stor fordel for de som kan idretten eller aktiviteten fra før, men en ulempe for de som ikke kan den, påpeker stipendiat Aron Gauti Laxdal ved Universitetet i Stavanger (UiS).« 

Norge ønsker å skryte av at vi er et av de mest likestilte landene, bestående av en stor arbeiderklasse.

Men, ideologier hvor man fokuserer på å løfte frem de beste, bidrar faktisk til å øke klasseskillet. De som får pengepremie for å være «best» i ulike fag har ikke automatisk «jobbet hardere» enn andre barn, de er bare (statistisk sett) - fra mer ressurssterke hjem.

De fra ressurssvake hjem jobber nok potensielt «like hardt» men vil aldri evne å utkonkurrere sine medelever med foreldre som har bedre utdanning og økonomi enn deres. 

Det er også hva man løfter frem og applauderer her. 

• Liker 4
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (47 minutter siden):

I andre land koster det oppimot 200 000 kroner i året og sende barna på universitet. Da kan man kanskje snakke klasseskille. At noen jobber hardt og gjør det bedre på skolen som er tilgjengelig for oss alle, er noe annet.

Tror du ikke folk flest vil at hjernekirurgen som skal operere, eller piloten som skal fly passasjerflyet er blant de dyktigste i kullet? Jeg håper da inderlig det.

For noen av disse flinke elevene er det faktisk egeninnsatsen som blir belønnet. Prioriteringen de har foretatt seg. Mange som synes skole er teit og kaster bort undervisningen, blir smertelig klar over at de kanskje skulle fått seg den berømte studiekompetansen - når voksenlivet banker på døra. Sånn er livet. Det er et budskap her.

• Liker 8
Skrevet (endret)
Callisto83 skrev (15 minutter siden):

I andre land koster det oppimot 200 000 kroner i året og sende barna på universitet. Da kan man kanskje snakke klasseskille. At noen jobber hardt og gjør det bedre på skolen som er tilgjengelig for oss alle, er noe annet.

Tror du ikke folk flest vil at hjernekirurgen som skal operere, eller piloten som skal fly passasjerflyet er blant de dyktigste i kullet? Jeg håper da inderlig det.

🤦‍♂️  Herregud.. Det har da ingenting med hva vi diskuterer her. 

For noen av disse flinke elevene er det faktisk egeninnsatsen som blir belønnet. Prioriteringen de har foretatt seg. Mange som synes skole er teit og kaster bort undervisningen, blir smertelig klar over at de kanskje skulle fått seg den berømte studiekompetansen - når voksenlivet banker på døra. Sånn er livet. Det er et budskap her.

Om du tror det er den pengepremien som skal til for at noen satser hardt nok og blir hjernekirurg eller pilot så har du et enkelt forhold til verden du gitt.

Premien med å ha toppkarakterer er jo nettopp det at man kan bli hjernekirurg eller pilot. Noe de fleste toppstudenter vet utmerket godt. 

De som får toppkarakter gjør det blant annet grunnet hva slags foreldre de har, ikke automatisk hvor «hardt de har jobbet». Det er naivt å tro at de som har bedre karakterer automatisk jobber hardere enn andre, de har bare bedre forutsetning for å lykkes:

https://forskning.no/skole-og-utdanning-ntb-utdanning/foreldrenes-utdanning-gir-store-utslag-i-ungdomsskolekarakterene/1221455 

• Liker 6
Skrevet (endret)

Økt klasseskille er på fremvekst i Norge:

https://forskning.no/sosiologi-ulikhet/hvem-foreldrene-dine-er-betyr-stadig-mer-i-norge/1869272 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...