AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #1 Skrevet 28. juni 2021 Hvilke land kan man bo i og beholde ufør stønaden? Og hvordan fungerer det? Vil man få samme sum som man fikk i Norge, eller har landet man flytter til en egen sats? Vil man bli fattigere eller rikere i et annet land med den ordningen? Er ufør og har veldig lyst til å flytte fra Norge, men er veldig usikker på den økonomiske situasjonen det medfører Anonymkode: 94ce7...0a5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #2 Skrevet 28. juni 2021 Google er tingen; https://www.nav.no/no/person/flere-tema/arbeid-og-opphold-i-utlandet/opphold-i-utlandet-og-folketrygden/uforetrygd-og-utland Anonymkode: 68fe6...734 5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #3 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Google er tingen; https://www.nav.no/no/person/flere-tema/arbeid-og-opphold-i-utlandet/opphold-i-utlandet-og-folketrygden/uforetrygd-og-utland Anonymkode: 68fe6...734 Tusen takk 😄 Da fant jeg landene 😊 Men jeg lurer fortsatt på om jeg vil få samme sum utbetalt, eller vil jeg få samme sum i landets valuta? Har jo ganske mye å si på hvordan økonomien vil bli i de forskjellige landene 😅 ta Anonymkode: 94ce7...0a5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #4 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tusen takk 😄 Da fant jeg landene 😊 Men jeg lurer fortsatt på om jeg vil få samme sum utbetalt, eller vil jeg få samme sum i landets valuta? Har jo ganske mye å si på hvordan økonomien vil bli i de forskjellige landene 😅 ta Anonymkode: 94ce7...0a5 Samme sum pr i dag. Noen politiske partier ønsker imidlertid å regulere dette Anonymkode: 604a7...906
Whistler Skrevet 28. juni 2021 #6 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tusen takk 😄 Da fant jeg landene 😊 Men jeg lurer fortsatt på om jeg vil få samme sum utbetalt, ........... ta Anonymkode: 94ce7...0a5 Norske utbetalinger kommer på norsk konto i norsk valuta. 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #7 Skrevet 28. juni 2021 Whistler skrev (Akkurat nå): Norske utbetalinger kommer på norsk konto i norsk valuta. Det var ikke spørsmålet. Anonymkode: 604a7...906
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #8 Skrevet 28. juni 2021 Uføretrygden får du med deg uansett hvilket land du flytter til, du mister heller ikke uførepensjonen om du mister medlemskapet i folketrygden. Fordelen med å flytte til et land som Norge har trygdeavtale med er at du blir medlem i trygdesystemet i det landet, det gir deg de samme rettighetene som landets egne uføre og pensjonister. Utbetalingen er selvfølgelig i norske kroner, du må selv sørge for å opprette en utenlandsk bankkonto som NAV kan overføre til eller overføre selv fra din norskekonto. Anonymkode: ebc72...83f
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #9 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Tusen takk 😄 Da fant jeg landene 😊 Men jeg lurer fortsatt på om jeg vil få samme sum utbetalt, eller vil jeg få samme sum i landets valuta? Har jo ganske mye å si på hvordan økonomien vil bli i de forskjellige landene 😅 ta Anonymkode: 94ce7...0a5 Du får samme summen bortsett fra hvis du har ung-ufør tillegget, da blir det gjort en omregning basert på trygdetid i Norge. Du kan også risikere dobbelt beskatning en periode, kan du bevise ovenfor norske skattemyndigheter at du er skattemessig emigrert så skal du heller ikke betale kildeskatt. Da skal du kun betale for eventuelt medlemskap i folketrygden. Anonymkode: ebc72...83f
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #10 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Tusen takk 😄 Da fant jeg landene 😊 Men jeg lurer fortsatt på om jeg vil få samme sum utbetalt, eller vil jeg få samme sum i landets valuta? Har jo ganske mye å si på hvordan økonomien vil bli i de forskjellige landene 😅 ta Anonymkode: 94ce7...0a5 Du trenger ikke opprette bankkonto i en lokal bank i det landet du flytter til. Du kan bruke din norske og det norske Visakortet ditt. Du har tilgang til alt via mobilen og internett. Jeg vet ikke engang om norske NAV sitter og overfører til utenlandske banker. Det bør du i så fall spørre NAV om selv. Og sjekk om de da tar gebyr for det. Anonymkode: 1b29a...fac 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #11 Skrevet 28. juni 2021 Å flytte til Sverige ble en dyr affære for meg iallefall. Måtte skatte til både Norge og Sverige og satt igjen med meget lite penger etterpå. Anonymkode: 5dcc3...30a 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #12 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å flytte til Sverige ble en dyr affære for meg iallefall. Måtte skatte til både Norge og Sverige og satt igjen med meget lite penger etterpå. Anonymkode: 5dcc3...30a Det er lett å unngå. Anonymkode: 604a7...906 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #13 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er lett å unngå. Anonymkode: 604a7...906 Nei ikke om du flytter permanent og har adresse i Sverige. Du må skatte i Sverige pluss skatte kildeskatt til Norge. En dyr erfaring. Måtte flytte hjem til Norge igjen for jeg ble blakk av å bo der. Anonymkode: 5dcc3...30a 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #14 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Å flytte til Sverige ble en dyr affære for meg iallefall. Måtte skatte til både Norge og Sverige og satt igjen med meget lite penger etterpå. Anonymkode: 5dcc3...30a Skatte til begge landene? 😮 Anonymkode: 94ce7...0a5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #15 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Skatte til begge landene? 😮 Anonymkode: 94ce7...0a5 Ja du må det. Anonymkode: 5dcc3...30a 2
Whistler Skrevet 28. juni 2021 #16 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Tusen takk 😄 Da fant jeg landene 😊 Men jeg lurer fortsatt på om jeg vil få samme sum utbetalt, ........... ta Anonymkode: 94ce7...0a5 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Det var ikke spørsmålet. Anonymkode: 604a7...906 Neivel. Hva lurer du på da? Om staten skal korrigere utbetalingen din for kursvariasjoner og betale deg i colombianske pesos til evig tid? 6
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #17 Skrevet 28. juni 2021 Whistler skrev (1 minutt siden): Neivel. Hva lurer du på da? Om staten skal korrigere utbetalingen din for kursvariasjoner og betale deg i colombianske pesos til evig tid? Er ikke jeg som skrev «det var ikke spørsmålet» 😅 se på anonym koden ts Anonymkode: 94ce7...0a5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #18 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Nei ikke om du flytter permanent og har adresse i Sverige. Du må skatte i Sverige pluss skatte kildeskatt til Norge. En dyr erfaring. Måtte flytte hjem til Norge igjen for jeg ble blakk av å bo der. Anonymkode: 5dcc3...30a Er som sagt lett å unngå. Anonymkode: 604a7...906
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #19 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er som sagt lett å unngå. Anonymkode: 604a7...906 Siden det er såpass lett, bør du jo fortelle disse mottagerne av uføretrygd som skriver i tråden om hvordan dette kan unngås. Og ikke bare si "lett å unngå" om og om igjen. Anonymkode: d76c7...fab 5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #20 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Siden det er såpass lett, bør du jo fortelle disse mottagerne av uføretrygd som skriver i tråden om hvordan dette kan unngås. Og ikke bare si "lett å unngå" om og om igjen. Anonymkode: d76c7...fab Jeg orker ikke skrive titalls setninger om dette når det lett kan googles. Anonymkode: 604a7...906
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå